Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Varusteita talvivaelluskokeiluun
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Varusteita talvivaelluskokeiluun
Virsu
26.01.2016 21:05

Olen lähdössä eka kertaa kokeilemaan paria yötä pidempää talvivaellusta. En lähde yksin, vaan mukana on ryhmä kokeneempia vaeltajia. Koska en tiedä, miten paljon mahdollisesti talvivaelluksista innostun, en haluaisi vielä investoida tavaroihin enempää kuin välttämättömän. Jotain olen saamassa lainaan, mutta jotain vielä puuttuukin.

Tarkoitus olisi hiihdellä ihan maaliskuun alussa viikon verran Käsivarren Kalottireitillä ja yöpyä varaustuvissa. Valmius maastoyöpymiseen tulee toki olla, ja varusteet sitä myöden.

Ekaksi makuupussista. Minulla on valmiiksi kaksi untuvapussia, Viking Warmpeace 900 ja Halti Everest 15. Naisten mukavuuslämpötilat noille ovat -7 ja +7. Mitä arvelette, tarkeneeko?

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kasperi
26.01.2016 21:23

Nuku joku sopiva pakkasyö ulkona tuolla kombinaatiolla, niin selviää? Keleistähän on aika hankala tietää etukäteen... Vuosi sitten oli noin 5-10 astetta pakkasta, paitsi yhtenä aamuna Meekon laaksossa -18C. (yöllä varmaan enemmänkin). Ehkä itse uskaltautuisin tuolla setillä liikkeelle varsinkin jos tarkoitus on nukkua enimmäkseen tuvissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Inari74
26.01.2016 21:47
Vieras

Maaliskuun alussa saattaa olla öisin jopa 40 asteen pakkasia ja päivälläkin yli -30 astetta Exclamation
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

tapanik
26.01.2016 21:54

Kyllä tuolla yhdistelmällä pitäisi tareta jo aika hyvin. Tarkeneminen on kuitenkin yksilöllistä, joten siinä, missä yksi tarkenee, toinen palelee. Kokeilemalla selviää, kuten täällä on jo todettu.

Lisälämpöä saa kuumavesipullosta, jonka laittaa esim. makuupussin jalkopäähän - siihen vain päälle vaatteita tai muuta eristettä sen verran, että pullo juuri ja juuri tuntuu lämpimältä. Silloin siinä riittää lämpöä koko yöksi. Paljon auttaa myös se, että menee nukkumaan vatsa täynnä, rakko tyhjänä ja keho lämpimänä. Vaikka pieni iltajumppa siinä ennen nukkumaanmenoa, niin on valmiiksi lämmin olo. Näin olen viisaampien neuvoista oppinut ja omalla kohdallakin paikkansapitäväksi todennut.

Villakerrasto vielä mukaan makuupussiin, niin siinä on valmiiksi lämmintä lisävaatetta puettavaksi päälle, jos vilu meinaa yllättää.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://vimeo.com/tapanikunnas
Twitter: https://twitter.com/tkunnas
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

TiMoKo
26.01.2016 22:24

tapanik kirjoitti:

Villakerrasto vielä mukaan makuupussiin, niin siinä on valmiiksi lämmintä lisävaatetta puettavaksi päälle, jos vilu meinaa yllättää.

Näin sitä oppii uutta. En ole ymmärtänyt koskaan varata makuupussin sisälle tämmöistä varavaatetta, vaan olen pakannut ne siihen viereen helposti otettavaksi. Mutta silloin pitää päästää makuupussista ulos hyvät lämmöt että voi lisätä vaatetta.

Tosin en nyt muista että milloin olisin lisännyt yön aikana vaatetta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Niilo Pielinen
26.01.2016 23:33

Jo vain...

Itsekin olen ajatellut aloittaa talviretkeilyn, ja meinasin ihan samanlaisen säikeen aloittaa. Lainaan tätä pikkusen. Jos se häiritsee, niin ystävällisesti pyydän ylläpitoa poistamaan/siirtämään tms.

En o hiihtänyt 20 vuoteen, en tiedä suksista mitään ja sauvoisat vielä vähemmän.

Ittellä ei tavotteena olis se pitkä päivämatka tai pitkä reissu, vaan omien akkujen latailua, pilkkikalastusta ja ihan vaan eräilyä.

Talviteltan hankintaa mietin, kattelin Helsportin Fjälheimiä, että olisko oikeesti hyvä. Minulle riittää, että mahdun ittekseni. Realistisia vaihtoehtoja saa kertoa, Luultavasti ei tartte kantaa tai vetää pitkiä matkoja, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Avotunturit eivät vielä kutsu, mutta tuskin se haittaa, vaikka teltta olisikin sellainen, että sielläkin pysys asuinkelpoisena.

Makuualustaksi minun on ehkä otettava jotakin pelkkiä solumuoveja pehmoisempaa, jottei kädet puudu, tuppaa olemaan niin, että jos kyynärpää pääsee kovalla nukuttaessa sopivasta nojaamaan, niin käsi puutuu pahasti, ja muutenkin pehmoisemmalla nukuttaa paremmin. (jotenki tullu mukavuudenhalusemmaksi)

Minulla on Haglöfsin Cornus +2 makuupussi. Mietin, että millaisia muita pusseja mahtaisin tarvita, jotta saisin parhaat yhdistelmät aikaan? Keskimäärin taidan tarvita nykyjään jo lämpimämmän pussin kuin nuorempana, elikkä ihan ei suosituslämpötilat päde, Jotakin kevyttä ihan kesäkeleille, tällä saattasin pärjätä alkusyksyllä, jotakin talvelle? Untuvapussien pesemiseen minulla ei taida olla mahdollisuutta (ei ole kuivausrumpua)

Kaikki vinkit ja neuvot otetaan ilolla vastaan.

-Niilo

JAHki
27.01.2016 0:26

Talvivaelluksessa ja yöpymisessä on tärkeää ymmärtää ne ns. kriittiset jutut, jotka vaikuttavat olemisen ja menemisen mahdollisuuksiin ja mukavuuteen. Vaikeinta on tietty miettiä sopivat vermeet menoon ja riittävät vehkeet majoittumiseen, koska sääolosuhteet ja kelit muuttuvat.

No turhat fraasit sikseen, kelistä riippuen, itselläni toimii hyvä kerrospukeutuminen, alle pakkasesta riippuen tekninen ja/tai merino kerros, jonka päälle lämpökerros, villaa tai fleeceä ja sitten kuori, eli kevyttä, ainakin tuulenpitävää. Kerroksia voi pistää enemmänkin, jos siltä tuntuu ja kannattaa muistaa että kerroksien välinen ilma lämpeää kehon lämmöstä ja siten myös lämmittää. Puuvilla on mukava päällä, mutta imee kosteutta hulluna, eli kastuessa tai hikoillessa ei oikein toimi, villa/-merino lämmittää kosteanakin, siirtää kosteutta jonkin verran. Liikkuessa ja leirissä touhutessa kerroksia pitääkin poistaa/lisätä aina sitä mukaa ettei vain pääse hiki kastelemaan. Kirveen kanssa leirissä huhkiessa, jos meinaa hiki tulla, rohkeasti vain kerroksia pois.

Jos on tiedossa koviakin pakkasia, niin mulla mukana on aina kaksi makuualustaa. Vaikka pussi olisi miten hyvä, jos alusta on se ns. heikko lenkki, johtuu kylmää aina maasta kuitenkin. Eli alle solumuovi ja päälle itselläni Exped Downmat ilma+untuva alusta, toimii kovemmassakin kelissä ja siinä missä Exped menee rinkkaan sisään nätisti, solumuovi menee vaikka pussin/teltan ympärille käärästynä näppärästi.

Eli kun pussi on edes 'about' niille asteille speksattu, missä meinaa olla ja muistaa että se kylmä puskee sieltä alta ja varautuu siihenkin, niin kyllä pärjää.
 Sivun alkuun

veeäm
27.01.2016 8:45

Niilo Pielinen kirjoitti:
Jo vain...

Talviteltan hankintaa mietin, kattelin Helsportin Fjälheimiä, että olisko oikeesti hyvä. Minulle riittää, että mahdun ittekseni. Realistisia vaihtoehtoja saa kertoa, Luultavasti ei tartte kantaa tai vetää pitkiä matkoja, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Avotunturit eivät vielä kutsu, mutta tuskin se haittaa, vaikka teltta olisikin sellainen, että sielläkin pysys asuinkelpoisena.

Makuualustaksi minun on ehkä otettava jotakin pelkkiä solumuoveja pehmoisempaa, jottei kädet puudu, tuppaa olemaan niin, että jos kyynärpää pääsee kovalla nukuttaessa sopivasta nojaamaan, niin käsi puutuu pahasti, ja muutenkin pehmoisemmalla nukuttaa paremmin. (jotenki tullu mukavuudenhalusemmaksi)

Minulla on Haglöfsin Cornus +2 makuupussi. Mietin, että millaisia muita pusseja mahtaisin tarvita, jotta saisin parhaat yhdistelmät aikaan? Keskimäärin taidan tarvita nykyjään jo lämpimämmän pussin kuin nuorempana, elikkä ihan ei suosituslämpötilat päde, Jotakin kevyttä ihan kesäkeleille, tällä saattasin pärjätä alkusyksyllä, jotakin talvelle? Untuvapussien pesemiseen minulla ei taida olla mahdollisuutta (ei ole kuivausrumpua)

Kaikki vinkit ja neuvot otetaan ilolla vastaan.

-Niilo

Olin pari vuotta sitten vastaavassa tilanteessa kuin sinä nyt. Paljoa en siis talviretkeilystä tiedä, mutta tässä vaatimaton panokseni silti...

Jos omistat kohtuullisen "3-vuodenajan" teltan, jonka sisäteltta on jotakin muuta kuin pelkkää verkkoa, niin tuskin ensimmäisenä kannattaa telttakaupoille lähteä. Etenkin jos retket ei juttusi mukaan avotunturiin suuntaudu. Olen pari talvea majoittunut Hannah Covert-teltassa, joka ei missään nimessä ole talviteltta, ja hyvin on mennyt. Covertin sisäteltta on kylläkin melkein kokonaan kangasta ja vain aivan yläosa on verkkoa.

Makuupussipolitiikka tietysti riippuu ensikädessä siitä, kuinka kylmässä meinaat nukkua. Jos aikomus on käyttää tuota olemassa olevaa pussia ja sisälle mahtuu untuvapussi, niin hyvä...

Minulla on kolme pussia:
Halti ultra 12, conf +7
Cumulus Lite Line 300, conf +4
Cumulus MT 700, conf -5

Ensimmäinen kuitupussi, jälkimmäiset untuvaa.

Lite Line+Halti-combolla olen nukkunut kokeellisesti karvan päälle viiden asteen pakkasessa. Tarkenin hyvin.

Lite Line+MT-yhdistelmällä olen nukkunut kylmimmillään -22 asteessa ilman mitään vesipulloja tai muita lämmittimiä. Päällä oli pari välimallin kerrastoa. Tarkenin, mutta ei kyllä hiki ollut. -15 asteessa tällä yhditelmällä on vielä oikein mukava kölliä. Kolmessa peräkkäisessä yössä, ilman kuivaamista, ei pusseihin kertynyt kosteutta niin, että se olisi eristykseen huomion arvoisesti vaikuttanut.

MT+Halti-yhdistelmä taitaa jäädä tänä talvena kokoilematta.

Makuualustoina minulla eristämätön ilmapatja, ihan vaan mukavuuden takia, ja päällä riittävä kasa solumuovia. Tänä talvena matkassa ollut Ridgerest Solar ja/tai Z-lite. Pari kuminauhaa koko paketin ympäri, niin pysyvät paikoillaankin.
 Sivun alkuun

Kullervo
27.01.2016 8:47

Niilo Pielinen kirjoitti:
Untuvapussien pesemiseen minulla ei taida olla mahdollisuutta (ei ole kuivausrumpua)

Itse pesetin kilon kesäuntuvapussin hiljattain pesulassa, maksoi alta 30e ja lopputulos oli kyllä huomattavan hyvä, kuohkea kuin mikä. Seuraavaksi menee toinen pussi pesuun. Eli pesulastakin kannattaa kysyä, siellä osaavat asian ja onhan tuossa kuivaamisessa aika työkin.
 Sivun alkuun

luuppi
27.01.2016 11:17

Sama systeemi "johtuu kylmää aina maasta kuitenkin. Eli alle solumuovi ja päälle itselläni Exped Downmat ilma+untuva alusta" mutta viela lisakommentti:

Itse en pysty koko yota nukkumaan sellaisessa asennossa kuin mika faaraoilla on patsaissaan, ja siksi suosin keskelta leveaa pussia (yukon). Kyynarpaat pakkaavat menemaan pussin sisallakin (ainakin toinen, vuorollaan) Expedin laidan yli ja kosketuksesta syntyy kylmasilta.
- pidan mukana solualustan puolikasta (vahan allekin sen on) ja se on poikittain. Tuon ei tarvi olla paksu, sen saa kaarolla katevasti rinkan kylkeen ja tauoilla on aina istuma-alusta heti kasilla.

Villasukat pakkaa olemaan iaka tykoistuvia, jotteivat mene lynttyyn jalkineessa. Yokaytossa, vaikka olisi useammatkin, ne eivat ole yhta lampimia kuin luulisi, koska eristavaa ilmakerrosta ei synny
- suosittelen untuvatopposia; eivat paljoa paina ja parikin puristuu omenan kokoon kuljetuksessa
 Sivun alkuun

hannes
27.01.2016 11:23

Virsun kannattaa hankkia hyvä ja eristävä makuualusta - jos ei vielä ole. Solumuovisia voi ottaa lisänä, jos jo kohtalainen on olemassa.
Varmaan tuolla makuupussiyhdistelmällä pärjää ainakin -15 asteessa jos makuupussit mahtuvat hyvin sisäkkäin. Ahdas yhdistelmä ei pelaa.

Savotan Militarya saa usein aika edullisesti, ja se saattaa sopia päälypussiksi hyvin. Silloin jo tarkenee.

Minulla on sama ongelma kuin Niilolla: kädet puutuu, olkapäät puutuu. Nukkuminen on aika pyörimistä.
Pehmeään ja samalla eristävään makuualustaan satsaaminen on silloin viisasta.
Minulla on vanha Thermarest large ja alla yksi/kaksi solumuovia. Tarjennut on ja kohtalaisen pehmeä kun ei puhalla liikaa loppupuhallusta (täyttyy osin itse).
Jos on makuualustan ostoaikeissa niin silloin on helppo valita pehmein.

Kolmenvuodenajan teltalla pärjää talvellakin, jos ei ihan tunturiin tai muuhun tuulialttiiseen paikkaan mene, vaan sitten jos innostuu talviretkeilystä silloin kunnon 4-season teltta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Niilo Pielinen
27.01.2016 14:17

Höm.

Makuupussini on tietenkin pienintä mahdollista kokoa, jotta ei tulisi pussissa niin orpo olo kun olen kaikki 170 pitkä. Pussia hankkiessa ei ollut tarkoitus retkeillä kuin lähinnä kesällä. Monen asian muututtua on tilanne sellainen, että tulevaisuudessa muuhunkin aikaan toisinaan pääsee matkaan, jos ei pitkäksi niin lyhyeksi aikaa.

Telttana minulla on Terra Novan Zephyros Lite 2, jonka soveltuvuutta lumiseen aikaan hieman epäilen, koska eteistilat ovat kovasti pienet eikä majoitteen tupakeittiöolohuone tarjoa parhaita mahdollisia fasiliteetteja kokkailuun ja kamppeiden vaihtoon tai kuivaamiseen. Kiinnityspisteitäkään ei niin vallan kovasti ole.

Kodan ompelu on harkinnassa. "äärimmäisen tarpeellisten ja kiireellisten askareiden kerho" (jonka ainoa jäsen olen itse) kokoontui äskettäin ja puuhasi melko pienen telttakamiinan, josta saatan kirjoittaa pari sanaa jos se toimii edes jotenkin. Saatte sitten hymyillä ääneen ko. melko tarpeelliselle keksinnölle Very Happy Talviretkeilyyn kotakin voisi toimia.

Mutta siis parasta on se, että on mahdollisuus päästä ohjatusti kokeilemaan, niin sitten tietää natsaako yhtään (vähän pelkään, että natsaa liikaakin) ja että millaisia kamppeita oikeesti tarttee.

-Niilo

Virsu
27.01.2016 18:51

Kiitti vinkeistä. Kuumavesipulloa itsekin mietin. Samoin Savotta Militarya katselin. Mutta kun nyt on ajatus, että yritän mahdollisimman pitkälle pärjätä jo olemassa olevilla kamppeilla, niin ehkä sitten kokeilen noita kahta nyt olevaa pussia. Jos jollekin vapaapäivälle tässä helmikuussa sattuisi vähän napakampi pakkanen, yritän käydä vaikka laavulla testaamassa.

Jatkan vielä makuualustasta, sillä tosiaan maastahan se kylmyys salakavalasti alkaa hohkaa. Olen huomannut sen kevätreissuillakin, kun maa on vielä kylmä ja osin jopa roudassa. Mulla on tällä hetkellä kolme makuualustaa, sentin ja reilun sentin vahvuiset solumuovit ja sitten itsestään täyttyvä Thermarest Prolite long, 60 cm leveä. Riittäisiköhän, jos noista ottaisi kaksi mukaan. Ja mitkä kaksi kannattaisi valita?

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun

sahamies
27.01.2016 18:56

Jos tarkoitus on yöpyä varaustuvissa, niin en ottaisi varalle kuin yhden makuualustan. Eri asia olisi jos jokainen yö pitäisi nukkua maastossa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tapanik
27.01.2016 19:14

Virsu kirjoitti:
Mulla on tällä hetkellä kolme makuualustaa, sentin ja reilun sentin vahvuiset solumuovit ja sitten itsestään täyttyvä Thermarest Prolite long, 60 cm leveä. Riittäisiköhän, jos noista ottaisi kaksi mukaan. Ja mitkä kaksi kannattaisi valita?

Minä valitsisin ohuemman solumuovin ja Proliten. Jälkimmäinen ihan mukavuuden takia, itse kun en oikein saa nukutuksi kovalla alustalla.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://vimeo.com/tapanikunnas
Twitter: https://twitter.com/tkunnas
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Paljon vaatteita ja varusteita Arctic_Lynx Ostetaan ja Myydään 1 05.03.2016 22:16 Katso viimeisin viesti
Talviretkeily varusteita keepo Ostetaan ja Myydään 2 30.01.2016 23:15 Katso viimeisin viesti
Varusteita kiertoon mazcu Ostetaan ja Myydään 11 07.12.2014 22:02 Katso viimeisin viesti
O: makuupussi, keitin ja muita varus... 1puupuu Ostetaan ja Myydään 2 23.02.2014 16:42 Katso viimeisin viesti
Varusteita kiertoon mazcu Ostetaan ja Myydään 6 10.12.2013 18:13 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: