Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Teräskantit ja koira
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Teräskantit ja koira
tyy
23.01.2014 15:32
Vieras

Hankin viimein pitkällisen mietiskelyn jälkeen teräskantilliset tunturisukset. Koiran kanssa hiihtäessä tulee tietysti mieleen, että tapaturman vaara koiran tassuille on teräskanttien takia suurempi.

Ennakoivalla asenteelle koiran kanssa on pakko hiihdellä joka tapauksessa, mutta onko kokemuksia tai mielipiteitä asiasta?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Al Bundy
23.01.2014 16:11

Samaa olen pelännyt.
Minä kun en hiihtele poronhoitoalueella niin voin pitää koiruuden vapaana. Se kulkee umpihangessa yleensä minun tekemiä jälkiä. Sukset jalassa olen aina hätyyttänyt koiraa vähän pidemmälle sauvoilla, joten se onkin oppinut että ei tule ihan viereen silloin kun mulla on sukset.
Koira etsii aina helpoimman reitin, eli jos jossain on valmiita jälkiä niin se menee niitä pitkin.

Laskut voivat olla ongelmallisia, silloin pitää tietää missä koira on ja karjaistava kuuluvasti jos se meinaa eksyä linjalle. Samoin jos jään ihmettelemään maisemia niin en pysähdy jäisen nyppylän päälle sukset jalassa. Parkissa ollessa koira tulee viereen katsomaan joko saa evästä ja sillon suksien kanttien on parempi olla maassa tukevasti joota ei liu'u koiran tassuille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Temirhan
23.01.2014 16:54

Asiaa helpottaa kun ei ole kantteja aivan kärkeen saakka, mutta toki pitää olla varovainen.

tyy
23.01.2014 18:19
Vieras

Alamäessä olen ottanut koiran sivulle lyhyeen hihnaan, että se ei eksy laskulinjalle ja jää alle. Se on toiminut melko hyvin, koska vierellä laskevaa hiihtäjää koira osaa varoa.

Ahkion kanssa nyt ei mitään syöksylaskuakaan voi harrastaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
23.01.2014 18:28

Tuota en olekkaan tullut ajatelleeksi.Minunkin Lappalainen kulkee aina ihan takana ja liiankin lähellä.Kerran osunut sauvankärjellä siihen mutta onnneksi en silmään.Minä sentää vain lumikengillä vain. Sad
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Hiutale
26.01.2014 14:17

Kaikkea pitää tietysti aina pelätä ("pessimisti ei pety"), mutta lapinporokoirani kanssa ollaan vuosien varrella tehty useampi hiihtovaellus ja aina teräskanttisuksilla (hups, ei sittenkään aina, ensimmäinen reissu tehtiin Ruotsin armeijan lankuilla Smile), eikä minkäänlaisia vahinkoja koiran tassuille ole sattunut. Pyrin olemaan mahdollisimman varovainen ja huolellinen, ja olen myös koiralle opettanut, ettei ihan suksien päälle saa tulla. Kantteja en tokikaan mitenkään teroita, pikemminkin päinvastoin vähän tylsytän nyt uusista suksista, koska kyllä se teräskantti pitää jäisessäkin rinteessä tylsempänäkin.
 Sivun alkuun

Mystinen metsätyömies
27.01.2014 11:16

Minulla nuorempi koira loukkas tassunsa tellusuksen kantin alle, ei onneksi pahasti. Nyt (ainakin vielä) on varonut, mutta saa nähdä kuinka kauan muistaa? Suksen kärkiosasta voi kärjen huoletta tylsyttää viilalla pyöreäksi. Ellei ole kyse näistä nykyajan tiimalasisuksista. Ennen tiimalasisuksia ratasuksista pyöristettiin kantit kärjestä, ettei kantti askeltaessa 'leikannut'. Kyllähän se tylsäkin kantti sattuu koiran tassuun, koska suksi on muutenkin jäykempi. Mutta ei se ainakaan viillä niin helposti tassua auki.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kanootti ja koira varg62 Melonta 0 07.11.2015 19:15 Katso viimeisin viesti
Koira vaelluskaveriksi Silla Ostetaan ja Myydään 2 02.08.2015 15:21 Katso viimeisin viesti
Piilolan polku ja koira Timi Lappi 5 25.07.2012 22:22 Katso viimeisin viesti
Koira mukana, mitä huomioitava? Pekka Lappi 155 06.05.2012 10:06 Katso viimeisin viesti
Kadonnut koira (kääpiöpinseri) Inarissa Joihku Lappi 0 11.10.2010 18:55 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: