Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Suosittele rinkkaa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 21, 22, 23  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Suosittele rinkkaa
Mehänasukki
19.01.2014 17:25

Elikkäs hankintalistalla olis tällä hetkellä n. 50 litran rinkka lyhyille maksimissaan 3 päivän pituisille retkille. Olen selaillut verkkokauppoja ja kyllähän sieltä löytyy vaikka minkälaista mutta lähinnä haluaisin kuulla muiden käyttökokemuksia erilaisista rinkoista. Hintaa saisi maksimissaan on 150e.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
19.01.2014 18:11

Osprey.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

boueme
19.01.2014 20:43

Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Osprey.

Yhdyn edelliseen kommenttiin. Osprey Exos 46. Menee vaikka kahden viikon kamat, mutta muutaman päivän tarpeisiin tilaa on ruhtinaallisesti.

-B

Sokosti Suomujoki
19.01.2014 21:12

Tuommoisella Exos 46:lla olen tehnyt viikon reissuja. Mutta alkuaikoina tarvitsin parin kolmen yön reissulle isomman.

50 litraa kolmelle päivälle on aika paljon tilaa, mutta ehkä aloittaja ei ole vielä grammaillut tai sitten mukana on jotain erikoista?

Osprey Talon 33 voisi olla sopiva myös? Tai sitten Golite Jam2, mutta sitä ei taida enää saada. Ja olen vähän siihenkin alkanut suhtautua skeptisesti, vaikka olen sen kanssa tehnyt monta reissua.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kasperi
19.01.2014 22:39

Mulla on Fjällräven friluft 45, passaa mun selälle, mutta en tiiä miten sun. Voi olla että osuu kohilleen samantien, mutta jos vaan mahdollisuuksia on, niin käy testaamassa mahdollisimman montaa erilaista mallia. Oon salaa haaveillu seuraavaksi tosta GoLiten Jam 70-litrasesta, mutta katotaas nyt..
 Sivun alkuun

kaptu
19.01.2014 22:40

Testivoittajaa Jack Wolfskin Highland Trail 50 - tätä itse olen harkinnut Idea
 Sivun alkuun

Mehänasukki
20.01.2014 11:31

Olen siis hankkimassa ensimmäistä rinkkaa joten sillä tavalla ei osaa sanoa vaatimuksia mutta tutkiessani eri vaihtoehtoja pienempien reppujen nojalla ei kiinnityshärpäkkeitä yms. Ole ehkä sillä tavalla kuin toivoisin. Ospreyltä löytyikin pari hyvää vaihtoehtoa joita voisin käydä sovittamassa. Toki sitähän ei voi sanoa että miltä se tuntuu sitten kun on painoa selässä. Rinkkaa käyttäisin siis myös talvella joten tilaa tuskin on liikaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

dailymail
20.01.2014 11:49

Käytännössä 50 litran reppu tuskin tulee pakattunakaan painamaan kovin paljoa, joten itse kantolaitteelle tuskin asettuu kovin suuria vaatimuksia.

Kovin leveitä ja topattua viilekkeitä ja lantiovöitä kannattanee välttää.

Se kannattaa katsoa, että viilekkeet osuvat harteilla oikeaan kohtaan, ei liian lähelle kaulaa eikä liikaa olkapäällekään.

Kaikki remmit ja säädöt kannattaa tarkistaa huolella. Lukot eivät saisi olla liian tahkeita, mutta eivät luistaakkaan. Viilekkeitä ja lantiovyötä täytyy pystyä säätämään myös kävellessä.

Mene liikkeeseen ja hanki se, josta pidät. Ota kaveri mukaan, hän voi toimia repun painona eli vetää reppua alaspäin kun se on selässäsi. Saa siitäkin jotakin vinkkiä.

Koska kyseessä on ensimmäinen isompi reppusi, niin kannattanee hankkia keskivertomalli, ei liian grammattua eikä liian jykevää.

Jahar
20.01.2014 17:27

Savotta 1200

Ei paina paljoa tyhjänäkään ja jos tarvii tavaraa matkaan, niin varmasti mahtuu. Ihmettelen jonkin 50 l repun kanssa kulijoita, kaikki tavarat roikkuu varmaan ulkopuolella? Kun miettii, millainen makuupussi, alusta, majoite, vaatenyssäkkä ja keitin on, niin niitten mitoilla kannattanee hankkia se reppukin? Itse tykkään kantaa tavarat repun sisässä, ja jos ahdistaa, niin jotain menee läpän alle.

175/75 mies ja 1200 savotalla hyvin toimeen tullut.
 Sivun alkuun

K-nen
20.01.2014 18:02
Vieras

^Eikö tuo 1200:n ollut se kapeampi malli -ei niin isoille ihmisille tehty?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
20.01.2014 18:07

Savotta on semmoinen perinnelaite, tuohikontin seuraaja.

Minulla on tuo mainittu 46-litrainen Exos viikon reissuilla mukana, silloin kun on telttakin matkassa. Mitään ei roiku ulkopuolella, paitsi joskus pyyhe kuivumassa kepeiden askelien saattelemana.

Sitten kun jätän teltan kotiin viikon reissulla, otan astetta pienemmän noin repun matkaan. Edelleen kaikki kamat sisällä.

Toisinaan pistän crocsit roikkumaan rinkan kylkeen, jotta ne olisivat tauolla tai ylityksessä käytettävissä ilman rinkan/repun tonkimista, ja toisaalta niitä ei tarvitse sitten märkinä ja likaisina tunkea rinkkaan/reppuun.

http://sokosti.wordpress.com/2012/07/08/viikko-tunturissa-kahdeksan-kilon-repulla/

Ja tässä suunnittelun tulos:

http://sokosti.files.wordpress.com/2012/08/img_1026.jpg

Sivun alkuun

hannes
20.01.2014 18:53

^Kannattaisi mainita täälläkin vielä erikseen että reissusi on suunniteltu tapahtuvan tupien varassa.

1200 Savotta on hyvä rinkka - minulle hieman liian kapeat säädöt, vaikka viilekkeet laitoin ulompaan reunaan putken varaan. 906 sopii minulle.
Savotan 50 on varmaan yksi parhaista pitkän matkan rinkoista.

Fjällrävenin Kajkaa en ole itse kantanut mutta monet sitä kehuvat.
 Sivun alkuun

rellusitikka
20.01.2014 18:55

Savotan rinkat ei sovi aloittajan hintarajan sisään, ainakaan uutena.

Jotenkin luin "rivien välistä" että ketjun aloittaja ole vielä kovin kokenut
eräjorma, josta päättelisin että et ole vielä hankkinut tuhansien eurojen
arvoisia kevyt varusteita jotka saattavat mahtua tuon kokoiseen roosnaan.
Et kylläkään maininnut kannatko majoitetta + alustat, talvella 2, pussi, talvella 2,
retkikeittiötä bensakeitin, keitinlaatikko Very Happy , talviteltta, taukovarusteet.

Tämä ei ole pilaa kysymyksestäsi vaan neuvo.
Arvelisin että jos tunnet kokeneemman retkeilijän niin hän lähtee mielellään
kanssasi ostoksille.
Talvi- ja kesäretkeily on vaikea sovittaa ihan samoin varustein.

Nuo grammarit varmaan ostaa tyttärelleen ajokortin kunniaksi Ferrarin. Very Happy

K-nen
20.01.2014 19:07
Vieras

^Minimalistinen, erittäin kevyt varustus on varsin halpa, sillä mukana on vain vähän yksinkertaisia varusteita.

Kalliiksi käy vain matka sellaiseen minimalismiin. Ja erikseen ovat taas ne, jotka ostavat varusteita ostamisen ilosta ja niitähän on kaikilla tyyleillä retkeilevissä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
20.01.2014 19:15

K-nen kirjoitti:
^Minimalistinen, erittäin kevyt varustus on varsin halpa, sillä mukana on vain vähän yksinkertaisia varusteita.

Kalliiksi käy vain matka sellaiseen minimalismiin. Ja erikseen ovat taas ne, jotka ostavat varusteita ostamisen ilosta ja niitähän on kaikilla tyyleillä retkeilevissä.
Ja eiköhän lisäksi ole niinkin, että itselle sopivan minimalistisen ja kevyen varustuksen hankkiminen vaatii jonkin verran kokemusta ja käytännössä hankittua ymmärrystä omista tarpeista ja olosuhteista, joissa liikkuu.

Se on kuitenkin hyvä neuvo, että kannattaa ensin selvittää millaista tavaraa aikoo reppuunsa pakata ja sitten hankkia reppu vasta sen mukaan.

Itse olen tehnyt viikon ja 10 päivän vaelluksia 35 litran repullakin. Makuupussi oli tosin silloin läpän alla ja muistaakseni trangiakin sidottu ulkopuolelle. Monta reissua reppu kuitenkin kesti ja oli aivan hyvä kantaa. Taisi olla sellainen Haltin maastokuvioinen satureppu muovi rungolla.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 21, 22, 23  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
myydään keittimiä optimus ja lyhtyjä ... optimushiker Ostetaan ja Myydään 0 18.06.2017 19:40 Katso viimeisin viesti
Suosittele kalvollisia kuorihousuja n... Kullervo Kesävaellusvarusteet 20 24.07.2015 0:23 Katso viimeisin viesti
Lahjoitetaan pari Savotan rinkkaa... admin Ostetaan ja Myydään 1 17.05.2013 18:24 Katso viimeisin viesti
MYYN 3 RINKKAA KOOT 22L + 65 L +HALTI... aira61 Ostetaan ja Myydään 1 20.07.2012 16:31 Katso viimeisin viesti
Suositelkaa 2h telttaa ja rinkkaa Ravendark Kesävaellusvarusteet 23 13.04.2012 22:12 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 23
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 21, 22, 23  Seuraava
Siirry: