Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Höpinää vaellussauvoista.
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Höpinää vaellussauvoista.
gubbe
03.02.2010 3:37

Elikkäs mistä löytäisin teleskooppi vaellussauvat(2kpl) edullisesti (alle 60€)?

Miten esimerkiksi nämä:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=31903&nimi=Black+Diamond+Syncline

Ovatko vaellussauvat vai niinkuin tuolla lukee: telemark sauvat? Onko noissa eroja?

Tuossapa olisi lomautetulle sopivan hintaiset vaan ovat liian lyhyet:
http://www.partioaitta.fi/product_info.php?products_id=5405

Näissä on ilmeisesti siis kaksi kappaletta, vai?
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=30789&nimi=Vipole+Trekker+Antishock
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
03.02.2010 16:15

Pidemmän päälle iskuvaimennetut sauvat on mukavammat ranteille. Kävelytyylistä riippuen ranteet joutuvat yllättävän kovalle rasitukselle, eikä rannevaivat reissussa ole yhtään mukavia. Jatkuvassa käytössä joustamattomien sauvojen käyttö voi aiheuttaa pysyvien rannevammojen syntymistä. Iskuvaimennetut sauvat ainakin pienentää tätä riskiä.

Näistä esimerkkilinkkien sauvoista ei ole mitään kokemuksia. Kävelysauvat myydään ja hinnoitellaan yleensä pareittain. Poikkeuksena on myös kameramonopodiksi tarkoitettu sauva, jolloin on erikseen mainittu kyseessä olevan kappalehinta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

gubbe
03.02.2010 16:25

rance kirjoitti:
Pidemmän päälle iskuvaimennetut sauvat on mukavammat ranteille. Kävelytyylistä riippuen ranteet joutuvat yllättävän kovalle rasitukselle, eikä rannevaivat reissussa ole yhtään mukavia. Jatkuvassa käytössä joustamattomien sauvojen käyttö voi aiheuttaa pysyvien rannevammojen syntymistä. Iskuvaimennetut sauvat ainakin pienentää tätä riskiä.

Näistä esimerkkilinkkien sauvoista ei ole mitään kokemuksia. Kävelysauvat myydään ja hinnoitellaan yleensä pareittain. Poikkeuksena on myös kameramonopodiksi tarkoitettu sauva, jolloin on erikseen mainittu kyseessä olevan kappalehinta.

sauvoina käyttö olisi hyvin vähäistä: jokien ylityksissä, tunturin huiputtamisissa ja muissa "pahoissa" paikoissa. Laavun/tarpin kepeiksi ajattelin pääasiassa hommata.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
03.02.2010 18:39

Itselläni ja emännällä on BD:n Synclinet (pyydettiin syksyllä tilaamaan varuste.nettiin ja niitä näyttäisi olevan vieläkin).

Sauvat ovat palvelleet lumikenkäillessä ja myöhäissyksyn vaelluksella myös kävellessä kun lumikengille ei ollut tarvetta. Hiihtämiseen olivat itselleni liian lyhyet (pitäisi olla 155-160cm). Sauvat ovat tukevat, mutta raskaat. Jos nimenomaan kävelisin sauvojen kanssa, hankkisin kevyemmät (hiilikuitu tai titaani?). Lumikenkäilyssä toimivat hyvin ja varmaan niistä saa tukea myös vesistöjen ylityksissä ja laavun kepeiksi käyvät siinä missä mikä tahansa keppi. Lumisompa on kai isoin mitä BD:ltä saa, mutta sekin on riittämätön näille pehmeille hangille. Sen kanssa kuitenkin pärjää.

Mustikka
03.02.2010 21:17

Itsellä on vuosia sitten hankitut Lidlin teleskooppisauvat, jotka maksoivat n. 15-17 euroa. Sieltä näitä ei jatkuvasti saa, mutta varmaan muista vastaavista "rompekaupoista" voisi etsiä, jos muu kuin merkkituote kelpaa. Retkillä olen kyllä käyttänyt kevyempiä.
 Sivun alkuun

IkiHonka
03.02.2010 21:42

Korpijaakko kirjoitti:
... Jos nimenomaan kävelisin sauvojen kanssa, hankkisin kevyemmät (hiilikuitu tai titaani?)...

.........No, olkoon. Jääköön sanomatta...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

K-nen
03.02.2010 22:03
Vieras

IkiHonka kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
... Jos nimenomaan kävelisin sauvojen kanssa, hankkisin kevyemmät (hiilikuitu tai titaani?)...

.........No, olkoon. Jääköön sanomatta...

Kakista ulos vain, rumaa tuollainen vihjailu.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
03.02.2010 23:58

Rauha K-nen, rauha. Sinä ja vastaavat minimalistit olette pieni ryhmä, josta ei nyt ollut puhetta.

Ollaan hakoteillä, kun aletaan aloittelijalle puhumaan titaani- ja hiilikuitusauvoista. Jokainen saa tietysti tehdä millaisia hankintoja tahansa, mutta tässä yhteydessä esitettynä ollaan hakoteillä. Jos normaalikäyttöön aletaan noita hankkimaan, niin se tehdään muista syistä kuin todellisesta tarpeesta.

Sen verran olen sauva kädessä kulkenut, että tiedän ettei 200-300 g kädessä paina, vaikka se siinä mukana kulkee viikon pari aamusta iltaan. Enkä ole mikään lihaskimppu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
04.02.2010 1:42

Ikis on ihan oikealla asialla ja oli hyvä, että sanoi sen ääneen - ei jää aloittajalle väärää käsitystä.

Sanoin sen, mitä itse tekisin. Uskon, että turha paino käsissä on turhaa ja jos käsiin tulee painoa, minimoisin sen. Mutta koska se on turhaa painoa, en normaalisti käytä vaellussauvoja. Aikomuksena on kyllä testailla, kun moni niitä tykkää käyttää, jos siinä olisi sittenkin jotain perää?

Varsinkaan, jos ei ole varma vaellussauvojen sopivuudesta itselle tai tarpeesta, ajaa edullisempi (ja painavampi) alumiinisauva varmasti asiansa. Alumiinisauva voi olla jopa parempi esim. kahlauksissa tukena käyttäessä. (Perustuen oletukseen, että se kestää paremmin vääntöä kuin esim. hiilikuitu.)

otsonen
04.02.2010 2:52

Itse olen vedellyt vaelluksilla menemään ihan halpis sauvakävelysauvoilla. Jos teltan tai laavun pystytykseen ei pituussäätöä tarvi ne toimivat varsin mukavasti, eivätkä paljon paina, eivät myöskään hirveän kalliit. Jämäkätkin ovat. Tietysti silloin kun eivät ole käytössä törröttävät rinkan kyljessä pidempinä kuin teleskoopit. Mutta kantavathan jotkut hullut niitä vapaputkiakin( älkää nyt sitten tähän kommentoiko "et mul kyl on teleskooppivapa" Wink) Wink . Mutta että rancen ehdottama jousto - kuinka usein alusta on niin kova että sitä tarvii? Ehkä Kungsledenillä kyllä. Eikä tämä nyt ollut mitään kettuilua palstaveli rancelle, vain eriävä mielipiteeni. Muutaman reissun jälkeen jätin sauvat pois varustuksesta, en nähnyt niitä tarpeellisiksi itselle. Ylityksissä olen niitä sittemmin joskus kaipaillut. Mutta pelkästään niiden vuoksi en ole nähnyt vaivaa kanniskella mukana.

T:Otso

K-nen
04.02.2010 8:32
Vieras

IkiHonka kirjoitti:
Rauha K-nen, rauha. Sinä ja vastaavat minimalistit olette pieni ryhmä, josta ei nyt ollut puhetta.

Ollaan hakoteillä, kun aletaan aloittelijalle puhumaan titaani- ja hiilikuitusauvoista. Jokainen saa tietysti tehdä millaisia hankintoja tahansa, mutta tässä yhteydessä esitettynä ollaan hakoteillä. Jos normaalikäyttöön aletaan noita hankkimaan, niin se tehdään muista syistä kuin todellisesta tarpeesta.

Sen verran olen sauva kädessä kulkenut, että tiedän ettei 200-300 g kädessä paina, vaikka se siinä mukana kulkee viikon pari aamusta iltaan. Enkä ole mikään lihaskimppu.

Kevyttä ja kestävää, eikö se niin mennytkin. Hiilikuitusauvat ovat kevyet, mutta eivät mielestäni riittävän kestävät. Tukevimmat sauvat ovat varmasti riittävän kestävät, mutta eivät enää kevyet.

Kevyimmän mukana kulkeneen sauvan olen katkaissut, hiilikuituista joutuu jatkuvasti varomaan ja reippaasti yli 500g painavan sauvaparin aktiivinen käyttö ei enää ole pelkkää juhlaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
04.02.2010 10:48

Mie en ala väittelemään tuosta tarpeellisuudesta, koska se on henkilökohtainen asia, miten sen sitten kokeekin. Itse en enää ole vaellukselle lähtenyt muutamaan vuoteen ilman sauvaa (yhtä). Se antaa sen kolmannen tukipisteen epätasaisessa maastossa ja helpommissa kahlauksissa. Vuolaammissa virroissa on parempi kunnon seiväs mallia tukkilaisen keksin varsi.

Sauva toimii minulla lisäksi monopodina ja nyt kun mukana kulkee tarppi, niin myös sen kulmatolppana.
 Sivun alkuun

Aaro
05.02.2010 12:05

Itse olen viime vuosina käyttänyt paljon alumiinisia teleskooppi vaellussauvoja ja olen todennut ne itselleni hyödyllisiksi. Enimmäkseen olen kulkenut rinkka selässä vuoristossa ja silloin jyrkissä hankalissa nousuisa ja laskuissa niistä on selvää hyötyä, kun saa käsivoimatkin avuksi. Suomessa harvoin niin jyrkkää kuljetaan.

Lisäksi polveni kipeytyy tyypillisesti yli 1000m laskuissa ja sauvat keventävät rasitusta niin että pystyn suurempiin laskuihin. Tärkeintä kuitenkin on parantunut tasapaino, joka parantaa turvallisuutta syrjäisillä seuduilla, joissa esim känny ei pelitä. Tämä näkökohta varmaan korostuu iän myötä.
 Sivun alkuun

Indigo
02.04.2010 17:16

Hei.

Olen hankkimassa teleskooppisauvoja, ja koska haluan välttyä hutiostoksilta, kysyisin ensin kokemuksia. Smile

Sauvojen olisi tarkoitus toimia apuna vaelluksilla, mutta myöskin keppeinä laavulle/erätoverille. Haluaisin myös melko kevyet sauvat.

Minulla oli aiemmin ihan sauvakävelysauvoina teleskooppisauvat, merkkiä en muista. Nyt kun olen valinnanvaraa plärännyt, niin sauvoja on varsin moneen hintaluokkaan. Aiemmissa sauvoissani teleskooppimekanismi tuppasi pettämään, ja vaelluksilla rasitus luonnollisesti olisi ajoittain paljon sauvakävelyä kovempaa.

Onko siis luotettava siihen, että hinta kertoo laadusta, vai voiko halvemmistakin sauvoista löytyä helmiä? Pelkästä merkistä en haluaisi maksaa. Metsässä sitä ei kuitenkaan kukaan katso. Wink
 Sivun alkuun

TREKKING
02.04.2010 18:29

Sauvakävely kotioloissa on usein treeniä, jossa "hakataan" sauvoja vauhdikkaasti maahan käsivoimien lisäämiseksi kävelyyn.
Vaelluksella eivät kaikki "treenaa", vaan osa käyttää sauvoja paljon hellemmin tukena ja keventämään kuormaa, ylityksissä, telttakeppeinä, jäällä railosondina, yms.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Keskustelua vaellussauvoista eräukko Muut varusteet 86 07.07.2007 13:32 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 4
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: