Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Tekeekö GPS -paikantimella mitään?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Kännykkä
Veljmies
16.01.2019 14:42

varsijousi kirjoitti:
Veljmies kirjoitti:
Kymmenettuhannet metsästäjät käyttävät joka syksy ja talvi päivittäin kännyköitä suunnistamiseen sekä koirien ja kavereiden paikantamiseen. Yhdelläkään metsästäjällä en muista ainakaan kymmeneen vuoteen nähneeni GPS -laitetta. Kuten kerroin minullakin on edelleen Colorado 300, mutten ole sitä käyttänyt vuosiin. Tai olen firman syysretkellä järjestäessäni lasten karkkigeokätkentää.

Minun havaisemiani kännykän etuja:
- ylivoimainen akun kesto
- paremmat kartat ja ilmakuvat
- kavereiden sijainnin paikannus
- yhteydenpitomahdollisuus, viestit, soitot, sähköposti
- viihdekäyttö
- kamera
- nauhuri
- halvempi hinta

Metsästäjät käyttävät kännyjänsä hyvin vähäisessä määrin suunnistamiseen, jos lainkaan. Aina on lähimmälle metsäautotielle matkaa alle kilometrin ja metsät ovat muutoinkin hyvin tutut joka suuntaan, ei siellä gps -laitteita tarvita muuhun, kuin koirien ja metsästyskavereiden paikantamiseen. Siihen kännysovellukset, vai mitä ne nyt ovatkaan, ovat mainioita.

Kahta ylintä väitettä lukuunottamatta kännyt ovat parempia, viihdekäyttöön. En tiedä, mistä kohtaa kännynkartat poikkeavat edukseen gepsuihin verraten, ehkä resoluutio, tietenkin isompi näyttö. Akunkesto ei yleensä ole kännyissä parempi.

Oikeat gepsut on tehty erämaasuunnistukseen. Esimerkiksi Koloradokuoriainen (=Colorado 300) kestää yhtämittaista käyttöä Eneloop -akuilla hyvin 10-12 tuntia/päivä, seuraavaksi päiväksi pari uutta AA -akkua sisään ja tämä tahti on Tuhlausta. Garminilla on jokin malli, jossa on Android -järjestelmä (Monterra/Monterrey?), onko siinä sitten enemmän noita viihdekäyttöön liittyviä ominaisuuksia, en tiedä. Kännyn suunnistusominaisuudet ovat kokemukseni mukaan varsin vaatimattomia ja vaatinee verkkoyhteyttä, jota ei erämaassa kovin varmasti aina ole (tiedän, että kohta sanotaan: lataa kartat offline -tilaan, niin nettiyhteyttä ei tarvita). Minulla on gepsu ja känny erämaassakin kartan ja kompassin lisäksi, metsällä kartta ja känny sekä kompassi, jos tulee ns tymä, niin voi pyörähtää lumisessa metsässä...

Tämä ei ainakaan metsästyksen osalta pidä alkuunkaan paikkaansa. Tai varmasti pitää jossain, mutta noin ei voi missään tapauksessa yleistää.

Minä itse metsästän Kiitilän pohjoisosassa Lemmenjoen kansallispuistoa vasten olevilla ja Puljun erämaa-alueella. Tiet ovat todella harvassa, kevelyä tulee parhaimmillaan 25 km päivässä, enkä tunne maastoja yhtään niin hyvin, että voisin suunnistaa ilman apuvälineitä. Meillä on ryhmässä sääntö, jonka mukaan maastoon ei lähdetä ilman karttaa ja kompassia. Karttaa olen kuitenkin käyttänyt vain jahtia suunnitellessa ja tehtäviä jakaessani. En ole kenkään toisenkaan metsästäjän nähnyt ikinä käyttävän karttaa tai geosiä suunnistukseen. Kaikilla on käytössä kännykkä.

Viime vuosina olen liukunut paljon myös Vätsärissä. Siellä kivikoita kiertäessä olen myös käyttänyt pelkästään kännykkää. Olen ladannut siihen kämpällä valmiiksi kartat ja ilmakuvat reitiltä. Kartta ja kompassa ovat sielläkin pysyneet aina repussa. Osaan toki niitä käyttää muutaman Jukolan kokemuksella.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kepsilla
16.01.2019 14:49

Metsän Omena kirjoitti:
kepsilla kirjoitti:
Näkyvyyden ollessa nollassa tai kiintopisteiden puuttuessa suunnistajallakin kartta ja kompassi ovat käyttökelvottomia. Mutta karttaGPS voi pelastaa.

Kuulostaa tupiin turvautuvien vaeltajien mahdolliselta ongelmalta joillakin seuduin, joissakin olosuhteissa.

Jos jokin muunlainen suunnistusongelma, niin laita karttalinkki. Voidaan pohtia ratkaisumalleja yhdessä.

Osa vaeltamisen viehätyksestä piilee siinä että yksinkertaisia asioita tehdään itse, eikä anneta niitä koneiden tehtäväksi.

Liekö sitten eksyneet huippusuunnistajat olleet tupiin turvautujia , itse en ole tupiin turvautuja ja valitsen reittini maastossa maaston mukaan pahempia pusikoita ja kivikoita vältellen. Mutta sumun tai huonon näkyvyyden vuoksi ei ole tarvinnut harhailla. Mutta sekin sallittua niin haluaville.
Aika yksinkertainen asia tarkistaa sijainti GPS:llä, jos tarvetta on näkyvyyden vuoksi. Voihan sitä ilman GPS:ää harhailla sijainnin selvittämiseksi, jos vaikka paikannus onnistuisi.

LauriA
16.01.2019 14:53

lepposasti kirjoitti:
Ja voiko olla mitään tylsempää kuin ennalta määrätyn reitin seuraaminen?

No meitä on joka junaan. ite suunnittelen reitiin etukäteen ja jota voi myös soveltaa jos tulee seinä eteen. Käytän paperikarttaa, kompassia ja kännykkää jatkossakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Metsän Omena
16.01.2019 15:15

kepsilla kirjoitti:

Liekö sitten eksyneet huippusuunnistajat olleet tupiin turvautujia , itse en ole tupiin turvautuja ja valitsen reittini maastossa maaston mukaan pahempia pusikoita ja kivikoita vältellen. Mutta sumun tai huonon näkyvyyden vuoksi ei ole tarvinnut harhailla. Mutta sekin sallittua niin haluaville.

Jos tarkoitat Veijalaisen ja Peltolan seikkailuja, niin tuvissa olivat aikoneet yöpyä. Ja niin kuin edellä on todettu, kilpasuunnistuskokemus eroaa vaellussuunnistuskokemuksesta. Ratkaisevinta on kuitenkin vaeltajan oma käyttäytyminen eri tilanteissa. Jos ei tiedosta riskejä omiin kykyihin nähden, niin hataralla pohjalla ollaan. (Jaksamisen kannalta iäkkäitäkin jo ovat, 70:n ikävuoden kieppeillä. Onneksi kuitenkin ikäisikseen yhä kohtuullinen hyväkuntoisia.) No, kukin taapertaa tavallaan. Gepsittömyys ei kuitenkaan kaikilla johda harhailuun. Jos tarvitsee sitä tuekseen, niin sitä vaan.

Viimeinen muokkaaja, Metsän Omena pvm 16.01.2019 15:16, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kepsilla
16.01.2019 15:15

lepposasti kirjoitti:
Metsän Omena kirjoitti:
Osa vaeltamisen viehätyksestä piilee siinä että yksinkertaisia asioita tehdään itse, eikä anneta niitä koneiden tehtäväksi.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Ja voiko olla mitään tylsempää kuin ennalta määrätyn reitin seuraaminen? Samaa pätee myös merkittyihin vaellusreitteihin, joita yleensä välttelen.
"Elämän helpottaminen" on iskulause, jolla kaikkia vekottimia myydään. Päämääränä elämä, jossa ei tarvitse itse vaivautua tekemään tai ajattelemaan mitään, kone tekee sen puolestasi.

Aika ontuva selitys. Ei GPS vastaanotto tai kone päätä mitään . Kyllä se on vaeltaja itse, joka päättää , milloin on hukassa ja soittaa hätänumeroon ennenkuin potkaisee tyhjää. Ei se ole elämän helpottamista, jos voi valita ennen kulkemattomia reittejä polkujen ulkopuolelta extempore, pelkäämättä eksymistä.
Onhan se mukava löytää mainio leiripaikkakin ennen pimeää, kun on tiedossa etäisyys ja paikka näkyvyydestä riippumatta. Pimeässäkin olen usein haluamani leiripaikan löytänyt.

lepposasti
16.01.2019 15:41

kepsilla kirjoitti:
Ei se ole elämän helpottamista, jos voi valita ennen kulkemattomia reittejä polkujen ulkopuolelta extempore, pelkäämättä eksymistä.

Näin juuri teen, ihan ilman gepsiä! Kukin tyylillään.
 Sivun alkuun

Raato
18.01.2019 9:46

Suunnistajaparin eksymisestähän oli heidän kirjoittamansa juttu jossain sanomalehdessä. Suunnistustaitohan ei heistä paljon voi enää parantua, sattui vain muutama asia yhtä aikaa, vähän sama kuin ralliautoilija ajaa siviiliautollaan mustalle jäälle - silloin rattimestaria viedään.
Olin itse samaan aikaan melko lähellä ja voin sanoa, että keli oli ajoittain karmea. Näkyvyyttä välillä n. 10m ja olo kuin sukeltaisi maitolasissa, ei voinut edes sanoa mikä on ylös-alas -suunta puhumattakaan ilmansuunnista. Kyllähän te tiedätte mitä se voi olla.

Heidän selviytymisensä oli fyysisenä suorituksena melkein mahdoton, sen taisi sanoa Tromssan paleltumishoitoihin erikoistuneen sairaalan lääkärikin. Voisi varmaan sanoa, että heidän fyysinen valmiutensa asiaan oli huippua jopa nuorten sarjassa.
 Sivun alkuun

omat polut
18.01.2019 9:53

^Ovat jo kyllä about seitsemänkymppisiä, että tietyt luonnon asettamat rajoitukset koskevat heitäkin.
 Sivun alkuun

kepsilla
18.01.2019 14:08

Osoittaa vaan, kuinka alttiita kartta ja kompassi vaeltajat ovat olosuhteille. Se on helppo elvistellä saitilla, mutta tositilanteessa voi tulla hätä käteen.
Tietysti voi selitellä, että pitää varautua monen vuorokauden eksymiseen tai pysyä pois erämaasta.
Ei se toimivan apuvälineen käyttö pitäisi olla vastenmielistä, mutta kukin eksyy tavallaan.

Metsän Omena
18.01.2019 14:42

kepsilla kirjoitti:
Osoittaa vaan, kuinka alttiita kartta ja kompassi vaeltajat ovat olosuhteille. Se on helppo elvistellä saitilla, mutta tositilanteessa voi tulla hätä käteen.
Tietysti voi selitellä, että pitää varautua monen vuorokauden eksymiseen tai pysyä pois erämaasta..

Kuinka pitkään ehdit tehdä erämaavaelluksia, ennen kuin GPS-laitteet tulivat retkeilijöiden käyttöön? Minkälaiseksi koit silloin eksymismahdollisuutesi varautumiseesi nähden?
 Sivun alkuun

kepsilla
18.01.2019 15:30

Metsän Omena kirjoitti:

Kuinka pitkään ehdit tehdä erämaavaelluksia, ennen kuin GPS-laitteet tulivat retkeilijöiden käyttöön? Minkälaiseksi koit silloin eksymismahdollisuutesi varautumiseesi nähden?

Itse ehdin vaeltelemaan 20 vuotta, ennenkuin oli jonkinlainen GPS vastaanotin apuna.
Melko pian möin pois Garminin kartta GPS:n pois ja siirryin älykännykän karttasovellukseen ulkoisella Bluetooth GPS vastaanottimella /trackerillä.
Nyt on jo liki 10 vuotta ollut eri älypuhelimet (5 kpl) sisäisellä GPS vastaanottimella käytössä.
Joten suunnistaminen kartta GPS:n kanssa pitäisi olla hanskassa, mikä ei tietenkään ole itsestään selvyys aloittelijalle.

Eihän niitä vanhoja aikoja ja varautumista olosuhteisiin muista tarkkaan, mutta kerran Ropilla hernerokka sumussa käännyin 180 astetta muutaman tunnin aikana ,kunnes selkeni. Enpä ollut uskoa näkemääni. Tosin kompassi oli jäänyt kotiin, kun olin tutussa maastossa.

jänkkääjä
18.01.2019 16:53

Monipolvinen keskustelu, voisiko sanoa ajallamme tyypillisesti. Itse en voi kehua olevani mikään suunnistushirmu, mutta kartan ja kompasin aikaankin löydettiin perille, jälkikäteen arvioituna pari kertaa oli ehkä vähän onneakin, että ei jääty pimenevään maastoon. 2006 alkaen olen varuiksi pitänyt gps:ä mukana ja joskus mukavuussyistä ja joskus, kun alkaa olla kiire, niin myös muista syistä, gps:n avulla matkaa jouduttanut/varmistanut. Jos ajattelee gps:ä turvavälineenä, niin tässä suhteessa se mielestäni eroaa edukseen puhelimesta. Kun olosuhteet huononevat, niin minusta "oikeaa" gps:ä on selvästi helpompi käyttää kuin älypuhelinta, jossa on toimintoja ja hipaisuja ihan liian kanssa. Gps on tehty yhtä asiaa varten ja sen käyttöliittymä on selkeämpi tämän yhden asian hoitamista varten kuin puhelimen, jossa toimintoja riittää. Minusta myös virtalähdeasia on gps:ssä näppärämpi. Se toimii ihan selkeillä pattereilla.

Jos ääriesimerkkinä ajattelee tuota onnellisesti päättynyttä eksymistä karuissa oloissa Käsivarressa, niin veikkaan, että niissä olosuhteissa sormet jäässä yms. gps:n käyttäminenkin olisi ollut vaikeaa (olisi pitänyt kääntyä takaisin aikaisemmin , mutta tämä on täysin turhaa jälkiviisautta). Vielä teoreettisempi ajatus on alkaa älypuhelinta siellä hiplaamaan.

Minusta on hyvä varotoimenpide pitää gps:ä mukana ja syöttää siihen päivää kohden yksi tai pari "maalia". Jos tulee ongelmia, niin käskee koneen vain kertoa, minne pitää mennä ja sitten menee. Toki tämä vaatii rinnalleen kartan kokonaisuuden hahmottamiseksi (suora viiva ei ole aina paras reitti).

Jos alkaa pyryttämään ja pimenemään, viluttaa ja sormet ovat jo vähän kohmeessa, niin kyllä mieluummin gps:llä sijaintini ja suuntani selvitän kuin alan paljain sormin jotain sovelluksia tökkimään.

Eli noin turvallisuusmielessä aina kartta ja kompassi mukana, sitten gps ja älypuhelin ehkä pikemminkin "leikkikalu" ja datan kerääjä, mutta ei varsinainen turvavaruste.
 Sivun alkuun

dailymail
18.01.2019 17:31

Kartta, kompassi, gps ja suunnistustaito. Kaikilla on yksi ja sama tarkoitus, auttaa löytämään sinne minne on menossa mielekkäällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Suunnistustaito jos puuttuu niin ei noista muistakaan ole suurta apua. Suunnistustaito on se, josta kannattaa keskustella.

Mitä suunnistustaidosta jää jäljelle kun taito käyttää välineitä jätetään pois tarkastelusta?

omat polut
18.01.2019 17:41

^^Eikös Lossun eksyjillä ollut gps, patterit taisi loppua ja muuta semmosta.
 Sivun alkuun

Metsän Omena
18.01.2019 18:15

Omaan kokemukseen perustuen väitän: Harharetket ovat vaeltamisen suola. Ja elämän yleensäkin. Moni hieno seutu, ennalta uskomaton paikka ja yllättävä kohtaaminen olisivat jääneet kokematta ilman niitä. Yhteistä näille kaikille ovat olleet epätarkat kartat tai mielikuvat. Satelliittikuvia olisi ollut saatavilla, mutta miksi eristää itsensä sattumuksien summalta, siis itse elämältä, ja estää hetkeksi otteen herpaantuminen, kun riittävä turvallisuus muutoin on taattu. Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tekeekö GPS -paikantimella mitään? Veljmies Muut varusteet 0 08.01.2019 19:43 Katso viimeisin viesti
Raja-Joosepissa mitään palveluja? sheikki Lappi 33 24.07.2015 18:59 Katso viimeisin viesti
En ostanut mitään retkeilyyn liittyvä... veeäm Hölynpöly... 10 23.12.2014 15:50 Katso viimeisin viesti
Onko Kevolla mitään nähtävää päiväret... LilyOfValley Lappi 5 11.07.2009 15:18 Katso viimeisin viesti
Onko Rodoksella mitään vaellusreittejä? ikuri Muu maailma 2 22.11.2008 20:21 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 6
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: