Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Vaellusharrastuksen kausi/vuosivaihtelua(ko)?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaellusharrastuksen kausi/vuosivaihtelua(ko)?
sallatuulia
31.05.2014 22:49

On pakko kirjoittaa tästä aiheesta kun jäi vähän mietityttämään...

Nimittäin minä täydestä sydämestäni lapinhullu en tunne tällä hetkellä minkään valtakunnan paloa Lappiin vaeltamaan. En siis usko, että tulen tänä kesänä lähtemään Lappiin lainkaan.

Keskityn ehkä yhteen lähialue retkeen Seitsemiseen ja sitten ehkä muutamaan laavuyöpymiseen. Pitäisikö tästä olla huolissaan vai onko tämä normaalia kausivaihtelua?

Ja vaikuttaako sen "isoimman paineen" hellittäminen tähän asiaan?

Tyhmä kysymys, mutta onko kukaan muu kokenut koskaan samaa,ettei tunne tarvetta lähteä Lappiin vuosittaiselle vaellukselleen?

Kokoontumisiin tunnen paloa osallistua kuten ennenkin, mutta miksei Lappiin viikon vaellukselle innosta isomman nyt?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Lunkentus
01.06.2014 8:25

Tuttua on! Kyllä se kipinä sieltä taas aikanaan tulee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

heluna74
01.06.2014 8:30

En ole vielä koskaan tuntenut haluttomuutta lähteä Lappiin. Mutta olenkin vasta 40 vuotta kuljeskellut Very Happy.

Vuoden 1990 jälkeen on ollut "pakottava" tarve lähteä 1-2 kertaa Lappiin joka vuosi ja olen myös lähtenyt. Nykyisin on mentävä 2-3 kertaa vuodessa.

Tiistaina taas lähdetään ja sitten ainakin elokuussa ja syys-lokakuussa.

Mutta, Salla, kyllä ne sinunkin halusi siitä palaavat - olethen Lapinhullu - kunhan annat itsesi kuulla kairojen kutsun.... Very Happy
 Sivun alkuun

sallatuulia
01.06.2014 9:41

Lunkentus kirjoitti:
Tuttua on! Kyllä se kipinä sieltä taas aikanaan tulee.

Kiitos Lunkentus. Antaa toivoa, että tämä on ihan normaalia sittenkin.

Mieli halajaa mettään koko ajan kyllä. Laavulla kävin tälläkin viikolla nukkumassa ja toisella laavulla eilen. Vaelluskaipuu ei siis ole hellittänyt minnekään.

Lapin kaipuu vain.
 Sivun alkuun

sallatuulia
01.06.2014 9:45

heluna74 kirjoitti:
En ole vielä koskaan tuntenut haluttomuutta lähteä Lappiin. Mutta olenkin vasta 40 vuotta kuljeskellut Very Happy.

Vuoden 1990 jälkeen on ollut "pakottava" tarve lähteä 1-2 kertaa Lappiin joka vuosi ja olen myös lähtenyt. Nykyisin on mentävä 2-3 kertaa vuodessa.

Tiistaina taas lähdetään ja sitten ainakin elokuussa ja syys-lokakuussa.

Mutta, Salla, kyllä ne sinunkin halusi siitä palaavat - olethen Lapinhullu - kunhan annat itsesi kuulla kairojen kutsun.... Very Happy

Kiitos Heluna... Very Happy ..joo eiköhän se kaipuu sieltä taas palaa. Ajan kanssa.
Mutta jännä juttu tämä on. Tänä vuonna jäänevät Lapin reissut ainakin kesältä väliin...huokaus. Very Happy
 Sivun alkuun

rautu
01.06.2014 10:32

Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan.....

Eiköhän tuo ole ihan normaalia, että mielihalut muuttuilee vuosien saatossa. Miksi lappiin pitäisi lähteä, jos sinne ei tee mieli? Lähde kaupunkilomalle tänä kesänä. Minä vaihdoin perheen lapin reisun euroopplaiseen kaupunkilomaan tänä kesänä. No tosin lähden kyllä lappiinkin kavereiden kanssa.

Minullakaan ei ole ollut lapinkuumetta muutamaan vuoteen, mutta tottumuksesta sinne tulee aina lähdettyä. Nyt kun sain möksän asumiskuntoon, niin saattaa olla että lapin reissut vähenevät entisestään.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

Kullervo
01.06.2014 11:21

Eihän tuo ole tavatonta ollenkaan, päinvastoin.

Itselle merkitsee ainakin paljon enemmän että pääsee luontoon ja retkelle läpi vuoden vaikka joka viikonloppu ja vaikka lyhyenkin aika kuin se, että kerran vuodessa pääsee ajamaan toiselle puolelle maata viettämään "juhlaviikkoja" lapissa.
 Sivun alkuun

kantsu_
01.06.2014 12:47

Ajoittain on itsellänikin sellainen tunne, että lähiretkeily on vaihteeksi parempi valinta. Pitkä ajo- tai junamatka edestakaisin Lappiin tuntuu puuduttavalta. Joskus vaelluksella ollessakin saattaa tulla hetkiä, jolloin toivoisi olevansa kotona.

Ihan paras olo ikinä, tulee itselleni kuitenkin aina vaelluksen jälkeen, kun voi palauttaa mieleensä kokemansa maisemat ja reitit. Tätä euforian kaltaista hyvänolontunnetta kestää yleensä pari päivää vaelluksen jälkeen Very Happy

Lähtemiskynnystä itselläni alentaa se, että en ole kyseisellä alueella aikaisemmin käynyt tai se on maisemallisesti jollain tapaa erikoinen. Näin itse vaelluksestakin nauttii aina eri tavalla.

Nykyään vietän kesälomasta vähintään yhden viikon Suomen, Ruotsin tai Norjan Lapissa - hukkaan eivät ole vielä koskaan menneet Very Happy
 Sivun alkuun

sallatuulia
01.06.2014 13:46

rautu kirjoitti:
Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan.....

Eiköhän tuo ole ihan normaalia, että mielihalut muuttuilee vuosien saatossa. Miksi lappiin pitäisi lähteä, jos sinne ei tee mieli? Lähde kaupunkilomalle tänä kesänä. Minä vaihdoin perheen lapin reisun euroopplaiseen kaupunkilomaan tänä kesänä. No tosin lähden kyllä lappiinkin kavereiden kanssa.

Minullakaan ei ole ollut lapinkuumetta muutamaan vuoteen, mutta tottumuksesta sinne tulee aina lähdettyä. Nyt kun sain möksän asumiskuntoon, niin saattaa olla että lapin reissut vähenevät entisestään.

Kiitos Rautu...hyvä kysymys on todella muuttuuko ihminen...

Olen kanssa tulkinnut asiaa jotenkin niin, että mielihaluja vaihtelevat. Annetaan niiden vaihdella, jos näin käy.. Niinkuin nytkin. Kaupunkimatkalla Tallinnassa olin viime viikolla ja Kööpenhaminaan lähden ei ensi mutta seuraavalla viikolla. En siis koe tarvetta tai halua sinnekään kun työt tuovat samaan syksyyn kaksikin reissua.

Rinkan pakkaaminen viikon reissullekaan ei nyt inspiroi lainkaan. Lyhyemmillä kyllä. Wink no olkoon sitten näin.
 Sivun alkuun

sallatuulia
01.06.2014 13:50

Kullervo kirjoitti:
Eihän tuo ole tavatonta ollenkaan, päinvastoin.

Itselle merkitsee ainakin paljon enemmän että pääsee luontoon ja retkelle läpi vuoden vaikka joka viikonloppu ja vaikka lyhyenkin aika kuin se, että kerran vuodessa pääsee ajamaan toiselle puolelle maata viettämään "juhlaviikkoja" lapissa.

Itselle tuo luontoon pääsy on nyt juurikin tärkeämpää kuin rinkan systemaattinen pakkaaminen pidemmälle reissulle...kun olin tällä viikolla laavulla yötä tunsin suunnatonta nautintoa kun keräsin aamulla kamoja kasaan. Ja siitä, että olin voinut pakata myös ns. Luksuseväitä yms. Ilman kantomurheita. Elämä on. Very Happy
 Sivun alkuun

noeijoo
01.06.2014 17:20

Mietin samaa vielä pari viikkoa sitten, kun olen kevään retkeillyt lähialueilla, päiväretkinä. Miksi nähdä kaikki se vaiva pakkaamisineen ja matkoineen, kun voi nauttia luonnosta ja löytää hienoja paikkoja lähempääkin, mietin. Kuitenkin näyttää siltä, että lähdettävä on, Lappi alkaa kutsua sitä enemmän, mitä lähemmäksi loma tulee. Voi tehdä juuri niinkuin haluaa, lähteä tai olla lähtemättä ja se valinnanvapaus tuo myös loman tunteen. Lappi ja tunturit pysyvät paikoillaan odottamassa, lohdutti vaellusystävä minua aikoinaan, kun en päässyt reissuun. Siellä ne odottavat, Sallatuulia, uuden innon syttymistä Smile

myrskylintu
02.06.2014 6:35

Minäkin olen vuodesta -82 käynyt yhdestä kolmeen kertaan vuodessa vaeltamassa Lapissa. Nyt tuli vuosi täyteen kun en ole käynyt .

Pikkasen on ollut sellainen olo, ettei ole huvittanut. Tosin siihen vaikuttaa meidän muutto Savoon ja oma piha ja metsä ympärillä. Ei ole ollut suunnatonta tarvetta lähteä. Taustalla kuitenkin on
kipinä (lapihulluus), joka suunnittelee alitajunnassa ensi keväälle ahkion vetoa koukhu persheessä. Smile.

Melonta kuitenkin on jäänyt, olen retkeillyt kajakilla 15 vuotta merellä, erityisesti Saaristomerellä kymmenen viikon reissua ja pienempiä viikonloppureissuja lähivesillä kun asuimme pääkaupunkiseudulla. Viimeisestä melontareissusta on aikaa 8 vuotta.
Artisan ja acrobaatti kuitenkin odottavat varastossa, siihenkin on alkanut pieni kutina. Täällä niitä vesiä riittää, tosin en sisä-vesillä ole melonut kuin pari kertaa.
Melonnan lopettamiseen vaikutti tasapaino elimen rappeutuma. Menin pari kertaa nurin kun meloin merellä ja tuli pikkanen pelko.

Summa summa summarum. Mitään ei pidä tehdä tavan tai pakon vuoksi, vaan nauttien.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
02.06.2014 12:37

Vaikka itse kaipaankin nimenomaan pidemmille vaelluksille ja erämaisempiin ympäristöihin, niin olen muiden kirjoittajien kanssa samoilla linjoilla: ei kannata tehdä pakon tai tavan vuoksi. Toki joskus ei huvita lähteä ja kaikki säätäminen ottaa päähän, mutta kyllä sen tietää, että kun ensimmäiset tunturit alkavat piirtyä horisonttiin, niin hymy leviää korvasta korvaan ja homma kiinnostaa taas.

Kerran olen jättänyt vaellusreissun kesken ensimmäisenä päivänä kun ei kiinnostanut. Käytiin ensin kaveriporukalla vajaa viikko Haltilla ja sitten oli ajatuksena jatkaa tyttöystävän kanssa vielä vajaaksi viikoksi Barras-Pältsan-suuntaan. Todettiin kuitenkin Barraksen ylämäessä, ettei oiekin nappaa. Pidettiin tauko puurajassa ja käveltiin takaisin alas ja painuttiin vuonon rantaan yöksi ja sitten kotiin. Ainoa kerta kun noin on käynyt, mutta kerta se on ainoakin... Mutta ihmiset muuttuu. Nykyään en jättäisi enää kesken vaan löisin leirin pystyyn ja luottaisin siihen, että seuraavana päivänä motivaatio on tas kohdallaan.

(Ilmeisesti) suurimmasta osasta poiketen, itsellä lähiretket jäävät paljon useammin tekemättä. Viikolla sitä miettii lähtevänsä viikonloppuna laavulle tai luodolle telttailemaan, mutta kun viikonloppu koittaa, muut harrastukset voittaa... Jos on mahdollisuus päästä viikoksi tai pidemmäksi aikaa johonkin syrjäisempään paikkaan, niin se innostaa paljon enemmän.

heluna74
02.06.2014 13:53

Taidan olla sittenkin aika harvinaisuus (kun lukee kommentteja) Very Happy.

Olen aina PALANUT halusta päästä Lappiin. En KOSKAAN ole lähtenyt vastentahtoisesti. En KOSKAAN ole "keskeyttänyt" reissua. AINA odotan seuraavaa vaellusta.

Vaellusten väliaikoina harrastan aikas paljonkin lyhytreissuja; aika monta laavu- ja telttayötä on jo tänäkin vuonna kertynyt "etelänreissuna".

Elämä on totta tosiaan.

Nyt on 3 rinkkaa autossa lähtövalmiina. Tämä päivä on ollut ihanaa valmistautumista Santun kanssa; pyöräretki ja piharuokailua. Kohta lämpäytämme lähtösaunan ja aamulla lähdetään. MAHTAVAA Very Happy!!
 Sivun alkuun

miiahe
02.06.2014 15:48

Hyvää matkaa Heluna. Me tullaan perässä viikon tai kahden päästä. Ehkä. Hinku olisi kova, mutta 2 viikon mittainen loma on vaan niin pir... lyhyt. Tosin pojat ovat ilmoittaneet etteivät lähde tunturiin vaeltamaan. Mutta päiväretkethän eivät ole vaeltamista jos nukkuu yöt mökissä. Sähkö pitää kuulemma olla. Mieli tekee, muttei onnistu joka vuosi ollenkaan.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kausi korkattu Arinakääpä Melonta 21 17.04.2010 11:41 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: