Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Peilikompassi
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Peilikompassi
FinMarkku
23.03.2006 23:24

Hei!

Vanha kompassini sanoi työsopimuksensa irti, ja olisi uuden oston aika.

Katselin joitain malleja netistä (www.suunto.fi, www.recta.ch) ja tuollainen peilikompassi alkoi kiinnostamaan. Etenkin tuo Rectan DP-65 tulitikkulaatikkokompassi vaikutti mielenkiintoiselta. Tai sitten Suunnon perinteinen MC-2.

Onko kellään kokemusta, mikä on tuollaisen peilisuuntimisen hyöty käytännössä. Eli hukkuuko tuon peilisuuntiman etu kompassin virheisiin? Ja toisaalta onko tuo peili helposti tiellä, muussa kuin suuntimisessa.

Vai olisiko perinteinen suunnistuskompassi sittenkin parempi yleiskäyttöön?

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
24.03.2006 9:58

Peilikompassilla on merkitystä vain, jos näkyvyyttä on kauas, tunturissa tai saaristossa. Vesillä kulkijoille lienee kuitenkin soveltuvammiksikin suunniteltuja vehkeitä. Maastossa kulkijalle sillä voisi olla lähinnä kaksi käyttöä:

Kaukana näkyvän kohteen tunnistaminen kartalta tai päinvastoin. Tähän täytyy tuntea kokonaiskorjaus varsin tarkoin. Suomalaisilla maastokartoilla tämä on lähinnä uteliaisuuden tyydyttämistä.

Suunnan ottaminen maastosta kaukana näkyvään kohteeseen ja sen pitäminen, kun kuljettaessa kohde katoaa välillä näkyvistä. Suomalaisessa maastossa taitaa harvemmin suorin reitti olla se paras niin pitkillä matkoilla, kun karttakin on mukana.

Mielestäni peilikompassi on kehitetty toisenlaisiin oloihin kuin Suomeen. Tavallisella kompassilla suuntii riittävän hyvin ja sen käyttö yhdessä kartan kanssa on näppärämpää. Silloin on tunnettava kompassinsa: muutamissa kilpakompasseissa, joissa on ns. nopea neula, näyttämä riippuu karmean paljon kompassin kallistuksesta. Kun ostat kompassin, katso miten sen neula käyttäytyy kallistellessa. Tässä suhteessa halvempi saattaa olla parempi, koska retkeilijällä on yleensä jopa sekuntikaupalla Smile aikaa odottaa kompassineulan asettumista.

Joutenkulkija
24.03.2006 10:29

Peilikompassilla voi suuntia tarkemmin kuin tavallisella. Samalla kun tähtää kohteeseen näkee peilistä suuntalukeman.

Olen käyttänyt peilikompassia vaelluksillani toistakymmentä vuotta.
Loppujen lopuksi kompassia tarvitaan äärettömän harvoin ja se kulkeekin rinkan kansitaskussa.

Parranajossa peilikompassi on hyvä. Saranoidun peilin saa käännettyä sellaiseen asentoon, että naama näkyy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Pepi
24.03.2006 10:36

Joutenkulkija kirjoitti:
Parranajossa peilikompassi on hyvä. Saranoidun peilin saa käännettyä sellaiseen asentoon, että naama näkyy.

Tuo käyttö ei tullutkaan mieleeni, kuten naamasta näkyy Smile
Oletko oikeasti tarvinnut tuota tarkempaa suuntimaa? Tavallisenkin kompassin suuntimatulos on 5 kertaa tarkempi kuin suunnan noudattamiskyky maastossa.

Joutenkulkija
24.03.2006 16:31

Itse suunnistamiseen tarkkaa suuntalukemaa en juuri ole tarvinnut. Suunnassakulkemiseni on aina hortoilua sinne tänne, kun kuljen maaston mukaan kauaksi ja sitten yritän selvittää missä olen.

Tarkkoja suuntimalukemia olen tarvinnut sijainnin selvittämiseen haarukoimalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kösteri
24.03.2006 22:33

Joutenkulkija kirjoitti:
Parranajossa peilikompassi on hyvä.

Miksi ihmeessä pitäisi ajaa partaa reissussa?
Minun naamastani näkyy, kuinka pitkään olen vaellusta tehnyt. Ja saa näkyäkin. Sänki suojaa hyttysiltäkin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Umpihanki
25.03.2006 14:58

Kösteri kirjoitti:

Minun naamastani näkyy, kuinka pitkään olen vaellusta tehnyt.

Tämä naama joka katsoo omasta peilistä,ei tarvitse kun pyyheliinan kulmaa haituvien poistoon,vaikka olisin ollut kuukaudenkin korvessa.Siittä ei ole paljon luettavissa reissun kestosta.

Ja onhan sitä sanontakin:
Ei parta pahoille kasva,eikä turpajouhet joutaville.

Kun en kovin pahakaan taida olla,niin kuulun sitten varmaankin joukkoon joutavat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

FinMarkku
26.03.2006 18:38

Ostinpa sitten tuollaisen Suunnon MC-2 peilikompassin.

Totta on, ettei tuosta peilistä taida olla kovin suurta hyötyä itse suunnistamisessa, mutta se on kyllä hyvin kätevä suuntimisessa. Peilin etu tulee enemmänkin siinä, että lukeman saa helposti, ja tokihan se hieman tuota tähtäystarkkuutakin parantaa.

Toinen hieno piirre kompassissa on erannonkorjaus. Eli kompassin "hahloa" voi kääntää erannon verran pieleen, ja siten itse käytössä tuota erantoa ei tarvitse huomioida lainkaan.

Kolmas ominaisuus tässä uudessa lelussani on kaltevuuden mittaus. Minulla ei ole aavistustakaan mihin sitä voisi oikeasti tarvita, mutta hyvähän se on silti olla olemassa. Eihän sitä koskaan tiedä, jos tarvitsee mitata etäisyys kaukana olevasta tunturista, tai jos vaikka yllättäen haluaa varmistaa, että telttapaikka on vaaterissa. Smile

Markku

...ai niin, tuo parranajomahdollisuushan aina on myös olemassa. En ole kyllä parranajovehkeitä paljoa mukana raahaillut, saati maastossa käyttänyt, mutta voisihan sitä joskus tarvita tuollaista CrocodileDundee - parranajoa, ja silloin peili on kyllä enemmän kuin tarpeen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Vekarus
26.03.2006 21:14

Itse käytän kompassia tarvittaessa lähinnä varmistaakseni kartan suunnan maastoon tai ylipäätään karkean kulkusuunnan. En oikeastaan ikinä kulje suunnassa kompassia aktiivisesti seuraten. Joten em. ominaisuudet mm. erannon huomiontimahdollisuus eivät kaiketi auta minua maastossa?

kyselee nm. olen tutustunut peruskompassiin Smile
 Sivun alkuun

FinMarkku
26.03.2006 21:40

Vekarus kirjoitti:
Itse käytän kompassia tarvittaessa lähinnä varmistaakseni kartan suunnan maastoon tai ylipäätään karkean kulkusuunnan. En oikeastaan ikinä kulje suunnassa kompassia aktiivisesti seuraten. Joten em. ominaisuudet mm. erannon huomiontimahdollisuus eivät kaiketi auta minua maastossa?

kyselee nm. olen tutustunut peruskompassiin Smile

Juu, eihän noita normaalisti paljoa tarvitse huomioida. Esim UKK-puistossa eranto on noin 9 astetta. Kilometrin matkalla kävelee siis noin150 metriä sivuun, jos ei tuota erantoa huomioi.

Mutta sitten on tilanteita, joissa tarkka suunnistus on kyllä tarpeen. Esimerkiksi teltan/kämpän löytäminen lumisateessa, sumussa, pilvessä tai yöllä on aika hankalaa, kun näkyvyys on heikko.

Olen joskus etsinyt Karapuljun kämppää säkkipimeässä otsalampun avulla kolmatta tuntia. Talvella kun ei maastonmuodoista, puroista ja sen sellaisita saa niin paljoa apua.

Ja eikö suunnistaminen ole yksi keskeisimpiä erätaitoja. Ei sen osaamista saisi laiminlyödä, vaikkei sitä koko ajan tarvitsekaan. Tai siis ainakin minulle eräily on paljon myös omien taitojen kehittämistä.

Markku
 Sivun alkuun

Vekarus
26.03.2006 21:47

Tarkoitinkin, että suunnistan pääsääntöisesti kartan en kompassin avulla.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: