Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappiin liityvä kirjallisuus Itse kirjailijaksi?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Itse kirjailijaksi?
Kalkko
29.11.2006 18:48

Tuossa juuri lenkillä kelasin päässäni että olisipa mukavaa kun itsellä olisi sana kunnolla hallussa jotta voisi vaikka kirjoittaa kirjan tekemästään vaelluksesta / vaelluksista.

Mutta kun ei ole niin ei ole. Tosin ei ole tullu kokeiltuakaan. Pitäisköhän. Saisko tänne Vaellusnettiin pystyyn sellaista artikkeliosiota jonne voisi rauhassa kirjoitella oman tarinan ja julkaista sen kun se olis siinä kunnossa. Mielestäni olen nähnyt tuollaisen artikkeli-ominaisuuden joillakin palstoilla?

Ikohongalla on blogissaan ainakin sana mukavasta hallussaan.
Onko kukaan muu koskaan haaveillut esim. oman vaelluskirjan julkaisusta? Juha Vuorisen vaellustuotantoa lukisi varmaan mielellään, jos se vaan sellaista tuottaisi Smile Ainakin sillä on sana hallussa, hyvässä että pahassa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tervasuo
30.11.2006 8:29

Hyviä vaelluskuvauksia saattaisi tietysti lukea mielellään, mutta useimpiin liittyy varmasti jonkinlainen ongelma. Normaalit vaellusreissut, kun sujuvat ilman suurta draamaa, ne alkavat ja päättyvät.

Pari, kolme samantyyppistä novellia saattaisi vielä mennä, mutta veikkaan, että siinä vaiheessa osa lukijoista alkaa kaivata jotakin muuta kuin kauniiden maisemien kuvausta ja säiden vaihtelua.

Tarvitaan siis hyperbolaa, jo antiikin Roomasta tuttua retorista kikkaa, jolla lukijat tempaistaan niskalenkkiin ja pidetään siinä. Juha Vuorisella sellainen taito on hanskassa, mutta jos lähdetään kirjoittamaan vaellusreissusta Vuorisen tyyliin, saattaa uskottavuus karahtaa kiville.

Vaihtoehtona olisi siis kirjoittaa vaelluksista, joista ei luonnollista liioittelua puutu. Mutta ainakin omista reissuistani olisi todella vaikea löytää kirjallisten kliimaksien aineksia.

Pääsin kesän aikana tutustumaan yhteen käsikirjoitukseen, jota eräs suomalainen kustannusyhtiö kaavaili ohjelmistoonsa. Aiheena olivat vaellusreissut. Jutut oli kirjoitettu todella hyvin, mutta kun sama kuvio toistui useita kertoja, alkoi se puuduttaa ja pahasti.

Huomasin nauttivani eniten kertomuksista, joissa rämmitään kaulaa myöten soseessa ja ollaan todellisessa vaarassa. Mielestäni esimerkiksi Timo Polarin "Unelma Etelänavasta" kirjan parasta antia on päiväkirja Grönlannin ylityksestä, jossa kaksi kolmesta vaeltajasta menehtyi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Siskeli
30.11.2006 8:58

Romaanin kirjoittaminen on usein mielessä, jonkin verran tekstiä on jo koneen muistissakin. Tervasuon kanssa olen samaa mieltä siitä, että pelkät vaellusten kuvaukset eivät kanna kovin pitkälle, vaikka kirjoittajalla taitoa riittäisikin. Vaellus voi olla jonkinlainen kehys isommalle tarinalle.
Mielelläni olen lukenut mm Antti Tuurin ja Erno Paasilinnan Isoa Inaria kiertämässä, jota värittää Lapin historia ja kahden miehen erilaiset näkökulmat.

Tapsa
30.11.2006 11:50

Tämän hetken uutta eräkirjallisuutta seuratessa huomaa että aiheet ovat jotenkin kuluneet loppuun, netti pursuaa vaelluskertomuksia ja jotkut niistä ovat todella mukavia ja päihättävät monet julkaistut eränovellit, mutta kustantajien kynnys on aika korkea. Kirjassa tai novellissa on tietysti oltava jokin selkeä juoni ja henkilöt kiinnostavia muuten homma ei kanna. Mikään ei estä pistämästä mielikuvitusta liikkeelle, eli jokin tapahtuma,onnettomuus josta saadaan jännite kirjaan, ihmisten väliset suhteet tuppaavat erämaan/luonnon keskellä jotenkin korostumaan, sekä ihmisen ja luonnon kohtaaminen, kunhan muista pysyä järkevyyden rajoissa eli tapahtumien tulisi olla toden tuntuisia ei liian lennokkaita.

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

eräukko
18.12.2006 13:21

Jos osaisi valokuvata jotensakin hyvin, voisi tehdä kuvakirjoja eri alueista, ja liittää kuviin pieniä kertomuksia kuvan paikoista. Vaikkapa Yliiperältä, jne. Tuommoisia on ainakin mukava itse lueskella.

Ostin kirjatorilta kirjan "Suomen luonnon ihmeitä". Siitä tykkäsin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Tapsa
18.12.2006 19:04

eräukko kirjoitti:
Jos osaisi valokuvata jotensakin hyvin, voisi tehdä kuvakirjoja eri alueista, ja liittää kuviin pieniä kertomuksia kuvan paikoista. Vaikkapa Yliiperältä, jne. Tuommoisia on ainakin mukava itse lueskella.

Ostin kirjatorilta kirjan "Suomen luonnon ihmeitä". Siitä tykkäsin.

Nykyään on monella esim. Pilot-Kustannus (kuvakirja.fi) sekä Ifillä ja Extra-filmillä palvelut joissa voi tehdä omakustanteena kuvakirjan johon voi lisätä kuvatekstejä, hinnat pyörivät 7-30euroa kpl paikkeilla riippuen kuvien koosta,määrästä. Itse tein kokeeksi kuvakirjan Pilot-kustannuksen systeemillä ja jälki oli ihan hyvää, myös Ifin vastaava palvelu tekee ihan hyvää jälkeä.

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun

hannes
19.12.2006 6:02

Täällä Turinoissakin liikkuu hienoja kuvia juttuineen että niistäkin voisi taidokas koota mielenkiintoisen kirjan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

eräukko
19.12.2006 9:52

Tapsa kirjoitti:

Nykyään on monella esim. Pilot-Kustannus (kuvakirja.fi) sekä Ifillä ja Extra-filmillä palvelut joissa voi tehdä omakustanteena kuvakirjan johon voi lisätä kuvatekstejä, hinnat pyörivät 7-30euroa kpl paikkeilla riippuen kuvien koosta,määrästä. Itse tein kokeeksi kuvakirjan Pilot-kustannuksen systeemillä ja jälki oli ihan hyvää, myös Ifin vastaava palvelu tekee ihan hyvää jälkeä.

Huh, tuommoinenhan on kätevä. Ja jos vielä ISBN-numeron tuommoiselle, niin varmaan saisi kirjastoihin menemään muutaman kappaleen ainakin, mikseipä lapinhulluille myytyäkin pienellä voitolla.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Itse kirjailijaksi?
Lonely Rider
18.05.2008 1:36

Kalkko kirjoitti:
Tuossa juuri lenkillä kelasin päässäni että olisipa mukavaa kun itsellä olisi sana kunnolla hallussa jotta voisi vaikka kirjoittaa kirjan tekemästään vaelluksesta / vaelluksista.

Mutta kun ei ole niin ei ole. Tosin ei ole tullu kokeiltuakaan. Pitäisköhän. Saisko tänne Vaellusnettiin pystyyn sellaista artikkeliosiota jonne voisi rauhassa kirjoitella oman tarinan ja julkaista sen kun se olis siinä kunnossa. Mielestäni olen nähnyt tuollaisen artikkeli-ominaisuuden joillakin palstoilla?

Ikohongalla on blogissaan ainakin sana mukavasta hallussaan.
Onko kukaan muu koskaan haaveillut esim. oman vaelluskirjan julkaisusta? Juha Vuorisen vaellustuotantoa lukisi varmaan mielellään, jos se vaan sellaista tuottaisi Smile Ainakin sillä on sana hallussa, hyvässä että pahassa

Kirjoitin pitkän vastauksen, Kirja tulee ja kirjoita sinäkin. Teksti taas katosi johonkin. 100- reissun tehneenä, on joka reissuilla kuullut,tavannut, ja tapahtunut erikoisia asioita. 1-2 vuotta, niin Lonelynkin tarinat ovat kirjana luettavasti, sen lupaan. Jutelkaa,kyselkää,istukaa iltanuotioilla jne. Ihmetyttää tuon "nuoren kaverin vastaus" ei mitää erikoista ole reissuillaan nähnyt.....eikö yhtää maahialaista tai vaikkapa Moskun vanhoja "kolttaystäviä", Meänteistä', Luppoa, Hurja-Kalea, Isoa-Anitaa, Pitkänlinjan Leaa.ym.ym. Minulla on joka reissu ollut seikkailu.Älkää niillä kämpilläkään istuko tuppisuuna, etsikää ja tutustukaa persoonallisuuksiin. Kuljen yksin ehkä sen takia, että tulee jutella ja porista enemmän erilaisten ihmisten kanssa. En ole koskaa ollut erakko. 70-luvun alussa minulla oli onni oppia tuntea mm. vanhat elinkautiset Lemmenjoelta ja muitakin sen ajan vanhoja legendoja. Tänä päivänäkin ei vaelluksen tarvitse ola menemistä pisteestä A, pisteeseen B. Eräkirjallisuudelle on nyt olemassa hyvä tilaus. Ei se Kemppiseen loppunut.

Korvapuoli
18.05.2008 17:09

Sivusta useamman kerran seuranneena olen pannut merkille, että Lonely on perehtynyt perusteellisesti päivän tai parin päivän puheenaiheisiin vaelluspolun alku-, ja varmaan myös loppumetreillä. Mikään ei puhuisi sen puolesta, etteikö niin tapahtuisi myös polun varrella. Oon ajatellut, että noin minäkin tahtoisin tehdä, jos olisin joku muu ja olisi aikaa enemmän. En lainkaan epäile, etteikö hänen vaelluskirjansa olisi mielenkiintoista luettavaa. Odotankin innolla sen syöksymistä painokoneen "kiduksista".
 Sivun alkuun

Jonte
18.07.2008 11:04

Omakustanne-kirjan tekemiseen on tosiaan nykyään paljon mahdollisuuksia inhimillisin kustannuksin. Itse käytin pari vuotta sitten Pilot-kustannusta ja olin jälkeen sekä toimintaan tyytyväinen. Tosin siinä ei ollut retkikertomuksia, vaan runoja.

Netistä löytyy kuvapalveluja, joissa kuviin voi kätevästi liittää muutaman lauseen kuvatekstejä.

Kirjallisuudessa ei välttämättä ole oleellisinta tapahtuma, vaan miten sen kuvaa. Ja ainakin minulla on aina vaelluksilta monta vahvasti mieleenjäänyttä tapahtumaa tuliaisina. Se voi olla vaikka valkosipulin pilkkominen niinsanotulla ruutumenetelmällä tai minigrip-pussin käyttö sukkana Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä MSN Messenger Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kamat postilla Lappiin, itse lentäen? polarctis Lappi 12 25.10.2017 19:41 Katso viimeisin viesti
Päätät itse ahkiosi hinnan Pekka Ostetaan ja Myydään 12 15.05.2017 21:45 Katso viimeisin viesti
Tee-se-itse-rinkka mkalima Kesävaellusvarusteet 8 06.04.2017 11:46 Katso viimeisin viesti
Saappaan huopavuoret itse tehtynä akpoika Talvivaellusvarusteet 15 15.03.2016 8:38 Katso viimeisin viesti
Retkeilijän "asuntovaunu" i... Timoa Muut varusteet 128 28.01.2016 0:01 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: