Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ostetaan ja Myydään Uusia North Forest 185 ahkioita
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Uusia North Forest 185 ahkioita
Kyösti10
17.11.2017 17:17


Viestejä: 11
Myynnissä täysin uusi Suomen maastoihin suunniteltu North Forest-185 "Nortti" ahkiomalli. Pituus 185cm, leveys 42cm (levein kohta ylhäällä). Katso kuvat alla olevasta linkistä.

Tilava mutta silti kevyt ahkio, paino 5,5kg ja valmiiksi varusteltuna (ilman aisoja ja vetovyötä) vain 6,9kg. Keveys on saavutettu muotoon lisätyillä pokkauksilla ja laadukkailla lasikuitulujitteilla. Muotoilussa ja suunnittelussa on hyödynnetty pitkäaikaista talvivaelluskokemusta. Seuraa hyvin latu-urassa ja ei ole herkkä kaatumaan. Korkea keula parantaa esteiden ylitystä ja kapeneva sekä ylös kaartuva perä parantaa kääntyvyyttä.

Myydään ensisijaisesti puolivalmiina versiona (ks. alla olevan linkin kuvat), joka käsittää lasikuituisen ahkion maalattuna ja polyeteenijalaksilla varustettuna. Väritys Suomi 100 vuoden kunniaksi sinivalkoinen, tilauksesta saatavissa myös täysvalkoinen versio joka on 15eur edullisempi. Myös täysin valmiiksi varusteltuja ahkioita satunnaisesti saatavilla, tiedustele erikseen. Puolivalmiin ahkion mukana seuraa ohjeet ahkion varustelemiseen valmiiksi saakka.

Ahkion hinta puolivalmiina 195eur sis. alv 24%.

Yhteydenotot:
Heikki Seppälä
Semar tmi
semar.tmi@gmail.com

https://photos.google.com/share/AF1QipP44dP-eHgBpQK0-ztvVl9nANaIrH5UjavGXAa91PEl6ZgK9cw0SHPQ5b0oamtYqg?key=cmNZZzhCRURYWUFZdTJPa0lZdEdERkRjaDJnSVdB
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
17.11.2017 20:11


Viestejä: 4131
Onnittelut uudelle ahkiolle ja tekijälle! Hienoa että tulee suomalaisia tuotteita.
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
18.11.2017 14:12


Viestejä: 2308
Uudet ahkiot ovat aina tervetulleita. Tässä kyseisessä mallissa ahkion keula näyttäisi hyvin sopivalta upottavaan umpihankeen. Sen sijaan se, että ahkio kapenee peräpäätä kohden "ruumisarkun" tapaan ei mielestäni ole paras malli nimenomaan umpihankeen, jossa latu-urassa liukuva sivuiltaan tasaleveä, mutta kapeahko muoto olisi vetovastuksen osalta edullisin.

Oletko suunnitellut tämän juuri umpihangen veturiksi vai kovalla alustalla käytettäväksi, koska niillä on toisistaan poikkeavat kriteerit?
_________________
Elämä opettaa, nimittäin eräelämä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
18.11.2017 15:20


Viestejä: 289
Itseä taas nämä teräväkeulaiset ja leveät aina epäilyttää, ettei vaan rupeaisi levittämään hiihtouraa pinnalla lipumisen sijaan. Kerran oon sellaisen perässä hiihtäny muutaman tunnin jäljessä, oli kuulemma ollu todella raskas vetää. Vaikea kuvista mitään sanoa testaamatta, luultavasti tuo kuitenkin nousee pinnalle mielummin kuin auraa.

Samoin mietityttää mihin tuossa tulee aisat kiinni, ettei jäisi turhan lähelle toisiaan, tai mene poikki tiukoissa kurveissa. Vai onko tarkoitus vetää suorilla aisoilla?

Kun leveyttä on tuossa muodossa kuitenkin noin vähän, niin saman mittainen, mutta neliömäisempi latu-uraan mahtuva ahkio on arvioni mukaan parempi - en vaan ole semmoista vielä ehtiny tehdä, joten eipä siitäkään vielä kokemusta. Onkos tuosta laskettu tilavuutta jollain pakkauskorkeudella?

Jos on tarraava lumi, niin ahkion kapeneminen perää kohti on hyvä ominaisuus, luulen, mutta en usko että tarvisi ihan noin paljoa kaventua. Eli siis kuvan kelillä



Ite olen ahkioista tehnyt n. 0.5 - 1 cm kapeampia perästä kuin keulasta ja keula on ahkion levein kohta. Se että levein kohta on keula taas sitten tarkoittaa, ettei ahkio seuraa latua ihan orjallisesti, jos on latua leveämpi ahkio. Toimii mainiosti, jos kaikilla ryhmän jäsenillö saman leveyiset ahkiot. Muuten ärsyttävää välillä.

Millä muuten noi sisäpuolen popniitin karat on aikomus suojata? Noin paksut jalakset vois varmaan myös ruuvata sisältä päin jalakseen, ei jäis sisäpuolelle kohoumia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kyösti10
18.11.2017 18:04


Viestejä: 11
Kiitos Pekka, laadukkaasti tehdyt suomalaiset tuotteet on minunkin mielestä aina tervetulleita.

Ahkiot herättää keskustelua ja hyvä niin. Kaikkiin keleihin ja olosuhteiseen täydellisesti sopivaa ahkiota on varmasti mahdoton tehdä. Avaan tässä hieman niitä asioita joihin tämän ahkion suunnittelu perustuu.

Tausta:
Ahkion suunnittelu käynnistyi joitakin vuosia sitten etelän hiihtovaelluksilla. Tarkoituksena oli tehdä mahdollisimman hyvä ahkio metsämaastoon, jossa olisi tilaa pitkällekin vaellukselle. Sen hetkinen kaupallinen ahkioni ei täyttänyt näitä kriteerejä. Jo alussa oli kuitenkin selvää että ahkiota ei kannata suunnitella pelkästään yhden käyttöympäristön ehdoilla, koska muuten käyttäjällä pitäisi olla useita ahkioita käytössään eri tilanteisiin. Suunnittelun lähtökohdaksi asetettiin ensisijaisesti erittäin hyvä toimivuus umpisessa metsämaastossa, mutta ahkion tulisi toimia hyvin myös tunturissa kovalla alustalla.

Leveys ja pituus:
Ajatuksena oli, että ahkio ei saisi olla muodoltaan liian leveä, jotta se mahtuu latu-uraan. Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä niin leveä ahkio että se kulkee latu-uran päällä, mutta leveydestä on taas muuta haittaa tiheässä metsässä. Päädyin siihen että leveyttä tulisi olla hieman yli 40cm, että tukevuus säilyisi myös tunturikäytössä ja kantavalla hangella sivurinteillä metsämaastossa. N. 40cm mahtuisi kuitenkin vielä uraan. Tein laidoista ylöspäin levenevät, eli ahkio on alhaalta alle 40 cm leveä. Pidemmiltä talvivaelluksilta oli sellainen kokemus että ”normaali” mittaisesta n. 40cm leveästä ahkiosta loppuu helposti tila kesken tai ainakin kuormaa joutuu kasvattamaan ylikorkeaksi. Sen takia päätin tehdä ahkiosta normaalia pidemmän, jolloin tilaa olisi kapeuteen nähden hyvin. Pohdin suunnitteluvaiheessa pituuden haittavaikutuksia ja päätin testata asiaa prototyypin kanssa.

Keula:
Alusta lähtien oli selvää että keulan tulisi olla kohtalaisen korkea. Sen takia että se ei tökkäisi metsämaastossa esteisiin ja ei puskisi lunta umpisessa (ja keräisi lunta keulan peitteen päälle). Tein protyyppiin melko kapean keulan (tuotantomalliin kavensin vielä lisää), koska olin todennut että tylppä (ja varsinkin matala) keula puskee lunta umpisessa. Olin jo aikaisempia kaupallisia ahkioita vetäessä todennut että aisojen kiinnityspisteen ei tarvitsisi olla keulassa, vaan ne voisivat sijaita vähän taaempana. Kapeasta keulasta ei näin ollen olisi haittaa aisojen kiinnitykselle. Kapeneva keula mahdollisti aisojen kiinnityksen ahkion sivuun niin, että ne eivät olisi ahkion uloin kohta vaan suojassa kolhuilta ja eivät hankaisi latu-uran reunaan.


Perä:
Pitkiä (kahta eri tyyppistä, lähes 200cm pitkää) ahkiota vetäessä olin todennut että ne on hieman kankeita käännellä, niin paikallaan käännyttäessä kuin liikkeessä. Eli ne kulkivat hieman junamaisesti kiskoilla ja haluavat pitää suuntansa. Koska tästäkin ahkiosta olisi tulossa pitkä, päätin nostaa pohjaa perässä ylemmäs. Eli ahkion pohja ja jalakset kaartuu ylöspäin perässä (n. 30cm matkalla). Tämä saa ahkion tuntumaan kokoistaan lyhyemmältä. Samalla tein perän myös laidoilta kapenevaksi, eli ns. muumioarkku muotoon. Olin eri ahkiota vetäessä todennut että tasapaksu muoto on huonompi tarraavalla kelillä (kuten zwak jo kommentissaan totesi). Samalla uskoin että muumioarkku muoto toisi myös ketteryyttä yhdessä nostetun perän kanssa. Yksi syy kapenevaan perään ja keulaan on myös sen tuoma jäykkyys. Koska ahkion laita on koko matkaltaan kaareva, niin se on myös jäykempi kuin suora levy. Tällä konstilla saadaan kevyempi tuote.

Muut asiat:
Pohjan muotoon on kiinnitetty huomiota. Se koostuu tasaisesta keskialueesta (jalasten välissä) ja kaltevista pohjan sivuista. Pohjan sivut on kaltevat jotta ahkio hakeutuisi muodollaan uran pohjalle. Toisaalta ne eivät ole liian kaltevat, jotta ahkio ei pääse kallistumaan liikaa ja kaatumaan. Jalaksille on tehty pohjan muotoon korotukset. Eli pohjassa on lasikuitujalakset joiden päällä on polyeteenimuovi kulutus/liukupintana. Nämä muotoon tehdyt lasikuitujalakset jäykistää pohjaa ja siltä osin ahkio voidaan tehdä kevyemmäksi. Samalla ne helpottavat polyeteenijalasten asennusta (ei tarvitse mitata paikkaa) ja sisäpuolelle tulevat popniittien karat ovat syvennyksessä ja eivät osu varusteisiin. Popniittien karoissa ei ole mitään terävää, eli siltäkään osin ne eivät riko varusteita. Ahkion kylkiin on tehty pokkaus jolla on saatu kylkeä jäykemmäksi ja kevyemmäksi.

Protyyppi:
Tein protyypin yllä mainittujen periaatteiden pohjalta. Protyyppi oli kahtena talvena testikäytössä etelän ja pohjoisen hangilla. Totesin sen toimivaksi ja arviot osoittautui pääpiirteittäin oikeiksi. Keräsin parin talven aikana kokemuksia ja kirjasin kokemukset muistiin lopullista mallia varten. Lopulliseen malliin lisäsin vielä 5cm pituutta, lisäsin jalakset pohjan muotoon, kavensin keulaa hieman lisää, lisäsin pokkaukset kylkiin ja pyöristyksiä kulmiin. Näiden muutosten pohjalta syntyi nykyinen kuvissa näkyvä malli joka on ollut vuoden verran testikäytössä. Samalla olen tietysti hionut myös ahkion vetosysteemiä, mutta se on sitten kokonaan toinen tarina.

Tiivistettynä:
- Yleiskäyttöinen ahkio, jossa pääpaino on ollut metsäkäytössä. Testattu toimivaksi myös tuntureilla.
- Tällä hetkellä käytetty ainoastaan ristiaisoilla, mutta voi asentaa yhtä hyvin suorat aisat.
- Pyritty pitkään, kevyeen ja ketterään ahkiomalliin

Koska mielipiteitä on lähes yhtä paljon kuin ahkion vetäjiä, niin en yritä väittää että tässä olisi paras ahkio joka miehelle kaikkiin olosuhteisiin. Suunnitteluun on uhrattu paljon aikaa sekä testikilometrejä ja ahkio edustaa omaa käsitystäni parhaasta ahkiosta metsäkäyttöön, jolla voi pyyhkäistä myös tunturireissulle.

Terveisin
Heikki Seppälä
Semar tmi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kyösti10
18.11.2017 18:10


Viestejä: 11
Eräkulkuri: Oletko testannut ja todennut ”arkku mallisen” ahkion vetovastukseltaan suuremmaksi umpihangessa? Omissa kokeissa en ole tällaista huomannut, mutta ne kokeet on suoritettu eri vetäjien ”perstuntumalla”. Tarraavassa hangessa arkku mallinen on omien kokemusteni pohjalta vetovastukseltaan hieman parempi. Perustuu siiheen että ahkion levein kohta on 1/3 keulasta ja loppuosuus ahkion kyljestä ei ole kosketuksissa tarraavan latu-uran reunaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
18.11.2017 19:14


Viestejä: 2308
En ole koskaan vetänyt tuollaista "ruumisarkun" muotoista ahkiota ja siksi esitinkin epäilykseni vain omana mielipiteenäni. Olen kyllä kiskonut aika monenlaisia ahkioita upottavassa umpihangessa ja tullut siihen tulokseen, että latu-uraan mahtuva pitkä ja kapea ahkio, jossa kuorma jakautuu jokseenkin tasaisesti koko pohjan alalle on vetovastukseltaan edullisin. Siinä olen samaa mieltä, että kapea ja pyöreä ylöspäin suuntautuva keula on umpihangessa paras. Samaa mieltä myös siitä, että peräpään kapeneva ja hieman ylöspäin kaareva pohja helpottaa kääntyilemistä, mutta siirtää samalla kuorman painopistettä kohti keulaa, jolloin lumeen kohdistuva paine on kovin etupainotteinen, minkä taas olen kokenut haitallisena. Myös ylöspäin suuntautuvan nokan kuorma lisää ahkion keulan painoa ja lumeen kohdistuvaa painetta. Tähän kuorman painon jakautumiseen voi tietysti vaikuttaa painavien ja keveiden varusteiden keskinäisellä sijoittelulla.

No, nämä ovat vain omia arvioitani asiasta eikä ne ole tarkoitettu millään tavoin vähättelyksi upean näköistä ahkiotasi kohtaan.
_________________
Elämä opettaa, nimittäin eräelämä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reeta
18.11.2017 20:22


Viestejä: 78
Mitenkäs paljon rahaa ja aikaa itse tehtäviin varusteluihin tarvitsee varata? Tarvitseeko ostaa porakone tms?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
19.11.2017 16:53


Viestejä: 4131
Lainaus:
Tilava mutta silti kevyt ahkio, paino 5,5kg ja valmiiksi varusteltuna (ilman aisoja ja vetovyötä) vain 6,9kg.

Aihion paino ei vielä kerro mitään. Ahkion vetämiseksi varustelun tulee olla täydellinen ja se on vasta todellinen paino.
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
19.11.2017 19:42


Viestejä: 6935
Pekka kirjoitti:
Lainaus:
Tilava mutta silti kevyt ahkio, paino 5,5kg ja valmiiksi varusteltuna (ilman aisoja ja vetovyötä) vain 6,9kg.

Aihion paino ei vielä kerro mitään. Ahkion vetämiseksi varustelun tulee olla täydellinen ja se on vasta todellinen paino.


Mielestäni varustellun ahkion paino ilman aisoja ja valjaita on hyödyllinen ja riittävä tieto. Yleensähän ahkioissa voi käyttää erilaisia vetolaitteita ja niiden painot voivat vaihdella hyvinkin paljon (kahden kilon aisoista kahdensadan gramman naruun). Tietysti jos tekijällä on tarjota vetolaite/-laitteita, niin niidenkin painot olisi hyvä ilmoittaa.

Ja tervetuloa ja onnea matkaan uudelle ahkiontekijälle!
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kyösti10
19.11.2017 20:51


Viestejä: 11
Eräkulkuri: hyviä huomioita ahkion kuorman jakautumisen tärkeydestä. Olen omassa käytössä todennut että varusteiden oikealla sijoittelulla pystyy määrittämään kuorman tasaiseksi, esim. sijoittamalla muonat ahkion perään ja makuupussin/makuualustan/vaatetta etuosaan. En siis ole kokenut asiaa käytännön tilanteessa ongelmaksi millään vetämälläni ahkiolla, mutta testimielessä on kyllä tullut kuormattua ahkio "väärin".

Reeta: Ahkion varusteluun valmiiksi pitää varata rahaa n. 90eur. Tuo summa sisältää siis peitekankaan, reunalistan, kiinnitystarvikkeet ja peitekankaan sulkemiseen tarvittavat tarvikkeet. Tämän lisäksi tulee sitten aisojen ja vetovyön kulut, jotka omassa tapauksessani ovat olleet n. 150eur. Valmiin tuotteen kulut siis n. 430eur (190+90+150). Aisoissa ja vetolaitteissa on paljon eri variaatioita ja halvemmallakin saa tehtyä. Tarvitset työhön ainakin ompelukoneen, porakoneen, popniittipihdit, rautasahan, kuumailmapuhaltimen, rullamitan ja pientyökaluja. Ahkion valmiiksi tekemiseen kuluva aika on riippuvainen tekijän taidoista ja esim. vetolaitteen mallista ja ratkaisuista. Arvioisin valmistukseen kuluvaksi ajaksi 6 - 16 tuntia riippuen edellä mainituista. Ota yhteyttä sähköpostilla jos ahkio kiinnostaa, niin katsotaan sinulle sopiva paketti.

Lisäsin galleriaan kuvan valmiiksi varustellusta ahkiosta (tumman harmaa ahkio kuvissa). Toistaiseksi huonolaatuinen kuva, mutta päivitän paremmaksi lähiaikoina. Lisään samalla kuvia myös vetolaiteratkaisusta, yhtenä esimerkkinä.

Paino ahkiolla tosiaan 6,9kg yhdessä kuvassa näkyvässä varustellussa (eli peite reunalistoineen ja remmeineen asennettuna). Kuten Korpijaakko totesi, paino on tarkoituksella ilmoitettu valmiille ahkiolle ilman vetolaitetta, koska vetolaite jää asiakkaan valmistettavaksi. Ainakin toistaiseksi myyn puolivalmiina tuotteena ja pidemmälle varusteltuja malleja teen mahdollisesti aikataulun salliessa, tiedustele näitä erikseen sähköpostitse. Tällä hetkellä muutama puolivalmis varastossa.

-Heikki/Semar tmi


Viimeinen muokkaaja, Kyösti10 pvm 20.11.2017 16:03, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
20.11.2017 0:29


Viestejä: 289
Hyviä perusteluita valittuihin muotoihin, hyvin pitkälti todettu samoja asioita, olen toki sitä mieltä, että haaveitteni ahkio olisi kaikin puolin parempi, mutta enpä ole sellaista vielä tehnyt (edes prototyyppiä), joten tämän propsit tekijälle. (ne mitä olen tehnyt/tekemässä ovat kompromissejä, eivätkä välttämättä parempia)

Varustellun ahkion paino on olennainen tieto kun valitaan ahkiota, mutta tokihan se on mahdoton sanoa tarkasti, jos myynnissä on vain puolivalmiste.

Omaan latu-uraani 42 cm leveä on liian leveä, eikä siis mahdu siihen. Pohjaltaan 29 cm leveä ja 15° kulmassa nousevilla laidoilla oleva mahtuu (leveimmillään siis jotain 35cm). Toki hiihdetyn ladun leveys vaihtelee hiihtäjästä toiseen.

Tekemäni ahkion kanssa oli vähän ongelmia sivuille kiinnitettyjen ristiaisojen kanssa kun keula korkea - kun ahkio puski ohi mäessä niin keula mursi toisen aisan (aisa siis jäi ahkion alle). Oli korjattavissa siirtämällä aisojen kiinnitystä eteen ja ylöspäin, mutta mun ahkion keula on eri mallinnen, se kapenee vain ylöspän mennessä (ei siis kapene eteenpäin).

Avotuntureilla toimii melkein ahkio kuin ahkio (esim. ero muovipohjaisen ja lasikuituisen välillä lähes katoaa), mutta leveämmät pysyy paremmin pystyssä sivurinteissä ym.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
20.11.2017 10:48


Viestejä: 8780
Hienon näköinen ahkio. Ilmeisesti ahkio vaatii aisojen kiinnitykseen kylkiin jonkinlaisen levyn?

Jos tekee aisat itse :lasikuidusta, muoviputkesta tai rottingista, käyttää vahvistettua muoviputkea ja klemmareita sekä hommaa vaikka Varustelekasta BW-tetsarin, kokonaisuuden hinta ei kovin paljon tee. Toimiva systeemi tuokin!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kyösti10
20.11.2017 16:39


Viestejä: 11
Hannes: Oikeassa olet, tuollaisessa bw-tetsarin ympärille tehdyssä vetolaiteversiossa kulut jää hyvin edullisiksi. Tein itse aikaisempaan protyyppiin vastaavan. Kallein osa on varmasti lasikuituputki joka maksaa n. 10eur/metri. Omassa vetolaitteessani olen käyttänyt hieman kalliimpaa vetovyötä (linkki alla, lisäsin kuvan omasta vetovyöstäni galleriaan) ja aisoissa on pikakiinnitykset molemmissa päissä, nämä lisäävät hintaa. Lisäksi olen käyttänyt laadukasta hydrauliletkua joustavana osana molemmissa päissä, joka ei ole ilmaista sekään. Aisojen kiinnityksessä ahkion kyljen läpi on hyvä käyttää jotain aluslevyä molemmin puolin. Omassa ahkiossani olen käyttänyt levyinä M10 kokoisia korinalusprikkoja joiden läpi aisojen kiinnityspultti on kiristetty.

Tällaista vetovyötä olen käyttänyt valmiiksi varustellussa ahkiossa ja voin kyllä suositella tee-se-itse rakentajille (samaan vyöhön saa liitettyä myös taskuja, esim. välipala muonan säilytykseen) https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-varustevyo/51820

Oma vetosysteemini on hieman samantyylinen kuin mitä Pekka myy täällä yrityksensä kautta. Uskallan omasta puolestani suositella myös Pekan myymää valmista vetolaitepakettia tähän ahkioon. Tai ainakin tarvittavat muokkaukset jäävät vähäisiksi. http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=14784
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kyösti10
22.11.2017 20:15


Viestejä: 11
Lisäsin galleriaan (katso ensimmäisen viestin linkki) kuvia valmiiksi varustellusta North forest 185 ahkiosta. Kuvista näkee miltä ahkio näyttää pakattuna peitteen kanssa. Samoista kuvista voi myös kerätä ideoita oman North forest ahkion vetolaite ja aisaratkaisuun.

Päätin alkaa tekemään tilauksesta myös peitteellä varustettua mallia sellaisille joita ei houkuttele peitteen valmistus ja asennus omin käsin. Kuvissa näkyvällä peitteellä ja kiristysköysillä varustetun North forest 185 ahkion voi tilata hintaan 395eur alv24%. Peitteen väri tumman sininen tai musta (muut värit erikseen neuvoteltavissa) ja valkoinen reunalista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Länsi-Lappiin uusia luonnonsuojelualu... seppo Lappi 1 06.03.2019 16:11 Katso viimeisin viesti
M: Kuin uusia Primus-kattiloita ja pa... aleppinen Ostetaan ja Myydään 0 05.08.2018 14:26 Katso viimeisin viesti
Ahkioita joka lähtöön Pekka Ostetaan ja Myydään 3 09.03.2018 23:53 Katso viimeisin viesti
Uusia karttoja mettäantero Tiedotuskanava 4 20.09.2017 10:39 Katso viimeisin viesti
M: Ahkioita Pekka Ostetaan ja Myydään 9 24.03.2017 9:15 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: