Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kalastus Kalastavia vaeltajia?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Stiggy
10.05.2009 0:07

Jossain vanhassa Tartzan elokuvassa lihava kaupunkilainen ampuu useita norsuja, emoja ja poikasia. Tarzan ihmettelee tätä ääneen, miksi tappaa noin paljon norsuja? Kyseessä on sport hunting, valistaa kaupunkilainen.
Urheilukalastuksessa on ollut vastaava meininki, ja on ehkä vieläkin. Kuitenkin luulen, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Nuori polvi on jokseenkin varmasti terveempi kuin edeltäjänsä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Sipe
10.05.2009 11:40

Sen verran voinen höllätä mielipidettäni tuosta c&r:stä, jotta aina se tuon ryöstökalastuksen voittaa, johon tuo stiggyn kommenttikin viitannee. Valitettavan yleistä on vielä tänä päivänä, että kalastetaan niin kauan kuin kalaa nousee, määrästä ja koosta riippumatta.
Pohjoisessakin kuulee juttuja, kuinka yhtenä päivänä vedetään pienestä suvannosta kiloista harria koko päivä, ja sitten seuraavana päivänä ihmetellään että mihinkäs ne kalat hävisivät... Evil or Very Mad
Ei mene tuokaan ahneus minun jakeluun. Minut on opetettu vähän samaan kuin rinkkamieskin, ruualla ei saa leikkiä Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korvapuoli
10.05.2009 12:10

Kalamies en ole koskaan ollut. Katiskoita ja verkkoja joskus omistanut ja järvessä uittanut. Ongella käynyt niin kesällä kuin talvellakin. En tiedä pitäisikö hoitoon hakeutua, vai noutaa kalat edelleen kaupasta, kun pitkän kalassa käymättömän putken jälkeen tunsin sääliä pilkkimiäni ahvenia kohtaan? Edes lapsena en noin tuntenut, vaan onkiminen oli luultavasti kiinnostavin harrastukseni. Neutral
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

OS
10.05.2009 18:44

Korvapuoli kirjoitti:
lapsena ... onkiminen oli luultavasti kiinnostavin harrastukseni. Neutral

Oma aktiivinen kalastusharrastukseni kesti noin parikymppiseksi ja sitten se loppui oikeastaan täydellisesti. Geeniperimää ja esimerkkiäkin aktiivikalastukseen olisi tarjolla, mutta kun se pyynti- ja saalisvietti katosi jonnekin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Fear_no_wild
17.06.2009 23:56

C&R vs. "ryöstökalastus"...

C&R:hän on verrannollista eläinrääkkäykseen tai marjojenpoimintaan siten, että ämpäristä on leikattu pohja pois.

Ryöstökalastuksesta en tiedä mitään, mutta jos joku vaeltajaturisti käy heittämässä lippaa viikon jossain paikassa ja saa hyvin kaloja, niin se ei minkään paikan kalakantoihin vaikuta yhtään millään tavalla.

abumatic
18.06.2009 9:04

Fear_no_wild kirjoitti:
Ryöstökalastuksesta en tiedä mitään, mutta jos joku vaeltajaturisti käy heittämässä lippaa viikon jossain paikassa ja saa hyvin kaloja, niin se ei minkään paikan kalakantoihin vaikuta yhtään millään tavalla.

Näätämöjoen yläosa oli rauhoitettuna vuosikymmeniä. Kalastus vapautui 1993. Kävin siellä samana vuotena, ja missään en ole vastaaviin kalamassoihin (ilman liioittelua) törmännyt. Seuraavana vuonna uudestaan. Iijärven luusuassa oli onkijoita molemmat rannat täynnä. Kannat olivat romahtaneet, ruokakalat sai. Tämä tapahtui yhdessä (1) vuodessa. Joten on täydellinen harhaluulo että kalastaminen ei vaikuta kalakantoihin millään tavalla. Järvet on toinen juttu, vapavälinein.

Pekka
19.06.2009 15:54

Lainaus:
Sitten vielä nämä, esim. Erä-lehden niin huolella levittämät jutut isoista kalastusveneistä toistakymmenvapaisine siimoineen (tietenkin samassa lehdessä testit plaanareista, ökyveneistä, kaikuluotaimista, yms.). On maailma mennyt kummalliseksi!

Money talks!
Sitä muskelivenettä kymmenine vapatelineineen lappaa viikonloppuisin meidänkin ikkunan alta tolkuttomasti Päijänteelle. Onhan se varmasti miehekästä ajella sataheppaisella cruiserilla ja nyhtää istutettua taimenta. Todellista urheilua.

Bullet
24.06.2009 11:16

Hei !
Minä uutena tällä foorumilla olen iloinen huomatessani, että samoin ajattelevia ihmisiä löytyy vielä tästä maasta.
Tuolla kulkiessa löytyy noita ihmisiä, jotka eivät ajattele tekosiaan tai eivät yksinkertaisesti välitä. Kalastetaan enemmän kuin tarvitaan, tuhlataan luontoa ja luonnon antimia, roskataan paikat, eletään nykyajan tekniikan armoilla, ajellaan isoilla moottoriveneillä vapaviidakon kanssa.
Itse olen vaeltanut aikoinaan paljonkin Pohjoisessa, yrittänyt elää luonnon ehdoilla perinteitä kunnioittaen ja luontoa suojellen. Kalastanut olen kymmeniä vuosia, välissä oli toistakymmentä vuotta hieman vähemmällä, mutta nyt taas olen innostunut uudelleen. Yksi vapa kerrallaan käytössä, ei venettä paitsi kanootti toisinaan. Ja välineet niitä vanhoja, nostalgiaa tuottavia, joita ei heitetä pois ja osteta uusia hetken mielijohteesta.
Luontoon ei saa jälkeeni jäädä merkkiä käynnistäni, sitä olen yrittänyt noudattaa. Kalaa pyydän senverran kuin kerralla syön ja sen saatuani kalastus loppuu siihen.
Terveisin !
Risto
 Sivun alkuun

tyy
24.06.2009 11:42
Vieras

Bullet kirjoitti:
Hei !
Minä uutena tällä foorumilla olen iloinen huomatessani, että samoin ajattelevia ihmisiä löytyy vielä tästä maasta.
Tuolla kulkiessa löytyy noita ihmisiä, jotka eivät ajattele tekosiaan tai eivät yksinkertaisesti välitä. Kalastetaan enemmän kuin tarvitaan, tuhlataan luontoa ja luonnon antimia, roskataan paikat, eletään nykyajan tekniikan armoilla, ajellaan isoilla moottoriveneillä vapaviidakon kanssa.
Itse olen vaeltanut aikoinaan paljonkin Pohjoisessa, yrittänyt elää luonnon ehdoilla perinteitä kunnioittaen ja luontoa suojellen. Kalastanut olen kymmeniä vuosia, välissä oli toistakymmentä vuotta hieman vähemmällä, mutta nyt taas olen innostunut uudelleen. Yksi vapa kerrallaan käytössä, ei venettä paitsi kanootti toisinaan. Ja välineet niitä vanhoja, nostalgiaa tuottavia, joita ei heitetä pois ja osteta uusia hetken mielijohteesta.
Luontoon ei saa jälkeeni jäädä merkkiä käynnistäni, sitä olen yrittänyt noudattaa. Kalaa pyydän senverran kuin kerralla syön ja sen saatuani kalastus loppuu siihen.
Terveisin !
Risto

Tervetuloa foorumille.

Olen kulkenut kolme viimeista kesävaellusta ilman kalastusvehkeitä kahdesta syystä. Toinen on se, että halusin kulkea ilman pakkoa kalastaa ja hakeutua kalastuspaikkoihin yöksi. Pakkohan sen on kallis lupa käyttää, jos se on. Olenkin nähnyt erilaisia maisemia, mitä kalastaessa olisin.

Toinen syy on se, että minusta kalan saaminen on vaikeutunut viime vuosina, myös erämaassa. Kalakantojen tila huolestuttaa ja olen mietttinyt, parjäisinkö ilman kalastusta. Nyt vieroitusoireet alkavat olla kovat.

Ehkä otan elokuussa virvelin taas mukaan, kalastan isolla koukulla ja lopetan heti kun saan yhden kalan. Jatkan aikaisintaan, kun tuo yksi on syöty.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Bullet
24.06.2009 12:39

Kiitos!
Tuo kalastuslupien hinta aikoinaan tuntui minustakin ihan liian suurelta. Varsinkin kun Mettävaltion lupa kattoi tosiaan vain pienen osan alueesta, jolla liikuin ja sielläkin koski vain jo aiemmin tyhjiin kalastettuja paikkoja. Nykyisin aluerajat ovat muuttuneet ja ilmeisesti osittain paremmin minun alueilleni soveltuviksi. Kuljen mielelläni Utsjoen itäosissa. Tosin entisen Petsikko-Tshaarajärven luvan ja nykyisen Utsjoen luvan erona on kyllä se, että Tshaarajärvessä menee kunnan raja, ja siitä alaspäin tultaessa pitää hankkia myös Inarin lupa. Mutta Petsikko-Utsjoki -tien vierestä kuljettaessa pääsee helpommin kalastuslupa-alueille.
Tosi on, että kalliit kalastusluvat hankittuaan niitä mielellään edes yrittäisi hyödyntää kulkemalla alueilla, jossa se kalastaminen on sallittua. Silloin jää pois paljon näkemisen arvoista. No, joskus joinakin vuosina vaeltelin talvellakin ja silloin kalastus ei ollut edes mielessä ja silloin näki taas ihan erilaisessa asussa ainakin kaikki maisemat.
Nykyisin en enää kaikista erilaisista syistä johtuen ole päässyt vuosiin vaelluksille, vaikka mieli tekisi. Taaskin kuitenkin jo valmiiksi suunnittelemani reissu jää työesteiden vuoksi.
Mutta niitä vanhoja reissuja on kuitenkin aina hauska muistella.
 Sivun alkuun

abumatic
24.06.2009 13:16

Viikon lupa esim. Ruijaan (Finnmarken) maksaa netissä 40 €. Alue on valtava!

Ruåttissa esim. Kirunan viikon lupa on naurettavat 22,50 € kun kruunu on rähmällään. Eikä lopu Kirunakortillakaan lääni heti kättelyssä.

Ja alle 16 v kalastus on ilmaista!

Ja mikä parasta naapurissa ruoho ON vihreämpää Wink

Bullet
25.06.2009 6:05

Tosiaan, nuo muiden Pohjoismaiden alueet ovat hyvä vaihtoehto kalastuspainotteiselle vaeltamiselle. Minä kalastin joskus Pohjois-Norjassa, mutta silloin oli se 5 km sääntö voimassa, joka kuulemani mukaan nyttemmin on poistunut. Silloin joskus menin kerran kyselemään kalastusluvista lisätietoa paikalliselta Norjalaiselta länsmannilta, niin hän vain ihmetteli, että tarvitaanko siellä jotain lupiakin. Sihteerinsä sitten neuvoi minut Postiin kyselemään ja he tiesivät asiat paljon paremmin. Minulla on ollut siellä yksi kynnyskysymys aina tuo senhetkisen tilanteen selville saaminen, esimerkiksi desinfiointien osalta. Ja jos auto on ollut täynnä tavaraa, mukaanlukien paljonkin pidemmällä reissulla tarvittavia kalastusvälineitä, niin esimerkiksi kukaan ei oikein ole osannut sanoa pitääkö minun varmuuden vuoksi desinfioida nekin välineet, joita en ole suunnitellut Norjassa käyttää. Ihan pykälien mukaan. Ja ne desinfiointipisteet ja niiden löytyminen on yksi hankala seikka. Muutenhan Norjassa on tosiaan tilaa kulkea. Ehkä liikaakin, koska valinnan vaihtoehtoja on niin kovin paljon, että sen mieluisimman löytäminen on vaikeaa. On silti hyvä, että on vaihtoehtoja. Vaikka tekeekin valinnan vaikeaksi. Vaelluksella en itse ole koskaan etsimällä etsinyt "haasteita", kuten sanotaan, vaan pyrkinyt ottamaan aina huomioon omat kykyni ja niiden asettamat rajoitukset. Tulemaan toimeen luonnon ehdoilla. Mutta joskus se luonto on ollut melko ankara jopa tuolla muuten niin miellyttävän rauhallisella itäisen Utsjoen alueella. Puhumattakaan mitä voisi, tai olisi voinut olla joillakin Norjan vaativammilla alueilla.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Netistä löytyy
Ariluk
25.06.2009 7:17

www.inatur.no sivustoa kun jaksaa kahlata läpi, niin kaikkiin kysymyksiin taitaa vastaukset löytyä, osa Suomeksikin.

Kalastuslupia ostettaessa törmää tälläiseen linkkiin:
http://www.inatur.no/imageRepository/00/01/62/71/39/1627139.pdf

Se pitää sisällään sallitut vedet, desinfiointipisteet, aukioloajat, ohjeet jne..kannattaa tulostaa lupien mukana matkaan, niin näkee halutut tiedot sitten reissun päälläkin.

Desinfiointiin ei tarvitse viedä kuin juurikin ne välineet, mitä aikoo Norjan puolella käyttää, mukaanlukien haavin, vieheet, vaihtokelat, vavat, siimat. Desinfioinnin jälkeen pitää kaikki desinfioidut osat huuhdella runsaalla vedellä, ettei esim. siimat mene soosiksi ja vieheet ruosteesen. Tämähän on puhtaasti ulkomaalaisille tarkoitettua touhua, joten paikalliset eivät yleensä edes tiedä, missä desinfiointipiste sijaitsee. Esimerkiksi Skibotnissa palvelua tarjoaa Saksalainen kaveri ja olihan vaikea löytää paikallisilta kyselemällä kyseisen paikan sijainti.

Bullet
25.06.2009 9:23

Kiitos linkeistä ja tiedoista.
Tuota inatur 'ia muistankin jossakin vaiheessa hiukan katselleeni, pitää alkaa tutkia oikein kunnolla. Sieltä taitaakin löytyä vaikka mitä.
 Sivun alkuun

nvh
22.07.2009 19:10

abumatic kirjoitti:
Fear_no_wild kirjoitti:

Näätämöjoen yläosa oli rauhoitettuna vuosikymmeniä. Kalastus vapautui 1993. Kävin siellä samana vuotena, ja missään en ole vastaaviin kalamassoihin (ilman liioittelua) törmännyt. Seuraavana vuonna uudestaan. Iijärven luusuassa oli onkijoita molemmat rannat täynnä. Kannat olivat romahtaneet, ruokakalat sai. Tämä tapahtui yhdessä (1) vuodessa. Joten on täydellinen harhaluulo että kalastaminen ei vaikuta kalakantoihin millään tavalla. Järvet on toinen juttu, vapavälinein.

Näätämönjoki on ehkä hiukan eri asia kuin jokin tuntemattomampi pieni joki (joita muuten riittää yllinkyllin). Näätämö on tunnettu hyvänä lohijokena ja siksi siellä kalastuspaine on varmasti valtava verrattuna pienempiin jokiin. Itse ainakin olen sitä mieltä, että ei vaeltajaturistit saa kalastettua jokia tyhjäksi - Lapissa kalaa riittää kyllä. En kuitenkaan kannusta ketään ottamaan saaliiksi muita kuin kaloja jotka aikoo syödä, sillä sehän on täysin turhaa.

C&R-kalastuksesta olen kyllä Fear_no_wildin kanssa täysin eri mieltä. C&R-kalastuksessa ideana on olla tuottamatta juuri minkäänlaisia haittoja kalalle, jotta se pystyisi lähes heti vapaaksi päästyään jatkamaan elämäänsä normaalisti. Tämä toteutetaan väkäsettömillä koukuilla, solmuttomilla havaksilla haaveissa ja minimaalisella kontaktilla kalaan. Väsytyksen jälkeen kalaa elvytetään lievästi virtaavassa vedessä hetki, jonka jälkeen se lähtee normaalisti uimaan. Oikein toteutettuna C&R-kalastus tuottaa hyvin vähän haittoja kaloille
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jokihelmisimpukat huutaa apuun vaelta... raakun puolesta Tiedotuskanava 9 28.02.2006 18:38 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 9 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: