Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Lumikengät? Hyvät ja toimivat...
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Lumikengät? Hyvät ja toimivat...
Harhailija
30.12.2008 14:03

Olis mukava kuulla kommentteja eri lumikengistä, mitkä on kenenkin mielestä parhaat ja millä perusteella, varsinkin jos joku on päässy oikein käytössä vertailee. Hinta/laatusuhteet... Joudun varustautumaan pienellä pudjetilla, mutta hyvästä kannattaa maksaa, sen olen oppinut kantapään kautta!

Tietty eri käyttötarkoituksiin on erinlaisia, itse tarvitsen isoja syvään lumeen, pienempiä on jo muutamat kertyneet, oon tullu siihen tulokseen, että retkeilykalustoo pitää olla, ja joka lähtöön sopivat...

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
30.12.2008 14:34

Minulla ei ole tietoa parhaista lumikengistä, on kokemusta vain McKinley Summiteista. Käyttökokemukset ovat aika tuoreita ja hyvin muistissa. Nyt uskaltaisin sanoa, että kokemukset eivät ainakaan näiden lumikenkien osalta lisäänny. Kaksi päivää niillä kuljin, sitten hylkäsin kun huomasin etenemisen onnistuvan ilman paremmin.

Minua kiinnostaisi tietää, pystyykö n. 130 kilon kokonaispainoa pitämään hangen päällä millään järkevän kokoisilla lumikengillä? Vai pitääkö sitoa hetekat jalkoihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Harhailija
30.12.2008 15:34

Juu, kyllä minunkin on tarkoitus kulkea "syvässä lumessa", sen lumen päällä, aivan kuten mäkäräisenkin ongelman ymmärtäisin... Wink

Kiitos! Sait mun vakuutettua omakohtaisten kokeilujesi perusteella, eivät kuulosta munkaan lumikengiltä...

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Lumikengät? Hyvät ja toimivat...
Tapsa
30.12.2008 16:30

Harhailija kirjoitti:
Olis mukava kuulla kommentteja eri lumikengistä, mitkä on kenenkin mielestä parhaat ja millä perusteella, varsinkin jos joku on päässy oikein käytössä vertailee. Hinta/laatusuhteet... Joudun varustautumaan pienellä pudjetilla, mutta hyvästä kannattaa maksaa, sen olen oppinut kantapään kautta!

Tietty eri käyttötarkoituksiin on erinlaisia, itse tarvitsen isoja syvään lumeen, pienempiä on jo muutamat kertyneet, oon tullu siihen tulokseen, että retkeilykalustoo pitää olla, ja joka lähtöön sopivat...

Minulla on 20euron "halpikset" mutta olen pärjännyt täällä Pirkanmaan vähilumisilla hangilla Very Happy Alumiinirunkoiset on kestäneet hyvin käytön ja siteet myös, joten aina ei päde sanonta että halvalla ei saa kestävää Wink

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

George
30.12.2008 17:56

Tässä olisi ns. klassinen malli On kyllä minulla jäänyt vähälle käytölle Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luonnossa kävijä.
30.12.2008 18:08

mulla on ollut pari talvea käytössä Tubbs ridgelinet 30 ": https://www.ulkoilukauppa.com/index.php?osasto_id=24&ryhma_id=76&alaryhma_id=136&sijainti_id=3488

Olen kuljeksinut noilla saaristossa, jossa lunta paikoin paljonkin, sitten tuulen puhaltamalla jäällä, toimii hyvin.
Varpaiden alla on akselirauta, joka helpottaa kulkua ja pohjassa on todella hyvät "jäätikköraudat", jotka pureutuu jäähän ja takaa lähes seinäpidon.

No itselläni elopainoa n. 75kg, eli n. 80kg varusteineen, kantaa kohtuullisesti pehmeässä lumessa, mutta vois olla seuraava koko 36" vielä parempi.
Hintaahan noilla tietenkin on. mutta tosi laadukkaan oloisesti tehty, kaikinpuolin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

mäkäräinen
30.12.2008 18:50

McKinley Summitit saattavat olla kyllä kevyemmille savusilmille hyvät, vaikka eivät minua kamppeineni hangella kannattaneetkaan.
Olivat helpot kiinnittää saappaisiin hanskat kädessä ja kiristykset onnistuivat tuosta vaan. Luultavasti ovat aika kestävätkin, heikkotekoiset olisivat sillä massalla kyllä johonkin suuntaan vääntyilleet.
Siteen ja lumikengän liitos varmaan noissa se osa mikä ekana piiputtaa.
 Sivun alkuun

turtles
30.12.2008 19:01

Näytti äsken Joensuussa (olikohan intersport vai eräurheilu) olevan Tubbs Altitude 36 lumikengät tarjouksessa 99 euroa. On muuten todella hyvät lumikengät pehmeisiinkin lumiolosuhteisiin. On tällaisista kengistä muutaman vuoden ja usean sadan kilometrin kokemus. Toimii!!! Eikä tuohon hintaan ollenkaan huonompi hankinta.
 Sivun alkuun

boueme
30.12.2008 19:58

mäkäräinen kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, pystyykö n. 130 kilon kokonaispainoa pitämään hangen päällä millään järkevän kokoisilla lumikengillä? Vai pitääkö sitoa hetekat jalkoihin.

Hetekat pitää olla, mutta sitten kokonainpaino on jo lähemmäs 200kg, ja taas upotaan. Villi arvaukseni on että meidän yli satakiloisten keijukaisten pitää jättää lumikenkähommat sikseen ja hankkia kunnon sukset.

-B

teuvo
31.12.2008 0:02

Jaa.. lumestahan se paljon riippuu eikä taida olla koko Suomen lumille tarkoitettuja kenkiä olemassakaan. Ne pienet muoviläpyskät, jotka on tarkoitettu kovalle alppi- ja jäätikkölumille toimivat varmaan hyvin keskieuroopan rinteillä ja kanada-malliset trapperit omassa lumielementissään. Suomen olosuhteissa on tullut kokeiltua useampia läpysköitä ja todettua, että hauskoja ovat tietyllä varauksella tiettyihin aktiviteetteihin. Totuushan on se, että hangen pinnalla ei millään lumikengillä kävellä tai jos kävellään, niin sitten on teräshankikanto, jossa kävelee vaikka eccoilla uppoamatta. Toinen tosiasia taitaa olla se, ettei läskeille lumikenkiä löydy Embarassed . Valmistajien lupaukset kantavuuskiloista voi jättää omaan arvoonsa. Siitähän voi lähteä, että kengän pinta-ala ratkaisee ja pienellä kengällä ei kevytkään höttö-lumessa kulje uppoamatta. Kun hanki kantaa, isompikin nauttii pienenkin kengän jääpiikeistä ja siitä, ettei joka neljäs askel upota munia myöten. Sellaisia kenkiä en ole löytänyt, joilla itse Suomessa pidempiä vaelluksia lähtisin tosissaan tekemään.. taitaa olla esi-isät keksineet sukset sitä varten. Toisaalta lapissa olisi jäänyt moni tunturi käymättä ilman kenkiä. On ne Mckinley Summitit hintaansa ja pinta-alaansa nähden ihan ok. Säilyttävät muotonsa. Eivät hajoa ensimmäisenä siteestä, vaan kovassa käytössä kankaan/rungon niittauksista. ja tämähän on korjattavaa asiaa samalla tavalla, kuin 100-200€ kalliimmissakin. Ihan halpiksia en ole viitsinyt reissussa retuuttaa, kun muutakin kannettavaa on, mutta en niitä tubbsejakaan kairaan matkasta heittänyt, vaikka halvempien lailla hajosivat. Jos pidemmällä matkalla törmätään, niin minut tunnistaa rinkkaan kiinnitetyistä suksista tunturiin ylös mennessä ja alas tullessa yleensä epämääräisessä kunnossa olevista rinkkaan kiinitetyistä läpysköistä. Halvalla ei saa hyvää, mutta näissä "uusissa" romppeissa kauppiaiden katteet ovat sitä luokkaa, että kannatta myös miettiä, paljonko on halukas maksamaan
 Sivun alkuun

Umpihanki
31.12.2008 5:49

George kirjoitti:
Tässä olisi ns. klassinen malli On kyllä minulla jäänyt vähälle käytölle Smile

Noihan vois laitttaa vaikka kamarin seinälle koristeeksi.
 Sivun alkuun

Savolainen
31.12.2008 9:46

..

Viimeinen muokkaaja, Savolainen pvm 14.05.2019 19:54, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Harhailija
31.12.2008 11:00

Tubbsit kuulostavat olevan suosiossa...

Yksi kaveri ylisti tubbs mountaineereja 36" kovasti, mutta niitä ei taida löytää kotimaasta, enkä kyllä tiedä hintaluokkaakaan...

36" tubbseista 100 ernamoo, ei kuulosta pahalta!

Eräsuksia mulla on, sukset alle kun on suksi maastoa ja läpyköille kun korkeuskäyrät rupee hipoo toisiaan, näinhän se menee...

mäkäräinen
31.12.2008 11:31

Harhailija kirjoitti:
ja läpyköille kun korkeuskäyrät rupee hipoo toisiaan, näinhän se menee...

Oletko mennyt läpyköillä koskaan rinteessä?
 Sivun alkuun

mäkäräinen
31.12.2008 11:33

boueme kirjoitti:
Villi arvaukseni on että meidän yli satakiloisten keijukaisten pitää jättää lumikenkähommat sikseen ja hankkia kunnon sukset.

-B

Kyllä se taitaa näin olla, suksetkin hommattava pitemmästä päästä.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Vanhat ei niin hyvät retkeilytaidot j... Firelake Erämies eri aikakausina 44 09.09.2017 13:26 Katso viimeisin viesti
M: lumikengät MarttiJ Ostetaan ja Myydään 0 15.05.2017 14:35 Katso viimeisin viesti
Halvat ja hyvät ulkoiluvaatteet MountEverest Kesävaellusvarusteet 62 06.03.2017 11:11 Katso viimeisin viesti
Perinteiset lumikengät -hieman kokemu... H2SKV Talvivaellusvarusteet 8 28.03.2016 12:53 Katso viimeisin viesti
M: STC Snow Venture hybridi eräsukset... lalauri Ostetaan ja Myydään 2 02.02.2016 21:56 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 9
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Siirry: