Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Pitääkö aina olla parasta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Pitääkö aina olla parasta
mkalima
10.12.2007 10:56

Keskustelu LJK-rinkan hankinnasta sai minut miettimään asiaa hieman laajemmin.

Nykyään on varsin tavallista lukea vertailutestejä, miettiä tuotteiden lähinnä teknisiä ominaisuuksia ja hintaa, ja tehdä hankintoja näillä perustein. Nyt kysyisinkin onko tuo tapa aina se oikea? Mielestäni tuo tapa johtaa helposti suorituskeskeiseen ajatteluun ja välineurheiluun, jossa retkeilystä on saatava kaikki irti.

Aika ajoin keskustelu tuntuu menneen pahasti sivuraiteelle olennaisesta, kun keskustellaan kalvojen hengittävyysarvoista, puukkoteräksen kovuudesta, kameroiden pixeleistä tai muista teknisistä nyansseista.

Tosiasiassa kumminkin retkeilyn nautinto perustuu luonnossa olemiseen ja siellä itsenäiseen selviytymiseen. Jos siis kilometrit tai suoritteet eivät ole tärkeitä, niin miksi on tärkeää omistaa markkinoiden (teknisiä) huipputuotteita. Tuovatko ne oikeasti sitä lisäarvoa, jota niiden kuvitellaan tuovan vai onko kyseessä enemmänkin markkinoiden halu myydä illuusioita?

Ajatuksen taustalla on myös se huomio, että vaikka iän myötä varusteeni ovat parantuneet ja rahaa hankintoihin on ollut enemmän, niin itse retkeilyn laatu ei ole noussut samassa suhteessa. Varsin usein suurin "varustenautinto" on tullut itse tehdyn varusteen, joille ei aina juuri aseta edes vaatimuksia, toimivuudesta. Varsin harvoin se on tullut huippukevyestä teltasta tai markkinoiden monipuolisimmasta monipolttoainekeittimestä. Eli kokonaislaadun kannalta se paras ei ehkä olekaan parasta.

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hamalainen
10.12.2007 11:05

Osuit aivan asian ytimeen. Osa ihmisistä taitaa olla sellaisia että he haluavat korostaa itseään sillä että ostavat aina parasta tai kalleinta. Sellainen on itse asiassa hyvin helppoa ei tarvitse itse ajatella valintojaan. Ei tarvitse pohtia ja verailla sitä mikä itselle sopisi parhaiten. Tuntuu että osa vaeltajista varautuu maailmanloppuun aina reissuun lähtiessä. Jos ollaan viikko tai pari reissussa niin onko mieltä ostaa varustetta joka kestäisi jokapäiväisessä käytössä 10v. Ja jotenkin tuntuu että suomalaiseen kilpailuhenkeen kuuluu se että mitä ostan niin pitää olla parempaa kuin naapurilla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Engelbert
10.12.2007 11:33

Ongelman taustalla piilee se, että kansakuntamme on tätä nykyä liian vaurasta ja hellittyä; on aikaa keskittyä epäolennaisuuksiin. Vastaavaan ilmiöön olen törmännyt myös muilla elämänaloilla. Pojanklopit kilpavarustelevat esim. urheiluvälineillä "Minun sählymailani on kaksi grammaa kevyempi kuin sinun ts. olen parempi pelaaja kuin sinä". Siskoni poika vaati ja sai hienot kalastusvälineet. Käyttikin niitä muutaman kerran, mutta enin aika meni vielä hienompien vermeiden kinuamiseen. Lopetti parin kesän jälkeen ja kaappiin jäi pölyttymään tuhannen euron roippeet.

Nykyihmiseen on iskenyt median ruokkimana turhamaisen ahneuden piru, joka supattaa korvaan, että nautinto ei ole oikeanlainen, jos sitä ei katalysoida oikeanlaisilla ja riittävän hienoilla välineillä. Ei ole oikein, että istuu Njallavarrin päällä repaleisissa sarkahousuissa, joiden lahkeet on ujutettu kumiterän varsiin. Ei mainittua tietenkään syntinä pidetä, mutta ihmeteltävänä kuitenkin. "Eikö tuolla ole vara ostaa kunnon kamppeita?".

Hämäläinen totesi tuossa edellä osuvasti, että osa vaeltajista varautuu maailmanloppuun reissulle lähtiessään. Juuri näin se näyttää menevän. Turhanpäiväisiä ja kalliita perseenlämmittimiä kannetaan mieluusti kymmeniä kilometrejä, jotta voidaan pari kertaa päivässä päästä todistelemaan itselle, että tarpeellinenhan tämä ja ilman tätä onneni olisi hieman vajavainen.
 Sivun alkuun

abumatic
10.12.2007 11:43

On se oikeastaan hyvä, että edes jotkut meistä osaavat ajatella sillä oikealla tavalla Wink

Joonas Frisk
10.12.2007 12:23

Meikä melkein ahdistuu joka ikinen kerta kun kirjastossa satun jonkun retki / erä-lehden avaamaan. Tulee olo: että mulla ei ole mitään asiaa minnekään maastoon.
- Ei ole kalvokenkiä, kalvoasuja, ei kunnon rinkkaa, eikä monipolttoaine keitintäkään. Gepsistä puhumattakaan. Leathermanniakaan. ..kele.

Puukko euron mora. Kamera 1988 Canon ja taskumallin digi.
Rinkkana Taiwan "savotta" tai Sastan rosna, sekin varmaan jossain Vienamissa koottu?
Kumisaappaat Nokian, nekin kuulemma Liettuassa koottu..
Tosin merkkivaatteetkin on jo hankittuna, Haltin vaellustakki kirpikseltä, samoin Suomen joutsenen untsikka, sekä Sastan anorakki... jee, sehän on kalvollinen, siis väärää informaatiota edellä. Noihin meni yli 20 eeroo.
No, onhan mulla muutakin roinaa, eihän sitä mettään ilman kirvestä tai makaria mennä. Telttakin on, jopa kaksi. uusina hankittu yht. alle 100 €.

Jo vain, kuulin että: puuvilla tappaa. - Mut vielä on ohi huitonut viikatemies. Laughing

totuudenetsijä
10.12.2007 12:29

Itse suhteutan varustehankinnat. Yksikään varusteeni ei ole maksanut yli 50€ ja suurin osa on ylijäämätavaraa DDR:n tai oman armeijamme varastoilta+itsetehtyä+muilta hyödyttömäksi jäänyttä kamaa. Minulle on tärkeintä, että tunnen varusteen läpikotaisin ja tiedän mitä siltä voi odottaa, ts. luottaa siihen. Pitkäikäisyydestä ja kestävyydestä en tingi ja tämä ei onneksi aina tarkoita rahan menoa, painon lisääntymistä kylläkin. Nyt hankin oman kokeilun ja muiden mielipiteiden perusteella Savotan LJK:n ensimmäiseksi (ja toivottavasti viimeiseksi...) oikeaksi rinkakseni. Siinä kiteytyy varusteideologiania: kestävä, pitkäikäinen, kotimainen, värikin erinomaisen huomaamaton. Hinta on paha, mutta peruslaskuopillakin saa laskeattua, että se tulee ajanoloon halvemmaksi kuin 2 "tavallista" rinkkaa.

On tietysti ymmärrettävää, että monet haluavat ostaa uusia ja hienoja tuotteita ja yrittää löytää sitä kautta entistä mukavampaa oloa luonnosta. Rahaa on paljon käytössä ja erikoistuotteiden hinnat tulevat alas. Ei ihme, että varusteita menee kaupaksi.

Minulle itäsaksalainen asepuku edustaa parasta. Halpa (n. 20€), äärimmäisen kestävä, pitää vettä siihen saakka kunnes löytää sadeviitan, painaa kylläkin kuin synti, mutta se ei tuota ongelmaa+ ja on tyylikäs!. Voittaa goretexit ja käyttömukavuus on loistava. Ei haittaa vaikka mihin istuisi tai että nuotio sylkee kipinöitä syliin.

Jokaiselle paras edustaa kuitenkin eri asioita. Jolleikin juuri nämä erikoismateriaalit, kalvot ja huippukevyet ratkaisut ovat must, mutta jotkut taas kiroavat ne helvetin syövereihin.

Joillekin varusteet itsessään tuovat nautinnon mm. monille cityulkoilijoille, jotkut taas havittelevat niiden avulla nautintoa luonnosta (näin varmasti lähes kaikki tekevät). Luonnossa on hauska olla kun on lämmin, vatsa täynnä ja vaatteet kuivina.
 Sivun alkuun

karskinen
10.12.2007 12:30
Vieras

Toisten liiasta vauraudesta on paha mennä mitään sanomaan. Itselleni soisin lisää vaurautta. Jos taas joku kokee olevansa turhalla vauraudella pilattu, niin voisin lähettää yksityisviestinä tilinumeroni...

Mutta itse asiasta:

Toisinaan voi olla kilpavarustelua, mutta hyvät/kalliit/kevyet varusteet eivät välttämättä sitä ole. Myöskin repaleiset sarkahousut voivat olla itsetehostusta. En koe tarvetta liikkua rikkinäisissä vaatteissa; vaate voi olla vanha, mutta aina puhdas ja huolella korjattu.

Jos pitäisi valita nykyisen Paclite-asun ja vanhan muovisen sadeasun välillä, niin en kahta hetkeä asiaa miettisi: Paclite pieksee mukavuudessa ja käyttökelpoisuudessa muovipuvun 5-0. Mikä olisi siis järjellinen peruste palata muovipukuun, muu, kuin hinta?

Omaa kruunuani ei palelu huonossa makuupussissa ole kirkastanut; palelu on mielestäni perseestä, olen sitä riitävästi kokeillut.

Sama koskee montaa nykyistä materiaalia. Kuka haluaa palata takaisin puuvillaiseen telttaan tai puuvillaisiin alushousuihin? Sarkavaatteilla oli oma aikansa, mutta nykyään taitaa löytyä parempia materiaaleja halvemmalla.

Toinen painaa huippukalliit vermeet niskassa, toinen kulkee merkittömissä, halvoissa varusteissa: kumpikaan ei ole toistaan parempi.

Yhtä rasittavaa, kuin on varustekeikarointi, niin on ryysyily oman egon pönkittämiseksi.

Aito rahan puute on toisilla asiantila, joka vaikuttaa vahvasti retkeilyn hankintoihin: ei ole varaa hankkia kalliita varusteita, joten niillä mennään, mitä on. Siinä ei syynä ole mikään "ylevä" ryysyläisyyden ihannointi, vaan pakko.

Itse olen köyhästä perheestä. Jokaisen varusteeni olen työlläni hankkimalla rahalla maksanut, penniäkään en ole ilmaiseksi saanut. Joten jos joku tulee laiskaksi, pehmeäksi ja elintason turvottamaksi sanomaan, niin siitä vaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Acht
10.12.2007 12:30

Lapsilla sen kyllä ymmärtää, että heidän mielestä pitää olla hyvät kamat ja mielellään vähän paremmat kuin kaverilla. Se tuo heille arvostusta kaveripiirissä ja voivat ylpeillä vekottimistaan. Aikuisilla sama asenne lähinnä huvittaa minua. Vuosi sitten kun Kekkosen puistossa vaellettiin ja tuli lumi jo syyskuun puolivälissä, alkoi tuville kertyä lähinnä humanoideja muistuttavia trikoonissejä: sukkahousuja, neopreeniä, GTX:ää,repuista roikkuvia mehuletkuja,
taskutietokoneita, askelmittareita, GPS:iä yms vekotinhullujen tavaroita. Vaikka vermeisiin oli panostettu varmaan tuhansia euroja, niin silti eivät näyttäneet viihtyvän extalighteissään. No, siperia opettaa heitä ja tolkku tulee aikanaan reissuun mukaan. Mutta paljonko siitä joutuu maksamaan ettei koe sitä samaa tunnetta kuin lapsena kun kaverilla oli "isommat kamat"?
 Sivun alkuun

totuudenetsijä
10.12.2007 13:08

karskinen kirjoitti:

Toinen painaa huippukalliit vermeet niskassa, toinen kulkee merkittömissä, halvoissa varusteissa: kumpikaan ei ole toistaan parempi.

Aito rahan puute on toisilla asiantila, joka vaikuttaa vahvasti retkeilyn hankintoihin: ei ole varaa hankkia kalliita varusteita, joten niillä mennään, mitä on. Siinä ei syynä ole mikään "ylevä" ryysyläisyyden ihannointi, vaan pakko.

Asiaa. Kaikilla ei ole varaa hankkia markkinoiden viimeisimpiä uutuuksia eikä muitakaan erikoisvehkeitä. Itse olen juuri siirtynyt köyhän oppilaan asemasta köyhän opiskelijan asemaan ja tiedän miten pahaa tekee jollekin aivan arkipäiväinen ostos, kuten rinkka. Jokaisen varusteeni olen itse ansainnut karskisen tapaan ja toiset saavat sen minkä tahtovat tekemättä mitään. Kaikki eivät ole "ryysyläisiä" omasta tahdostaan, vaan olosuhteiden pakosta.

Itse tunsin olleeni outolintu vaellusriparillani, joka oli kaikesta huolimatta erinomainen kokemus ja ryhmäkin mukava. Minulta puuttuivat erikoiskalvokengät ja säädettävät rinkat, mutta siitä huolimatta nousin aina ensimmäisenä tunturille ja keitin soppani ja tiskasin astiani rutiinilla ennenkuin muut saivat multifuelkeittimensä käyntiin. Lepotauolla tuntui oudolta ryyppiä vettä vanhasta limupullosta samalla kuin muut litkivät urheilujuomaa polykarbonaattipulloistaan. Jouduinpa kantelemaan muiden telttoja käsissäni kuin kauppakasseja uusien erikoisanatomicien hajottua.
Kyllä se niin on että mies (nainen) tekee varusteen, eikä toisinpäin.

Kaikesta huolimatta on hyvä muistaa ettei luonto tee eroa goremiehen ja ryysyläisen välillä. Kumpikaan ei ole toistaan parempi.
 Sivun alkuun

Pepi
10.12.2007 13:09

karskinen kirjoitti:
Yhtä rasittavaa, kuin on varustekeikarointi, niin on ryysyily oman egon pönkittämiseksi.

Enpä ole tuommoista mielestäni vaellushommissa tavannut. Kadulla nuorison kivipestyissä ja valmiiksi revityissä farkuissa kylläkin.

Joillakin on vain tapana käyttää kamppeet loppuun ja juuri ennen loppua tehdyt välttämättömät korjaukset eivät enää ulkonäköä kohenna. Mutta eipä sinne erämaahan yleensä ole tarkoitus toisten pällisteltäväksi mennäkään.

Uuden hankkiminen vanhan, hyväksi koetun tilalle on aina paitsi kallista, myös vaivalloista. Kun ei tahtoisi hankkia sopimatonta tai kertakäyttöistä, valintaan menee kiusallisen paljon aikaa.

karskinen
10.12.2007 13:24
Vieras

Pepi kirjoitti:
karskinen kirjoitti:

Enpä ole tuommoista mielestäni vaellushommissa tavannut. Kadulla...

Ehkäpä tuota ryysyilyä esiintyykin enemmän virtuaalisti.
 Sivun alkuun

Joonas Frisk
10.12.2007 13:32

Joo, aina vaan ahistaa enemmän. Naapuripalstalla on tieto, että Otsalamppu-testin on voittanut 469 € kapistus.
- Nyt ei enää pimeeseen mettään uskalla mennä tuolla 19 euron Energisellänikään, toisin kuin kolmena edellisenä syksynä..

Äitii!!! Wink

pena
10.12.2007 13:49

Acht kirjoitti:
Lapsilla sen kyllä ymmärtää, että heidän mielestä pitää olla hyvät kamat ja mielellään vähän paremmat kuin kaverilla. Se tuo heille arvostusta kaveripiirissä ja voivat ylpeillä vekottimistaan. Aikuisilla sama asenne lähinnä huvittaa minua.
---
---
No, siperia opettaa heitä ja tolkku tulee aikanaan reissuun mukaan. Mutta paljonko siitä joutuu maksamaan ettei koe sitä samaa tunnetta kuin lapsena kun kaverilla oli "isommat kamat"?

Mainosten yms. tarjonta luo mielikuvaa siitä, mikä on sopiva varuste. Esimerkiksi sudenpentujen syysleirille pitäisi vanhempien ehdottomasti hankkia vaelluskengät, ei saappaat.

Ralliauto-ilmiö: kun minulla on samanmerkkinen auto kuin rallin maailmanmestarilla, olen yhtä hyvä autonkuljettaja kuin rallin maailmanmestari. Tai "Jo varusteiden merkistä näkee, millainen vaeltaja olet".

"Vain paras on kyllin hyvää" / "Köyhän ei kannata ostaa halpaa": molemmat sanonnat ovat yhtä onttoja kuin komealle kalskahtavia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Jussi
10.12.2007 13:56
Vieras

Kyllä mie ihmettelen näitä nykyajan värkkejä Shocked

Myrskyhälytys jne.

Suunto Core ABC-rannetietokone

Katsot taivaalle ja näet tähtiä. Mutta Suunto Core -rannetietokoneesi näkee lähestyvän myrskyn. Se kertoo sinulle siitä myrskyhälytyksen avulla, joka on yksi sen edistyneistä ominaisuuksista, jotka auttavat sinua tekemään järkeviä päätöksiä maastossa. Suunto Core perustuu kunnianarvoisan edeltäjänsä Suunto Vectorin menestykselle ja pitää sinut ajan tasalla erittäin tarkan korkeusmittarin, ilmapuntarin, digitaalisen lämpömittarin, sään muutosten ilmaisimen ja digitaalisen kompassin avulla.

Painemittarille on valittavissa neljä erilaista toimintotilaa, joihin kuuluu myös automaattinen asetus. Automaattisen toimintotilan ollessa valittuna laite tunnistaa, kun liikut pystysuunnassa tai pysyt samalla korkeudella ja vaihtaa korkeus- ja ilmanpainemittarin välillä sen mukaan. Laitteessa on pyörivä kiertokehä kompassin suuntiman lukitsemista varten sekä myös helppo yhdellä näppäimen painalluksella aktivoitava suuntiman lukitus. Kellotoimintoihin kuuluu kaksoisaika, päivämäärä, hälytys, ajanottokello sekä auringon nousun ja laskun arvioidun ajan laskenta.
 Sivun alkuun

abumatic
10.12.2007 13:59

pena kirjoitti:
Mainosten yms. tarjonta luo mielikuvaa siitä, mikä on sopiva varuste. Esimerkiksi sudenpentujen syysleirille pitäisi vanhempien ehdottomasti hankkia vaelluskengät, ei saappaat.

Ei pidä paikkaansa ainakaan meidän lapsilla: kumpparit ovat nimeltä mainitusti varustelistalla, eivät vaelluskengät. Mutta molemaki täälä pohjosessa Wink
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Ostetaan Garmin Colorado GPS, saa oll... varsijousi Ostetaan ja Myydään 2 05.02.2019 22:06 Katso viimeisin viesti
Pitääkö kiviä kasata rastigaissa Luonnonsuojelu 2 06.08.2016 23:47 Katso viimeisin viesti
Miksi (mies)vaeltajan kannattaisi oll... Arinakääpä Hölynpöly... 11 21.12.2015 8:27 Katso viimeisin viesti
Mikä varuste pitäisi olla olemassa? Pertti Kurki Muut varusteet 30 06.03.2015 12:00 Katso viimeisin viesti
Helppoa olla std immeinen josipape Hölynpöly... 0 21.03.2014 22:09 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 10
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: