Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kalastus Kalastavia vaeltajia?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
22.12.2006 8:31

akokammi kirjoitti:
Tiedän mistä tämä sinun mielipiteesi Looppeja kohtaan tulee. Alun perin Color Concept vapasarjassa oli jonkin asteisia kestävyys ongelmia. Ne on korjattu hiilikuitu scrimmauksen avulla. Itselläkin kokemusta löytyy yhden Black Linen verran, sekin tosin otti matkan varrella paljon kolhuja vastaan. Aivan turha väittää ettei Sage tai G.Loomis olisi keneltäkään ikinä katkennut.

Ensinnäkään minulla ei ole mitään mielipidettä Loopista koska en ole Loopilla koskaan heittänyt. Sanoin vain että jotkut kavereistani tykkäävät jotkut eivät. Ja sillä että pitävätkö vai eivät ei ole mitään tekemistä kestävyyden kanssa. Toisekseen en ole väittänyt että Sage tai Gloomis ei voisi katketa, sanoin vain että ne joita olen kokeillut olivat hämmästyttävän hyviä ja pitkäheittoisia vapoja. Kumpikaan ei muuten ollut tallien nopeinta sarjaa vaan sitä hitaampia vapoja, medium-fast. Ehkä Sinun vastaisuudessa kannattaa pitää mielikuvitus kurissa kun kommentoit toisten tekstejä.

Nykyinen 4/5-varpu on oikein mainio peli pikkupuroilla tai missä 20 m riittää heittopituudeksi. Siis melkein aina. Mutta esimerkiksi viimi kesänä Ivalojoella perhot piti laittaa spinfluugaan kun ei ollut tuota 'heittotykkiä', joka on muuten harhaanjohtava nimitys koska ne ovat paljon muutakin.

akokammi
22.12.2006 21:10

Jaahans, pieni ymmärtämis erhe... Ymmärsin, että kavereidesi mielipide eroaa omastani ja että olet kokeillut sekä Looppeja, että Sage/Loomis vapoja (joista useimmat ovat selvästi pitkäheittoisempia) Joo ehkä tuo heittotykki on vähän väärä nimitys mutta mielestäni se kuvaa parhaiten noita vapoja. Toki niistä paljon muitakin ominaisuuksia löytyy. Minkälaisella siimalla muuten onnistuu tuommoinen 40 metrin heitto? Eikös yleensä normaalit siimat oli n. 28-32 metriä pitkiä? Joku ampumapää/juoksusiima systeemi vai? Itse en ole tarkemmin perehtynyt noihin...

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: haltinseudun kalapaikkoja
nvh
28.01.2007 0:57

Isäukon kanssa tuli käytyä viimekesänä vaeltamassa tuolla halti-porojärvi välillä ja kalamiehenä piti tietenkin ottaa virveli reissuun mukaan. Edellisvuoden pyöräilyreissun kalasaalis oli sen verean heikko etten suuria saalismääriä odottanut mutta yllätyin erittäin positiivisesti.
Ridnin eteläpuolella olevat cahhpesjärvet ovat kuuleman mukaan oivia raudunpilkintäpaikkoja talvisin mutta rannalta heittelemällä niistä ei saanut mitään irti. Kuitenkin järvistä laskeva joki (kobmajoki) on erittäin kalaisa. Jokainen mahdollinen paikka joessa kannattaa kokeilla sillä se kuhisee rautua! Suurin jonka itse sain oli 37cm jötikkä joka savustettiin kobman tuvalla. Toinen erittäin kalaisa joki oli Muoddagorsa joka on Valtijoen itäpuolella. Siellä ei raudusta ollut merkkiäkään mutta taimenta tuli lähes jokaisella heitolla - suurtakin. Oma ennätystaimeneni jäi kuitenkin juuri ja juuri alamitan yläpuolelle ja oli vaivaiset 43cm. Kuten aina, suurin pääsi karkuun. Jos joku siis on menossa Haltin suuntaan niin nuo on kokeilemisen arvoisia paikkoja. kireitä siimoja.

liero
25.03.2007 2:02

kevät ja kesä tulossa ja voisi olla sopiva hetki herätellä tätäkin keskustelua.
virveli on aina matkassa retkillä.
mun retkuiluuni kuuluu usein miten muutaman yön leiripaikka kerrallaan, minkä pyrin valitsemaan kalastuspaikan läheltä. kalastan vannoutuneena umpikelankäyttäjänä.
lukiessani muiden vaellus- ja kalastuskertomuksia pohjoisen kala-
vesiltä, olen huomannut, että saan omat saaliini täysin erilaisilla
vieheillä. mielessäni olen päätellyt, että haspelin ja umpikelan
kelausominaisuudet tms. ovat niin erillaiset, että ne antavat saaliille
erityyppiset ärsykkeet.
niillä uistimilla, millä näissä saiteissa kehutaan saadun hyvin kalaa, en ole saanut juuri mitään, mutta
kokemuksen kautta olen löytänyt joitain itselleni ja minulle mieluisille saaliille sopivivampia uistimia.
periaatteesta en kuitenkaan kalasta enempää, kuin pystyn kerralla syömään.

Turhankävelijä
25.03.2007 10:59

Omat tuntemukseni ovat sen suuntaisia jotta kalaa tulee jos on tullakseen on siiman päässä sitten mitä tahansa. Kuitenkin pikku lippoja pääasiassa heittelen. Vieheitä enemmän olettaisin vaikuttavan sen minne heittää, miten heittä, milloin heittelee ja kuinka rannalla toimii.
Kovin paljoa en ole kalastellut kun ole enemmän vaeltaja kuin kalastaja. Kalaa otan ylös vain muun syömisen lisukkeeksi, siis jos kalaa tulee.
Minua kismittää tuo lupapolitiikka. Kun teen kahden viikon vaelluksia niin lupa tulisi ottaa koko vuodeksi (50 eur). Nyt on luparajojakin muunneltu niin että utsjoen ja inarin kunnat ei mahdu samaan lupaan. Kaldon ja Muotkan vaellusmaat on kahden luvan alueella.
Mietiskelen parhaillaan vaellusta Kalmakaltion ja Hammaskairan välille etelän puolelta koukaten. Matkalle tulee Enontekiön kalastusalue, Lemmenjoen kalastusalue, Inarin kalastusalue ja vielä joitakin toistaiseksi selvittämättömiä lupa-alueita Lemmenjoen puiston eteläpuolelta. Pelkäänpä että joudun pulittamaan yli 100eur jota minulla olisi tuolle suunnitellulle reitille viralliset luvat. Lisäksi pitäisi orjuuttaa omat aikataulunsa siten että olisi kalastualueen rajoilla kun lupaan merkity aika loppuu ja toisen alueen aika alkaa.
Jotenkin pitäisi saada tälläisille vaelluksensa aikana satunnaisesti kalastaville oma kevennetty lupa ja lupa-alueen ylittävä systeemi (syömäkalalupa). Aina olen kuitenkin luvat hankkinut ja kalaa syöntyt. Viime kesänä kilohinnalta kalliit kalat vain pisti miettimään jospa ei niin pilkulleen noita lupa-asioita miettisi.

Viimeinen muokkaaja, Turhankävelijä pvm 25.03.2007 11:22, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Joonas Frisk
25.03.2007 11:22

Eikös se Lääninlupa kelpaa virvelin heitelijän ainoaksi luvaksi Lapissakin? Niillä pikkupuroilla ja järvillä? Minnekään Tenolle tuskin kelpaa, mutta pusikkoon..
http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/kalastus_riista_porot/vapaa_ajankalastus/kalastusmaksut.html

joo, kautselin itsekin ja ..
http://map.genimap.com/MMM/Kalastuskieltoalue/images_servlet/lohisiika/lappi.htm

mutta yhä jää järvet lupa-alueiksi lääninluvalla?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Turhankävelijä
25.03.2007 11:30

Sisältääkö lapin läänilupa nuo kolme pohjoisinta kuntaa. Minulla on aiemmin ollut käsitys jotta ei. Jos tuo läänilupa sallii kalastuksen niin miksi willipohjola myy kalliimpia lupia kuntakohtaisesti ?
http://www.villipohjola.com/item.asp?Section=3129&Item=399

lisäys.

Jaa ehditkin jo korjailemaan.
Oma lupatuntemus on aika heikkoa joten kaikki lupiin liittyvät vinkit otetaan vastaan.

Viimeinen muokkaaja, Turhankävelijä pvm 25.03.2007 11:53, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

weke
25.03.2007 11:47

Turhankävelijä kirjoitti:
Viime kesänä kilohinnalta kalliit kalat vain pisti miettimään jospa ei niin pilkulleen noita lupa-asioita miettisi.

Kovasti on minuakin kehotettu katsomaan lupia jonkin verran läpi sormien. Olen kyllä pääsääntöisesti luvat aina ostanut. Hyvin usein kuulee tällaista, että ruokakalan saa aina ottaa, varsinkin jos vaelluksen ohessa pysähtyy hetkeksi kalaa narraamaan. Tottahan se on, että jos aikoo päivässä edetä yli kymmenen kilometriä, niin ei siihen kalasteluun voi käyttää suunnattomasti aikaa.

Metsähallituksen lupapolitiikka on oikeasti syvältä. Luvat on kalliita verrattuna esim. Ruotsin lupiin (n. 20 per viikko). Kalavesiä ei tietääkseni hoideta juurikaan. Mihin lie menevät luvista saadut rahat? Joitakin jokia hoidetaan "virkistyskalastusvesinä", mutta noihin jokiin pitääkin ostaa sitten erillisluvat. Paljon olen kohdannut MH:n osalta "kalatonta luvastusta".

Ihmettelen, miksi Ruotsissa asiat kalastuksen osalta hoidetaan paremmin. Kohtuuhintaisella luvalla saa yleensä kalastaa vesissä, joista myös kalaa tulee. En myöskään ole naapurissa nähnyt merkkejä verkottamisesta pienillä joilla tai lammilla. Mikä ihme saa ihmisen laittamaan n. 10m leveän joen täyteen verkkoja? Ahneus vie kalatkin vesistä!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Joonas Frisk
25.03.2007 12:09

Turhankävelijä kirjoitti:
Sisältääkö lapin läänilupa nuo kolme pohjoisinta kuntaa. Minulla on aiemmin ollut käsitys jotta ei. Jos tuo läänilupa sallii kalastuksen niin miksi willipohjola myy kalliimpia lupia kuntakohtaisesti ?
http://www.villipohjola.com/item.asp?Section=3129&Item=399

lisäys.

Jaa ehditkin jo korjailemaan.
Oma lupatuntemus on aika heikkoa joten kaikki lupiin liittyvät vinkit otetaan vastaan.

Kyllä jää mulla luvat ostamatta noilla "ryöstöpyyntihinnoilla". 10€ viikko, mutta 50 vuosi!
Meikä tosin käyttää melkein vain pilkkiä ja mato-onkea. Ja etelämpänä, minä mitään MH:n ketkuiluista tiedä, eikä näköjään ole väliksikään. Crying or Very sad

- isä aikoinaan tuumi: en tiedä kenenkä katiska, mutta kalat on näköjään meidän... Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

weke
25.03.2007 12:15

Joonas Frisk kirjoitti:

Kyllä jää mulla luvat ostamatta noilla "ryöstöpyyntihinnoilla". 10€ viikko, mutta 50 vuosi!

6 €/3h, 10 €/vrk, 35 €/vko, 50 €/kalenterivuosi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Joonas Frisk
25.03.2007 12:43

weketable kirjoitti:
Joonas Frisk kirjoitti:

6 €/3h, 10 €/vrk, 35 €/vko, 50 €/kalenterivuosi.

oho, eiku pahenee Embarassed
pitäis sitä joku raja olla rosvouksessakin, vai?
 Sivun alkuun

weke
25.03.2007 13:15

Joonas Frisk kirjoitti:

pitäis sitä joku raja olla rosvouksessakin, vai?

No metsästysluvissa rosovus on vielä julkeampaa. Siellä on vielä älytön pisteytyssysteemi. Esim jos ostat vuosiluvan (120 euroa) saat 15 pistettä. Mutta jos ostat 2 x viikonloppuluvan (39 ekeä) saat 9 pistettä per viikonloppu eli 18 pistettä. Aivot narikassa, ellehyyr?

Tarkennus: noin oli ennen, mutta nyt ovat näköjään muuttaneet siten, että kausiluvan maksimipistemäärä on 30, joista saa 15 käyttää kanalintuihin.
 Sivun alkuun

murku
25.03.2007 20:33

Kyllä vaeltajan( pitäisi) kolmessa pohjoisimmassa Lapin kunnassa
liikkuessaan kalojen narraukseen hankkia Villin Pohjolan aluelupa
35€/vko.
Olen tuon viikkoluvan lunastanut,mutta soveltanut aluetta kulkureitin mukaan ja ruokakalat ottanut vaikka lupaviikko on jo umpeutunut.Vaikka toisinaan on jäänyt kalat ottamatta esim.UKK-puiston lupa-alueella ei kalastajan reppu hevin pullistele. Kalastus tuo mukavan lisäsävärin vaellukselle jos siitä pitää.

Hinnat ovat nousseet tasaisesti vuodesta toiseen ja esim Käsivarren lupa-alueeseen on tullut punaista kielto-ja erikoislupa-aluetta lisää.

Valvonta on erämaassa olematonta,kerran on luvat tarkastettu
25 vuoden aikana,ja silloinkin menin suoraan karhunpesälle,nimittäin Kalmankaltion rajavartioasemalle ja vavat
törrötti rinkan sivulla,mutta olipahan dokumentit kunnossa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Karvanaama
25.03.2007 21:05

3 tunnin luvat on aika turhia, kun harvat paikat ovat tien vieressä. Rolling Eyes

Tuskin lupahinnat tuostaan laskevat, kun ne on kerran saatu nostettua. Idea

Lupa-alueiden rajat saisi kyllä järkätä vaeltajan kannalta loogisemmin ja ilman lohkaistuja erikoisalueita, kuten Lätäseno. Evil or Very Mad
 Sivun alkuun

Masamu
26.03.2007 7:32

Sekava on tuo Pohjoisen lupakäytäntö. Lääninluvan ja aluelupien lisäksi löytyy myös Metsä-Lapin viehelupa (2401) joka ei koske kolmea pohjoisinta kuntaa. Olen käsittänyt niin että Inarissa, Utsjoella ja Enontekiällä voi järvillä ja lammilla (ellei sitä ole erikseen kielletty) kalastaa läänikohtaisella luvalla jo jokiin tarvitaan erillinen aluelupa. Silti jää alueita joissa ei saa kalastaa ollenkaan. Esimerkiksi Inarin lupa 1564 oikeuttaa kalastamaan Ivalonjoessa Kyläjoen suusta alaspäin joten ne kymmenet ja taas kymmenet "turistit" jotka parkkeeraavat autonsa Kutturan sillan kupeeseen ja alkavat vispaamaan jokea, ovat aina luvattomalla asialla. Niin ja sitten tietenkin se valtion kalastuksenhoitomaksu tulee olla hoidettu. En ole tosin varma koskeeko se näitä erikoislupia. Ja nythän oli kyse viehekalastuksesta. Ja rahaa palaa.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jokihelmisimpukat huutaa apuun vaelta... raakun puolesta Tiedotuskanava 9 28.02.2006 18:38 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: