Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kesäkuun 2. ja 3. viikko - Muotka vai Saariselkä?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kesäkuun 2. ja 3. viikko - Muotka vai Saariselkä?
Juurakko
31.03.2010 19:01

Keväthanget alkavat olla maukkaimmillaan, mutta mulla on tavoite jo kesäkuussa. Loma on buukattu kesäkuun toiselle ja kolmannelle viikolle, jolloin ajattelin tehdä noin 10 - 14 päivän rauhallisen reissun.

Muotkalla olen käynyt kesäkuun ensimmäisillä viikoilla vuosina 2006 ja 2009. Molemmilla kerroilla kelit ja olosuhteet olivat vaellusta silmälläpitäen erinomaiset. Kevättä on aina hieno seurata ja viime vuonna viikon aikana saapuneet sinirinnat kruunasivat homman.

Nyt olen taas silmäillyt Muotkan karttaa sillä silmällä. Paikkoja on paljon katsomatta ja nummia kulkematta. Joet ovat (ehkä Peltojokea lukkunottamatta) yksinkulkijankin kahlattavissa ja kun nousee hiukan ylemmäs, niin maastokin on kuivaa.

Mutta Saariselkäkin hiukan pilpattaisi.

Lähtöpaikka olisi Kiilopää. Lunta taitaa olla tällä hetkellä enemmän kuin vuosiin. Märkää siis saattaa olla.

Miten joet, olisivatko ne harkiten ylitettävissä?

Kovasti tietysti riippuu kevään etenemisestä. Matkat teen autolla, joten voin lykätä alueen valintaa viime hetkille asti.

Kumman sinä valitsisisit ja miksi?

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rosmariini
31.03.2010 19:55

Mielenkiinnolla odotan vastauksia pohdiskeluusi. Olen miettinyt reissukohteeksi Saariselän perukoita Rajajoosepista lähtien kesäkuun 3-4 viikolle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Mika M
01.04.2010 0:16

Myös suunnitelmissa Saariselällä piipahtaminen kesäkuun kolmannella viikolla. Jos tosiaan näyttää erittäin kostealle, niin saattaa täälläkin suunnitelmat vielä muuttua. Tarkoitus on tosin tällä kertaa olla vain yö tai kaksi maastossa.

Korpijaakko
01.04.2010 0:28

Piipahdin itse Saariselällä samoihin aikoihin kesäkuusta vuonna 2005. Silloin oli kuivaa ja todella kuuma. Purevia tai pistäviä hyttysiä ei vielä ollut, mutta suuria hyönteispalloja leijui Rautulammen rannoilla. Jos aurinkovoide ei olisi unohtunut, reissu olisi olltu täydellinen, mutta oli se hyvä joka tapauksessa. Paljon kyllä riippuu vuodesta, joten kohteen valinta kannattanee tehdä vasta lähempänä reissua. Saariselän suunnalla lunta on nyt ainakin paksuudella mitattuna poikkeuksellisen paljon, päälaella kai aika tavallinen määrä. Vesiarvot kertoisivat tietysti enemmän kuin pelkkä paksuus. Ja paljon tosiaan riippuu paikastakin. Suomunruoktulla 2005 juttelemaan tullut kulkija sanoi tulleensa bussilla Kevolta, jossa kanjonissa oli lunta polveen saakka ja suunnitelmat muuttuivat sen myötä...

Tänä vuonna olisi toiveena suunnata itse juhannuksen alla Muotkatuntureiden maisemiin...

otsonen
01.04.2010 13:40

Viime kesänä kesäkuun toisella viikolla tuli kuljettua Raja-Joosepista Kiilopäälle. Reittinä Raja-Jooseppi - Jyrkkävaara - Sarvioja - Paratiisikuru - Sokosti - Kaavitsaoja - Rautuoja - Kiilopää. Ei voi sanoa, että olisi ollut mitenkään erityisen kosteaa. Ylityspaikat löytyivät helposti. Hyttysiä en löytänyt, luntakin satoi joka päivä.

Muotkalta ei ole kokemuksia.

Timi
02.04.2010 11:49

Molemmista alueista on hiukan kokemuksia samoihin aikoihin. Muotka on tosiaan maastoltaan kuivempaa ja joet helpompia ylittää, mutta sateiden sattuessa on vähemmän tupia joissa voi kuivatella varusteita.
Saariselällä tupia on ja tuohon aikaan vielä yleensä tilaakin, mutta polut välillä suuresta käyttäjämäärästä johtuen aika rapaisia. Ja ainakin Suomu korkean veden aikaan hankalampi vaan ei mahdoton ylittää. Meikäläisen edellisvuonna kesäkuussa yllätti Raja-Joosepista lähtiessä Kiertämäojakin. Tosin omaa tyhmyyttä mukana. Embarassed
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Juurakko
02.04.2010 14:26

Timi kirjoitti:
Muotka on tosiaan maastoltaan kuivempaa ja joet helpompia ylittää, mutta sateiden sattuessa on vähemmän tupia joissa voi kuivatella varusteita.
Saariselällä tupia on ja tuohon aikaan vielä yleensä tilaakin, mutta polut välillä suuresta käyttäjämäärästä johtuen aika rapaisia.

Tarkennus: tupia en kaipaa ja polkuja välttelen.

Juurakko
17.05.2010 18:28

Vaaka alkaa kallistua Muotkan puolelle, retkeen varaan 13 päivää.

tiltaltti
04.06.2010 20:07

Muotkan suuntaan olisi tarkoitus lähteä sunnuntaina ajelemaan, sitten viimeistään maanantaina muotkan routkusta vajaan viikon kierros erämaalle. Se on itselle nyt uusi "valloitus"! Maasto on mun ymmärtääkseni aika helppokulkuista? Onko vedet jo laskeneet? Ja lumia ei todennäköisesti enää juurikaan ole.

rogk
05.06.2010 11:53

Viime vuonnakin olin näihin aikoihin Saariselällä. Taisin aloittaa vaelluksen 4. kesäkuuta. Lunta tosiaankin sateli ensimmäisinä päivinä ja yhtenä aamuna maa oli jopa valkoisena, kun olin Muorravaarakassa. Säät olivat mielestäni hyvät, koska vettä ei satanut ja itikoista ei tuohon aikaan ole tietoakaan. Ylityksissä minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Olen aiemminkin ollut Saariselällä juuri kesäkuun ensimmäisinä päivinä.
Kesäkuun alussa muitakin vaeltajia on, mutta ei se minua häiritse. Jos haluan olla itsekseni tiedän kyllä kuinka se onnistuu. Minä tykkään kyllä vaihtaa mielipiteitä muiden vaeltajien kanssa. Aina kuulee uusia ja erilaisia kokemuksia, joista itsekin oppii uutta.
Palasin juuri kotiin muutamaan viikon vaellukselta hieman lämpimämmistä olosuhteista, joten olen joutunut siirtämään tämän kesäistä alkukesän vaellustani Saariselällä muutamalla päivällä. Tiistaina olisi tarkoitus ajella 1000 km pohjoiseen. Todennäköisesti siirryn keskiviikon bussilla Rajajooseppiin ja sieltä sitten kävelen Kiilopäälle 9-11 päivässä. En tietenkään suorinta reittiä, vaan pikkuhiljaa nautiskellen. Välillä täytyy tietysti vähän itseään "rääkätäkin".
Lämpöisestä alkukesästä johtuen täällä etelässä on tavallista enemmän hyttysiä, mutta ennakkotietojen mukaan ei niitä vielä pohjoisessa ole. Kyllähän niiden kanssa toimeen tulee, mutta olen kerran ollut juhannusviikolla Saariselällä ja kyllä sitä mieluummin vaeltaa, jos ei niitä itikoita tarvitse koko ajan hätistellä. Onneksi pistoskohdat eivät kutita minua kuin muutaman tunnin.
Hyvää vaelluskesää kaikille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Juurakko
19.06.2010 20:53

Muotkan reissun kuvat:

http://ollikanerva.net/vaellus/muotka_2010_06/
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Saariselkä 6.-12.6.2020 Louestaja Kuvagalleria 3 12.06.2020 18:03 Katso viimeisin viesti
Kalastusvaellukselle kesäkuun alussa Sini-Marja Muu Suomi 0 24.05.2020 20:18 Katso viimeisin viesti
Saariselkä-Kiilopää kansainväliseksi ... rastigaissa Lappi 5 16.01.2020 23:28 Katso viimeisin viesti
Majoitus Saariselällä, päivärepulla, ... jarith70 Lappi 3 31.05.2019 12:35 Katso viimeisin viesti
Saariselkä-hammastunturi-ivalojoki-re... Daddy Lappi 13 28.05.2017 19:09 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: