Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Veneen kantaminen
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Veneen kantaminen
akallio
02.05.2018 13:31


Viestejä: 1646
Kyselisin, että onko kellään ideoita siitä kuinka isoa ilmatäytteistä "kanoottia" eli kahden hengen packraftia olisi helpoin kantaa 2 hengen voimin siirtymäosuudet? Lisähaaste asiassa on, että tavarat on pakattu veneen ponttooniin sisälle, eli ne ovat etummaisen istuimen molemmin puolin.

Hyvällä alustalla vene kulkee helposti, kun molemmat kantaa keulasta sivuista ja kevyt perä raahautuu mukana. Kivikossa muutaman yrityksen jälkeen päädyttiin kantamaan tavalliseen kanoottityyliin, eli keulasta ja perästä. Se vaan vaatii nostelua ja on raskasta.

Kanootteja kannetaan myös pään päällä, joka voisi olla vaihtoehto. Vene ja lasti kun painaa suunnilleen saman verran kuin kova kanootti. Rungon löysyys vaan pitäisi jotenkin hanskata.

Onkohan tähän asiaan mitään hyviä käytäntöjä, vai ollaanko nyt uuden äärellä?

Toki packraftin voi aina pakata kasaan. Hyvä kantotekniikka kuitenkin voisi nopeuttaa lyhyempien siirtymien tekemistä ja toisaalta ei tarvitsisi miettiä, että missä veneen runkoon pakatut tavarat kulkevat siirtymillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
02.05.2018 13:42


Viestejä: 1195
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

https://www.finna.fi/Cover/Show?id=musketti.M012%3AKK1178%3A627&index=0&size=large

Tai sitten sitoo kanootin nokan ja perän kiinni pitkään tankoon, tanko kantajien olkapäillä niin että kanootti roikkuu kantajien välissä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TREKKING
02.05.2018 14:38


Viestejä: 3725
Pitäiskö nyt keksiä pyörä.... Rolling Eyes
_________________
http://trekking.omablogi.fi/
Kyllä Siperia opettaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
02.05.2018 14:49


Viestejä: 1646
Tanko olisi kätevä, mutta sellaista ei ole käytettävissä. Melat yhdistettynä jäävät vielä lyhyiksi.

Pyörä ei olisi oikein kätevä, ellei keksi ihan uudenlaista sellaista. Smile

Tuosta tankosysteemistä saisi ehkä kuitenkin toimivan niin, että tekisi sen kokonaan narusta. Hyvä idea, pitääpä kehitellä...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
02.05.2018 15:10


Viestejä: 800
akallio kirjoitti:
Tanko olisi kätevä, mutta sellaista ei ole käytettävissä. Melat yhdistettynä jäävät vielä lyhyiksi.

Pyörä ei olisi oikein kätevä, ellei keksi ihan uudenlaista sellaista. Smile

Tuosta tankosysteemistä saisi ehkä kuitenkin toimivan niin, että tekisi sen kokonaan narusta. Hyvä idea, pitääpä kehitellä...
Entä kyljellään ja maata vasten liukasteeksi sekä suojaksi liukas liukurimuovi (alemman ponttoonin sivuun, joka siis liukuu maata vasten). Nokassa poikkipuu, joka ulottuu metrin pohjan ja yläosan puolille. Pohjan ja yläpuolen puolille miehet (kumivene välissä) ja poikittainen puu molemmilla rinnan korkeudelle ja kovaa menoa eteenpäin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
02.05.2018 15:51


Viestejä: 1195
Lainaus:
Tanko olisi kätevä, mutta sellaista ei ole käytettävissä.

Äkkikös sellaisen veistää puusta. Vai melotteko puuttomalla alueella?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
02.05.2018 16:15


Viestejä: 6852
Mukaan kumiveneen pituus + 2 metriä alumiiniputkea, joka liitetään sisään laitettavalla lyhemmällä putkella tai ulkopuolisella holkilla yhdeksi. Kulkeee purettuna mukana veneessä.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
02.05.2018 20:06


Viestejä: 1646
Tyypillinen käyttötapaus olisi meidän takapihalla eli Nuuksion järviylängöllä kiertely, jossa järvet ovat aika pieniä ja niiden välissä on kymmenistä metreistä muutamiin satoihin metreihin olevia ylitettäviä kohtia. Tavallisella packraftilla tehtäisiin niin, että reppu sidotaan kiinni veneeseen ja koko komeus heitetään selkään siirtymien ajaksi. Kahden hengen veneellä lasteineen se ei onnistu.

Riukujen veistely tuollaisissa siirtymissä on turhan hidasta, eikä oikein sallittuakaan muiden mailla. Alumiiniputket olisivat varmasti toimivia, mutta tuntuvat liiallisilta. Ehkäpä valmiiksi mukana olevien melojen väliin voisi harkita jatkopalaa alumiiniputkea.

Ensimmäisenä kokeilen kuitenkin naruista ja lattanauhasta tehtyä simppeliä kantoverkkoa. Pienellä mietinnällä se voisi olla sama naru joka muutenkin kiertää venettä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Veneen kantaminen
tst
03.05.2018 6:56


Viestejä: 4971
akallio kirjoitti:
Kyselisin, että onko kellään ideoita siitä kuinka isoa ilmatäytteistä "kanoottia" eli kahden hengen packraftia olisi helpoin kantaa 2 hengen voimin siirtymäosuudet? Lisähaaste asiassa on, että tavarat on pakattu veneen ponttooniin sisälle, eli ne ovat etummaisen istuimen molemmin puolin.
Katselin ihan mielenkiinnosta tuon international storage systemsin. Kuinka painava lasti tuolla ponttoonin sisällä on? Me ollaan kanneltu täyttä Kaboatia joka painaa n. 30 kg, tosin siinä on jäykkä pohja eli ei notku kantaessa. Tuskaahan ne pidemmät matkat on, oli se sitten täytenä tai "selkärepussa", mutta kannattaa kuitenkin kärsiä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
06.05.2018 22:08


Viestejä: 1646
Meidän yhden yön reissulla ei kovin paljon painoa ollut, olisiko 5+5 kiloa ponttooneissa. Säkkeihin menee semmoinen 60 litraa molempiin, joten periaatteessa voi kahden hengen vaellusrinkkojen sisältö siellä veneen ponttooneissa olla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Pikkusälän vaivaton kantaminen Ohiampuja Muut varusteet 44 25.08.2014 10:32 Katso viimeisin viesti
Rinkan kantaminen tuulienergialla? Sokosti Suomujoki Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 2 27.01.2011 22:07 Katso viimeisin viesti
veneen vuokraus Inarilla silmäilijä Lappi 8 14.05.2008 9:29 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: