Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Pena-laavun DIY putkisarja, vinkkejä?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Pena-laavun DIY putkisarja, vinkkejä?
Eräpentti
02.09.2014 13:39
Vieras

Oikeastaan kaipaisin vinkkejä siihen, mistä löytäisin Pena-laavuun sopivan T-liittimen. Muoviputkea on varastossani monessakin koossa ja painoluokassa. Vain kestävä T-liitin pystysuoran ja vaakasuoran kannattimen väliin olisi hakusessa. Ehdotuksia, kokemuksia?

Tai -- millähän saisi liitettyä kevyesti ja kestävästi kaksi vaellussauvaa T-muotoon?

Toki otan vastaan muitakin salkosarjaehdotuksia -- myös vaihtoehtoisista salkomateriaaleista. Olisi kiva kuulla myös virityksistä, joissa kannattimet sijoitetaan laavun ulkopuolelle. Toimineeko.

Ajattelin siis tehdä itse, enkä ostaa sitä Savotan salkosarjaa.

Oletteko muuten käyttäneet maakangasta Pena-laavussa ja millaista? Pitäisikö tuunata sellainen, jossa on läpivienti tuolle pystysuoralle salolle, mitä mieltä olette?

Kaikista vinkeistä kiitollisna,
E-pena
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pena-laavun DIY putkisarja, vinkkejä?
Pepi
02.09.2014 14:27

Eräpentti kirjoitti:

Tai -- millähän saisi liitettyä kevyesti ja kestävästi kaksi vaellussauvaa T-muotoon?

Hanska tms. ja lyhyt irtohihna. Kurkihirsi pystysauvan nupin päälle asentoon, hanska yli ja hihnalla kiinni pystysauvan kahvaan niin tiukasti, ettei lipsu.

Kestävyys riippuu tietysti hiukan pystysauvan yläpään muodosta, omassani on melko tasalakinen "tatti".

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
dailymail
02.09.2014 19:00

Minulla on vaellussauvan pää tuunattu matalaan y-profiiliin. Pitää kurkihirren eli toisen sauvan hyvin paikoillaan. T-liitintä en tuohon ole tarvinnut

Kaksin liikkuessa tällätään vaellussauva kurkihirren molempaan päähän.

Savotan avaruuspeite riittää hyvin maavaatteeksi yhdelle ja oikeastaan kahdellekkin. Sauvan voi laittaa vaikka peitteen päälle, väliin vain jokin hanska tms. suoja.

Noita ulkopuolisia kannatuksia en ole juuri kokeillut kun ei ole ollut tarvetta. Tuota keskisalkoahan ei välttämättä tarvitse laittaa aivan keskelle. Kurkihirsi jää kyllä silloin vähän notkeaksi....

Pena on siitä hassu, ettei sille tunnu löytyvän yhtä ja oikeaa tai täydellistä pystytystapaa, aika paljon tulee varioitua.

Penan valmiin salkosarjan suurin ongelma on se, että keskisalko tulee keskelle laavua.

Tarranauhalla kiinnitettävän hyttysverkon ja laavukankaan välistä kannattaa tuulisella kelillä vetäistä lisänarut tukemaan oviaukkoa. Riittää kun narun toiseen päähän (siihen joka jää sisälle) sitaisee jonkin pulikan jarruksi. on yllättävän pitävä ja helposti purettava kiinnitystapa. Tunturissahan tuo tuskin kestää, kuten ei penakaan, ainakaan kovassa myräkässä.

Samaan tarranauhaan olen kehitellyt tarrakiinnitteisen sadeoven, joskus kun tulee roiskeita ja tuulen ajamaa vettä laavuun. Sellainen kolmion mallinen sadeviittakangas vanhasta savotan viitasta.

hannes
03.09.2014 8:59

Minulla on vanha teltankaari kurkihirtenä,siihen olen keskelle ilmastointiteipillä kiinnittänyt kuparisen T-liittimen (LVI - tarvike). Pystysalkona on vaellussauva piikki ylöpäin T-liitimessä.
Maavaatteena olen käyttänyt toiselta puolen aluminoitua kevetpeitettä.

Laavun reunoihin valmistaja on laittanut tarranauhat, joissa kaupan hyttysverkko pysyy hyvin. Itsellä ei tullut alkuperäistä Penan hyttysverkkoa mukaan laavua ostaessa.

Vähän häiritsee pystysalko keskellä ja olen ajatellut kokeilla kahta sauvaa kurkihirren molemmissa päädyissä. Ei ole tullut kokeiltua koska T- liitin on ollut "pysyvästi" teipattuna keskelle sitä kurkihirttä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

honkamukka
03.09.2014 10:43

Minulla suunnilleen nuo kurkihirret samoin kuin hanneksella. Kokeilin ensin vanhaa teltankaarta kuparisen T-liittimen kanssa, mutta kaari oli liian löysä. Hain tutusta sähköliikkeestä alumiinista sähköputkea samaa materiaalia olevine liittimineen. Putkesta kolme samanpituista pätkää, yhteensä n.135 cm, liittimet väliin ja päihin vastaavat muoviset liittimet puolitettuna kun ei ollut käsillä sopivia muita tulppia. T-liitin, joka ei maksa messinkiä kurkihirteen sopivaan paikkaan kiinnitettynä tai ilman. Minulla se ei ole kiinteästi niin saa hiukan säädeltyä. Vaellussauvan piikkipää ylöspäin pystysaloksi, säädettävän pituisena voi hienosäätää kireyttä. Näistä kirjoitinkin jossain osiossa. Putket ja liittimet sain vitosella.
Naruvirityksiä laavun kanssa en ole juurikaan käyttänyt, kun pistän sen pystyyn suht. suojaisiin paikkoihin.
Pohjavaatteena käytän vanhasta ohutkankaisesta autonpeitteestä sopivaksi leikattua kaistaletta. Lienee kierrätystä. Samainen peitekaistale palvelee Akka telttani etuosassa maavaatteena.
Rellusitikan mainostamat alumiinipintaiset alustat sopivat myös mainiosti sinällään maavaatteeksi. Kahdesta näitä kertyy leveyttä metri ja antaa ainakin yhdelle hyvä tilat, olen toimivuuden todennut. Koirani ei hyväksy Lapin reisuilla aluslakanoita eikä muuta kuin varvuston alleen, niin silläkin tuo leveys on käytössäni riittävä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pena-laavun DIY putkisarja, vinkkejä?
luuppi
03.09.2014 13:45

Pepi kirjoitti:
Eräpentti kirjoitti:

Hanska tms. ja lyhyt irtohihna. Kurkihirsi pystysauvan nupin päälle asentoon, hanska yli ja hihnalla kiinni pystysauvan kahvaan niin tiukasti, ettei lipsu.
'
Kestävyys riippuu hiukan pystysauvan yläpään muodosta, omassani on melko tasalakinen "tatti".

Hyva vinkki tuo hanska,pyorailyhanska erityisesti, kun sormet on valmiiksi patkitty ja repaisynkestavyys tuotekehittelyn paatavoite (pehmusteiden oikean paikantamisen ohella) . olen pitanyt paripuolta mukana ihan muutenkin, koska pehmusteosat yhteenpuristamalla saa nuotioastiat nostettua orrelta, jaon paljon rukkasta/ patalappua pienempi
_ no minulla ei kuitenkaan ole Pena-laavua vaan tarppi tai loue
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

ardevealca
03.09.2014 15:45

Biltemasta T-putki. LVI osastolta, valkea. Hintaa joku 3 euroa. Vanhasta solumuovipatjasta "eristeet" vaellusauvan ympäri, jolloin vaakatasossa oleva sauva istuu kuin liimattu paikoillaan. Sitten pystysauvaa varten samasta materiaalista sellainen kapeahko rulla, joka asetetaan putken alaosaan ja pystyyn tuleva sauva pystyasentoon siihen rullan keskelle. On vakaa ja ei heilut tuulessa.
 Sivun alkuun

Louestaja
28.09.2014 23:23

Olet jo varmaan putkesi tehnyt, mutta tuossa mun toteutus. Samassa ketjussa runsaasti pystytysvinkkejä. Ulkopuolisesta kehikosta en muista kenenkään postailleen? Vaatis aika paljon tavaraa -> tulee painoa?

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=2781&postdays=0&postorder=asc&start=32

Eräpentti
29.09.2014 9:33
Vieras

^ En ole mitään ehtinyt tuunata, mutta juurikin tuollainen sinun tyylisesi viritys olisi aikomuksena tehdä. Kiitos, näistä (ja muista jutuista säikeessä) on apua!
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Äimiskuahti, DIY zag Muut varusteet 8 26.07.2019 10:49 Katso viimeisin viesti
Sevettijärvi-Pulmanki anna vinkkejä r... siltasi Lappi 12 17.07.2019 9:06 Katso viimeisin viesti
DIY: Teltan footprint / pohjakangas 4lbert Muut varusteet 4 04.07.2019 10:25 Katso viimeisin viesti
DIY kampetta zag Ruoanlaittovälineet ja varusteet 0 05.11.2018 17:44 Katso viimeisin viesti
Muutamia vinkkejä miten parantaa kala... Pihkasilmä Kaarnakorva Kalastus 27 01.05.2018 9:42 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: