Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Armeijastako retkeilyinnostus
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Armeijastako retkeilyinnostus
Eräkulkuri
20.09.2007 13:50

Aika moni on saanut armeijan metsäreissuilta kipinän retkeilyharrastukseen tai sitten totaalisen vastenmielisyyden kaikkea metsäelämää kohtaan. Omasta asevelvollisuusajastani on sen verran aikaa, etten tiedä minkälaiset systeemit puolustusvoimissa nykyisin ovat. Antaako se valmiuksia metsäelämään?

Silloin omana aikana ei tunnettu rinkkoja eikä makuupusseja tai trangioita. Sarkavaatteissa paineltiin pitkin metsiä. Rakotuliakin yritettiin, mutta niistä tuli pelkästään viluvalkeita, kun mantteli peittona yritettiin yöpyä.

Olisi mukava kuulla, miten muut ovat kokeneet armeijan ajan ja merkityksen retkeilyn innoittajana ja nuoremmilta sen mitkä ovat systeemit nykyisin.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Armeijastako retkeilyinnostus
mkalima
20.09.2007 14:09

Eräkulkuri kirjoitti:
Olisi mukava kuulla, miten muut ovat kokeneet armeijan ajan ja merkityksen retkeilyn innoittajana ja nuoremmilta sen mitkä ovat systeemit nykyisin.

Kävin Intin vuonna -87, ja eipä tuossa juuri yhtäläisyyksiä retkeilyyn ollut, ainakaan siten kun sitä nykyään harrastan. No ehkä poikkeus oli sissileiri, jossa kaikki tavarat trangioineen ja sissimuonineen kuljetettiin ahkioissa ja muuta ulkoista kuin puuhuolto ei ollut. (ja sekin kai vain metsänsuojelusyistä)

Muuten kuljettiin metsään traktoreilla mukana järkyttävä määrä roinaa voimakoneineen, piuhoineen ja linkkimastoineen, ja yritettiin äheltää niitä toimintakuntoon viiden kilon rynkky selässä. Luulen, että tämä koneellistuminen vain jatkuu ja kuskattavan roinan määrä kasvaa, mikäli uutisiin on uskominen.

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
20.09.2007 14:18

Intin metsäkeikat ei onneksi pystyneet tappamaan retkeilyharrastusta, aiheuttivat vain pienen notkahduksen. Metsässä oleminen ei sinänsä ollut ikävää, mutta se toiminta oli harvoin mielekästä ja kaiken maailman turhan romun raahaaminen pitkin metsiä tympi. Vehkeetkään nyt ei ihan vimosen päälle olleet, kuluneita resuja, mutta kyllä niillä pärjäsi.

RUKissa ja koksuna mulla oli joskus oma makuupussi mukana. Sitä sai käyttää, mutta talon puolesta ei ollut mitään. Tämä vuonna -85.

Varg62
20.09.2007 14:20
Vieras

Itse kävin 82 intin ja sen sanon jotta ei se kyllä edistänyt mitään vaan päin vastoin kului vuosikymmeniä pari ennen,kuin vaellus into iski.Kiitos Norjan hommien ja norjalaisten sillä pitihän perhana näyttää jotta kyllä suomipoika parempi ja kestävämpi:=)
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

seppo
20.09.2007 14:39

Olin sotaväessä 78-79: oli trangiat, oli untuvapussit, oli satulareppua. Oikeastaan kaksikin reppua, sillä olin sissiradisti, sähkötysradiolle oli oma reppunsa.

Metsäkeikkoja riitti, suunnistusta oli joka lauantai. Välillä piti kantaa sissitelttaa muiden kamppeiden lisäksi. Muistaakseni teltta oli olkapäillä. Metsässä harjoiteltiin nuotiontekoa ilman tulitikkuja talvikeleissä. Ja mitä kaikkea olikaan.

Intin aika vaan vahvisti retkeilyinnostusta, olin tehnyt sitä ennen jo muutaman reissun.

Pari kertaa olin kertaamassa, ja olin järkyttynyt havaittuani etteivät sissitoverini osanneet edes kumisaappaita kuivata. Pakkiinkin laitettiin kaikenlaisia muovipusseja...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

abumatic
20.09.2007 14:39

Jaa-a, olin Soankylässä 78/79, joka meni pääosin kilpasuunnistuksen ja -ammunnan merkeissä. Pari kertaa olin maastossa ja siinä ei ollut hurraamista, meinaan siis logistiikkaa ja muuta ihmettelyä. Muistan kun Tutti-Törmänen, kuten kessuamme kutsuimme, oli hukannut telttammme johonkin toiseen kolonnaan. Onneksi meillä oli reipas traktorikuski, Halonen Saukoskelta, joka juonsi läjän keloja jotka bensalla palamaan, lieskat 10 m korkeat. Jo vain lämpesi.

Siis en pitänyt armejan touhusta millään tasolla, eikä se kasvata nuorisoa muuhun kuin lusmuamiseen. Rajassa oli eri meininki, mitä kilpaveikoilta kuulin ja mitä tuli siellä vierailtua.

Joonas Frisk
20.09.2007 14:46

Sen takiahan sinne mentiinkin, että päästiin mettään. Laughing
Ruskit oli just vallanneet (eli 1968 )Tsekkolovakian ja meillä valmistauduttiin sissisotaan, jota sitten kyllä harjoiteltiinkin ja niin perkeleen perusteellisesti.
Olin sen verran nuori, että jaksoin leikkiä sissisotaa koko 11 kk ja vielä parin vuoden välein kerratakin koko 70-luvun. ( viidesti kertausharjoituksissa )
Sitten oli täysoppinut tappaja ja meikä jätettiin omilleen. Cool

( vieläkin teen ansoja leirin ympärille...huvikseni. Joten katsokaa eteenne, jos samoille tulille aioitte Laughing

blueraven
20.09.2007 14:56

Lapinhulluus ja retkeilyinnostus alkoi jo paljon aiemmin.
Intissä vietetty aika ( -78-79 ) ei tappanut retkeilyinnostusta, muttei edistänytkään, lähinnä katkaisi joksikin aikaa.

Maastossa liikuttiin kuorma-autoilla ja kaivettiin kuoppia (tykistöasemia).

Lapissakin käytiin parilla pidemmällä leirillä, mutta eipä nuo ampuma-alueen raiskiot juuri Lapin luonnosta oikeaa kuvaa anna.

Mitään retkeilyyn liittyvää tai kelpaavaa varustetta en noilta ajoilta muista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Jii
20.09.2007 15:05

Lapinreissuja tuli tehtyä jo ennen inttiä. -96 Sodankylässä ja Haminassa, ja ainakin tiedustelulinjalla oli Trangiat ja Savotan rinkat. Ja tulihan sitä kamaa myös kannettua, sissiteltat ja kamiinat rinkassa kiinni. Ei ihan grammanviilausta, eikä tietenkään muutenkaan touhun mielekkyys verrattavissa omatoimiseen retkeilyyn.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Tervasuo
20.09.2007 15:08

Itse menin sissikomppaniaan vain ja ainoastaan aiemman metsäretkeilyn innostamana ja sitähän sieltä sai, enemmän kuin olisi huvittanut (=100 vrk maastoöitä).

No, sai sieltä tietysti muutakin, kuten eräensiaputaitoja, kykyä sietää väsymystä, kylmyyttä ja vesisadetta puuvillakuteissa (= metsäoloissa käyttökelpoista sisua/periksiantamattomuutta), kohtuullisen vankan suunnistustaidon, tulentekotaidot melkein missä tahansa olosuhteissa...osaan siis nykyisin järjestää vaelluspäivän jälkeisen iltapuhteen ulkona lämpimäksi ja miellyttäväksi, vaikka jalat eivät tuntuisi kantavan enää askeltakaan.

Armeijan jälkeen ei kyllä heti huvittanut lähteä vapaaehtoisesti metsään kokemaan kaikkea edellä mainittua, mutta nythän tätä on tullut tehtyä jo viisitoista vuotta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

mäkäräinen
20.09.2007 15:10

seppo kirjoitti:
Pakkiinkin laitettiin kaikenlaisia muovipusseja...

Kertausharjoituksissa tavallisena perus jääkärinä söin pahvilautaselta. Tämä se herätti pahennusta, kun ainoastaan upseerit saavat syödä paffilta.
 Sivun alkuun

Kare_Eskola
20.09.2007 16:30

Ei taida olla palstalla kovin paljon sivareita?

Sivariaikana oli mukava kulkea Lapissa, taisin käydä kuusi kertaa. Lomaa riitti ja kuntsareita ja pomo kirjoitti litteroita mihin tahansa, eihän se häneltä ollut pois. Harmi vaan, että Martti-Kemihaara -väliä ei litteroilla päässyt.

Eli asevelvollisuusaikani innoitti minua suuresti retkeilyn saralla.

Täytyy kuitenkin huomauttaa, että en minä retkeilyn takia sivariksi ryhtynyt vaan aatteen miehenä. Suosittelen lämpimästi.
 Sivun alkuun

Nachos man
20.09.2007 17:18

Sissikomppaniassa minäkin...telttaöitä taisi olla n 5...
En muista enää koska olin armeijassa. On jo aikaa.
Sodankylässä kuitenkin.
Tärkein asia palveluksessani oli välttää ikäviä metsäretkiä.
Peruskoulutuksen aikana sairastuin yllättävän usein ennen retkiä ja pk:n jälkeen pääsin erkoismieskoulutukseen. Keittiömieheksi.
Olisko sen jälkeen ollut yksi keikka kuorma-auton lavalla.

Kuitenkin olen jälkeenpäin vieraillut lapinretkilläni.
 Sivun alkuun

kuusanka
20.09.2007 17:57

Ei minua ne mettäretket sinänsä haitanneet, mutta eihän se retkeilyltä tunnu, jos mennään jonkin ohjesäännön mukaan ja esimiehet ns. vi...leee. Se oli aikaa -83..-84. Malliksi pari sissiretkeä ja sen jälkeen hierottiin kelan vetoharjoitusten jälkeen tykistön komentopaikan viestijärjestelyjä oikeille minuuteille salamasotaa varten. Ei siinä juuri retkeilyromantiikasta puhuttu, mutta olihan niillä Rovajärven reissuilla aikaa joskus iltaisin poiketa luonnossakin. Jopa ongella käytiin Kielijupossa ja mitä niitä leirialueita olikaan. Yhteensä viisi viikkoa olen Rovajärvellä viettänyt kertaukset mukaan lukien. Kyllähän se eräelämä veti puoleensa jo silloinkin ja sen huomaa nyt, kun kattelee ottamiani dioja niiltä ajoilta.
 Sivun alkuun

Kösteri
20.09.2007 18:09

Kare_Eskola kirjoitti:
Ei taida olla palstalla kovin paljon sivareita?

Ehkäpä joku kuitenkin. Näistä vain ei ehkä viitsi paljon huudella, tiedä mistä päin aletaan taas monottamaan.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 10
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: