Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Riittääkö 42 liran reppu vaellukselle?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kullervo
04.04.2017 20:23

Mielenkiintoinen tuo BS:n lista, pitänee tutkia ajatuksella.

Googlasin heti tuon sun sadetakin

-91g Sadetakki (berghaus hydroshell)

Mutta mulle näytti että painais kuitenkin "normaalimmin", eli 391 g ?

Berghaus Hydrosell

Sadehame kuulosti kyllä ihan kokeilemisen arvoiselta idealta. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

BlindSide
04.04.2017 23:43

luuppi kirjoitti:
Tuo vko, niille jotka eivat laske kalaonnen varaan. Korpijaakko joskus heitti ruokatavaran (enimmakseen pakastekuivattyja paa-aterioiden osalta) kaavan , etta kilo vie 2 1/2 litraa.

7 x 800g = viis ja puoli kertaa 2,5 = 13,5 L alakanttiin
litra nesteita ja vahan polttoainettakin, 1,5 L.

Eihan puheena olleiden kokoisista jaa kuin paivarepun kokoinen tila kaikelle muulle?

Pitänee jotakuinkin paikkansa, mutta on paljon riippuvainen myös syöjästäkin. Itsellä menee 3x päivässä jatkettu puolikas blåband. Eli joku ~130g-150g/ ateria ja olen aivan turvoksissa pitkän aikaa aterian jälkeen. Mutta sitten kun taas tulee nälkä, se tulee kyllä sitten juuri ajallaan ja nopeasti. Mutta 800g/pvä kuivamuonaa on kyllä juuri minulle todella kova määrä. Tokihan nuo kaikki palaa aivan varmasti rehkiessä.
Keventämisestä on jonkin verran ollut hyötyä siinä, ettei kuluta enää niin paljoa, kuin kovemmalla taakalla. Tämähän on toki jokaisen oma ja yksilöllinen juttunsa, eikä ole niin yksioikoinen juttu. Tuo laskukaava näyttäisi omilla määrilläni näyttävän jotain 8 litraa ja pitänee varmaan paikkansa. Smile

Kullervo kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo BS:n lista, pitänee tutkia ajatuksella.

Googlasin heti tuon sun sadetakin

-91g Sadetakki (berghaus hydroshell)

Mutta mulle näytti että painais kuitenkin "normaalimmin", eli 391 g ?

Joo, tuo sadetakki on itseasiassa tarkemmin tämä takki. Muistin mallinimen väärin, kun heitin ulkomuistista Very Happy Eli HYPER Hydroshell... Äklöstä nimihirviöstään huolimatta, pitää vettäkin Wink

Kattila on yksi näistä kolmesta (Kaasupullo sopii kattilan sisään hyvin). Kansi on vähän turhan massiivinen, joten leikkasin 0,8mm alumiinipellistä yksinkertaisen kannen kattilaan. Foliokin varmaan käy, jos ei onnistu rypistelemään sitä rikki. Kattilassa on pikkuiset kahvat, jotka tekevät käytöstä helpon. Hintakin on maltillinen, sillä setistä saa kaverillekkin kipon.

Kietaistavaan sadehameeseen tilasin tarranauhaa, kuminauhaa ja kankaankin täältä. Pieni netin penkominen toi nopsasti helpot ohjeet ja ompelukoneella surautin hamosen varmaan tunnissa kasaan. tuntui toimivan hyvin. Tuo 10D kangas on vaan jo melko ohutta. Eli istuessa sopii käyttää alustaa, tai ommella vahvennuskangas pehvaan.

Kiina on ihan ok paikka kyllä tilata, jollei ole kiire tilauksen kanssa ja tietää tarkasti mitä tilaa. Ehdotonta kestävyyttä ja luotettavuutta ei ihan kaikessa voi kiinan pojilta vaatia, mutta tietyt asiat ne osaavat kyllä tehdä halvalla ja hyvin. Tarpeeksi kun on toistoja takana ja vihaisia eurooppalaisia ostajia, niin alkaa "tuotekehitys". "Jees jeees....aim veli soliiiii... pliis kam akeeen" Very Happy

Teltta on vielä kunnon tuulissa koeajamatta, mutta lupaavalta näyttää. Erityisesti kiinalaisten tekemiin "omiin" telttoihin olen kyllä ollut todella tyytyväinen ja suorastaan yllättynyt, etä ne osaavat itsenäisesti tehdä laadukasta jälkeä. Olen muutaman ostanut ja erittäin hyväksi todennut peilaten hintaansa. Mitään cubenia sieltä ei saa, mutta perus silnylon telttoja olen muutaman koeajanut. Tämä linkin teltta on selkeästi autotallissa väsätty ja esim. narujen kiinnityskohdissa kaikki ei ole aivan täydellistä, mutta hintaan nähden, en voi valittaa ja ajaa asiansa vallan hyvin.

Että sellaista... Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kaptu
05.04.2017 5:36

Alkoi tosiaan houkuttaan tuo 100gr sateenpitävä takki, ja kun mittailin, niin tilaakin vievät anorakkini 500gr sekä sadeviitta 400gr ovat tuohon verrattuna tosiaankin aikamoinen lisä kevyen repun ideologiassa.
Osaatkos yhtään sanoa tuon takin koosta... itse kun olen tällainen tavallisen 177/80 kokoinen äijänköriläs, ja kun tällä hetkellä Suomesta ei L-kokoa näyttäisi olevan saatavilla, niin ottaako sitten M tahi XL kokoinen takki itselleen repun alle sadetta ja tuulta pitämään.. Question Rolling Eyes
 Sivun alkuun

Daddy
05.04.2017 6:44

Kait minäkin voin sitten aiheen vierestä mennä ja oman listani tähän laittaa. Sen verran taustaa voisin sanoa, että itse olen ostanut varusteet vain kerran. Eli ekalla yön yli reissulla mukanava kulki 3 kilon pata jossa nuotiolla ruokaa tein ja reppuun kaikkea vanhaa mitä kotoa löytyi.

Sitten tutustuin vaellusnettiin ja tutkailin mitä ihmiset käyttää ja olen päätynyt hinta/laatu suhteiltani seuraaviin tavaroihin(yksittäisiä painoja en ole mittaillut, mutta 7 päivää pitäisi onnistua 12 kg ruokineen). Hintaa kaikille on tullut vähän alle 1000€ (- näistä varusteista miinustetaan juoksuvaatteet ja sukat ja boxerit koske ne oli jo entuudestaan olemassa).

Ainut asia minkä voisin vaihtaa on tuo makuupussi. Sen voisi korvata Cumuluksella, mutta se ei ole pakollinen niin olen jättänyt vaihtamatta.

Vaatteet
KPL Tuote Merkki Paino
1 Housut Fjällräven
2 T-paita Juoksu
1 Paita Juoksu
1 takki untuva
1 takki juoksu
2 sukat lämpö
2 boxerit perus
1 Bonzo
1 sadelahje
1 Puff
1 hyttyshattu seatosummit
1 fake Crocs
1 pitkätkalsarit merinovilla
1 aluspaita merinovilla

Keittiö
KPL Tuote Merkki Paino
1 Kattila carrimor
1 kansi/paistinpannu carrimor
1 keitin carrimor 48
1 kaasu 230
1 muki
1 lautanen
1 sieni
1 tulitikut
1 puukko mini
2 pullo 0,5l
7 Ruoka 600g/päivä

majoitus
KPL Tuote Merkki Paino
1 Tarppi Pauli 600
1 Warm peace viking 800
1 Neonair 4-season 400
1 Maavaate DIY
1 hyttysverkko seatosummit

muut
KPL Tuote Merkki Paino
1 garmin
1 hygienia varuste
1 otsalamppu
1 wc paperi
1 Aurinkolasit
1 Korjaustarpeet
1 pyyhe
1 varaparisto

Päällä
KPL Tuote Merkki Paino
1 Housut fjällräven
1 boxerit
1 sukat
1 juoksupaita
1 Exos Osprey
1 kengät Meindel
1 sauvat
1 pipo
1 hanska juoksu
1 kompassi
1 kartta
1 lippis
 Sivun alkuun

markkut
05.04.2017 7:22

Pienet purot... Eipä noissa ainakaan nopeasti vilkaistuna ole mitenkään selvästi vähemmän tai eri asioita kuin omassa listassa. Oma makuupussi muistaakseni tasan kilon luokkaa ja teltta pari kiloa. Kai se muutama kilo sitten vain irtoaa, kun joka varusteen kohdalla hankkii kevyemmän.
 Sivun alkuun

Pepi
05.04.2017 8:28

Eväiden määrä on tietysti hyvin yksilöllistä. En ole pitänyt itseäni minään grammaajana, mutta vähäruokainen näyttäisin vaelluksella olevani. Ehkä se johtuu siitä, että toisissa yhteyksissä olen huomannut liikkumistapani maastossa olevan hyvin taloudellinen.

Parhaina vuosinani, kun päivämatkat olivat ihan kunnollisia, riittävät retkievääni näyttävät painaneen noin 700 g/päivä. Eikä silloin ollut laihtumiseen varaa. Nykyisin tuosta määrästä jää matkojen lyhennyttya ylikin, mutta painon ja tilan säästön kannalta aika merkityksettömästi.

Kun nyt puhdin vähetessä kaipaan kevennystä, eväistä en varmaan voi juurikaan tinkiä. Vanha 65-litraisena myyty rinkkani on tilavuudeltaan nykyisille varusteilleni nipin napin riittävä ja omapainoltaan melko kevyt. Siitäkään ei voi vähentää puuttumatta ensin sisältöön rankasti.

Suurin painonsäästö tulisi siitä, ettei varautuisi "kaikkeen" mahdolliseen tekemiseen vaelluksen aikana. Harvoin käytetyistä välineistä on kuitenkin ollut paljon iloa silloin, kun niitä on tullut käyttäneeksi. Niiden vähentäminen ei silti pienentäisi pakkauskokoa niin paljoa, että heti vaihtaisin rinkkaani pienempään.

TREKKING kai vaihtoi kuvauskalustonsa olennaisesti kevyempään. Tuota joudun jossakin vaiheessa vakavasti miettimään. Se vähentäisi painoa, samoin kuin kaikenlaisen varmuuden vuoksi mukana olevan välineistön hylkääminen. Pakkauskokoon vaikuttanevat eniten tekstiilien laatu ja määrä sekä keitinratkaisu. 42 litraa vaikuttaa minulle kuitenkin aika utopistiselta.

Eräkärryn kanssa ei painoa tarvitsisi heti alkaa vähennellä, mutta se rajoittaisi liikkumistapaani ja muuttaisi koko retkeilyni enemmän perusleirityyppiseksi. Idea tietysti sekin.

omat polut
05.04.2017 8:36

Lista edellä hyvä, kesällä ei tarvitse otsalamppua, eikä aurinkolaseja, viikoksi riittää varasukiksi yhdet ohuet ja yhdet paksummat, paitoja liikaa mukana, alushousujakin vain yhdet varalle.
 Sivun alkuun

Kaarle Suurehko
05.04.2017 9:25

Alustavasti pyörittelin ja karsin listaasi:
Daddy kirjoitti:

1 kengät Meindel Keveät vettäimemättömät korkeavartiset
1 sukat
1 Housut fjällräven
1 boxerit Juoksushortsit
1 juoksupaita

1 Bonzo kevyt kuoriasu
1 takki untuva kuitutakki
1 pitkätkalsarit merinovilla
1 aluspaita merinovilla
1 pipo
1 hanska juoksu lapaset
1 fake Crocs
1 sadelahje
1 Housut Fjällräven
2 T-paita Juoksu
1 Paita Juoksu
1 takki juoksu
2 sukat lämpö
2 boxerit perus
1 lippis
1 Puff

1 Exos Osprey
1 sauvat

1 Tarppi Pauli teltta
1 Warm peace viking
1 Neonair 4-season
1 Maavaate DIY
1 hyttysverkko seatosummit

1 kartta
1 kompassi
1 garmin suunnistustaito

1 hyttyshattu
1 Aurinkolasit

1 Kattila+lusikka
2 pullo 0,5l Pullo 1L
1 keitin 1 kaasu
1 kansi/paistinpannu carrimor
1 muki
1 lautanen
1 sieni
1 tulitikut

7 Ruoka 600g/päivä +200-300gr

1 hygienia varuste wc / hammaspesu / pyyhe / ensiapu (sisältää mm.teipin)
1 puukko kunnollinen
1 otsalamppu
1 varaparisto kännykkä

Sivun alkuun

kaptu
05.04.2017 9:35

kaptu kirjoitti:
Alkoi tosiaan houkuttaan tuo 100gr sateenpitävä takki, ja kun mittailin, niin tilaakin vievät anorakkini 500gr sekä sadeviitta 400gr ovat tuohon verrattuna tosiaankin aikamoinen lisä kevyen repun ideologiassa.
Osaatkos yhtään sanoa tuon takin koosta... itse kun olen tällainen tavallisen 177/80 kokoinen äijänköriläs, ja kun tällä hetkellä Suomesta ei L-kokoa näyttäisi olevan saatavilla, niin ottaako sitten M tahi XL kokoinen takki itselleen repun alle sadetta ja tuulta pitämään.. Question Rolling Eyes

Päätin tilatessani vaihtaa tuon 100-grammasen takin hiukka raskaasempaan 250-grammaseen Haglöfs LIM Proof Jacket'iin, jossa vedenpitävyyden lisäksi on selvästi hengittävämpi kangas Wink
 Sivun alkuun

Daddy
05.04.2017 9:37

Jokainen voi puolestani omaa listaansa rustata, mutta esitin tähän oman listani jolla pääsen 12 kiloon.
Voisi tuosta jonkin verran vielä keventää, mutta en koe sitä tarpeelliseksi. Ja nuo vaatteet olen itse hyväksi havainnut ja kaikki tarpeelliseksi kolmella viime vaelluksellani(matkat 80, 120 ja 150 km). Ja 2 vara boxerit ja sukat koen itselleni tarpeelliseksi(ihan vaan hygienia syistä).

Ainut asia mitä en rinkantavaroista ole koskaan vaelluksella käyttänyt on nuo toiset housut. Haluan ne pitää kuitenkin mukana siltä varalta, että joskus vaikka kastuisin pahasti jostain kumman syystä(tai yöllä olisi pakkasta yli -10 astetta).

Mutta sitten itse aiheeseen, niin 42 litrainen reppu ei minulle kyllä riittäisi, tai joutuisi roikottamaan tavaraa kuin joulukuusessa konsanaan.
 Sivun alkuun

BlindSide
05.04.2017 14:28

kaptu kirjoitti:
kaptu kirjoitti:

Päätin tilatessani vaihtaa tuon 100-grammasen takin hiukka raskaasempaan 250-grammaseen Haglöfs LIM Proof Jacket'iin, jossa vedenpitävyyden lisäksi on selvästi hengittävämpi kangas Wink

Kyselit kokoasiaa. Olen 195/85 kokoinen, eli laiha ja pitkä... Tuo takkini on kokoa L ja on ehkä aavistuksen liika pieni koko. Valitsisin varmaan XL-koon, mutta viime syksynä sain tuon jostain brittikaupasta tilattua 60 eurolla, joten 2cm liian lyhyet hihat ovat pikkujuttu. Takin leikkaus on kireähkö, joten tästä etu tuulisiin olosuhteisiin. Hame tulee minulla napaan asti ja tämä toimii takin kanssa oikein hyvin, vaikka takin helma nousisi vähän ylemmäs rinkan heiluessa... Takki on todella minimalistinen ja kangas on ohutta, mutta pitää tuulenkin ulkona. Olen itse luovuttanut leikin paljon puhutun hengittävyyden suhteen ja hyväksynyt vain sen että jos hikoilen, niin sitten se on vain niin...Eipä siitä liian suurta ongelmaa ole muodostunut. Pieni hiki ei tunnu liian pahalta, jos vaate pitää kylmän veden ja tuulen ulkopuolella. Itseasiassa edes sadeviitta ei ole auttanut hengittävyyteen merkittävästi. Käytän tuota sadetakkiani suoraan vaellustakkini päällä. Paras ratkaisu lienee laittaa alle vain pitkähihainen alusasun paita.

Kysyit koosta, niin itse valitsin ihan valmistajan mittojen mukaan, jotka pitivät paikkansa varsin hyvin.
 Sivun alkuun

luuppi
05.04.2017 20:47

Tama "Mutta 800g/pvä kuivamuonaa on kyllä juuri minulle todella kova määrä" on ihan tosi, ei maistuisi koko reisua ja ahkykin voisi tulla. Yritin muotoilla, etta paa-aterian osalta tuollainen, toinen ateria esim. kaupan pusseista parannellen, esim. silputut sipulit/ kaalit/ purjot (jotka ei happane, kuin ei kuivalihatkaan). Ja aamiaiset ihan mielan mukaan "oikeista" aineista kokoillen.
- tallaisilla tavaroilla olen tuon Jaakon kaavan todentanut aika hyvaksi

Ja sita kun alkaa grammainnostuksen jalkeen urautumaan, niin hyva joskus nahda tuollainen extreme-lista kuin mita Kaarle tanne rustasi... voi itsekin ehka jotain yliviivailla (taas)
 Sivun alkuun

luuppi
06.04.2017 9:43

Tammoista mainostetaan vuoristo-oloihin tuulensuojakerrokseksi; 134g ja 92 puntaa
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/mens-clothing-c1/mens-superlight-shell-windtops-c49/superlight-jackets-c196/featherlite-pro-pull-on-p6525

combination of
- tough, super light 20 Denier PERTEX® Quantum CS-10 fabric in the main body and
- breathable HYPERVENT panels across the back and under the arms,
the Featherlite Pro Pull-On protects from the wind whilst offering breathable comfort in key areas.

Ilmeisesti kulkusuunnasta saa puskea jonnin verran pisaroitakin (en tunne tuon pertex quantumin ominaisuuksia tarkemmin)? Ihan vaan kun noita superkevyita takkeja astui kehiin
 Sivun alkuun

TREKKING
06.04.2017 13:30

Ja säästöimperiumin vastaisku, pitää vettäkin 100 prosenttisesti. Cool

http://www.motonet.fi/fi/tuote/392200/Sadetakki-kertakaytto-yhden-koon

Siinäpä muuten samassa mainostettiin MAC IN A SAC sadetakkia, sekin alkuaikoina lähti liikkeelle vesipilariarvosta 1500 mm. nyt näkyy olevan jo 7000 mm. kehitys kehittyy, hinta oli 39,90€.

hannes
06.04.2017 13:38

Hieno lista BlindSidelta. Tuohon suuntaan pitäisi päästä vaikkei noin lähelle ole mahdollista kuin kaiken uusimisella.
Berghausin sadetakki on tosi kevyt mutta kestääkö se pusikkoja ?
Itsellä on Marmotin precip-sadeasu. Se painaa tietysti enemmän mutta vasta nyt (kymmenisen v.) olen joutunut sitä teippailemaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Aikataulun puitteissa vaellukselle Mustola Lappi 16 14.08.2018 20:27 Katso viimeisin viesti
Source Patrol 35L reppu erailija Ostetaan ja Myydään 1 02.08.2018 15:54 Katso viimeisin viesti
Koiran reppu ja muut tarvikkeet River Muut varusteet 14 11.02.2018 23:47 Katso viimeisin viesti
O: Savotta Jääkäri -reppu Firelake Ostetaan ja Myydään 0 05.12.2017 16:58 Katso viimeisin viesti
Välikoon reppu kaptu Kesävaellusvarusteet 32 25.11.2017 12:45 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: