Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Mitkä akut Garminiin ?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
23.07.2008 13:53


Viestejä: 902
Mm. Mustaviljalle: Laskin paristoinvestoinnin näin: 12 kpl Vartan paristoja 5€, siitä saa neljä käyttöjaksoa gepsuun a´1,25€. 700 käyttötuntia per 20h = 35 paristosarjaa= 35x1,25€=43,75€ kymmenen vuoden kustannus.

Sitten akuilla Mustaviljan hinta (minulla kalliimpia) 13€x2 sarjaa, yhdellä ei viikkoa pärjää, mieluimmin kolme sarjaa. Lisäksi laturi, olisko 12 € halvimmillaan, tekee investoinniksi 37€. Kymmenen vuoden kuoletusaika ja 5%:n korko, sähkönkulutus, huolenpito akuista (ladatut/lataamattomat), itsepurkautuvuus, tuskin olisivat olleet enää toimivia 5-10 vuoden kuluttua (olisi siis pitänyt investoida jo lisää akkuihin). Näillä perustein totesin aiemmin nämä akkuvouhotukset hölmöläisen hommaksi. Kaiken huipuksi minulla on nyt jo valmiiksi noita vanhanaikaisia akkuja, liikaa. Kuinkahan ne kestävät ja näyttävät Petzlin otsalampussa (myobelt XP), lähden nimittäin ns maastoon runsaaksi viikoksi ja mukana on 11 akkua, kahdeksan gepsuun ja kolme lamppuun tai muuten vain varalle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
26.07.2008 15:03


Viestejä: 2833
varsijousi kirjoitti:
Laskin paristoinvestoinnin näin: 12 kpl Vartan paristoja 5€, siitä saa neljä käyttöjaksoa gepsuun a´1,25€. 700 käyttötuntia per 20h = 35 paristosarjaa= 35x1,25€=43,75€ kymmenen vuoden kustannus.


12 paristoa, joita tarvitaan kerralla 4 kpl, siitä sain tulokseksi 3 "sarjaa".
Jos maksaisivat 5 €, niin yhden sarjan hinta olisi 1,67 €.
Kun tuolla hinnalla ei enää saa, niin nykyisiä vertailuja varten kannattaa laskea nykyhinnoilla. Duracell M3 maksaa noin 4,5 € sellaisessa 4 kpl paketissa. Vartan parhaat vielä hieman enemmän.
Yksi sarja siis noin 4,5 €.

Aluksi paristosetin kesto ollut 8 tuntia ja lopussa 20 tuntia. Keskimäärin siis 14 tuntia.
Käyttötunteja 700, jos sillä lasketaan. Tekee 50 paristosettiä.
Kun yksi maksaa 4,5 € saadaan kokonaissummaksi 225 €.
Jos lasketaan noilla halpaparistoilla 1,67 €, niin kokonaissumma 83,5 €. Mikäli kestävät yhtä kauan kuin hyvälaatuiset.

Jos ajatellaan kymmenen vuoden käyttöaikaa, niin tuosta tulisi 70 tuntia vuodessa, mikä on todella vähän jos pitää gepsiä päällä kulkiessa. Yksi noin viikon - 10 vrk:n reissu ja vuoden käyttötunnit on täynnä.
Tietysti jos laittaa päälle vain paikan merkitsemistä / tarkistusta varten, mutta esim Garmin Colorado 300 on turhan monipuolinen (kallis) laite sellaiseen. Silloin kannattaisi ostaa jokin halvempi perusmallin oloisempi.

Jos lasketaan vuoden käyttöajaksi 3 viikkoa retkeilyssä ja siitä 180 tuntia, niin paristojen hinta tekee 10 vuodessa (129 sarjaa) 580,50 € (4,5 € paristosarjalla).

Sitten jos käyttää myös muutoin, niin...
Lisäksi keskimääräinen pyöräilymäärä (gepsin kanssa) 150 tuntia / vuosi. Siitä tulee paristokuluja 10 vuodessa (107 sarjaa) 481,50 € (4,5 € paristosarjalla).

Yhteensä siis 1062 € / 10 vuotta. Vuodessa 106,2 €.


varsijousi kirjoitti:
Sitten akuilla Mustaviljan hinta (minulla kalliimpia) 13€x2 sarjaa, yhdellä ei viikkoa pärjää, mieluimmin kolme sarjaa. Lisäksi laturi, olisko 12 € halvimmillaan, tekee investoinniksi 37€. Kymmenen vuoden kuoletusaika ja 5%:n korko, sähkönkulutus, huolenpito akuista (ladatut/lataamattomat), itsepurkautuvuus, tuskin olisivat olleet enää toimivia 5-10 vuoden kuluttua (olisi siis pitänyt investoida jo lisää akkuihin).


Jos lasketaan GP Recyko akuilla, normaalihinnalla, 15,90 € / 4 kpl.
Itsepurkautuvuus ei ole ongelma ja kesto lähellä normaaleja paristoja. Lasketaan kuitenkin 10 tunnnin käyttöajalla.
Silloin tarvittaisiin 7 sarjaa, että saadaan 70 tunnin käyttöaika. Mikäli se sitten käytetään yhdellä reissulla.
Akut 111,30 €. Laturi tekee lisää noin 20 €, kun ostaa paristosetin kanssa.
Yhteensä 121,30 €

Verrattaessa paristoihin 225 € hyvälaatuiset ja halpaparistoilla 83,5 €, niin ei nuo akut niin paljoa kalliimmilta vaikuta.

Retkikäyttö 700 h = 70 käyttökertaa. Tietysti noin pieni käyttömäärä antaa partistoille etua, kun ei päästä edes akkujen käyttöiän kymmenesosaan. Latauskertoja saa 1000.

Jos siis verrataan aktiivisempaan käyttöön, niin akkujen 121,30 € ja paristojen 580 € tai 1060 € tekee akut jo lähes ilmaisiksi.
Silloin ollaan vasta 330 tunnin käyttöajassa, eli akuista saisi vielä kolminkertaisen käyttöajan ulos.
121,30 € verrattuna 3000 €...

Kaikki tietysti riippuu siitä mitä haluaa. Pari vuotta sitten ei edes ollut kuin perinteisiä akkuja, mutta nykyään kun on niin todellisia vaihtoehtoja on paristoille.

Isoin paristojen etu, minulle, on paino. Kun käyttää lithiumparistoja niin painoeroa kertyy alkaliparistoihin ja akkuihin aika selvästi parin viikon paketilla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ile
27.07.2008 15:06


Viestejä: 395
Vuosi sitten hankin uuden Garmin Venture cx:n. Sen mukana tuli maxellin 2500 mAh akut ja laturi. Käytän gps:ää kaikilla melontaretkillä lähinnä matkan mittaukseen. Tälle kesälle kertynyt noin 150 käyttötuntia. Sekalainen käyttö akuilla ja paristoilla on tuottanut mielikuvan siitä, että paristot kestävät selvästi akkuja pidempään. Kokeilin myös lasten cd-soittimia varten hankittuja vartan akkuja, mutta nekään eivät tuntuneet pärjäävän paristoille. Käyttämäni paristot ovat Pirkka-merkkisiä, eli eivät käsittääkseni mitään parhaita mahdollisia. Aiemmissa viesteissä mainittu akkujen itsepurkautuvuus on myös osoittautunut ongelmaksi. Vanhemmiten akut tuntuvat menettävän varauksen entistä nopeammin. Huonot akkukokemukset ovat ajaneet minut paristojen käyttäjäksi.

Kameraan hankin GP ReCyko -akut. Ne ovat olleet kyllä kestävän oloiset, mutta en ole osannut verrata kamerakäyttöä GPS:n käyttöön. Pitäneekö tehdä vielä yksi yritys akkukäytön suuntaan ja hankkia lisää noita GP:n akkuja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
31.07.2008 8:22


Viestejä: 1394
Viimeisimmässä Kuluttaja-lehdessä oli pikku kirjoitus Lidlin paristoista. Asiakas oli ostanut paristoja, joiden kapasiteetiksi oli ilmoitettu 2500 mAh, mutta mittaus osoitti varauksen määräksi merkittävästi vähemmän. Eli akut eivät ole ainoita, joiden kapasiteetti ei välttämättä ole se, mitä luvataan. -- No, tietysti saattaa olla, että lehdessä tarkoitettiin akkuja kun kirjoitettiin paristoista, termit kun eivät ole aina tämän lehden toimituksen hallinnassa. Edellisessä numerossa kirjoitettiin vanteista, kun tarkoitettiin renkaita -- vai oliko se nyt päinvastoin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
31.07.2008 9:06


Viestejä: 366
Pepi kirjoitti:

Akun jännite ei ole suoraan verrannollinen sen varaustilaan. Pelkkää jännitettä mittaamalla varaustilaa on vaikea päätellä. Pitää mitata jännitteen muutosta kuormitus- tai latausvirran funktiona.

Jotkin laitteet, jotka on suunniteltu alkalipareille, pitävät akkujen jännitettä jo lähtötilanteessa liian matalana ja menevät pois päältä paljon ennen aikojaan. Akkujen nimellisjännite kun on paljon pienempi. Kuormituksen kesto taas yleensä parempi.


pena kirjoitti:
Viimeisimmässä Kuluttaja-lehdessä oli pikku kirjoitus Lidlin paristoista. Asiakas oli ostanut paristoja, joiden kapasiteetiksi oli ilmoitettu 2500 mAh, mutta mittaus osoitti varauksen määräksi merkittävästi vähemmän.


Niin kuin Pepi kirjoitti akun kapasiteetin hyödyntäminen on erilaista eri laitteilla, digikameralla Canon A85 (4kpl AA) ei saada akusta kaikkea kapasiteettia käyttöön kun kamera vaatii korkeamman minimi jännitteen.
Vanhalla Garmin 45 GPS;lla (4kpl AA) sai paljon paremmin akkujen kapasiiteetin käytettyä kun se toimi vielä silloin kun yhden akun jännite oli n.1v.



Kapasiteetin mittaus tehty heti latauksen jälkeen, viikon päästä jännitekäyrä olisi laskenut huomattavasti nopeammmin.

Pitäisi tehdä sama mittaus sillai että lataa GP ReCyko ja GP;n vanhanmalliset akut täyteen ja viikon päästä tekee tuon kurmitusmittauksen, toisi esille vanhanmallisten akkujen itsepurkauksen vaikutuksen kapasiteetiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
08.08.2008 13:34


Viestejä: 902
[quote="Mr_C"]
varsijousi kirjoitti:
Laskin paristoinvestoinnin näin: 12 kpl Vartan paristoja 5€, siitä saa neljä käyttöjaksoa gepsuun a´1,25€. 700 käyttötuntia per 20h = 35 paristosarjaa= 35x1,25€=43,75€ kymmenen vuoden kustannus.


Mr, C korjasi aivan oikein paristosarjani määrän. Kun korjaan ja pyöristän paristojen hinnan 2 euroksi/sarja, saan 10 vuoden säästöksi 33 euroa, edelleen mitätön summa. Vartan paristoja saa vitosella tusinan tänäkin päivänä!!!! Pirkan kalliimpi paristo on samaa laatutasoa kestävyydeltään, Duracellit kestävät vähän pidempään, mutta hinta on lisätunteihin nähden aivan liian korkea. Luultavasti eri gepsit syövät eri merkkisiä paristoja eri tahtiin. Onnistuin pitämään Coloradon toiminnassa 12 tuntia Digital -akuilla.

Nyt olen täyttänyt kaikki paikat akuilla, pari kameraa, pari gepsua, radiopuhelimet (PMR) ja parit Petzl -lamput. Luvuilla voi osoittaa mitä itse kukin haluaa ja jokainen on oikeassa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
17.08.2008 20:17


Viestejä: 366
Latasin Gp;n vanhanmallisen ja uuden Recyko akut 2viikkoa sitten ja nyt tehty kurmitusmittaus osoitti kuinka vanhanmallinen akku on menettänyt 2vk aikana itsepurkauksen ansiosta osan varauksestaan. Recykon kapasiteettiin 2vk ei ole vaikuttanut.




Gp;n vanhanmallisen akun jännite tipahti alle 1.2V jo 90min jälkeen, monelle digikameralle kriittinen raja.


Viimeinen muokkaaja, Savolainen pvm 20.07.2012 6:31, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
karskinen
17.08.2008 20:25
Vieras

Olisi todella mielenkiintoista nähdä sama testi tehtynä halvoille paristoille (vaikka pirkka alkali), hyville paristoille (vaikka duracell) ja uusille Energizer Lithium-paristoille.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
19.08.2008 17:29


Viestejä: 366
karskinen kirjoitti:
Olisi todella mielenkiintoista nähdä sama testi tehtynä halvoille paristoille (vaikka pirkka alkali), hyville paristoille (vaikka duracell) ja uusille Energizer Lithium-paristoille.


Taitas olla aika turhaa noita halpisparistoja verrata esim. Energizer Lithium L91;seen joka taitaa olla tällä hetkellä tehokkain paristo
http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf

Akkujen ja pattereiden hyvyyden vertailua vaikeuttaa eri kameroiden erilainen virran tarve.
Joku vuosi sitten oli vertailu jossa eri valmistajien ja mallien virrankulutuksessa oli 2-3 kertaisia eroja.
GPS;n virrankulutus on kameraa tasaisempi ja pienempi (kokemus vanhoista ei karttamalleista).

Canon A85 virrankulutus on käynnistyessä hetken yli 700mA laskien siitä 70mA..
Virrankulutus nousee n.70mA → 400mA kun näytön laittaa päälle.
Tarkennusvaiheessa tapahtuu seuraava hetkellinen virtapiikki ja kuvauksen yhteydessä virtaa tarvitaan yli 800mA.
Pisimpään kuvaa kun näyttö on pois päältä eikä "salamoi".


Viimeinen muokkaaja, Savolainen pvm 07.09.2009 10:04, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
karskinen
20.08.2008 7:46
Vieras

Savolainen kirjoitti:
karskinen kirjoitti:
Olisi todella mielenkiintoista nähdä sama testi tehtynä halvoille paristoille (vaikka pirkka alkali), hyville paristoille (vaikka duracell) ja uusille Energizer Lithium-paristoille.


Taitas olla aika turhaa noita halpisparistoja verrata esim. Energizer Lithium L91;seen joka taitaa olla tällä hetkellä tehokkain paristo
...


Tulos olisi ehkä ollut mielenkiintoinen, kun tässä on jo hyvän akun suorituskykyä testattu. Olo on sellainen, että monessa käytössä uusimman teknikan paristot pieksevät akut: kevyitä, lähes tunnottomia lämpötilalle, olematon itsepurkautuvuus, suuri kapasiteetti.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
20.08.2008 15:48


Viestejä: 366
Lithium-paristot eivät ole sopivia ihan kaikkiin laitteisiin, lampun ledi voi ylikuumeta ja hajota.
Jostakin luin että lithium-akku kuumenee kun sitä voimakkaasti purkaa isolla virralla, siitäkö johtuu ne Nokian akkujen rajähdykset?

Due to recent advances in the performance characteristics of Lithium batteries (especially their higher output during discharge),
they can cause the lamp to overheat and possibly damage the LEDs.

Do not use Lithium batteries with the following lamps

TIKKA / ZIPKA range: TIKKINA / TIKKA / ZIPKA / TACTIKKA / TIKKA PLUS / ZIPKA PLUS / TACTIKKA PLUS / TIKKA XP / TACTIKKA XP / TIKKA XP ATEX / TIKKA XP HAZLOC.MYO range: MYOLITE 3 / MYO 3 noir / MYO XP.DUO range: DUO LED 5.SAXO AQUA.


http://en.petzl.com/petzl/LampesNews?News=159



Eneloop akut saavat täyden varauksen vasta 1-3 latauskerran jälkeen, sama kokemus myös Recykon akuista.

Sanyo's Eneloop Low Self-Discharge Rechargeable Battery
The Eneloop batteries are sold charged, but not necessarily 100% fully charged. In Europe we charge them about 75%


Itsepurkautumiseen vaikuttaa säilytyslämpötila, koskee myös muita kuin Eneloop akkuja,
akut latauksen jälkeen jääkaappiin niin itsepurkautuminen hidastuu.

Storage temperature is of high importance if you measure self-discharge rate. Higher temperatures substantially increase self-discharging. It is best to store Eneloops as cool as possible to keep the charge in the battery. As a rule-of-thumb, every 10°C increase in storage temperature is equivalent to doubling the storage time.
Some R/C pilots in Europe put Eneloops in the freezer, with rather good results.
Best stored at cool temperatures, as low as -20°C (-4°F).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Panasonic Evolta
Savolainen
21.08.2008 8:12


Viestejä: 366
Milloinkahan saadaan tänne Suomeen tämä Panasonic Evolta patteri?
2kpl Evolta pattereita antoi robotille voimaa nousta yli 500m köyttä ylöspäin 6h45min.


New Panasonic Evolta - The World’s Longest Lasting AA Alkaline Battery Cell

According to the company, “EVOLTA batteries will keep gadgets running 20 per cent longer than offerings from rivals Duracell and Energizer.”


by Matthew posted on January 17, 2008 8:39 am

Panasonic’s latest alkaline AA battery has made it into the Guinness World Records. The record it holds is for the longest lasting battery in its AA class and by some margin. It manages to outlast rival batteries from competitors including Duracell and Energizer by an incredible 20%.


Evolta robot climbs Grand Canyon cliff
26 May 2008

On May 24, a 17-centimeter tall, 130-gram Panasonic Evolta battery mascot robot scaled a 500-meter cliff at the Grand Canyon in a publicity stunt to showcase the endurance of the Evolta AA alkaline battery, which the Guinness Book of World Records recently recognized as the longest-lasting of its kind. Powered by a pair of Evoltas, the robot hoisted itself up a 530-meter length of rope suspended next to the cliff, reaching the top after a grueling 6 hours and 45 minutes.

Video youtubessa
http://www.youtube.com/watch?v=J9I4lOPHI8E

 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
makro
03.09.2008 22:58


Viestejä: 349
Hyviä pointteja tulikin jo, eli ei kannata nykysillään hankkia enää muita kuin LSD (Low Self Discharge) mallisia akkuja. Eneloop, Infinium, Recyklo ja Rayovacin Hybrid on ainakin tarjolla (nuo tullut itsellä vastaan). Mitään suurempia taulukoita en ole tehnyt, mutta on jäänyt sellainen kuva, että kennokohtaiset kapasiteettierot on näillä uuden teknologian akuilla pienemmät kuin wanhoila (pääasiassa laturina La Crosse joka kertoo kennojen mAh määrän). Ja nimenomaan tuo olematon itsepurkautuvuus menee edelle siinä, että vanhat kennot on nimellisesti suurempi kapasiteettisia - tosiaankin vain juuri laturista otettuina.

Petzl tosiaan kieltää litium paristojen käytön ei reguloiduissa malleissaan, saapa nähdä miten driverilla varustetut mallit pelaa - ja miten (ja mihin hintaan) esim. tuleva Petzl Myo RXP pärjää litium paristojen kanssa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
04.09.2008 7:55


Viestejä: 2833
makro kirjoitti:
Petzl tosiaan kieltää litium paristojen käytön ei reguloiduissa malleissaan, saapa nähdä miten driverilla varustetut mallit pelaa - ja miten (ja mihin hintaan) esim. tuleva Petzl Myo RXP pärjää litium paristojen kanssa.


Omassa Myo XP:n ohjeessa sanotaan että lithiumparistot on kielletty niiden suuremman virranantokyvyn vuoksi. Se kun voi aiheuttaa polttimon (led) ylikuumenemisen ja vaurioitumisen.
Kokeilemalla näkisi käykö niin, mutta on sen verran arvokas lamppu ettei viitsi kokeilla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
makro
04.09.2008 23:38


Viestejä: 349
Mr_C kirjoitti:

Omassa Myo XP:n ohjeessa sanotaan että lithiumparistot on kielletty


Menee hiukka ohi alkuperäisen aiheen, mutta oletko jo päivittänyt XP:hen uudemman (& tehokkaamman) LED:in? Ohjeet linkitin joskus tuonne:

http://www.relaa.com/index.php?topic=20345.msg139368#msg139368
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mitkä lihat tunnistaisit käristyksenä... PKT Hölynpöly... 6 13.03.2013 15:17 Katso viimeisin viesti
Mitkä "vaelluskengät" baref... Vaeltajavain Kesävaellusvarusteet 33 14.03.2012 22:18 Katso viimeisin viesti
Hyvät kiikarit, mitkä ja mistä? Virsu Muut varusteet 105 18.02.2012 22:12 Katso viimeisin viesti
Mitkä ovat nämä varrelliset vaelluske... Poterro Kesävaellusvarusteet 7 25.10.2011 9:18 Katso viimeisin viesti
Akut tyhjänä jänkäjussi Muut varusteet 29 30.04.2011 16:26 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Siirry: