Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hltmuuu
27.01.2010 18:42

Kaiketi yksi hyvin oleellinen tekijä turvallisuuden ja ehtimisen kannalta on oikeaan kulkeminen kohti kohdetta.Siinä olen täysin päinvastaista mieltä mitä täällä ,omanko etevyyden nimissä ,esitettiin että kartta ja kompassi syrjäyttää täysin gps:n ja jota ei itse asiassa tarvitsekaan paitsi laiska suunnistaja.
Kun pimeässä ja joko sumussa tai lumimyräkässä kulkee ja ei näe mitään, niin antaa mennä pelkällä suunnalla .Vähän matkaa voipi kaiken osaavakin päästä, mutta yksin ja kylmissään väsyneenäkin taivaalta tuleva turva on ainakin minulle mahdollistanut sen mihin en aikaisemmin uskaltanut, ja sen kehtaan vajavuudessani tunnustaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Ahonlaitaa
27.01.2010 18:49

Metsän Omena kirjoitti:
Epäilenkin sitä typeryydeksi, kuten sanoin. Toisaalta ikäkin on jo sen verran sopiva, että mieluummin tuuperrun sinne kuin jonnekin muualle. Sen asian suhteen olen sinut.

No ei siinä sitten mitään, jos toiminta ja päämäärät ovat järkevässä suhteessa toisiinsa.

tyy kirjoitti:
En tosin rehellisesti sanoen tiedä, miltä oikeassa hätätilanteessa tuntuisi.

Jos koipi murtuu, on tilanne helppo. Silloin ei muu auta kuin yrittää saada apua. Avunhuuto noussee spontaanisti. Jos taas rinnassa ja käsivarressa puristaa ahnaasti ja infarktin oireet ovat selvät, saattaa kynnys avun pyytämiseen olla korkeampi, mutta järkevää se ehdottomasti olisi - silläkin uhalla että oma tulkinta tilanteesta onkin väärä. Jäihin putoamisen jälkeen jokainen perusmies yrittänee lämmitellä omin avuin, mutta jos huomaa, ettei toimintakyky rupea palautumaan, niin taas olisi järkevää soitella tai painella, mutta useimmat yrittänevät vielä kerran - jotkut viimeisen kerran.

Avun pyytäminen on helppoa, kun tilanne on yksiselitteinen eli kun esimerkiksi liikuntakyky kertakaikkiaan murenee. Muissa tapauksissa joutuu taistelemaan mielensä kanssa, punnitsemaan oikeuksia ja velvollisuuksia, haittaa ja hyötyä, häpeää ja pelkoa ja niin edes päin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
27.01.2010 18:53
Vieras

Ahonlaitaa kirjoitti:
Jos koipi murtuu, on tilanne helppo.

Toi on tosiaan no-brainer.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
27.01.2010 19:00

Ulkomaalaiset soittelee monesti apuja liian helposti,kun suomessa toi pelastus ilmainen oli sitten kuka tahansa.Meneppä Alpeilla hekoa pyytään ja ei ole matkavakuutusta niin koko lasku tulee sinun kontolle vaikka ulosottoon suomeen.Sama muuten Ruotsissa ja Norjassa jos ulkomaalainen.
 Sivun alkuun

Napakettu
27.01.2010 22:55

varg62 kirjoitti:
Ei muuten lennä.Suomessa Heko lentää vain jos sää sällii sen ei silloin,kun on vain yksi henkilö vaarassa ja kova lumimyrsky.Silloin lähtee kelkkapelastajat etsiin.Ulkomailla pikkasen toisin,mutta suomessa aina katsotaan ettei vain kallis kopteri hajoa. Laughing Laughing

Tuttavapiiriini kuuluu parikin pilottia jotka työkseen lentävät pelastushelikopteria, ja heidän kertomuksistaan saa kyllä toisen käsityksen.
 Sivun alkuun

varg62
27.01.2010 23:09

Kertomukset ja totuus on aina eri asia.Ei missään maailmassa lähde lentäjä lenteleen kunnon lumimyrskyssä.Ei yksinkertaisesti pysy ilmassa.Eikä lentäjät päätä lähdöstä ollenkaan.Ne voi päättää vain jotta keli huono ei lennetä vaan eivät voi lähteä jos niille ei lupaa anneta huonon kelin takia.
 Sivun alkuun

gubbe
28.01.2010 0:02

varg62 kirjoitti:
Minulla oli valopistooli ja kyllä siihen luvan sai.Sanoin silloin kyllä venehommiin eikä ne nykyäänkään tarkista onko edes venettä ellei joku kriminaalin näköinen mene lupaa hakeen Laughing Laughing Liian raskas kantaa ja ei lennä niin korkealle raketit,kuin kunnon hätäraketti.Nyt on se kynämallien lelu vielä aina mukana ja voihan sillä huvikseen ammuskella uutenavuotena.Lupa siinäkin piti olla vaan ei tee mitään ellei ole ihan avotunturissa tai vesillä.Vain 60 metriin lentää sillä raketit.

Monella valopistoolin ammuksella on nousu korkeus 300 metrin luokkaa.
 Sivun alkuun

varg62
28.01.2010 0:10

Puhuin siitä kynämallisesta.Siinä 60-100m vain.Normi menee sinne 250-300m ja hätäraketti kilometriinkin saakka.
 Sivun alkuun

Resupekka
28.01.2010 1:12

Järkevä varautuminen etukäteen on paikallaan...

Mutta muuten minua kyynikkona jaksaa aina vain hämmästyttää tämä ihmisen tarve pelastautua pulasta/tuhosta ja varautumisesta sen varalle.. Näyttää olevan monenmoista etukäteen mietittyä konstia...

Mikä teistä/meistä tekee pelastamisen arvoisia? Kuinka paljon sen eteen tulisi tehdä? Miksi?

Yksilöt ilmeisesti kokevat itsensä jotenkin ainutlaatuisina/pelastamisen arvoisina/korvaamattomina/(pelkureina).

Myönnän, että todennäköisesti tosipaikan tullen omakin henkinen kanttini pettäisi ja huutaisin kaikkia taivaan ja maan voimia apuun, mutta olen etukäteen yrittänyt omaksua sellaisen asenteen, että kaikki ajallaan ja kun aika jättää ei kun esirippu alas! Ja maallinen elämä muiden osalta jatkuu sen jälkeen ennallaan, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...
 Sivun alkuun

Korpijaakko
28.01.2010 1:18

Resupekka kirjoitti:

- -
Mikä teistä/meistä tekee pelastamisen arvoisia? Kuinka paljon sen eteen tulisi tehdä? Miksi?
- -

Olen itselleni korvaamaton. Ehkä myös joillekin läheisilleni. Se tekee minusta ainakin itselleni pelastamisen arvoisen.

Minussa on lähes rajaton potentiaali, ehkä pelastamisekseni kannattaisi tehdä paljonkin? Jos sellainen päätös pitää joskus tehdä, niin se ei onneksi ole minun päätettävissäni. Sen päättävät muut, ehkä kyyniset resupekat.

Resupekka
28.01.2010 1:28

Korpijaakko kirjoitti:

Olen itselleni korvaamaton. Ehkä myös joillekin läheisilleni. Se tekee minusta ainakin itselleni pelastamisen arvoisen.

Minussa on lähes rajaton potentiaali, ehkä pelastamisekseni kannattaisi tehdä paljonkin? Jos sellainen päätös pitää joskus tehdä, niin se ei onneksi ole minun päätettävissäni. Sen päättävät muut, ehkä kyyniset resupekat.

Ihailen kateellisena tuota asennetta. Vilpittömästi. Se on todennäköisesti parempi kuin minun.
 Sivun alkuun

Masamu
28.01.2010 11:16

Mulla on valopistooli veneessä ja siihen laskuvarjopateja joiden nousukorkeus on 300 metriä, eikös se ole jo riittävästi.
 Sivun alkuun

Napakettu
28.01.2010 11:59

varg62 kirjoitti:
Kertomukset ja totuus on aina eri asia.Ei missään maailmassa lähde lentäjä lenteleen kunnon lumimyrskyssä.Ei yksinkertaisesti pysy ilmassa.Eikä lentäjät päätä lähdöstä ollenkaan.Ne voi päättää vain jotta keli huono ei lennetä vaan eivät voi lähteä jos niille ei lupaa anneta huonon kelin takia.

Olen itse ollut mukana kun heko nouti sydänpotilaan tunturista melkoisessa tuiskussa.

Mitä tulee pilottien juttuihin niin luotan niihin kyllä enemmän kuin satunnaiseen nettitietoon.
 Sivun alkuun

tyy
28.01.2010 13:07
Vieras

Kaikki jotka odottavat, että heidät haetaan hekolla tunturista pulasta johon ovat itse itsensä vapaaehtoisesti järjestäneet, ovat tietenkin ainakin maksaneet Aslakin kannatusmaksun.

http://www.aslak.fi/yhdistys.htm
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

ultramara
28.01.2010 13:13

tyy kirjoitti:
Kaikki jotka odottavat, että heidät haetaan hekolla tunturista pulasta johon ovat itse itsensä vapaaehtoisesti järjestäneet, ovat tietenkin ainakin maksaneet Aslakin kannatusmaksun.

http://www.aslak.fi/yhdistys.htm

Jokaisesta hälytyksestä kilisee Aslakin kassaan rahaa. Mitä enemmän hälytyksiä, sitä kannattavampaa toiminta on. Käsittääkseni myös lentäjät ja muu henkilökunta kuittaavat joka hälytyksestä palkkion.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Solumuovialusta talvella tumssi Talvivaellusvarusteet 18 24.02.2019 20:21 Katso viimeisin viesti
Uk-puiston eteläosa talvella Jaho Lappi 32 25.01.2019 13:38 Katso viimeisin viesti
Mistä yhdeksi yöksi lämpöä makuupussiin Aaro Talvivaellusvarusteet 32 02.03.2018 21:01 Katso viimeisin viesti
paratiisikuru talvella Kerojärvi Lappi 8 25.02.2018 21:55 Katso viimeisin viesti
Jos tarvitset Äkäslompolossa saunaa tms. Timoa Lappi 2 18.08.2017 3:17 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 6 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: