|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Mitä lintuja vaelluksella kuulee? |
Kukalie 17.08.2014 21:04
Vaellusreissulla tyypillisesti kuulee jos jonkinlaista linnunlaulua. Esimerkiksi tämän alkukesän Saariselän vaelluksellani kohtaamani toinen vaeltaja mainitsi järripeippojen laulua kuuluneen paljon. Kotiin päästyäni tsekkasin äänen netistä ja totesin, että juuri tätä ääntelyä todella taisi kuulua hyvin runsaasti. Järripeipon lisäksi tietooni jäi kuitenkin reissulla laulaneista linnuista vain käki, jonka ääntelyn käkikellot ovat tehneet tutuksi. Tulipa mieleeni, että erilaisia linnunlauluja olisi kiva opetella tunnistamaan etukäteen. Kapasiteettia laajan lintutuntemuksen hankkimiseen ei kuitenkaan ole. Siksi toivoisin tietoa lintuja tuntevilta kanssavaeltajilta: minkä lintujen laulua lapinvaelluksella tyypillisesti kuulee? Toki kohde ja vuodenaika vaikuttanevat paljon, mutta olisi mukava saada muutama varmahko yleistason vinkki siitä, minkä lajien luritusten opettelu tulee johtamaan ilahtumiseen erämaassa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Ursus 17.08.2014 21:15
Pajulintu, jääripeippo, peippo, sinirinta, talitiainen, lapintiainen, kuukkeli, koskikara, nuolihaukka, piekana, kurki, joutsen, taivaanvuohi, valkoviklo, punajalkaviklo, rantasipi jne
Lintujen ääniä voi oppia kirjastoissakin lainattavista olevista muuten maksullisista julkaisuista mutta niitä oppaita löytyy myös netistä. Lintujen äänten opiskelu luonnossa on parasta aloittaa vuoden hiljaisimpana aikana eli marras-temmikuulla. Suoraan kevään lintuorkesterin kuulemiseen meno voi antaa lukuisista äänistä jopa kaoottisen vaikutelman.
Olen itse joskus haaveillut retkestä jolla olisi mukana sekä lintujen tuntija, kasvien tuntija että geologi. _________________ Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
luuppi 17.08.2014 23:20
Kuikat ovat parveentuneet ja ovat eramaajarvilla aanessa enemman kuin muulloin.
Taitaa linnun nimi tulla sen aanesta? -kka jaa pois. Eli helppo tunnistettava. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Mustikka 18.08.2014 1:19
Itsekään en valitettavasti tunne juuri minkään linnun ääniä, en esimerkiksi tuota järripeippoa.
Jonkun retken jälkeen piti kuitenkin selvittää, mikä se alakuloinen piipittäjä on avotunturissa: kapustarinta. Tämän ääneltä on mielestäni hankala välttyä kesällä. Löytyi silloin googlaamalla "piip tunturissa" .
Viimeksi säikähdin, kun yhtäkkiä riekko vetäisi tosi kuuluvan naurunkäkätyksen leirin vieressä. Onneksi oli valoisa kesäyö. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kumivasara 18.08.2014 15:48
Yksi kelpo paikka intternetissä lintujen äänien harjoitteluun on
http://www.lintukuva.fi/
Ja juu, tuota järripeipon "summeria" on joskus kuulunut reissuun liiankin kanssa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
OS 18.08.2014 17:01
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
peurakorva 18.08.2014 19:44
Minulle kanssa tuo lintujen tunnistaminen äänestä on lähestulkoon mahdoton opittava.
Tuossa edellä tulivatkin myös minun vinkit: järripeippo, kapustarinta, kuikka ja piekana - no, riekko tietysti. Myös se taivaanvuohen soidinlennon mäkätys on selkeä ja kuuluva ääni.
Jos vaelluksesi ajoittuu alkukesään, niin voisit ennen lähtöä kuullostella sinirintaa, josko sen sitten noista pikkulinnuista erottaisi. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kitiriikka 18.08.2014 20:24
Kyllä niitä oppii, jos minäkin olen oppinut
Ekana tulisi mieleen järripeippo ja kapustarinnan masentunut piippaus. Minusta se raukka kuulostaa siltä, että se on jäänyt ihan yksin pahaan maailmaan eikä kukaan välitä Tiedä häntä miten iloluontoinen se omasta mielestään on  _________________ Kitiriikka
Anna kaekkes, vuan elä periks  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
mikko 18.08.2014 20:42
Kesäkuun alun Saariselän reissulle opettelisin ainakin pajulinnun, järripeipon ja punakylkirastaan äänet. Näitä kuulee metsissä ja tunturikoivikossa. Punakylkirastas laulaa Lapissa hieman eri murteella kuin etelässä.
Tunturissa yleisimpiä ääniä lienee jo mainitun kapustarinnan lisäksi niittykirvinen ja pikkukuovi. Liro ja taivaanvuohi ovat yleisiä soilla.
Sinirinta on yllättävän harvalukuinen Saariselällä, mutta esim. Kevolla se on jo selvästi yleisempi.
Nämä lajit opettelemalla pääsee hyvin alkuun. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kukalie 18.08.2014 21:46
Mahtavaa, että porukka on innostunut tästä lintukeskustelusta ja kiitos hyvistä vinkeistä. Eipä tässä muuta kuin lintujen ääniä opettelemaan. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
markkut 19.08.2014 19:00
Olen tainnut itsekin guuglata "piip tunturissa".
Oulangan Ansakämpällä kuullun, aika ihmismäisen ja tuskaisen kuuloisen, melko tiheästi toistuvan rääkäisyn/kirkaisun aiheuttajan selvittämisessä ei ole guuglekaan auttanut. Ensimmäinen ajatus oli, että kurki, mutta ei se tarkemmalla kuuntelulla kuitenkaan kurki ollut. Myöhemmin joella meloessa huutoja kuului rannan jyrkkärinteisestä kuusikosta sieltä täältä. Ilmeisesti huutelijoita oli enemmänkin ja ääni tuntui tulevan puista. Tulkitsin tämän vahvistavan, ettei kurjesta ollut kyse. Veikkauksia? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
balggis 19.08.2014 19:01
Saariselällä voi törmätä myös kiirunoihin, metsoihin, maakotkiin... You name it! Aikaisemmin suositeltu lintukuva.fi on aivan loistava palvelu, mutta kenttäolosuhteisiin suosittelen otettavaksi mukaan seuraavan kirjan: Lintuopas - Euroopan ja Välimeren alueen linnut (Lars Svensson, Killian Mullarney, Dan Zetterström). Ei toki ole äänten kanssa ko teos, mutta alan paras opas, eikä maksa paljoa (n. 20 eur) ja on täysin mukaanotettavissa vaelluksellekin (jättää yhden karkkipussin pois ja tämä tilalle). Itse olen opetellut lintujen ääniä sillä tavalla, että kun kuulen äänen, yritän nähdä linnun.Tai jos näen linnun, odottelen millaisia ääniä se päästää. Yhdistän siis äänen ja linnun toisiinsa. Aina näin ei voi tehdä tietenkään, mutta sitten yritän miettiä voisiko olla peippoja vai rastaita ja käytän vaikka tuota lintukuva.fi-palvelua. Ja pienet kiikarit mukaan, joilla voi nähdä tarkempia yksityiskohtia. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Walden 19.08.2014 19:48
En muista olenko kirjoittanut tästä jossain säikeessä aiemmin, mutta sopii tähänkin yhteyteen.
Koettakaapa löytää linnuista nimiä jotka ovat onomatopoeettisia. Kuikka jo mainittiin, kuik-kuik. Vasta jokunen vuosi sitten tajusin kuukkelinkin ääntävän välillä nimeään, kuuk-ke-lii.
Näitä löytyy yllättävän paljon. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Mava 20.08.2014 17:01
Mä en tunne lintuja ollenkaan, enkä yleensä ole niistä erityisen kiinnostunut. Muotkalla kuitenkin lauleskeli keväällä lintu, joka kuulosti samalta kuin rautateiden laskeutuvat puomit, se däng-kä-däng-kä / klang-klang-klang ääni. Sellainen erittäin epälintumainen ja kova ääni. Olen tästä samasta linnusta huudellut jos ja mihin suuntaan, mutten ole saanut varmaa vastausta siitä, mikä tuo lintu on. Hyviä veikkauksia on ollut useita, mutta koska en nähnyt lintua, en osaa sanoa siitä muuta kuin äänen. Odottelen edelleen että joku tunnistaisi linnun äänen varmuudella ja kertoisi oikeasti nähneensä ja tunnistaneensa sen.
Nimesin sen Jänkädänkäksi. Pidempi sepustus ja liuta arvailuja täällä: http://ainaylamaki.blogspot.fi/2014/08/jankadanka.html _________________ Ylämäki |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Siskeli 20.08.2014 17:32
Voisiko jänkädänkä olla kurppa? Jänkä- ja varsinkin heinäkurpan kuuleminen olisi kyllä hyvin harvinainen kokemus nykyään.
Minulle Lapin vaelluksen mielilintuja ovat hiljainen kuukkeli, kapustarinta ja piekana. Ampuhaukkoja näkyi tämän kesän retkellä useampiakin, yksi nappasi myyrän vain muutaman metrin päässä meistä. _________________ Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä) |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|