Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Aurinkopaneelit
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rikuriku
11.04.2006 8:34


Viestejä: 133
No niin unohda ainakin aluksi se diodi ja yleismittari, jotka eivät ole aivan välttämättömiä.

Sarjaan kytkentä tarkoittaa, että akut on kytketty saman suuntaisesti peräkkäin, muodostaen yhden "pitkän akun", jonka jännite on siis 4x1,2V = 4,8V.

Nyt yhdistät johdon siitä tupakansytytinliittimen keskinavasta (+) tämän sarjaan kytketyn akkuyhdistelmän + päähän ja toisen johdon liittimen vaippanavasta (-) akkuyhdistelmän - päähän.

Tällöin kulkee yhtä suuri latausvirta kaikkien akkujen kautta ja se on maksimissaan 350 mA joka on sopiva 2500 mAh akuille.

Ongelmana tuossa on se, että et tiedä milloin akut ovat latautuneet. Akkujen lämpötilaa on hyvä tunnustella, ja lopettaa lataus jos akut kuumenevat liikaa. Tuohon latausvirran larkkailuun olisi se yleismittari ollut hyvä, mutta ei välttämätön.
Noissa aurinkokennoissa on se hyvä puoli, että ne rajoittavat itse virtaa, eikä sitä 350 mA tule kuin täydellä paisteella. Todellisuudessa latausvirta on ilmeisesti huomattavasti pienempi. Toisaalta nuo 2500mAh akut kestävät suurempiakin latausvirtoja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
11.04.2006 9:02


Viestejä: 6807
Gártanoaidi kirjoitti:

Onko tässä jotenkin ratkaisevaa se, että Silva antaa ulos vain 350 mA?

Voi olla. Akkulaturin säätöautomatiikka tarvitsee riittävästi virtaa ollakseen toiminta-alueella ja ellei tuota virtaa tule, laturi joko ei toimi tai voi toimia kummallisesti väärin. Se nimittäin tulkitsee hyvin pienen notkahduksen latausjännitteessä akun täyttymisen merkiksi ja siirtyy ylläpitolataukseen tai katkaisee latauksen kokonaan. Ja aurinkopaneelin kanssa noita notkahduksia varmaan riittää hienon automatiikan sekoittamiseen.

Kuten muiden neuvoista ilmenee, aurinkopaneelilla, jonka lähtöteho vaihtelee olojen mukaan, pitääkin yrittää ladata suoraan. NiMH-akut eivät vain ole ilman automatiikkaa ladattaessa niin virhesietoisia kuin vanhat NiCd-akut, joten latausta ei kannata unohtaa päälle määrättömäksi ajaksi. Akkujen lämpeneminen on karkea (ja myöhäinen) merkki niiden täyttymisestä.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
11.04.2006 10:45


Viestejä: 3927
Pepi tai muutkin "sähkömiehet"onko markkinoilla pientä,ja kevyttä dynamoa/laturia joka saisi voimansa virtaavasta vedestä,jota lapissa on tarjolla runsain mitoin.

Jos sellaisia latureita on,niin millaisen virtaaman se vaatii toimiakseen,ja kauanko lataus esimerkiksi kameran akkuun kestäisi.

Virraton tiedustelee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rikuriku
11.04.2006 10:51


Viestejä: 133
Tuollaisilla NiMH-akuilla on 45 astetta sellainen maksimilämpötila, jota ei pitempiaikaisesti saisi ylittää.
Jos sulla on enemmänkin noita akkuja, niin kyllä niitä voi kytkeä sarjaan jopa 6...8 kpl, ja silti latausvirta on tuo max 350 mA, riippuen sen aurinkokennon ominaisuuksista ja tulisi kennon koko teho hyödynnettyä.
Alkujaan tyhjät akut voisi pitää tuossa latauksessa vaaratta 7...8 h

Umpihangelle vielä..
Tuossa tämän säikeen ensimmäisessä viestissäni oli linkki juuri tuollaiseen dynamoon, jollainen minullakin on. Paino on n. 70g, ja siinä on käsikampi jota pyöritetään n. 2 kierrosta/s nopeudella.
Mikään ei estäisi sinua konstruoimasta jonkinlaista vesipyöräviritystä joka kampea pyörittäisi.

Laite todella lataa kännykkää, olen kokeillut. Speksin mukaan 2 minuutin veivaus tuottaa 2..8 minuuttia puheaikaa, tätä en ole mitannut.


Viimeinen muokkaaja, rikuriku pvm 11.04.2006 11:34, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
11.04.2006 11:13


Viestejä: 4142
Umpihanki kirjoitti:
Pepi tai muutkin "sähkömiehet"onko markkinoilla pientä,ja kevyttä dynamoa/laturia joka saisi voimansa virtaavasta vedestä,jota lapissa on tarjolla runsain mitoin.

Jos sellaisia latureita on,niin millaisen virtaaman se vaatii toimiakseen,ja kauanko lataus esimerkiksi kameran akkuun kestäisi.

Virraton tiedustelee.


En usko, että on valmiina.
On helppo tehdä, mutta painaa jonkin verran.
Käsikäyttöisiä vemputtimia on, siis sellaisia joissa on kampi.
En ole kokeillut, joten en tiedä kuinka toimivat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kiiski
11.04.2006 11:38


Viestejä: 147
Tuossa yksi kämmenellä hämmennettävä laturi:
https://www.redcross.fi/verkkokauppa/lahja/fi_FI/laturi/

Ei havaintoa toimivuudesta, hinta kyllä ei ole paha (15e). Kameran akkujen lataaminen taitaisi johtaa krooniseen nivelvaurioon... (ja eihän se siihen ole tarkoitettukaan) Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rikuriku
11.04.2006 11:56


Viestejä: 133
Tuo on juuri se laturi joka mulla on.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Gártanoaidi
11.04.2006 12:21


Viestejä: 599
Hienoa, asiantuntijoille kiitos ohjeista! Enköhän pääse näillä neuvoilla kokeilemaan. Tai ainakin käräyttämään pari akkua...

Yleensä mukanani on kuusi akkua, joista kaksi on kulloinkin kameran sisässä. Eli neljä ladattavissa.

Parahiksi löysin varastostani katkenneen hiilikuitusauvan, jonka sisään AA-akku menee juuri sopivan tiukasti. Täytyy sahata sopiva pätkä sauvasta, ja niin on laturin kotelo valmis. Tai jospa sittenkin sahaan sauvasta parin sentin mittaisia holkkeja. Holkin toisesta päästä sisään akun miinusnapa, toisesta päästä plussanapa. Ja näitä holkitettuja akkupareja kytketään lisäholkeilla sarjaan niin monta kuin tarve vaatii. Evoluutioversio, josta oltaisiin tyytyväisiä formulavarikollakin. Pitäisikö hakea mallisuojaa saman tien?

Vielä kun keksisi, millä konstilla saan liitettyä Silvan tupakansytytinliittimen navat hiilikuituholkkiketjusta törröttävien akkujen napoihin... Kolvi löytyy, mutta siitä ei kannattane tähän hommaan käyttää? Miten olisi kuparilanka, sinitarra ja teippi? Saako päällystettyä kuparilankaa rautakaupoista?

Käykö ilmastointiteippi vai pitääkö olla nimenomaan sähkömiehen teippiä? Pitääkö akkuja olla kaavailemassani sarjalatauksessa parillinen määrä? Maalaistolkkuni sanoo: ei mitään väliä. Niin, ei kai tuo hiilikuitu ole riskitekijä?

Jatkan kokeita, kunhan joudan. Tulisi nyt vain se outo valoilmiö esiin tuolta pilvien takaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rikuriku
11.04.2006 12:48


Viestejä: 133
Tuo hiilikuitusauva tuntuisi hyvältä ratkaisulta.
Ensimmäiseksi tuli mieleen tällainen rakenne:
Leikkaa sauvasta yhtenäinen putki, jonka pituus sellainen että sisään mahtuu niin monta akkua kuin enimmillään lataat.
Etsi sitten vanha litteä 4,5 V paristo ja ota siitä ne messinkiliuskat.
Tee putkeen esim ohuella rautasahalla lovet kohtiin jossa akkujen + navat ovat. siis esim 4., 5., 6, jne akun kohdalle, niin että saat työnnettyä ulkopuolelta sen metalliliuskan tukkimaan putken ja yhdistämään liuskan akun + napaan.
Putken alaosaan sitten lovet josta - liuska työnnetään sisään kun akut on laitettu putkeen.
Laittamalla tuo + liuska eri tasoille voit ladata eri määrän akkuja.
Vielä jotenkin on varmistettava, että akut saavat toisiinsa hyvän kontaktin, siis jonkinlainen jousi olisi poikaa.

Noista metalliliuskoista sitten johto( vaikka jostakin vanhasta pöytävalaisimesta) tupakansytytinliittimen uroskappaleeseen, ja viritelmä on valmis.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
FinMarkku
11.04.2006 12:56


Viestejä: 251
rikuriku kirjoitti:
Tuo hiilikuitusauva tuntuisi hyvältä ratkaisulta.


Eikä hiilikuitu ole sähköä johtavaa? Ehkä muovinen sähköputki olisi parempi tuohon tarkoitukseen.

Ja piuhat saa kiinni napoihin jousilla, kunhan putkessa on jonkinlaiset päädyt. Näin ainakin taskulamput ja -radiot saavat sähkönsä. Ja vielä kun laittaa hieman kuparivaseliinia liitokseen, niin se ei niin herkästi hapetukaan.

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
11.04.2006 13:02


Viestejä: 6807
Helpoimmin ne akut saat sarjaan käyttämällä valmista paristokoteloa. Semmoisia saa halvalla elektroniikkarakentelijoiden komponenttiliikkeistä, joita isoimmista kaupungeista löytyy.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
FinMarkku
11.04.2006 13:33


Viestejä: 251
Pepi kirjoitti:
Helpoimmin ne akut saat sarjaan käyttämällä valmista paristokoteloa. Semmoisia saa halvalla elektroniikkarakentelijoiden komponenttiliikkeistä, joita isoimmista kaupungeista löytyy.


Myös koko akkupaketin saa valmiina RC-liikkesstä. Niissä akut on yleensä rinnakkain jonkinlaisella kutistemuovilla pakattuna, ja paketista tulee vain pari piuhaa ulos.

..mutta noista puuttuu se askartelemisen ja oivaltamisen ilo. Sekä se riemu, mikä syntyy kun itsetehtyjä viritelmiä saa viritellä kaukana sivistyksestä toimimaan. Smile

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rikuriku
11.04.2006 14:25


Viestejä: 133
FinMarkku kirjoitti:

.mutta noista puuttuu se askartelemisen ja oivaltamisen ilo. Sekä se riemu, mikä syntyy kun itsetehtyjä viritelmiä saa viritellä kaukana sivistyksestä toimimaan. Smile
Markku


Niin tuo minun ehdottamani ratkaisu oli juuri tuota KISS-periaatetta noudattava (Keep It Simple and Straightforward)

Muuten hyvä huomio tuo hiilikuidun johtavuus. En kuitenkaan usko että sillä on mitään käytännön merkitystä tässä käytetyillä jännitetasoilla. Vastus napojen välillä on pahimmillaankin useiden kilo-ohmien luokkaa joten vuotovirta on mitätön. Jos kuitenkin haluaisi aivan puhdasoppinen olla voisi siihen + liuskaan laittaa kerroksen sitä maalarinteippiä kohtaan jossa se koskettaa putkea.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
12.04.2006 12:44


Viestejä: 3927
rikuriku kirjoitti:


Umpihangelle vielä..
Tuossa tämän säikeen ensimmäisessä viestissäni oli linkki juuri tuollaiseen dynamoon, jollainen minullakin on. Paino on n. 70g, ja siinä on käsikampi jota pyöritetään n. 2 kierrosta/s nopeudella.
Mikään ei estäisi sinua konstruoimasta jonkinlaista vesipyöräviritystä joka kampea pyörittäisi.



Kuinka raskas pyöritettävä tuollainen laturi on käsin,eli toisin sanoen kuinka kova virta purossa täytyisi olla,että siipipyörä pyörisi.

Entä onko kierrosnopeudella ylärajaa,ja kuinkahan kestävä tuo laite on esimerkiksi silloin kun "vesivoimalaitoksen"jättäsi koko yön ajaksi lataamaan akkuja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rikuriku
12.04.2006 15:03


Viestejä: 133
Tuo värkki on mitoiltaan 5,5x4x3cm, muovikotelossa, sivulta akseli ulos jossa 4cm pituinen kampi. Laitteessa on lisäksi ledilamppu, eli se toimii myös veivattavana taskulamppuna.
Kammen akselilta siirtyy liike parin hammaspyörän välityksellä itse generaattorille, joka on vain n. 2,5cm halkaisijaltaan. Heikoin lenkki on kai hammaspyörät, jotka ovat ilmeisesti leikkikalutasoa.
Voiman määrää on vaikea kuvata, mutta koteloa saa puristaa melkoisesti, että pysyy hanskassa kun kammesta vääntää.
Sikäli tuntuisi itsesäätöiseltä, että tulee raskaammaksi kun nopeammin vääntää. Jos siis pyörä ei olisi liian suuri, ei ylikierrostenkaan vaaraa olisi. Vaatisi kokeilua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Siirry: