Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Melonta Redbird rakenteilla
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Redbird rakenteilla
AuvoRyynanen
20.05.2010 21:25


Viestejä: 31
Minulla on tässä Redbird rakenteilla.

Tässä se on juuri saanut ensimmäisen kerroksen epoksia pohjaan.





Kuvagalleria:
http://picasaweb.google.fi/AuvoPhotos/RedbirdCanoe#
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tyy
20.05.2010 21:41
Vieras

En ole kanoottimiehiä, mutta pakko sanoa, että on se kaunis..
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
20.05.2010 22:13


Viestejä: 7440
Ei voi kuin ihailla joidenkin käsityötaitoja ja kärsivällisyyttä. Komea on noinkin - ja ennen muuta sitten, kun se vielä käännetään toisin päin ja lipuu tyyntä järvenselkää auringon laskiessa.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
20.05.2010 22:38


Viestejä: 7548
Komia tullee.

Kyselet tässä kuvassa "miksi tälle ei ole suomalaista nimeä". Eikös se ole vannaspuu, kuten ilmenee myös tästä tarinasta. Keula- ja perävannas eli vantaat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: No niinpäs taitaakin olla, kiitos !
AuvoRyynanen
20.05.2010 22:49


Viestejä: 31
Kiitos tiedosta !

Auvo
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
raito
20.05.2010 22:52


Viestejä: 438
Pakko kirjautua takaisin toteamaan, että sanattomaksi vetää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
21.05.2010 8:39


Viestejä: 6662
Aivan mahtava. Tuollaisen kun joskus saisi. Paljonko oli materiaalikustannukset ja kauanko meni aikaa tehdä? Jos saan kysyä.

Yksi huono puoli siinä kuitenkin on. Tuolla en raaskisi lähteä Ivalojokea melomaan. Voisi olla vähän tikkuinen kanootti sen reissun jälkeen.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
PPP
21.05.2010 10:40


Viestejä: 529
Sen verran on kokemusta tällaisesta rimakanootista, että se ei toimi koskessa. Mutta järvessä ja tasaisilla jokiosuuksilla todella kevyt- ja sulavaliikkeinen menopeli.
Kuvan kanootti on varsinainen taidon näyte.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Siilinkari
21.05.2010 11:13


Viestejä: 714
Edustusmalli.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
niittäjä
21.05.2010 11:39


Viestejä: 466
hienoa että jollakin on käsityötaitoa tehdä itse oma kanoottinsa.
Täytyy tietää mitä tekee kun aloittaa tuommosen teon ja lopputulos on hieno.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
AuvoRyynanen
21.05.2010 18:16


Viestejä: 31
PPP kirjoitti:
Sen verran on kokemusta tällaisesta rimakanootista, että se ei toimi koskessa.


Kerrotko tarkemmin? Olisi kiinnostavaa kuulla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
21.05.2010 20:08


Viestejä: 3424
AuvoRyynanen kirjoitti:
PPP kirjoitti:
Sen verran on kokemusta tällaisesta rimakanootista, että se ei toimi koskessa.


Kerrotko tarkemmin? Olisi kiinnostavaa kuulla.


Kyllä saa olla pirun tarkkakätinen kuski jos meinaa näiden meidän kivirännien kaikki stemarit väistellä, pelkkä ajatuskin kiveniskemistä vie yöunet näin sivulliseltakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
PPP
21.05.2010 23:08


Viestejä: 529
Tuota kiveen törmäämistä pitää varoa kahdestakin syystä. Ensiksi se että jos kanootin pinnassa oleva lasikuituhartsi kerros rikkoontuu niin se on hyvin vaikea korjata. Toinen haitta on siitä että kanootti ei jousta juuri lainkaan, jolloin kiveen törmäys kaataa sen hyvin herkästi.
Olen itse uponnut vastaavalla kanootilla, samoin kävi myös kaverille. Uppoaminen ei johtunut siitä että kanootti olisi kaatunut, vaan uppoaminen johtui siitä että koskessa olevat kuohut tulivat kanootin sisään, eli kanootti ei noussut aallon päälle vaan puski aallon sisään jolloin aallot taittui kanootin sivuilta kanootin sisälle.
Vastaavasta koskesta voi hyvin laskea Old Downilla.
Voi olla että tämä kuvan kanootti on muotoiltu siten että siihen tulee parempi noste, myös aukkopeitteellä voi parantaa tilannetta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
George
22.05.2010 10:34


Viestejä: 3343
Hieno kanootti tosissaan. Sileän veden melontaan tuo kuvan perusteella parhaiten sopii. Pohjan linja on suora, siinä ei oli yhtään ns. "rockeria" eli pohjan kaarevuutta. Sileällä se on suuntavakaa ja nopea, mutta virtaavassa vedessä tosiaan puskee aallon sisään ja on hidas kääntymään. Eikä moista kaunotarta pidä kivissä kolhia.
_________________
Inarinjärvi kansallispuistoksi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
AuvoRyynanen
23.05.2010 10:11


Viestejä: 31
Kiitoksia kehuista ja kommenteista 
Joihinkin kommentteihin tässä omat näkemykseni:

***********************

”Tuollaisen kun joskus saisi. Paljonko oli materiaalikustannukset ja kauanko meni aikaa tehdä?”
- - -
Minulle tämä rimakanootin rakentaminen on ollut pitkäaikainen haave. Pyysin syntymäpäivälahjaksi rahat kanootin hankintaan ja rakennusprojekti on lahja itselleni. Suurin ongelma on ollut sopivan tilan löytyminen. Autotalli voi minimissään riittää mutta rimoja, puutavaraa yms tarviketta tarvitsee sen verran että hirvittää ajatus ahtaasta autotallista.

Lisäksi on mielettömän iso etu jos käytettävissä on kunnolliset sirkkeli, hiomakone yms. Lisäksi myös käsikäyttöisiä sähkötyökaluja tarvitaan (ja tilaa niiden käytöön). Mulla oli onnea että sain tällaisen tilan käyttööni, vaikka vuokra vie oman osansa budjetista.

Työn edistymien näkyy tuolla kuvagalleriassa, jossa kuvateksteissä on päivämäärät. Olen tehnyt varmaankin keskimäärin 12 h päiviä. Lisäksi ennen varsinaista aloittamista oli aika paljon valmistelutöitä ja tiedonhankintaa yms.

Ison osan kustannuksista aiheuttaa kanoottipukin vanerit sekä kaaret, jotka otin valmiina vaneriliikkeestä (yht 300). Seuraava iso erä on epoksit ja kangas, (vajaat 400). Sitten pikkutarvikkeisiin menee yllättävän paljon, käsityökaluihin, puristimiin, liimat, hiomapaperit, ruuveja, jne, jne kun melkein jokapäivä täytyy käydä jotain ostamassa. En tiiä uskallanko laskea kuitteja yhteen.

*****************

”Yksi huono puoli siinä kuitenkin on. Tuolla en raaskisi lähteä Ivalojokea melomaan.”
- - -
Kyllä tällä voi lähteä Ivalojoelle mainiosti. Muutama vuosi sitten laskettiin Ivalojoki ja yhdellä kaverillani oli rimakajakki. Hän on tehnyt kaikkiaan kolme rimakajakkia ja kolunnut niillä tosi paljon lapin kivikkoja monien vuosien ajan ilman ongelmia.

Myös koskiveneitä tehdään näin. Eräs niiden tekijä kertoi että Ruunaankoskessa vene meni kylki edellä terävään kiveen ja ainoastaan ulkopinnan pinnan lasikuitu rikkoutui, ei edes rimoitus.

Jännä kun ihmiset luulee että rimakanootti on vain joku näyttelyesine ??

********************

”Tuota kiveen törmäämistä pitää varoa kahdestakin syystä. Ensiksi se että jos kanootin pinnassa oleva lasikuituhartsi kerros rikkoontuu niin se on hyvin vaikea korjata.”
- - -
Et taida tuntea tätä rakennustekniikkaa. Rimakanootin paras puoli on että vauriot on helppo korjata niin että korjauksen jälkeen vauriokohtaa ei edes huomaa.

*********************

”Uppoaminen ei johtunut siitä että kanootti olisi kaatunut, vaan uppoaminen johtui siitä että koskessa olevat kuohut tulivat kanootin sisään, eli kanootti ei noussut aallon päälle vaan puski aallon sisään jolloin aallot taittui kanootin sivuilta kanootin sisälle.”
- - -
Jos koskessa aallot tulevat kanootin sisään niin se ei johdu rakennustekniikasta. Sama olisi varmasti tapahtunut mille tahansa kanootille.


”Toinen haitta on siitä että kanootti ei jousta juuri lainkaan, jolloin kiveen törmäys kaataa sen hyvin herkästi.”
- - -
Kanootin ei ymmärtääkseni kuulu joustaa aalloissa kuin keitetty makarooni. Hupaisa ajatus että kanootti menisi kynnysten yli kuin kuoolut käärme Smile Jos se käyttäytyy niin, se on raskas meloa ja vaikea ohjata. Mitä jäykempi runko on, niin sitä paremmin melonnan (ja ohjauksen) energia siirtyy runkoon. Rungon malli, laitojen korkeus yms ovat varmaan kuvaamassasi tilanteessa oleellisia tekijöitä.

*******************

”Pohjan linja on suora, siinä ei oli yhtään ns. "rockeria" eli pohjan kaarevuutta.”
- - -
Mistä päättelit että on suora? Redbirdin on “moderate rocker”. Siksi se sopii monipuoliseen käyttöön. Kanootin valinta on aina kompromissi ja tässä yhteydessä on turha puida sitä mihin tämä malli (tai kanootti/kajakki) soveltuu parhaiten. Olen tehnyt valinnan omien tarpeitteni mukaan !

******************

Lisään päivittäin uudet kuvat albumiin joten projektin etenemisen näkee sieltä. Tavoitteena on saada kanootti valmiiksi juhannukseksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Rakenteilla karttalaukku Eräpentti Muut varusteet 16 03.01.2012 20:14 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: