Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Armeijastako retkeilyinnostus
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Armeijastako retkeilyinnostus
Rin-tin-tin
20.09.2007 18:22

Eräkulkuri kirjoitti:
Olisi mukava kuulla, miten muut ovat kokeneet armeijan ajan ja merkityksen retkeilyn innoittajana ja nuoremmilta sen mitkä ovat systeemit nykyisin.

Ei paljon intti kiinnostanut, vaikka vapaaehtoisesti hain LJK:hon ja sinne myös pääsin. Minusta on hiton mukavaa purra hankea kaikin voimin pahan olon uhallakin ja lopulta saavuttaa määränpää, kunhan se tapahtuu suht hyvin levänneenä (myös uni) ja täysin vapaaehtoisesti.

Armeijasta jäi mieleen järjetön psyykkisfyysinen rasitus, mikä kai minun tapauksessani selittyi ennen kaikkea sopeutumattomuutena käskykulttuuriin ja päämäärättömyyteen. Sellaista ei ole vaelluksella. Siellä voi porukassakin sopuisasti neuvotella.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
20.09.2007 18:45

Lokakuusta -73 syyskuuhun -74 Oulussa pioneerikomppaniassa. Eihän tuo vajaa vuosi mitään herkkua ja lomaa ollut, mutta ei se millään kielteisellä tavalla vaikuttanut retkeilyyn ja muuhun metsässä kulkemiseen. Tai ehkä sillä oli sen verran vaikutusta, että ennen armeijaa kuljin syksyisin lintumetsällä, mutta armeijassa sai ja joutui sen verran värkkäämään aseiden kanssa, että kiinnostus niihin katosi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

swift
20.09.2007 19:02

Kösteri kirjoitti:
Kare_Eskola kirjoitti:
Ei taida olla palstalla kovin paljon sivareita?

Ehkäpä joku kuitenkin. Näistä vain ei ehkä viitsi paljon huudella, tiedä mistä päin aletaan taas monottamaan.

Kyllä sivareita täällä on, retkeilyinnostukseni alkoi tosin vasta vuosia sen jälkeen, kun olin ollut vanhainkodin atk-tukihenkilönä. Ei ainakaan pikaisesti tule mieleen yhteyttä sivariaikani ja retkeilyn välillä - ei se ainakaan orastavaa harrastusta päässyt tappamaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
20.09.2007 19:15

-69... -70. Hyvinhän mie viihdyin jotoksilla, ei siinä mitään. Touhuun kuului tietty lintsaaminen, kuinkas muuten. Muistuu mieleen eräskin hiihto, kun jättäydyin alikessuna valvomaan erästä mopoa, joka oli kaatuessaan hukannut toisen sauvansa hankeen. Minulla oli taka-ajatuksena lähteä jonkun ajan kuluttua takaisin kassulle, mutta siihen hiihtelikin vielä yksi luti, joka komensi mopon hiihtelemään takaisinpäin, mutta minut hiihtämään porukan kiinni. Lähti itse edellä lykkimään vauhdikkaasti. Annoin mennä näkymättömiin ja lähdin sitten oikaisemaan Hatlammminsuon yli. Oli meinaan siellä lunta ja upotti ja oli Ikiksellä HIKI, kun siitä taas ladulle selvisin. Pikkasen olin etuajassa kassulla, joten hetken jouduin odottelemaan sivummalla ja vaivihkaa sitten soluttauduin porukkaan, kun sitä alkoi paikalle kerääntymään Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Ellen
20.09.2007 19:45

Nykyyän kuulemma joukossa kaupunkilaispoikia, jotka eivät osaa makuupussiin oikein päin mennä. Ja sellaistakin olen kuullut kerrottavan, ettei kirveellä oikein päin osattu puita hakata.

Tiedä sitten näistä, onko vain "legendoja", mutta huvittavia kuitenkin. : D
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

mkalima
20.09.2007 20:02

IkiHonka kirjoitti:
Pikkasen olin etuajassa kassulla, joten hetken jouduin odottelemaan sivummalla ja vaivihkaa sitten soluttauduin porukkaan, kun sitä alkoi paikalle kerääntymään Cool

Itse asiassa huomattavasti enemmän kuin mitään erätaitoja, armeija opettaa juuri lusmuamaan; välttämään vapaaehtoisuutta ja olemaan mahdollismman huomaamaton, kun nakkeja jaettiin - Miksi tekisit sen, kun joku toinenkin voi sen tehdä. Ja jos sattui nakki napsahtamaan, niin miten siitä selviäisi kaikkien vähimmällä vaivalla.

Moista lusmua en kyllä (siviili)vaelluksella kauaa kattelisi.

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Joonas Frisk
20.09.2007 20:05

Ellen kirjoitti:
Nykyyän kuulemma joukossa kaupunkilaispoikia, jotka eivät osaa makuupussiin oikein päin mennä. Ja sellaistakin olen kuullut kerrottavan, ettei kirveellä oikein päin osattu puita hakata.

Tiedä sitten näistä, onko vain "legendoja", mutta huvittavia kuitenkin. : D

yleisin legenda lienee tämä:

Tyttö-alokas hyppää Sisun lavalta ryhmän ekana hankeen : " Voi Vittu! Täällä on muniin asti lunta!"

mkalima
20.09.2007 20:19

Joonas Frisk kirjoitti:
yleisin legenda lienee tämä:

Tyttö-alokas hyppää Sisun lavalta ryhmän ekana hankeen : " Voi Vittu! Täällä on muniin asti lunta!"

Laughing

Joo, ne ei nuo nykynuoret osaa enää edes suomen kielen sanajärjestystä: "Voi muna! Täällä on....."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
20.09.2007 21:11

mkalima kirjoitti:
Moista lusmua en kyllä (siviili)vaelluksella kauaa kattelisi.

Sehän kuului pelin henkeen. Muuten alkaa pipa liika kiristämään, jos homman ottaa liian tosissaan. Ei kannata siviilistä puhua samana päivänäkään. Ja sivarit, ne vasta on lusmujen lusmuja, kun laistavat koko homman. Rolling Eyes
 Sivun alkuun

Vagabond
20.09.2007 22:21

Kyllä mun tarvii nostaa hattua sivareille. Oon kuullu että jotkut on joskus joutunu hoitoalalle siivoamaan ns. jätöksiä.
Sinänsä mulla ei oo mitään hoidettavia vastaan ja jonkun nekin hommat pakko tehdä. (siitä hatun nosto)
Ite kuitenkin lusmusin intissä paljon mieluummin.
Muistaakseni 5 yötä yövyin metsässä, kun tuo hiihtourheilu oli ehkä intin paras syy vapautukseen normi palveluksesta.
Papereissa lukee, että olen sissi tulenjohto AU, mutta sissikoulutuksen hoidin Luostolla kelomökissä hiihtoleirin ohessa. Very Happy

Intissä opitut erätaidot:
Tulensytytys kamiinaan tehdään joko valopetroolilla tai kenkälankilla voidellulla näkkärillä. Confused
Eli ihan jossain muualla on noi oikeet sissitaidot opittu....
 Sivun alkuun

mäkäräinen
20.09.2007 22:37

Minä "eräilin" intissä nähtävästi sitten muidenkin edestä. Korohorossa kovapanosammuntoja Pahkajärvellä tuon tuosta. Perhanan kova pakkastalvi, yksi jopa ampumaleirillä paleltui kuoliaaksi. Söi jääkylmiä ananassäilykkeitä ennen väijyyn menoa, pakkasta 30 ja rapiat. Ei jääneet mukavat muistot sieltä, mutta kiva oli lähteä kesäksi pois.

Juuri intin takia en ole talvitelttailusta paljoa innostunut, mutta ehkä sitä voisi taas kokeilla.
 Sivun alkuun

Pelle
20.09.2007 22:57

Kare_Eskola kirjoitti:
Ei taida olla palstalla kovin paljon sivareita?

Hylätty, reservin II luokan nostomies. En olisi sotataidon perusteitten opiskelua kestänyt, varsinkaan maasto-oloja. Ei se toki oma-aloitteista retkeilyä ole estänyt.
 Sivun alkuun

Rin-tin-tin
20.09.2007 23:14

Eräkulkuri kirjoitti:
Olisi mukava kuulla, miten muut ovat kokeneet armeijan ajan ja merkityksen retkeilyn innoittajana ja nuoremmilta sen mitkä ovat systeemit nykyisin.

Tästä oli muuten Eräkulkuri Turina ykkösen puolella joskus juttua ja silloin kävi ilmi, että palstalla liikkuu melko armeijavastaista porukkaa.

P3310
20.09.2007 23:27

Täytyy olla melkoisen hidas kyetäkseen rakentamaan sillan varusmiespaveluksen ja vaelluksen välille.
 Sivun alkuun

Nevis
21.09.2007 1:10

Eräkulkuri kirjoitti:
Aika moni on saanut armeijan metsäreissuilta kipinän retkeilyharrastukseen tai sitten totaalisen vastenmielisyyden kaikkea metsäelämää kohtaan. Omasta asevelvollisuusajastani on sen verran aikaa, etten tiedä minkälaiset systeemit puolustusvoimissa nykyisin ovat. Antaako se valmiuksia metsäelämään?

Silloin omana aikana ei tunnettu rinkkoja eikä makuupusseja tai trangioita. Sarkavaatteissa paineltiin pitkin metsiä. Rakotuliakin yritettiin, mutta niistä tuli pelkästään viluvalkeita, kun mantteli peittona yritettiin yöpyä.

Kävin armeijan Linnankasarmilla Hämeen linnan vieressä 83-84 Jääkäripatteriston esikuntapatterissa, eikä siellä hirveästi retkeilty. Alokasaikaan tosin marssittiin täysissä vanhan ajan, tuulta huonosti pitävissä varusteissa Hätilään ampumaleirille tai Parolan ympäristön kumpareille pariksi, kolmeksi päiväksi telttailemaan ja osa porukasta kävi ampumaleirillä Lapissa.

Tykillä luontoon ampuminen ei oikein edistä hyvää ja tervettä luontosuhdetta.

Kerran hiihdimme Valkeakoskelle täysissä varusteissa 50km 25 asteen pakkasessa. Verkkopaita jäätyi tauoilla selkään kiinni ja kesti monta kilometriä mielipuolista hiihtoa ennen kuin se suli.

Viihdyin kyllä metsässä, jossa olen aina ollut kuin kotonani. Toisin oli kasarmeilla joidenkin, kovina jätkinä itseään pitävien alikessujen, jotka olivat sillä lähinnä marisevia pikkupoikia. Eräs lyhyenläntä kersantti takavarikoi lukemiseen varatun taskulamppuni löytääkseen 100m:n päässä olevalle keittiölle, jonka valot näkyivät mäntymetsän läpi selvästi. Pelkäsi kai kuoppia tai eksymistä. Toi lampun takaisin patterit tyhjinä...

Ainoa mieleen hyvin jäänyt asia , mitä tuollakin tapahtui, että joku automies kävi paskantamassa kypärääni, joka haisi paskalle vielä kesälläkin marssiessani moottoritiellä lippujuhlapäivän paraatissa, vaikka olin pessyt sitä monta kertaa.

Viimeinen muokkaaja, Nevis pvm 21.09.2007 1:29, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: