Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Telttakeskustelu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 213, 214, 215, 216  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: teltta
jääleinikki
18.02.2020 8:11

Mitkä seikat painoivat, että olet päätymässä juuri H Nalloon? On heillä muitakin malleja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rastigaissa
18.02.2020 9:17

Tuoteselostuksen mukaan hain mahdollisimman kevyttä, mutta lujaa. Yhdelle kannettavaksi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
18.02.2020 10:25

Oletko tutkinut H Aktoa? Itse olen ollut siihen tyytyväinen. Itikattomana aikana pidän väliverhoa auki, tehostaa tuuletusta ja on muutenkin mukavampi (minusta). Tietysti itse ovenkin voi jättää auki katseluun ym.

Ilmankosteuden ollessa korkea tuuletus ei toimi missään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

jääleinikki
18.02.2020 12:05

rastigaissa kirjoitti:
Tuoteselostuksen mukaan hain mahdollisimman kevyttä, mutta lujaa. Yhdelle kannettavaksi

Yhdelle kannettavaksi, mutta mutta onko yöpyjiä myös vain yksi. Jos vain yksi yöpyjä eikä talvikäyttöä, löytyy hyviä vaihtoehtoja sooloteltoista, myös merkkiä H. Se on kyllä hyvä merkki.
 Sivun alkuun

Pepi
18.02.2020 12:43

Ainakin vanhanmallisen Nallon tuuletus on riittävän hyvä, kunhan virittää helmat oikein.

cobbo
18.02.2020 13:52

Pepi kirjoitti:
Ainakin vanhanmallisen Nallon tuuletus on riittävän hyvä, kunhan virittää helmat oikein.

Kuinkahan paljon Hilleissä tuuletus paranisi jos nostaisi y-tikulla tai muulla teltan liepeet parista kohtaa irti maasta? Sama ominaisuus joka tekee niistä hyvän kylmällä ja tuulisella säällä, hidastaa ilmanvaihtoa sisällä. Ensi kesää varten pitää väkertää polycryosta tai muusta myös apsidin lattian suurelta osin kattava alusta, jotta näkee kuinka iso vaikutus on maasta nousevalla kosteudella.

Enanissakaan päätyjen verkkoräppänät eivät riitä, vaikka siinä on panostettu ilmanvaihtoon. Ei kosteus ole koskaan ollut sisäteltassa isoksi haitaksi, mutta melkoinen vesikerros ulkoteltan sisäpinnalta löytyy aamuisin, siis oviaukottoman seinän puolelta.
 Sivun alkuun

hannes
18.02.2020 17:36

Enanissa ja Aktossa taitaa olla aikalailla samanlaiset tuuletukset. Ulkoteltan kosteus ei ole minua haitannut koska sisäverkko on pitänyt pahimman pois.

Paras tuuletus minulla on ollut Nammatj 3:ssa mutta kakkonenkin tuosta mallista on aika painava, joten tuskin kysyjälle käy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

jääleinikki
18.02.2020 19:29

hannes kirjoitti:
Enanissa ja Aktossa taitaa olla aikalailla samanlaiset tuuletukset. Ulkoteltan kosteus ei ole minua haitannut koska sisäverkko on pitänyt pahimman pois.

Paras tuuletus minulla on ollut Nammatj 3:ssa mutta kakkonenkin tuosta mallista on aika painava, joten tuskin kysyjälle käy.

Joo, oman kokemukseni mukaan Nammatjin tuuletus on paljon parempi kuin Nallon. Nallonkin tuuletus tuntuu kehittyvän parempaan päin. Nammatj 3 gt käytössä, on kyllä hyvä teltta.
 Sivun alkuun

Pepi
18.02.2020 20:55

cobbo kirjoitti:
Pepi kirjoitti:

Kuinkahan paljon Hilleissä tuuletus paranisi jos nostaisi y-tikulla tai muulla teltan liepeet parista kohtaa irti maasta?

Ei siihen mitään Y-tikkuja ainakaan Nallossa tarvita. Niin vanhan kuin nykyisenkin mallin tuuletus on suunniteltu toimimaan jalkopään helman alta oven yläpuoliseen poistoaukkoon tai tuulella päin vastoin. Normaalimittaisilla helmanaruilla kangas jää sopivasti irti maasta. Uudessa mallissa näkyy olevan vielä mahdollisuus jopa rullata helmaa hiukan ylös.

Olen kyllä nähnyt senkin kummallisuuden, että joku tikuttaa tuon perähelman kiinni maahan, mutta silloin on teltan käyttöohje jäänyt lukematta tai ymmärtämättä.

aleppinen
18.02.2020 21:07

Itse olen yli 190cm pitkä ja aika usein makuupussin jalkopää kastuu kondenssivedestä. Telttana H Anjan 3. Muuten ollut hyvä ostos ja on kestänyt kovissakin tuulissa.
 Sivun alkuun

Aaro
18.02.2020 22:52

Pepi kirjoitti:
Onko sinulla kokemusta kaasukeittimen käytöstä Nallossa
 Sivun alkuun

Pepi
19.02.2020 8:56

Vain absidissa. Keitin sijoittuu silloin suoraan tuuletusaukkona toimivan oven yläreunan alle. Niin kosteus ei muodostu ongelmaksi, kun tuuletus on suoraan ulos. Lämmittämiseen en ole keitintä käyttänyt edes talvella, eikä Nallo mikään talviteltta olekaan.

Nalloni on siis vanhaa mallia, jonka kaaret ovat saman pituiset (samat mitat kuin Nammatjissa). Avaan oven aina ylhäältä, koska silloin saan heti seisomakorkeuden oviaukolle.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: tetta
jääleinikki
19.02.2020 12:29

Pepi kirjoitti:
cobbo kirjoitti:
Pepi kirjoitti:

Kuinkahan paljon Hilleissä tuuletus paranisi jos nostaisi y-tikulla tai muulla teltan liepeet parista kohtaa irti maasta?

Ei siihen mitään Y-tikkuja ainakaan Nallossa tarvita. Niin vanhan kuin nykyisenkin mallin tuuletus on suunniteltu toimimaan jalkopään helman alta oven yläpuoliseen poistoaukkoon tai tuulella päin vastoin. Normaalimittaisilla helmanaruilla kangas jää sopivasti irti maasta. Uudessa mallissa näkyy olevan vielä mahdollisuus jopa rullata helmaa hiukan ylös.

Olen kyllä nähnyt senkin kummallisuuden, että joku tikuttaa tuon perähelman kiinni maahan, mutta silloin on teltan käyttöohje jäänyt lukematta tai ymmärtämättä.

Miksi tuulella päinvastoin?
 Sivun alkuun

Korvapuoli
19.02.2020 13:15

Minulla on kahden ikäistä Nalloa. Uudemmassa on sisäteltassa pienehkö kolmion muotoinen tuuletusaukko verkkokankaalla. Kummankin teltan tuulettuminen ilman sisäkattoon tulevaa kosteutta on täysin riippuva säästä, vaikka kuinka ylös yrittäisi helmat nostaa peräpuolelta.
Kovalla tuulella pysyy kuivana.
Luulen, että suurimmalla osalla jotka laittavat helmat mahdollisimman maata vasten hakevat lämpöä telttaan.
Ruokaa olen Nallo 2:sen absidissa kokkaillut, vaikka hankalaa on ollut varsinkin kun kaasukeittimeni on pullon päälle ruuvattavaa mallia. Saa olla tarkkana ettei töni nurin keitintään, varsinkin jos täytyy välillä käydä ulkona. Tilapaisesti itseni huoltotoimenpiteiden aikana olen tuollaisella polttimella telttaa lämmittänyt. Tarkkana saa olla, ettei polta telttaa ja itseään.
Lämpenee huippunopeasti, samoin kylmenee.

jk. tietenkin jos ei sadetta pelkää saa tuuletuksen paremmaksi rullaamalla oviliepeet kokonaan auki.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: tetta
Pepi
19.02.2020 13:24

jääleinikki kirjoitti:

Miksi tuulella päinvastoin?

Tyynellä nukkujan lämpö tuulettaa alhaalta ylös. Koska Nallo on tarkoitettu pystytettäväksi ovi vastatuuleen, tuuli painaa ilmaa tuuletusaukosta sisään ja se siis tuulettaa ylhäältä alas. Harvoin on niin tasainen lievä tuuli, että se tasan kumoaisi lämpimän nosteen koko ajan.

Kondenssia minulla on esiintynyt yleensä vain hyvin kylmällä säällä. Silloin se on jäätynyt kuuraksi kattoon ennen tuulettumistaan. Nukkujasta haihtuvan veden määrä on melko yksilöllistä. Olen pienikokoinen ja ilmeisen kuiva.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 213, 214, 215, 216  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 214 Yht. 216
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 213, 214, 215, 216  Seuraava
Siirry: