Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Vanhat USA kartat suomestakin
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vanhat USA kartat suomestakin
p.kivela
01.09.2016 15:24


Viestejä: 776
http://loadmap.net/en/m41731
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
02.09.2016 9:29


Viestejä: 1571
Hieman eppäilen pitääkö ajoitus kutiaan. Ne kylät, joiden historiaa tunnen aika hyvin aina 1700-luvulle, eivät pidä kutiaan tiestön osalta jos tosiaan perustuvat 1939-43 materiaaliin. Liian suoraviivaisia ovat tiemerkinnät, että ne todella olisi ilmakuvista siirretty kartalle. Linjauksissa on jopa 10 km heittoja. Myös talojen nimissä on muutama virhe. Mutta historiallisena dokumenttina ihan mielenkiintoisia.

EDIT: löysin dokumentit, joiden perusteella kaikki nykyiset Rovanimeltä lähtevät kantatiet tehtiin jo 1920-1930-luvuilla. Niiden linjauksia on muutettu myöhemmin, mutta autolla on päässyt sekä itään että länteen jo silloin. Tältä osin nuo jenkkikartat ovat viihteellisiä.
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Vanhat USA kartat suomestakin
mettäantero
02.09.2016 16:28


Viestejä: 2165
p.kivela kirjoitti:
http://loadmap.net/en/m41731


Mielenkiintoinen linkkivinkki, kiitos Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
02.09.2016 19:22


Viestejä: 5093
Tietaako dokumentit, missa maarin lehmapolku Nelonen tehtiin suoraan vanhan Jaameren tien paalle?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
PyyMetso
02.09.2016 22:06


Viestejä: 392
luuppi kirjoitti:
Tietaako dokumentit, missa maarin lehmapolku Nelonen tehtiin suoraan vanhan Jaameren tien paalle?


Jäämerentieksi nimitetään Rovaniemeltä Ivalon kautta Liinahamariin 1931 valmistunutta tietä. Sodankylän ja Ivalon välinen osuus syntyi jo 1910-luvulla. Maanteitä edelsi Ruijan polku, jolla nykyisen Saariselän kohdalla oli sekä itäinen että läntinen haara. Polusta on mainintoja jo vuodelta 1598. Läntinen haara kulki Rieston kylästä (Lokan tekojärvessä) Laanilan kautta Inariin, itäinen haara Luirojärven ja Maantiekurun kautta Inariin. Riestoon tultiin etelästä vesitse. Jäämerentien Rovaniemen ja Ivalon välinen osuus muuttui osaksi Valtatie 4:ää vuonna 1938 uuden tienumerointijärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. En ollut paikalla vahtimassa, mutta pelkkä nimenvaihdos ei varmaankaan muuttanut tien linjausta.

Matti Grönroosin mukaan nykyinenkin nelostie ja Jäämerentie eroavat linjaukseltaan vain vähän toisistaan. Rovaniemen ja Ivalon välisen osuuden pituus oli 294 km vuonna 1938 ja 287 km vuonna 2013. Vanhasta tielinjasta on museoitu Magneettimäen nimellä kulkeva 5 km pitkä osuus Saariselän hulinakeskuksen lähellä. Linjausta on muutettu lähinnä kylien kohdalla. Grönroosin dokumentissa esitetään karttojen avulla muutamia muutoksia. Nelostien päällystys saatiin valmiiksi vuonna 1978, viimeiset metrit Kakslauttasen kohdalla. Museovirastolla on sekä Ruijanpolkua että Jäämerentietä käsittelevät weppisivut.

(Pitkä vastaus johtuu siitä, että että olen toista viikkoa flunssassa kotipuolessa, eikä pysty oikein mitään järkevämpääkään tekemään.)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
02.09.2016 22:26


Viestejä: 5093
Kylla dokumentit nakojaan tietaa.

Kommenteistani ehka heijastuu, etta kuljin reittia enemman ennen 1978 kuin ko. vuoden jalkeen. Varalentokenttien kohdalla oli hyva rykaista kaksoiskaasari auki ja kaupunkiajon roskat pois - kai ne patkat oli suoria jo ennenkin, vai ovatko paljonkin nipsaisseet kokonaispituudesta pois?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
02.09.2016 22:36


Viestejä: 776
Katselin itse Lokan aluetta, Sodankylää, Orajärvi ja kohtalaisen tarkat tiedot. Pitää näyttää vanhemmille ihmisille. Nuo polut on varmaan muistissa. Aiemmin olen nähnyt saksalaisten piirtämään sotien aikaisen kartan ja hyvin näkyi vanha sompio. En nyt muista mistä kartta löytyy. Oli tarkin kartta siihen mennessä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
03.09.2016 8:51


Viestejä: 7255
Tuo Sompion sisältämä saksalaisten tekemä kartta voisi olla tykistökartta.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
03.09.2016 9:13


Viestejä: 5093
Yo. tykistokarttahuomioon liittyen, kannattaa katsoa missa sakujen Birke-suunnitelman mukaisen vetaytymisen suoja-asemat kulki.

Wikin kertomaa: Suomussalmi–Kuusamo-linjalta itään asettunut XVIII vuoristoarmeijakunta määrättiin siirtymään Rovaniemen ja Muonion kautta Karesuvannon Sturmbock-asemaan turvatakseen tieyhteyden Norjaan. Sallan itäosaan sijoitettu XXXVI vuoristoarmeijakunta siirtyi pääosin Rovaniemen kautta Schutzwall-asemaan Ivaloon (siis aluksi selvasti siita etelaan, mutta sehan hylattiin nopeasti, vaikka oli hyvin valmisteltu, kumpaakin asemaa oli ollut rakentamassa kolme ja puoli tuhatta ukkoa. Ja Sturmbockissahan pysyttiin niin kauan kuin huvitti; siis ihan sodan loppuun asti).
- oli Jaameren tiella vilsketta tuossa varhaisessa vaiheessa
- kartoitusvaihe oli maaliskuusta '44 alkaen, vaikka linnoitustyot kaynnistettiin vasta elokuussa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
PyyMetso
03.09.2016 10:27


Viestejä: 392
p.kivela kirjoitti:
Aiemmin olen nähnyt saksalaisten piirtämään sotien aikaisen kartan ja hyvin näkyi vanha sompio. En nyt muista mistä kartta löytyy.


Tokumenttia pukkaa. Smile

Mattsonin ja Teeriahon artikkelissa on kartta Rieston suoalueista ja ote Vuotso 1-4 -kartaston Vuotso 2 -kartasta. Otteessa näkyy Nattasten pohjoispuolinen alue.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
05.09.2016 7:21


Viestejä: 776
PyyMetso kirjoitti:
p.kivela kirjoitti:
Aiemmin olen nähnyt saksalaisten piirtämään sotien aikaisen kartan ja hyvin näkyi vanha sompio. En nyt muista mistä kartta löytyy.


Tokumenttia pukkaa. Smile

Mattsonin ja Teeriahon artikkelissa on kartta Rieston suoalueista ja ote Vuotso 1-4 -kartaston Vuotso 2 -kartasta. Otteessa näkyy Nattasten pohjoispuolinen alue.


Kiitos, tässähän se olikin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
05.09.2016 8:06


Viestejä: 5093
Nakojaan kartta istui juuri tuohon yhteyteen, jota spekuloin ylla.

"Vuotson (ja myös Lätäsenon) karttojen
teossa oli tiukka aikataulu. Vaikka kartan
tekijät vaihtoivat asemiaan kahdesti; ensin
Petsamon Parkkinaan ja sitten Pohjois-
Norjan Rundhaugiin, oli Vuotson kartta-
sarja joukoilla jo lokakuussa (Lätäsenon
kartta valmistui marraskuussa). Vuotson
Schutzwall
jäi keskeneräiseksi ja taiste-
lujoukot (169. D) olivat siellä asemissa
vain 19.–31.10.1944, joten karttojen hyöty
jäi vähäiseksi. Samoin kävi Lätäsenon
Stürmbockissa"
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
MML kartat SptV Kesävaellusvarusteet 21 12.05.2019 11:56 Katso viimeisin viesti
Ruotsin kartat TREKKING Muut varusteet 5 03.03.2019 17:34 Katso viimeisin viesti
Vanhat ei niin hyvät retkeilytaidot j... Firelake Erämies eri aikakausina 44 09.09.2017 13:26 Katso viimeisin viesti
Mistä kartat? SptV Kesävaellusvarusteet 7 10.06.2017 16:45 Katso viimeisin viesti
Missä "vanhat" jäärät? boueme Hölynpöly... 27 17.03.2017 21:50 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: