Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Riittääkö 42 liran reppu vaellukselle?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tst
03.04.2017 20:33

Rovaniemellä näyttää olevan myynnissä: " Myydään muutamilla vaelluksilla ollut ospreyn exos 48 ultrakevyt rinkka. Painaa vain 900g ilman kantta ja kantomukavuus on tosi hyvä ollut." Hinta oli 70€.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kaptu
04.04.2017 6:58

tst kirjoitti:
Rovaniemellä näyttää olevan myynnissä: " Myydään muutamilla vaelluksilla ollut ospreyn exos 48 ultrakevyt rinkka. Painaa vain 900g ilman kantta ja kantomukavuus on tosi hyvä ollut." Hinta oli 70€.

Kyseisessä repussa on vain kehnonlaisesti ulkopuolisia kiinnitysmahdollisuuksia esim teltalle, makuupussille tahi -alusta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tst
04.04.2017 7:57

^Katselin tuota myynti-ilmoitusta tarkemmin ja eikös siinä ole molemmilla sivuilla kumilenkkiviritykset joihin saisi makuualustan ja makuupussin? Etupuolella on ainakin neljä lenkkiä joihin saisi tarvittaessa teltan irtohihnoilla, ellei sitten laittaisi rinkan päälle läpän alle. Mulla on nykyisin Goliten Pinnacle (halusin paljon kevyemmän kuin putki Andi) jossa suurinta oudoksuntaa aiheutti pienehkö vaikkapa ruokatasku verrattuna vanhan Halti Andin isoon vastaavaan mutta toimiihan tuo. https://goo.gl/IdCDtc
 Sivun alkuun

Marujo
04.04.2017 12:33

Exosiin saa kyllä ulkopuolelle tavaraa kiinni. Siinä on kompressioremmit sivuilla ja muutama lenkki löytyy myös. Kantomukavuus sensijaan on semmoinen juttu että se kannattaa itse todeta. Speksien perusteella olin kovasti hankkimassa, mutta kaupassa latasin siihen 12kg sisään ja hankkimatta jäi.
 Sivun alkuun

akallio
04.04.2017 13:00

Ei kai sellaista Ospreyta ole, jossa ei olisi irtoremeleitä niin pirusti. Sinänsä hyvä, mutta välillä aika hässäkkä.

Itsellä jäi myös ostamatta, kun selän pituus oli väärä. Ospreyt pitää ostaa oikein mallisena kun säätöä ko. asiaan ei ole ja muistaakseni sitä minulle sopivaa pykälää eri Exoksissa ollut.
 Sivun alkuun

Daddy
04.04.2017 13:29

Itse käytän 58 Exosta ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Selän hengittävyys on mielstäni paras ominaisuus. Taskuja on vähän, mutta kun oppii niiden kanssa elämään, niin aivan loistava valinta.

Tosin rinkan paino on aina ollut noin 12 kiloa lähtiessä, eli en ole sitä painavana kantanut. Tuohon 58 exokseen mahtuu kaikki viikonkamat sisään ja ulkopoulella minulla ei roiku kuin Crocsit. 48 litraiseen voisi kamat survomalla sopia.
 Sivun alkuun

StefanG
04.04.2017 14:23

Miksei kukaan postaa pakkauslistaa? Olisi kiinnostavaa nähdä miten joku pärjää 10kg pakkauksella viikon reissulla ja jollain toisella taas 30+kg.
 Sivun alkuun

Daddy
04.04.2017 14:36

Taitaa tuolla grammanviilaus osastolla olla porukan listoja kamoista.
 Sivun alkuun

markkut
04.04.2017 14:48

StefanG kirjoitti:
Miksei kukaan postaa pakkauslistaa? Olisi kiinnostavaa nähdä miten joku pärjää 10kg pakkauksella viikon reissulla ja jollain toisella taas 30+kg.

Minuakin kiinnostaisi. Itsellä mukana kalastuskamaa ja Savotta 1200 rinkkana varmasti painavammasta päästä, mutta teltta ja makuupussi kohtuullisen kevyitä ja kompakteja. Rinkan paino on useimmiten 25 kilon luokkaa viikon reissulle. Jos jättäisi viinat (joopajoo), laskisi ruuat tarkemmin ja karsisi uistinvalikoimaa, niin ehkä 20:een voisi päästä. Tuollaiseen 12:een ei millään. Vaatteitakaan ei kai liikaa ole, kun heinäkuussa on parikin kertaa ollut tilanne, että kaikki paitsi kahluuhousut ovat päällä.
Smile

Mutta ehkä tuota alhaista painoakin enemmän äimistelen sitä, miten ihmeessä saatte kamat mahtumaan noihin alle 70-litraisiin reppuihin.
 Sivun alkuun

Kullervo
04.04.2017 14:54

Daddy kirjoitti:
Taitaa tuolla grammanviilaus osastolla olla porukan listoja kamoista.

Noitahan voisi vaikka päivittää, ei ole pitkään aikaan siellä ollut elämää.

Itsellä 70 litrainen (pienempään ei mahdu) ja 8 päivän kesäretken kamat tunturiin painaa ensimmäisenä päivänä noin 18 kg, siinä mukana vesi 0,5 kg. Siitä sitten kevenee 700g päivässä. Reppu on tosin kevyemmästä päästä, muuten menisi varmaan yli 20 kg.
 Sivun alkuun

BlindSide
04.04.2017 17:05

StefanG:n kysymykseen vastatakseni... En elvistelläkseni jollain tiedoillani tai varusteillani, vaan ihan puhtaasti haluan kertoa oman reppuni sisältöä ilman sen kummempaa tarkoitusta Smile Kiinnostuin vastaamaan siksi, kun olen huomannut aika monen vaeltajan ihmettelevän sitä että miten joku uskaltaa niin pienellä määrällä tavaraa lähteä metsään...

Vaellusvarusteyhtälöhän on varsin selkeä... Mitä kevyempi varuste on, sen kalliimpi se on ja usein myös epämukavampi. Jossain määrin myös vaikuttaa tuon varusteen painon suhde sen kestävyyteen. Jos esim. kangas menee tarpeeksi ohueksi, se saattaa olla jo niin heikko, että täyttääkö se enää edes tarkoitustaan. Jos mennään grammoja viilaamaan, tulee vastaan melko äkkiä se, ettei yhdenkään varusteen hajoaminen ole sallittua, tai muuten koko reissu on pilalla. Siksipä jokin tasapaino on löydettävä ja jokaisen lienee se itse etsiä ja päättää. Tässä auttaa tietysti vähän kohtalontoverien kokemus Smile Siksipä tämä foorumi on vailla vertaa!!

Itse aloittelin vaeltelun n. 25-27kg viikkopakkauksella, niinkuin varmaan hyvin monet muutkin. Mutta vasta rinkan alitettua reilusti 20kg:n rajan, alkoi skolioosiselässä tuntua kävely nautinnolta, koko vaelluksen ajan. Nyt viikon vaelluskantamukset jäävät alle 9kg:n ja en koe enää tarvetta miettiä kantamusten painoa. Saatan jopa lisätä jotain herkkuja joskus hitusen Smile

Miksi sitten lähdin leikkimään jotain sukkahoususankaria varusteiden osalta, jos kerran jaksan kuitenkin kantaa vähintään sen 15kg, vaikuttamatta sen enempää esim. selkäkipuihini?
Päivittäinen maksimi vaellusmatkani pituus on muutoksen myötä noussut ~12km/pvä ---> ~25km/pvä ja tässä näen homman hyödyn... Jaksan paljon paremmin vaeltaa ja joka päivä en ole edes väsynyt. Jättäisin mieluusti kyllä koko rinkan kantelun jollekkin muulle ja keskittyisin itse nauttimaan luonnosta ja kalastelusta Smile Mutta jos kerran rinkka on kannettava, teen sen niin pienellä riesalla, kuin hyvältä tuntuu.

Tässä painoasiassa koulukuntia kuitenkin on todella paljon, joten yhtä ainoaa totuutta ei ole ja hyvä niin... Kenenkään tapa vaeltaa ei ole väärä tai muilta pois.

Alla kuitenkin oman rinkkani viikkosisältö kesän lapinvaellukselle käsivarteen, sisältäen haspeli- ja perhovehkeet:

Leiriytyminen:
-527g Rinkka (Granite gear virga 2)
-60g Roskasäkki rinkan sisään sadesuojaksi
-160g Makuualusta (Relags Junga)
-775g Makuupussi (Haglöfs Leo 0)
-830g Teltta (Vaellussauvojen varaan pystytettävä 2h kiinan teltta)

Kalastus:
-80g Vieheet (~10kpl bete lotto / mepps)
-145g UL-Haspelikela (Daiwa)
-135g 4-Osainen Vapa (Berkley twilight)
-165g DIY-Taimenhaavi
-35g Suonipihdit

-112g Perhovapa (Shakespeare Agility Exp 8'6" #5)
-119g DIY-Vapaputki (rei'itetty pätkä 50mm viemäriputkea)
-138g Kela ja siimat (Orvis battenkill 3 + Vision Vibe 125 kellusiima)
-43g Tarvikkeet (kellurasva, perukkeet jne...)
-41g Pintaperhorasia perhoineen

Vaatteet:
-38g Hyttyssuoja (Jää yleensä autoon, jos räkkä on ohi)
-27g Tyynyliina
-53g Sadehame (DIY-mallia 15D silnylon kankaasta)
-91g Sadetakki (berghaus hydroshell)
-189g Pitkähihainen alusasupaita
-172g Pitkät kalsarit
-59g Boxerit
-60g Liner-sukat
-44g Fleece Buff
-192g Fleece housut
-197g Fleece paita

Varusteita:
-5g Luutu (Toimii pyyhkeenä)
-36g kompassi
-3g Korvatulpat yöksi, jos mukana kuorsaava kaveri Very Happy
-72g Polarisoivat kalastusaurinkolasit
-100g WC-papru
-148g EA-välineet
-23g tavallinen limpparipullo 0,5l
-33g Hygienia

Ruoka:
-63g Kattila (Kiinasta tilattu alumiinikattila ja tähän DIY-kansi)
-25g Kaasupoltin
-14g Titaanilusikka
-8g Alumiinifolio tuulisuojaksi

~3200g Lisää vain vesi -pussiruokaa
-381g Kaasupullo

YHT: 7768g

Tämän lisäksi on kesäiset vaellusvaatteet päällä ja taskuissa kulkevat varusteet, kuten mm. sytkäri, pieni puukko, taittokuksa, hanskat, lakki/pipo ja käteen vielä vaellussauvat. Jos noista alkaa vielä karsimaan, alkaa mennä vaelluksesta minun kohdallani jo idea ja on parempi jäädä kotiin Smile Osan yhteisistä tavaroista saan menemään yleensä vaelluskaverin rinkkaan, mutta tuossa lista tavaroista, jos kantaisin kaiken itse. Ja tämän kaiken roinan saan kuitenkin työnnettyä 54 litraan pienen asettelun jälkeen aivan hyvin. Tämä riittää minulle ja voin sanoa, ettää olen joutunut luopumaan kyllä monesta mukavasta esineestä vain siksi, etten sillä tee vaelluksella oikeasti mitään. Tai ns. hyöty suhteessa kantamisen vaivaan on olematon.

Ketjun alkuperäinen ajatus taisi olla, että voiko 42l rinkalla vaeltaa viikon. No...Voihan sillä vaeltaa ja se on riittävä, mutta muidenkin varusteiden on oltava käsikädessä litramäärän kanssa. Ja siinäkohtaa joutuu vääjäämättä luopumaan useista mukavuutta lisäävistä tavaroista.

Minulla tuo rinkka on tuollainen, josta yhdenkin esineen poistaminen voi vaikuttaa mukavuuteen dramaattisesti. Ensimmäisellä vaelluksellani kannoin lettupannua mukana ja ei olisi haitannut, vaikka se olisi mennyt vaikka rikki... Siksipä tuo taitaa olla todella yksilöllistä, millä varustuksella kukakin liikkuu.

Toivottavasti tästä selostuksesta oli hyötyä jollekkin Smile Olen joutunut aika paljon käyttämään aikaa etsiessäni ensin sopivaa varustetta ja lopulta jos päätin jotain ostaa, se piti vielä kaivaa melko edullisesti jostain nettikaupasta. Kannattaa käydä lueskelemassa esim. TREKKING-nimimerkin blogia. Kaveri on perehtynyt vaeltamiseen ja keventelyyn kyllä todella syvällisesti ja itse sain keventämisen kipinän tuon blogin kautta...
 Sivun alkuun

tst
04.04.2017 17:36

^Viisaita sanoja BlindSideltä! Olet tosiaan syventynyt aiheeseen ja myös Trekkingin kevyttä kantamusta olen tutkaillut blogista. Minulla oli myös karkean tason taakan kevennys ja se vaati uusien ja samalla pienempien/kalliimpien kamojen hommaamista koska rinkkakin keveni ja samalla myos pieneni. Rinkan paino tosin tippui vain muutaman kilon eli runsaasta 20 kg:sta vajaaseen 20 kiloon mutta onhan taaperrus paljon mukavampaa kevyemmällä kuormalla. Tämä ... käsi kädessä...on myös täyttä totta BlindSideä lainaten: "Ketjun alkuperäinen ajatus taisi olla, että voiko 42l rinkalla vaeltaa viikon. No...Voihan sillä vaeltaa ja se on riittävä, mutta muidenkin varusteiden on oltava käsikädessä litramäärän kanssa. Ja siinäkohtaa joutuu vääjäämättä luopumaan useista mukavuutta lisäävistä tavaroista."
 Sivun alkuun

kaptu
04.04.2017 18:26

Kiitokset jo tähänastisita kommenteistanne - Deuterin 42 litran repulla voinen luottavaisesti suunnata alkavan kesän retkilleni. Ainakin testausmielessä.
Reppuhan painaa ylitse 1700gr, elikä jopa kilo olisi tuossa vielä vaihdokin myötä kevennettävissä. Kuitenkin uskon, että massan myötä reppuni on tukevampi ja sen kantohihnat ja lantiovyö antavat köykäisempiä vaihtoehtoja enemmän tukevuutta ja kantomukavuutta. Lisäksi ulkopuolelle on ripustettavissa makuupussi ja -alusta sekä köykäinen 720gr uusi telttani, jolloin reppu samaten ikäänkuin isonee litramitoissaankin.
 Sivun alkuun

BlindSide
04.04.2017 18:57

tst kirjoitti:
^Viisaita sanoja BlindSideltä! Olet tosiaan syventynyt aiheeseen ja myös Trekkingin kevyttä kantamusta olen tutkaillut blogista. Minulla oli myös karkean tason taakan kevennys ja se vaati uusien ja samalla pienempien/kalliimpien kamojen hommaamista koska rinkkakin keveni ja samalla myos pieneni. Rinkan paino tosin tippui vain muutaman kilon eli runsaasta 20 kg:sta vajaaseen 20 kiloon mutta onhan taaperrus paljon mukavampaa kevyemmällä kuormalla. Tämä ... käsi kädessä...on myös täyttä totta BlindSideä lainaten: "Ketjun alkuperäinen ajatus taisi olla, että voiko 42l rinkalla vaeltaa viikon. No...Voihan sillä vaeltaa ja se on riittävä, mutta muidenkin varusteiden on oltava käsikädessä litramäärän kanssa. Ja siinäkohtaa joutuu vääjäämättä luopumaan useista mukavuutta lisäävistä tavaroista."

Jepjep... Olen sinunkin kirjotuksia kanssa lukenut monesti ja huomannut, että sinäkin olet keventelyä harrastanut jo jonkin aikaa, ainakin suunnitelmissasi. Ja ehkä hieman maltillisemmalla aikataululla, kuin minä... Very Happy

Helpoin keino painon pudottamiseen on kyllä listata kaikki tavarat painoineen, mitä mukana kulkee ja sitten heivata raakasti vain sellaiset tavarat pois, millä ei ole käyttöä ollenkaan, tai hyvin vähän.
Tämän jälkeen jäljelle jäävän tavaran korvailu keveämmillä voi alkaa. Esim. mukana kulkeva vaatetus kannattaa punnita tarkasti ja katsoa, löytyykö kevyempiä varusteita jostain jo valmiiksi... Kannattaako esim. GPS-laitetta kantaa, vai opetteleeko kompassin ja kartan käytön paremmin... Tässäkin voi säästää jo äkkiseltään väh. 100g. Pienistä muutoksista syntyy yllättävän nopeasti jopa kokonaisia kilogrammoja, mutta aikaakin palaa nysväämiseen turkasen paljon.

Tarpeeksi painon laskiessa se mukavuus sitten vaan tuppaa haihtumaan pikkuhiljaa...
Esimerkiksi mun vaelluskalastusvälineillä ei juuri yli 4 kiloista kalaa varmaan ole mahdollista kalastaa. Vähintäänkin siimat katkeaa. Tämä taas vaikuttaa ihan koko vaellukseen niin, etten voi edes mennä vesille, jossa on kova haukikanta. Painosäästö tässä asiassa on siis heti "mukavuudesta" pois, mutta minun tapauksessani olen tämän valmis sietämään. Oma vaelluskalastus painottuukin lähinnä ruokakaloihin, jotka saatan innostuksissani laskea viikon ruokalastistakin pois. Jos kalaa ei tulekaan, näen vähän nälkää. Yleensä on tullut viikosta vähintään yhden päivän ruoat laskettua pelkän kalasaaliin varaan. Kunnon nälkähän ei vaelluksella kerkiä tulla vielä alle kahdessa viikossa Very Happy

Keittiönäkin toimii nykyisin vain veden keittoon käypä mini-kattila. Kun kunnon ruoanlaittovälineitä ei ole, on se heti mukavuudesta taas pois. Joudun syömään pelkästään vedessä uitettua retkiruokaa ja nuotiokalaa...Mutta tämä on siedettävissä...En luontoon ole mennyt kokkailemaan, joten syömisen vuoksi en viitsi kanniskella kovin kummoisia välineitä.

Tavallista kalliimpaahan ei tuo UL-varusteiden hommaaminen kyllä ole, mutta varustetieto on yleensä ulkomaan kielistä, foorumeiden syövereissä ja usein se menee aika nopeasti DIY-hommiksi. Lisäksi edulliset ostopaikatkin löytyvät vasta kovan työn jälkeen, jos valmiita tavaroita hakee Very Happy

Mutta vaikka olen saattanut vaihtaa jonkun tavaran nopeastikkin uuteen ja toimivampaan, olen yleensä kyllä pyrkinyt myymään vanhan alta pois. Suurempaa tappiota ei ole muistaakseni tullut tehtyä näissä tavarahankinnoissa, kunhan on tajunnut että vain laatutavaran voi myydä uudelleen suht hyvään hintaan. Eli tokmannin tavarathan ovat menettäneet sitten jälleenmyyntiarvonsa jo sitä ostopäätöstä tehdessä. Jos siis ns. halpatavaraa haluaa ostaa, niin täytyy ymmärtää ettei sitä voi enää välttämättä myydä käytettynä pois oikein mihinkään hintaan...

Trekkingin filosofia on tässä kyllä paljon omaani pidemmällä, sekä paljon fiksumpi ja kestävämpi... Hän ostaa jonkun tavaran harkiten VAIN tarpeeseensa ja käyttää sitä niin pitkään kun voi ja välillä korjaa taas uuteen uskoon. Tällätavoin varusteiden hankintahinnat ovat kyllä olemattomat verrattuna valmiisiin "huippuhyviin" high-tec tavaroihin Smile
 Sivun alkuun

luuppi
04.04.2017 20:01

Tuo vko, niille jotka eivat laske kalaonnen varaan. Korpijaakko joskus heitti ruokatavaran (enimmakseen pakastekuivattyja paa-aterioiden osalta) kaavan , etta kilo vie 2 1/2 litraa.

7 x 800g = viis ja puoli kertaa 2,5 = 13,5 L alakanttiin
litra nesteita ja vahan polttoainettakin, 1,5 L.

Eihan puheena olleiden kokoisista jaa kuin paivarepun kokoinen tila kaikelle muulle?
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Aikataulun puitteissa vaellukselle Mustola Lappi 16 14.08.2018 20:27 Katso viimeisin viesti
Source Patrol 35L reppu erailija Ostetaan ja Myydään 1 02.08.2018 15:54 Katso viimeisin viesti
Koiran reppu ja muut tarvikkeet River Muut varusteet 14 11.02.2018 23:47 Katso viimeisin viesti
O: Savotta Jääkäri -reppu Firelake Ostetaan ja Myydään 0 05.12.2017 16:58 Katso viimeisin viesti
Välikoon reppu kaptu Kesävaellusvarusteet 32 25.11.2017 12:45 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: