Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ruokaohjeet ja vinkit Vaellusmuona ilman keittomahdollisuutta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaellusmuona ilman keittomahdollisuutta
karskinen
10.08.2008 15:35
Vieras

Seuraava lista pääsee kokeiluun tulevalla reissulla:

Painot grammoina ja energia kilokaloreina.

Joka päivälle on lähes sama ruokalista. Aamu lähtee käyntiin fast-proteiinipatukalla, kaurakeksillä ja kahvilla. Päivällä syödään muromysliä kera mairojauheen ja iso proteiinipatukka. Loput syödään illalla. Jotain voi olla naposteltavana myös vaelluksen aikana, kuten banaanilastu, pähkinät ja suklaapatukat.

Hyvät puolet:
-Runsaasti proteiinia
-Riittävästi rasvaa
-Helppo syödä riittävästi
-Ravintosisältöön nähden edullinen
-Runsas proteiini ja rasvaisuus hidastavat ravinnon kulkua suolistossa.
-Riittävästi kuitua (yli 25g/vrk) , joten ummetus ei vaivaa.

Huonoa:
-Ei tuo samaa kylläisyyttä, mitä keittämällä tehdyllä sapuskalla.
-Lämpimän annoksen tuoma mieleihyvä puuttuu.
-Kallis, mikäli jätetään proteeinipitoisuus pois laskuista.
-Riittävästi kuitua (yli 25g/vrk), joten ummetus ei vaivaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
10.08.2008 18:56

Toivottavasti osuu lämpimät kelit kohdalle. Pakkasessa on ilkeä syödä kylmää ruokaa, jopa vaarallista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

karskinen
10.08.2008 19:10
Vieras

Toki syyskuun alkupuolella mittari näyttää plussaa yleisesti. Aamulla voi olla pikkupakkasia, mutta harvoin päivällä. Aamupala on jo useamman vuoden ollut saman kaavan mukainen. Samoin iltapala. Lämmintä ruokaa olen aiemminkin syönyt vain päivällä yhden kerran.

Muromysli+maitojauhe+vesi syödään vasta kehon lämmettyä vaeltamisesta. Samoin toinen annos syödään ennen leiriytymistä.

Lämpimän sapuskan hyödyn ymmärrän talvella.
 Sivun alkuun

Ben
10.08.2008 21:30

Miksi haluat kiusata itseäsi? Minusta lämmin ateria luonnossa on nautinto.

Ruokien painoissa et voita mitään, päinvastoin. Keittimen ja polttoaineiden painon voitat.

Minusta 20 kiloa kulkee selässä melko vaivatta, enkä itse missään tapauksessa halua luopua lämpimien aterioiden tuomasta mielihyvästä parin kilon takia.

Mutta jokainen meistä taaplaa täällä tyylillään. Kaipa se askeettisuuskin voi tuoda jotakin mielihyvää?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

karskinen
11.08.2008 7:30
Vieras

Kiusata en itseäni halua, enkä sitä myöskään tee. Nautin hyvästä ateriasta, mutta luonnossa nautinnot syntyvät minulla aivan muusta, kuin syömisestä. Syön retkillä, jotta jalkani liikkuisivat.

Keittimen ja polttoaineen painoa en kokonaan voita vielä, sillä keitänhän itselleni kahvit, joten mukana on pieni keitin ja pieni kaasupatruuna.

Pitkäaikaisena pyrkimyksenäni on ollut luopua tulesta syksyisillä retkillä. Kesällä tämä ei tuota kummoisia vaikeuksia. En ole enää vuosiin tehnyt tulia.

Kahvin korvaaminen jollakin kylmällä juomalla on osoittautunut kaikkein kovimmaksi palaksi. Pitäisi ilmeisesti myös siviilissä luopua kuumista juomista, jotta voisi olla reippaan viikon ilman kahvia vaelluksella.

Retkeily ilman ulkopuolista lämmönlähdettä on sekä haastavaa, että mielenkiintoista. Mieli asettaa yllättävän suuren esteen luopua vähäisestä tulen tuomasta turvallisuuden tunteesta. Mielestäni este jättää keittovälineet kotiin on enemmän mielen asettama, kuin ruumiin.

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku muu kokeillut omalämpöistä retkeilyä.
 Sivun alkuun

Ben
11.08.2008 7:56

En ole moista koskaan edes ajatellut kokeilevani. Onko ajatuksissasi todella tehdä täysipitkä reissu (viikko tai yli)? Jollakin tavalla voisin ymmärtää tuon päivän tai parin matkalla.

Minusta onnistunut vaellus ei ole pelkkää rinkka selässä kävelemistä tai purojen, tunturien ja esteiden ylitystä, ei pelkkää maisemien ihailua, ei pelkkää syömistä ja leiritulilla istumista eikä pelkkää samanhenkisten ihmisten tapaamista ja muutaman sanan vaihtamista heidän kanssaan. Vaellus ei ole pelkkää itsensä voittamista. Minusta vaellus on kaikkea tätä enkä haluaisi mistään osasta luopua.

Sinä teet tietenkin omalla tavallasi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

pena
11.08.2008 8:11

Ei kylmänä nautitussa ravinnossa ole mitään kummallista. Niinhän ihmiset ovat tehneet ikimuistoisista ajoista ennen tulen keksimistä.

Hieman yli 30 vuotta sitten, 1977, tein 16 päivän vaelluksen fillarilla kylmien eväiden varassa, eikä reissussa ruuan kypsentämättömyys tai lämmitysrituaalien puute ollut mikään ongelma, päin vastoin. Karskisen listaamat ruuat olisivat silloin muodostaneet todellisen gourmet-menun.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

JBay
11.08.2008 8:53

karskinen kirjoitti:
Kahvin korvaaminen jollakin kylmällä juomalla on osoittautunut kaikkein kovimmaksi palaksi. Pitäisi ilmeisesti myös siviilissä luopua kuumista juomista, jotta voisi olla reippaan viikon ilman kahvia vaelluksella.

Entä jos kokeilisit kylmäkahvia? Pikakahvi kai liukenee myös kylmään veteen. Ainakin itse olen etelän mailla juonut kylmiä kahveja (maidolla) ja ne ovat kahvin himoon riittäneet.

Muutenkin mielenkiintoinen kokeilu. Itse olen miettinyt vaelluksen tekemistä ilman leipää, kun muista eväistä varmaan saisi riittävästi ravintoa/yms.

Eihän tuo lämmittämättömien ruokien syöminen tosiaan mikään uusi asia ole. Ennen taidettiin monet pelto- ja metsätyöt tehdä kylmillä eväillä. Reissussa ei tosin oltu muutamaa päivää enempää kerralla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

ruijanpolku
11.08.2008 9:20

Ymmärrän erittäin hyvin Karskisen ajatukset. Olen itsekin karsinut ruokailusta paljon mielestäni turhaa saadakseni enemmän keskittyä olennaiseen: olemiseen, ympäristön tarkkailuun, kaikenlaiseen haahuiluun. Ei todellakaan huvita mennä pohjoisen erämaihin kokkailemaan ja tiskaamaan.
Kannan vielä mukana rokettia ja litran kattilaa johon mahtuu pieni patruuna. Ilman haudutettua teetä on vaikea oppia olemaan. Lämpimänä aikana tosin en aina keittele, purovesi on hyvää. Myslisekoitukset, ruisleipä ja marjat riittävät kesällä, manteleita ja pähkinöitä sekä oman puun kuivattuja omenoita on taskuissa. Talvella laitan ns. lämmintä ruokaa mutta vain sellaisista aineista minkä voi tehdä suoraan ruokakuppiin sekoittamalla aineet kuumaan veteen, kattiloita en sotke.
Ei asketismi ole kidutusta, ei kilpailua minkään tai kenenkään kanssa, se on minulle ainakin oleellisen etsimistä, keskittymistä luontoon ja henkiseen puoleen ja siten hyvin henkilökohtainen valinta.
Sitäpaitsi kova ruisleipä, vähän voita päälle ja kunnon tee on hyvää. Hedelmillä, marjoilla ja pähkinöillä höystetty kokojyvävilja suorastaan herkkua. Nökäre kylmäsavuporoa tekee elämästä jo ylellistä.
Olen nähnyt erämaahan raahattavan isoja kattiloita ja tehtävän gourmet-ruokaa. Se on näyttänyt hauskalta ja olen joskus päässyt osalliseksi tarjoilusta, siitä kiitos! On hupaisaa ja hyvä asia että meitä riittää jokaiseen junaan, se tekee elämän kiinnostavaksi.
Ei ole tässä kuin ei yleensä muissakaan elämän valinnoissa ainoita oikeita ratkaisuja. On antoisaa lukea persoonallisista tavoista vaeltaa. Very Happy
 Sivun alkuun

Mustikka
11.08.2008 9:59

En ole kokeillut, mutta mikä ettei sitä pärjäisi. Kokkailuun ja tiskailuun menee kuitenkin oma aikansa, vaikka yksinkertaiset ruuat ja välineet onkin. Eihän normaalielämässäkään tule syötyä ollenkaan joka päivä mitään lämmintä vaan lounassalaatilla ja voileivillä yms. menen. Teetä tosin juon useita mukeja päivässä ja retkillä myös iltakaakaon, niistä en mielellään kokonaan luopuisi.

Kuitenkin Karskisen listassa vähän omaan makuun tuntuu oudolta, ettei sisällä mitään suolaista, vaan useimmat ruuat kuulostaa melko makean makuisilta. Ruijanpolku mainitsi leivän, voin ja kuivalihan, joita itsellä varmaan alkaisi tehdä mieli makeiden keksien ja patukoiden lisäksi.
 Sivun alkuun

Vagabond
11.08.2008 11:40

Toimeen varmaan tulee vaikka sillä hyvin liotetulla Reiterillä, mutta mielihyvä päivän urakan päälle tehdystä lämpimästä ateriasta on varsin suuri asia ainakin mulle.
 Sivun alkuun

JBay
11.08.2008 11:46

Vagabond kirjoitti:
Toimeen varmaan tulee vaikka sillä hyvin liotetulla Reiterillä, mutta mielihyvä päivän urakan päälle tehdystä lämpimästä ateriasta on varsin suuri asia ainakin mulle.

Kyllä minustakin patikoinnin jälkeen vähän väsyneenä ja viileässä(& kosteassa) kelissä lämmin ruoka on aika herkkua Very Happy.
 Sivun alkuun

Ben
11.08.2008 11:53

Niin, mitäpä tuosta kinaamaan: yksi pitää yhdestä ja toinen toisesta.

Minun mieltymykseni taustalla on vielä se, että tykkään laittaa ruokaa sekä kotona että vaelluksella. Tulos on aina jännittävä: joskus onnistuu paremmin ja joskus huonommin ja kahta aivan samanlaista ateriaa ei juuri tule.

Kuivaan ruoan itse ja käytän mielikuvitusta aterian suunnittelussa. Reiteria olen joskus kokeillut, mutta toivottavasti sellaista hätää ei tule, että siihen toista kertaa haksahtaisin.
 Sivun alkuun

ruijanpolku
11.08.2008 12:52

Pieni tarkennus mieltymyksiini: Valmiita retkiruokia en ole koskaan maistanut edes. Omat kuivaruuat ovat cous-cous höystein tai perunahiutaleet höystein ihan omina sekoituksina. Valmistamiseen tarvitaan vain kuumaa vettä ja muutama minuutti muhimisaikaa syömäastiassa (4 dl muovikuksa). Ainoa liha jota ylipäätään syön on poro ja sitäkin harvoin, retkellä kylmäsavuna.
Kalaa joskus yritän pyydystää ja kun onnistuu, paistan tikun nokassa. Mutta sehän vaatiikin sitten jo nuotion.
Mutta lämpimään aikaan ainakin olen pärjännyt hyvin ihan kylmin eväin.
Siviilissä pidän kovasti ruuanlaitosta. Lappi ja sen luonto on kokemus jossa on sellainen "pyhyyden" tuntu, etten siihen siviilihääräämistä halua. Vaikka vain kuljeksin, katselen, ja ihmettelen luonnon yksityiskohtia. Kovasti sinne mieli taas tekee, joka päivä.
 Sivun alkuun

karskinen
11.08.2008 15:13
Vieras

Ruijanpolun kanssa olen hyvin samoilla linjoilla, vaikka ruoka-aineet ovat erit.

Saattaa olla, että otan mukaan pussiin hieman merisuolaa, josta voin himon iskiessä nauttia muutaman murusen.

Nuo ruoka-aineet ovat valikoituneet listalle sillä perusteella, että niitä olen jo syönyt vaelluksilla ja ne ovat ravintoarvoltaan sopivia.

Saman voisi koostaa myös perinteisistä aineksista, kuten kuivalihasta.

Kylmää pikakahvia on kokeiltava reissulla, ehkä maitojauheella terästettynä.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kömmänän lämmitys ilman savuhormia kaptu Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 32 20.07.2017 11:10 Katso viimeisin viesti
Retkelle ilman makuupussia? kaptu Kesävaellusvarusteet 12 12.04.2017 8:52 Katso viimeisin viesti
Vaelluskengät ilman turhia hipleitä boueme Kesävaellusvarusteet 14 05.01.2017 13:12 Katso viimeisin viesti
Vaellus ilman karttaa kossu Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 10 04.06.2016 19:34 Katso viimeisin viesti
Ilman kirjautumista osa ketjuista näk... lepposasti Help Desk 1 20.01.2016 12:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 5
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: