Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Hyvä vaellusasu?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
oinaspässi
17.06.2010 22:05

Mr_C kirjoitti:
Onko kukaan käyttänyt sitä Fjällrävenin vahaa kyllästääkseen jonkin muun valmistajan puuvilla- tai puuvilla-sekoite-kankaiset housut / takin ?
Onko G1000 kankaassa jokin erikoisominaisuus jonka takia vahaa voisi käyttää vain siihen?
Olisi hyvät reisitaskuhousut joiden kyllästystä miettiinyt.
Mä kokeilin kyllästää sillä R-Colletion anorakin. Meni ihan persiilleen, vaikka tein ihan samalla tyylillä kuin fjellujen kankaan kanssa. Takki oli puhdas, hankasin vahaa hyvin ohuen kerroksen, silitysraudalla miedolla lämmöllä... jäi semmoisia tummia laikkuja ja jotenkin kaikki meni huonosti? Väri takissa oli alunperin semmoinen tumman punertava. Laikut paistoi siitä sit rumasti. Pesin sen pari kertaa ja värjäsin sitten värinapilla mustaksi. Tuota vahaa on kyllä aivan helvetin vaikea käyttää, tai sitten vaan en osaa?
Fjellun kankaisiin on onnistunut hyvin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Resupekka
17.06.2010 22:30

Korpijaakko kirjoitti:
Resupekka kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
kelvoton kesällä

Miksi?

Ehkä vähän voimakas sanavalinta, mutta ainakin itselleni vuorellinen (verkkovuori tai vuorikangas) kalvoasu on kesäkäyttöön liian kuuma ja tuulettuu huonommin kuin vuoriton. Voriton on monikäyttöisempi. Lisäämällä ja poistamalla alempia kerroksia voi vaikuttaa asustuksen lämpimyyteen, mutta vuorta on vaikea säätää. Tai, no, saksilla, neulalla ja langalla...

Itse olen tyytyväinen 2-kerros verkkovuorelliseen Goretakkiini. Käytän gorea ainoastaan sulan maan aikana sadeasuna, ja koska alla on usein pelkästään t-paita, tuntuu verkkovuori mukavammalta ihoa vasten. Yksilöllistä...

oinaspässi kirjoitti:
jäi semmoisia tummia laikkuja ja jotenkin kaikki meni huonosti?

Oliskohan tuossa kyse siitä, että nähdäkseni fj-kankaat ovat ostettaessa valmiiksi käsitelty vahalla. "Puhdasta" kangasta käsitellessä kotioloissa lienee vaikeampi saada tasainen tulos.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

oinaspässi
17.06.2010 22:36

Voi olla. Kun kynttilästä läiykkyy steariinia vaatteille, näyttää suunnilleen samalta kuin ko. tapauksessa, se vaha ei tunnu siliävän, vaan köntsähtelee kiinni sinne tänne.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Resupekka
17.06.2010 22:43

Fj-kangas on aika liukkaan ja kovan oloista (nytkin pökät jalassa). Voihan siinä joku taika olla...

Kuvittelisin, että ainakin vähänkään nukkamaiseen pintaan vahaa on todella vaikea saada leviämään tasaisesti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
17.06.2010 23:23

Resupekka kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen 2-kerros verkkovuorelliseen Goretakkiini. Käytän gorea ainoastaan sulan maan aikana sadeasuna, ja koska alla on usein pelkästään t-paita, tuntuu verkkovuori mukavammalta ihoa vasten. Yksilöllistä...

Totta tuokin. 3-kerroksinen kalvo (esim. Paclite) ei tunnu suoraan iholla mukavalta eikä tunnu silloin hengittävänkään kovin hyvin (kalvon sisäpinta ja iho kostuu, jolloin kalvo ei logiikkani mukaan toimi). Itse käytän useimmiten kalvon ja ihon välissä jotain vaatetta, kesällä esim. urheilukerrastoa. Jos on riittävän lämmin pidän alla T-paitaa ja työnnän kalvotakin hihat kyynärpäihin. Ihan kuumalla ja sateessa kulkiessa koko kalvotakin mielekkysy mietityttää, jos vaan antaa sen kerraston paidan kastua...

matsoni47
19.06.2010 11:14

Itse käytin vuodet vanhaa intin pellepukua, sisältä valkoinen ja toinen puoli maastoväri. Muuten lyömätön, mutta taskuja liian vähän.
Sitten nuoriso kielsi sen käytön kun minua ei kuulemma löydä jos jotain sattuu! Jouduin hommaamaan kalvollisen vaellusasun, sinisen, kun on ainoa väri jota ei ruskassa tapaa.
Alla oli, ja on verkkopaita, sitten peltipaita tai joku muu. Hyvin harvoin tarvitsee vaelluksen aikana mitään muuta. Tauolla sitten semmoinen kalvotakki päälle. Tai sadeviitta, joka on ehkä tärkein varuste reissussa.
Ihan tavallisia kalsareita alla, mitä nyt sattuu halvalla saamaan.
Tämä vaan sen takia, että jos joku suunnittelee eräilyn aloittamista, ei pidä säikähtää varustepuheita.
Toki extreme olosuhteissa pitää ruveta huomioimaan varustus, mutta alkuun pääsee kyllä vähemmälläkin.

Sissihkö
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

gubbe
19.06.2010 11:58

Ite olen käyttänyt sitä fjällrävenin vahaa tuntsan maastopukuun, siinä on joku vaha ennestään. Olen ensin hangannut sillä vahanpalasella kangasta. Miedolla lämmöllä silitysraudalla pyöritellyt kankaan päällä(huom. leivinpaperi tietenkin kankaan ja raudan välissä ettei sotke rautaa). Lopputulos oli hyvä, mitä nyt toinen lahje vähän jäykkä, tiedä sitten laitoinko liikaa vahaa vai poltinko polyesterin kankaasta?
 Sivun alkuun

Herrahuu
19.06.2010 19:37

matsoni47 kirjoitti:
Itse käytin vuodet vanhaa intin...

Jaa-a,
mistä saa peltipaitoja? Sellaisia vanhan liiton.

Jotka vain paranee käytössä.
 Sivun alkuun

matsoni47
19.06.2010 23:30

Itse hommasin vuosia sitten Valtion pukutehtaalta. Se on loppu. Milpro on myös myynyt, ja varusteleka. kannattaa tiedustella.

Hyvää yötä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Hamalainen
20.06.2010 8:43

Erämessuilla katselin Tuntsan kodan osastolla peltipaitoja. Peltipaidan malli sinaänsä on kai aika helppo ommella mutta mistä saa riitävän hyvää flanellia. Tietääkseni Fianlayson Forssa on myöskin kuopattu. Oikaiskaa jos jollakulla on parempaa tietoa. Taitaa ainoa mahdollisuus löytää aitoja Vpu peltipaitoja kirppareilta. Myöskin Rautaruukki on käyttänyt peltipaitoja työasuissaan mutta en tiedä mistä niistä voisi ostaa.
 Sivun alkuun

seppo
20.06.2010 10:04

Peltipaitoja saa ainakin kahdesta paikasta: Tuntsa ja Armyvaatteet.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

gubbe
20.06.2010 11:01

Sa-kaupoista kannattaa tsekata. Tikkakoskella ja hämeenlinnassa ainakin on en tiedä löytyykö muualta, kuopiossa lopetettu..?! Myös muuta retkeilyssä käyttökelpoista tavaraa, ja vielä järki hintaan.
 Sivun alkuun

tst
08.07.2019 18:47

Mielenkiintoinen ketju joka on ollut unholassa. Itsellä toimii parhaiten hyvin hengittävät puuvillaiset vermeet, kalvollisissa pakahtuu. Itse asiassa takki on aivan liikaa jos taapertaa rinkka selässä eli silloin vain jokin ohut pitkähihainen paita päälle ja tällöin vaellussandaalit on jalassa sopivimmat. Suot ei haittaa jos on kohtuullisen lämmintä, tosin sandaalin remmit on koetuksella. Leirissä kipinöitä ja möyrimistä kestävät M65 tyyliset päälle ja untsikkaa tai ehkä mieluummin primaloftia välikerrokseen. Leirikenkinä ehkä crocsin jäljitelmät, kahluusaappaat on aina mukana koska kalastuskeikkoja. Alusasuna verkkovermeet on yliveto ja merinovillasekoitusta on mukana myös, kunnon kaulus tai puff pitää olla. Yksi alpakkavillainen villapaita voi olla joskus matkassa ja alpakkahan on muutaman kerran lampaanvillaa lämpimämpää. https://alpa.fi/alpa-alpakka/ EDIT Näppylä- tai kangassormikkaat on mukana ja ne toimivat kalastaessa, nuotiohommissa ja kirvestä heilutellessa. Toki myös jonkin sorttinen myssy.
 Sivun alkuun

tst
09.07.2019 9:12

KaukoAntero kirjoitti:
Olenkos muuten ainoa täällä, joka käyttää kahluuhousuja myös sadehousuina? Ne kahluuhousut kun on mukana kalastuksen takia ja nykyiset kumipohjaiset kahluukengät kelpaa kävelyyn lähes siinä kuin vaelluskengätkin. Ovat yllättävän mukavat, varsinkin jos meno ei ole vaahtosuista paahtamista (eipä edes kunto riittäisi) eikä keli kovinta hellettä. Olen pari kertaa kävellyt rinkka selässä tällä varustuksella koko päivän ilman suurempia hikoilu -ym. ongelmia.
Kauko
Kaikenlainen varusteiden tuplaaminen on yritetty karsia pois joten kahluusaappaat toimivat sekä saappaina että sadehousuina. Märässä varvikossa etenemiseen hyvät pelit.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Fjällräven vaha
tiojanie
11.07.2019 13:27

Itse olen sulattunut tuon FJ vanhan hiustenkuivaajalla. Tulee paljon tasaisiempi jälki kun silitysraudalla. Kerran kokeilin sillä ja iha laikukas.
Nykyisin helposti tasainen jälki.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tuli on hyvä renki mutta huono isäntä vaari saaresta Muu Suomi 1 19.03.2019 19:45 Katso viimeisin viesti
M: Nikon D7000-runko, 400 euroa, kunt... Navigaattori Ostetaan ja Myydään 0 28.08.2015 21:11 Katso viimeisin viesti
Myöhäis-syksyn/alkutalven vaellusasu? Korvapuoli Talvivaellusvarusteet 26 09.08.2015 12:07 Katso viimeisin viesti
Missä hyvä 120km rengasreitti? Daddy Lappi 12 18.07.2015 8:43 Katso viimeisin viesti
Hyvä aika alennuslennoille Appa Lappi 4 18.08.2014 15:21 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: