Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Älypuhelin navigaattorina
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
LauriA
26.11.2020 15:55

Aaro kirjoitti:
LauriA kirjoitti:
puhelin ja kartta toimi oiken hyvin, jopa sumuisella tunturilla.
Toimiiko puhelin, vaikka minigrip olisi märkä. Osa kosketusnäytöistä ei pelaa hieman kosteilla sormilla suorassa kontaktissa

Testaa kastelemalla kädet ja minigrippi.
Joskus puhelinta ja käsiä saa hangata ja kuivata vaikka ei olisi mitään suojaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Egsise
26.11.2020 16:03

Itsellä on mekaaninen automaattivetoinen kello.
Se näyttää kellonajan, viikonpäivän, ja kuukaudenpäivän.
Akkua ei ole, ei paristoa, ei aurinkokennoa, kelloa ei tarvitse myöskään vetää.

Älykello ei kuulu luontoon eikä sitä sovi edes kutsua kelloksi, se on älyranneke.

Suunnistamiseen käytän kännygepsiä.
Känny on Sonyn vesitiivis malli. En todellakaan kuvittele että se olisi vesihöyryn kestävä, minigrip pussi on kätevä ja suojaa yllätyksiltä. Meilläpäin myytävissä pusseissa on avattava suuaukko, kännyn saa tarvittessa pois pussista.

Uskomatonta hitekkiä nämä nykypussit.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kepsilla
26.11.2020 16:13

Egsise kirjoitti:

Älykello ei kuulu luontoon eikä sitä sovi edes kutsua kelloksi, se on älyranneke.

Älykello ja älyranneke on eri asia. Luontoon ei taas kuulu edes mekaaninen kello , kartta , kompassi, älypuhelin tai edes niitä käyttävä roskaava vaeltaja.

StefanG
26.11.2020 16:25

Egsise kirjoitti:

Älykello ei kuulu luontoon.

Tuo on taas sitä besserwisseröintiä jota ilman pärjäämme oikein hyvin. Täysin käsittämätöntä minulle miksi jotkut ottaa asiakseen julistaa mikä sopii ja mikä ei sovi luontoon. Jokainen taplaa tyylillään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Egsise
26.11.2020 16:39

Ristus että on herkkähipiäistä porukkaa. Very Happy

Onhan täällä näitä gepsin vastustajia, minä vastustan älylaitetta jos se on ranteessa.
Kädessä pidettävä älylaite on ok.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Ursus
26.11.2020 16:56

Just näin - liian herkkähipiäistä on ollut ja usein!
Luontoon kuuluu suunnistamisen kyseessä ollen havainnointivälineeksi vain silmät ja korvat. Suunnistus tapahtukoon päivällä auringon ja yöllä tähtien avulla. Lisäksi apuna saa käyttää muurahaispesien sijaintia ja isojen petäjien oksien suuntaa sekä kaarnaa. Kaikki muu on ihmisen keksimää turhuutta - oikea erämies ei tarvitse karttoja, kompasseja tai sähköisiä apuvälineitä.
Tätä säiettä lukiessa on tullut mieleen palstalla aiemmin huumorimielessä kirjoitettu toteamus: Väärin vaellettu :)

PeteBee
26.11.2020 20:29

Mulla on Garminin Fenix 5 kartalla ranteessa. Laitan siihen ennen reissua reittipisteitä sinne tänne ajatellun matkan varrelta. Toki varsinaiset osuudet menen kartan ja kompassin kanssa koska isommasta kartasta on helpompi katsoa kokonaisuutta. Ja koska olen niin onneton tuon kartasta paikallistamisen suhteen niin välillä tarkastan kellosta missä oikeasti olen. Joskus on käynyt vahinko ja olen ollut siinä missä ajattelinkin. Välillä on täytynyt jossain umpimetsässä mennä viimeiset sadat metrit kellon kepsin mukaan. Mutta ei tästä sydämeni ole murheinen koska perille olen löytänyt. Ja se on mulle pääasia eikä se miten sinne olen selvinnyt.

Karttanäkymä kellossa kuluttaa akkua sen verran tehokkaasti että mulla on kellonaika näyttönä ja yleensä vain vilkaisen karttanäkymää. Kellon latasin viime reissussa joka päivä varmuuden vuoksi. Yhdellä latauksella virtapankista katosi prosenttiyksikön verran latausta joten mikään ongelma tuo lataaminen ei ollut. Ja oli noista latauskamoista sekin hyöty että lainasin Garminin latausjohtoa vaeltajalle jolta virtajohto oli jäänyt pois.

Yksi erinomainen juttu tuossa Garminissa on se että siinä voi jälkeenpäin isommalta tietsikkanäytöltä katsoa missä oikeasti on mennyt ja voin tarkasti katsoa missä joku hieno/hankala/vaarallinen paikka oli.
 Sivun alkuun

Aaro
26.11.2020 20:53

Egsise kirjoitti:
. Meilläpäin myytävissä pusseissa on avattava suuaukko, kännyn saa tarvittessa pois pussista.

Uskomatonta hitekkiä nämä nykypussit.
Olen kuullut isoilta pojilta että pussissa on suu, mutta kyselyilläni olen tarkistamassa toiminnallisuutta jos vene/kanootti kaatuu keskellä merta niin miten hälytät apua tai erämaassa pahassa tuulessa ja sateessa kun kaikki on vettä valuvaa - tarviiko pystyttää teltta että saisi puhelun aikaan. Itselläni ei ole älypuhelinta vaan 20+v vanha kunnon nokialainen, joka ei myöskään tykkää vedestä, mutta toimii kohtalaisesti näppäinten takia pienessä tuhnussa.
 Sivun alkuun

StefanG
26.11.2020 21:32

Aaro kirjoitti:
miten hälytät apua tai erämaassa pahassa tuulessa ja sateessa kun kaikki on vettä valuvaa - tarviiko pystyttää teltta että saisi puhelun aikaan.

Sateenvarjo keksitty ja sadeponcho.
 Sivun alkuun

TiMoKo
26.11.2020 22:33

kepsilla kirjoitti:
Joillakin edistynemmillä vaeltajilla näyttäisi olevan gps älykello maastonavigaattorina, mutta ei näytä niiden käyttökokemuksista paljoa kirjoitteltu. Kiinnostaisi käyttökokemukset, jos niitä on?
Tuli itsekkin hankittu halpa gps älykello mustan perjantain tarjouksesta. Toiminta-aika yli 2 viikkoa latauksella.
Sähköinen kompassi ja ilmanpaine toiminnat löytyy, mutta ohjelmapuolella vielä paljon puutteita eli ei ole navigointi ja karttaominaisuuksia.
Pitäneekö itse tehdä nuo ominaisuudet, jos ei Trumpin ahdistelema Huawei saa niitä tehtyä? Ohjelmiston kehitystyökalut kuitenkin pitäisi olla saatavilla, mutta ei niin helposti kuin Kuukkelin Wear Ossiin.

Edistyneemmästä en kyllä mitään tiedä mutta jäi hyvä kokemus viime kesän parilta reissulta, erityisesti Lemmenjoen vaellukselta. Kellona Suunnon Baro 9, Tein alunperin suunnitellun reitin päiväkohtaisesti puhelimen karttasovelluksessa ja tallensin ne puhelimeen. Sitten joko illalla tai aamulla tein vielä päivityksen reittiin sen hetkisen suunnitelman mukaisesti. Eli karttaohjelma oli käytössä aina kun olin liikkeellä. Kellosta oli helppo seurata suurinpiirtein omaa kulkemista eli en yrittänytkään suunnistaa tarkasti tehdyn reittisuunnitelman mukaan vaan kuljin sen mukaan mihin silmät, korvat ja maasto veivät, mutta yhdellä silmäyksellä näki että kuljen suurinpiirtein suunniteltuun suuntaan. Suunnitellun päivämatkan lopuksi oli helppo kellosta vilkuillen suunnistaa suunnitellulle yöpaikalle. Kellon akku olisi todennäköisesti riittänyt koko viikon reissulle, mutta varalta latasin sitä virtapankista loppupuolella reissua. Yhtä lailla olisi voinut laittaa kellon seuraamaan kuljettua reittiä jolloin olisi saanut sen talletettua mutta pidin parempana tätä valitsemaani vaihtoehtoa. Ei tarvinnut paperikarttaa tai puhelimen karttaa katsella muuten kuin omasta mielenkiinnosta päivän aikana.

Korkeusmittausominaisuutta olen joskus käyttänyt apuna suunnistuksessa kun näkyvyys on nolla. Sen mukaan on helppo määrittää suunnitellun reitin suunnan vaihtopisteet, muutaman tunnin seurannassa ei ilmanpaineen muutos ehdi kyllä heikentää tarkkuutta.
Leiripaikalla taas olen muuttanut toiminnan niin että voin seurata ilmanpaineen muutosta, se kertoo joskus tulevasta säätilan muutoksesta jotain.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Aaro
27.11.2020 10:24

StefanG kirjoitti:
Aaro kirjoitti:
miten hälytät apua tai erämaassa pahassa tuulessa ja sateessa kun kaikki on vettä valuvaa - tarviiko pystyttää teltta että saisi puhelun aikaan.

Sateenvarjo keksitty ja sadeponcho.
Esimerkiksi täällä merellä tuulee usein varsin voimakkaasti ja vesi lentää aika vaakasuorassa - jolloin myös vaara on suurin. Ja kyllä Lapissakin on aika ajoin ollut tuulta ja uitettu olo.
 Sivun alkuun

omat polut
27.11.2020 10:29

Jäillä liikkuessa pidän näppäinpuhelinta pakastepussissa, pussinsuu solmittu, varma konsti eikä haittaa puhelimen käyttöä, lisäksi kun jättää vähän ilmaa pussiin niin myös kelluu, varmaan noi hipsuluuritkin pelaisi näin?
 Sivun alkuun

Ursus
27.11.2020 15:08

Retkeilytarvikekaupoissa myydään sellkaisia läpinäkyviä vesitiiviitä kaulaan narulla ripistettavia pussukoita, johon sopii puhelin (näppäin ja ilman näppäimiä). Sellaisessa on itsellä vesillä kännykkä ja onnistuu selaaminen ilman näppämiäkin.
Esim tuossa: https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-vedenpitava-kaulapussi/63880

Heikki
27.11.2020 16:26

Melontatarvike kaupoissa näitä kännykkäpusseja on ollut saatavilla jo vuosikausia. Monenkokoisia. Itse olen rakennellut vanhaan Kajak Sportin pussiin korvanappimahdollisuuden. Mainio melonnassa.
 Sivun alkuun

iglu
27.11.2020 18:03

ja osa pussukoista on vielä kelluvia niin löytää vielä vaikka putoais veteen.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tabletti, älypuhelin ja kartat retkimeloja Muut varusteet 2 16.12.2015 21:16 Katso viimeisin viesti
Paras älypuhelin vaellukselle Capella Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 15 05.12.2014 16:45 Katso viimeisin viesti
Retkeilijän älypuhelin - tuskainen pa... boueme Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 37 16.10.2014 15:56 Katso viimeisin viesti
Maastonavigaattori vai älypuhelin Myriam Muut varusteet 90 12.01.2014 10:02 Katso viimeisin viesti
kamera+älypuhelin=kuvat puhelimeen, h... Timoa Kameran kanssa vaelluksella... 16 22.01.2013 0:31 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 7 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: