|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Sääntöjen noudattaminen retkillä |
eräukko 12.03.2007 23:54
Ajattelin vähän herättää keskustelua näin esimerkkien kautta
Omaan syntilistaan kuuluu ainakin makkaranpaisto puuttomalla alueella tuvan puilla, ja puualueilla toisinaan tulee istuttua tulilla, vaikka tuvassa olisikin keitin ja rinkassa oma trangia.
Mallan luonnonpuistossahan ei saa leiriytyä, Kuohkimajärvelle mennessä oli jonkun teltta polun varressa Mallan rinteellä. Sama juttu Saariselällä, Niilanpään rinteessä nötkötti teltta, vaikka leiriytyä saisi vain merkityille paikoille.
Ja kuinka moni onkaan Kevolla käynyt vilkuilemassa vähän polun ulkopuolista maailmaa...
Tämmöisiä esimerkkejä tuli mieleen, mutta omaa mielipidettä en oikein osaa muodostaa, ehkä siksi tästä voisi paremman puutteessa jutustella. Toivottavasti ei mene tappeluksi... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
mkalima 13.03.2007 0:44
Suurin osa noista säännöistä on tehty alueen luonnon säilyttämisen takia, ei retkeilijöiden kiusaksi. Jos kulkija haluaa elää vapaampaa eräerälämää, niin ehkä silloin kannattaa välttää noita rajoitusalueita. Vapaata erämaata kumminkin vielä riittää.
Itse tunnustan tehneeni kahvinuotioita vähän sinne sun tänne, mutta aina pienistä maapuista ja risuista, ja aina ne huolella sammutanut. Toinen syntini lienee tuo koirakurin rikkominen, kun nyt jo edesmennyt koirani oli varsin paljon irti. Pääasia on kuitenkin, etteivät nämä "syntini" ole koskaan ketään olennaisesti haitanneet ja siksi en niistä huonoa omaa tuntoa kanna.
Itse suhtaudun noihin sääntöihin hieman kuin jalankulkijan punaisiin valoihin tai nopeusrajoituksiin. Pääosin niitä noudatan, mutta joskus niistä poikkean. Mielestäni olennaista on ymmärtää sääntöjen ja kieltojen perimmäinen syy ja kunnioittaa sitä. Vasta toissijaista on niiden kirjain, ja pilkuntarkka tulkinta.
Markku |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Jukkis 13.03.2007 0:51
No, tunnustan minäkin pystyttäneeni hämärissä teltan milloin minnekin, myös kielletyille alueille. Joskus ei oo oikein tiennytkään, missä sitä on, ennenkuin aamun sarastus on valaissut asiaa
Vaan eipä tuollaisesta lyhyestä lepohetkestä mitään tuhoa oo tullut, sammalet hetkeksi ehkä litistyneet peffan alla.
Pienet kynsitulet on tullut tehtyä väliin "ilman maanomistajan lupaa", mutta jäljet oon kyllä poistanut.
Ja uteliaisuus on myös vetänyt "kielletyille" alueille, esimerkiksi Kevon seinän alle, kanjonin pohjalle, samoin Fiellun putous piti nähdä joka kolkalta. Aidat ja kieltotauluthan suorastaan yllyttää tutkimusmatkoille, vaikkapa täällä Hämeen linnassa, missä poikien kanssa tuli tutkailtua salakomeroita ja käytäviä kun silmä vältti
Toki ymmärrän jättää luonnon rauhaan pesimisaikaan jne.
Jos kielloille löytyy järkevä peruste, se menee kaaliin paremmin; esim. sortuma tai putoamisvaara, arvokkaan kohteen kuluminen, eroosio jne. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korpiainen 13.03.2007 6:58
mkalima kirjoitti: |
Suurin osa noista säännöistä on tehty alueen luonnon säilyttämisen takia, ei retkeilijöiden kiusaksi. Jos kulkija haluaa elää vapaampaa eräerälämää, niin ehkä silloin kannattaa välttää noita rajoitusalueita. Vapaata erämaata kumminkin vielä riittää.
|
Suurimmalle osalle säännöistä löytyy ihan järkevä peruste, mutta jos itse en ole valmis niitä noudattamaan, niin vaikeaapa sitä on vaatia muiltakaan.
Vapaata erämaata vielä riittää, kuten Markku kirjoitti, mutta pitää muistaa, että jokamiehen oikeuksien lisäksi on myös jokamiehen velvollisuudet. Jos niitä ei noudata, niin pitkällä tähtäimellä se on, kuin omaan pakkiinsa kusisi. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: Sääntöjen noudattaminen retkillä |
Kösteri 13.03.2007 9:53
eräukko kirjoitti: |
Mallan luonnonpuistossahan ei saa leiriytyä, Kuohkimajärvelle mennessä oli jonkun teltta polun varressa Mallan rinteellä. Sama juttu Saariselällä, Niilanpään rinteessä nötkötti teltta, vaikka leiriytyä saisi vain merkityille paikoille.
Ja kuinka moni onkaan Kevolla käynyt vilkuilemassa vähän polun ulkopuolista maailmaa... |
Öh tuota, milloinkahan nämä törkeät laittomuudet ovat tapahtuneet? Saattaisinpa jopa tuntea kummankin porukan.
Mutta sitä Kevon tapausta et varmana nähnyt! Sen verran sivussa oltiin.  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
karskinen 13.03.2007 10:25Vieras
|
Näyttää aikamiehiä lapsettavan, kun omenavarkailla käynneistään retostelevat...  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kösteri 13.03.2007 12:37
Minä en ainakaan ole mitään tunnustanut! Enhän?  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Jussi 13.03.2007 12:55Vieras
|
Parempi etten tunnusta mitään vääryyttä tehneeni ikinä retkilläni. Ihme etten ole joutunut Siperiaan
Kaikkihan me ollaan tunnollisesti noudattaneet sääntöjä ja lakia  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
mkalima 13.03.2007 13:21
Korpiainen kirjoitti: |
Suurimmalle osalle säännöistä löytyy ihan järkevä peruste, mutta jos itse en ole valmis niitä noudattamaan, niin vaikeaapa sitä on vaatia muiltakaan. |
Onneksi en ole juuri vaatinut
Suurin osa säännöistä on luotu niin, että tyhminkin niiden kanssa pärjää. Varsin usein tulee tilanteita, joissa sääntö muodostuu naurettavaksi, ja sitä voi rikkoa rikkomatta säännön takana olevaa ajatusta. Esim. punasia päin voi aika usein kävellä aiheuttamatta edes teoreettista vaaraa itselleen.
Vastaavasti tiukalla sääntöjen tulkinnalla ja "minulla on oikeus" -asenteella voi helpostikin aiheuttaa suurta vahinkoa. (Kokeilkaapas käyttää oikeuttanne saada ylittää tie suojatietä pitkin) Terve järki on parempi kaveri kuin paksu sääntökirja.
Pieni "laiton" kynsituli voi olla paljon viattomampi, kuin suuri sallittu nuotioroihu. Tai erämaassa irti, mutta omistajan vierellä kulkeva koira on paljon pienempi haitta kuin kaupungissa 8 m fleksin avulla sinne tänne säntäilevä koira, vaikka jälkimmäinen on täysin laillista.
Markku |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
IkiHonka 13.03.2007 14:13
OFFTOPIC
Varsin usein tulee tilanteita, joissa sääntö muodostuu naurettavaksi, ja sitä voi rikkoa rikkomatta säännön takana olevaa ajatusta. Esim. punasia päin voi aika usein kävellä aiheuttamatta edes teoreettista vaaraa itselleen. |
Juuri niin! Paikallinen liikennesuunnittelu sai minutkin lopulta kävelemään päin punaisia, kun olin vuosikymmeniä noudattanut sääntöjä. Uusivat liikennevalo-ohjelman sellaiseksi, että jalankulkijan pitää hyvissä ajoin ennen valojen vaihtumista painaa nappia, muuten katselet kun autoilla on vihreät ja itsellä punaiset. Aiemmin valot sait vaihtumaan napilla pienellä myöhästmiselläkin, ellei jakso ollut loppupuolella. Nyt en enää juurikaan viitsi nappia painaa vaan katson autojen valoopasteista ja kävelen päin punaisia raakasti (ellei polliisia satu juuri olemaan kohdalla). Prkl, hölmönä en suostu seisoskelemaan siinä ylimääräistä kierrosta! Laskekaa paljonko ylimääräistä, täysin turhaa seisoskelua vuodessa tulisi, kun kuljen niistä valoista keskimäärin neljä kertaa päivässä. _________________ "Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Pekka 13.03.2007 14:18
Lainaus: |
kävelen päin punaisia raakasti |
Sarjassamme kuuluisia viimeisiä sanoja! _________________ Kun eksyn, lähden kotiin. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
T. Salama 13.03.2007 14:44
Luultavasti jokainen valitsee säännöistä ne itselleen sopivat, joita noudattaa.
En vielä ihan ymmärtänyt, mitä väärää nuotion tekemisessä on huolletuilla tulipaikoilla?  _________________ Ei saa ottaa liian vakavasti. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
IkiHonka 13.03.2007 14:51
Pekka kirjoitti: |
Lainaus: |
kävelen päin punaisia raakasti |
Sarjassamme kuuluisia viimeisiä sanoja! |
Niin, mutta ota huomioon, että poikkiliikenteellä (autoilla) on silloin myös punaiset. Minun kulkusuunnassani autoilla on vihreät. Vain jalankulkuvalot on ohjelmoinnista johtuen punaiset (kun ne vihreät pitäisi tilata (painaa nappia) pitkälti ennakkoon.
Nyt olen tosin väljentänyt tulkintaa ja koska näkyväisyyttä riittää reilusti niin, silloin kun autoja ei ole lähimainkaan tulossa, yli vaan (niin kun T:reella näyttää olevan tapana muksusta mummoon) _________________ "Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
mkalima 13.03.2007 16:06
IkiHonka kirjoitti: |
Nyt olen tosin väljentänyt tulkintaa ja koska näkyväisyyttä riittää reilusti niin, silloin kun autoja ei ole lähimainkaan tulossa, yli vaan (niin kun T:reella näyttää olevan tapana muksusta mummoon) |
Aforistikko Markku Envall on kirjoittanut, että " Ihmisillä jotka kävelevät päin punaisia, on vielä toivoa."  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korpierakko 13.03.2007 16:34
Aforistikko Markku Envall on kirjoittanut, että " Ihmisillä jotka kävelevät päin punaisia, on vielä toivoa."  |
Tarkoittanee sitä, että jos vielä kävelevät ovat ilmeisesti hengissä, ja näinollen on vielä pieni mahdollisuus selvitä . _________________ En tahdo olla viisas, sillä jos ajatus kulkee liian nopeasti ei järki pysy mukana. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|