Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Makuualustaa etsimässä
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Makuualustaa etsimässä
coldswitch
03.06.2010 7:47

Minulla on monta yötä palvellut jaakko sudennahan ilmatäytteinen alusta, kuitenkin edessä oleva useamman päivän reissu jänskättää alustan kestävyyden kannalta. Paikkaussarjan toimivuuteen suhtaudun skeptisesti.

Kokeilin koepakata reppuun tavallista solumuovialustaa (1cm paksu, 180cm pitkä). Mutta perkule kun se vie tilaa. En halua pitää alustaa repun ulkopuolella koska sadesuoja ei yllä sen ympärille ja ärsyttävää muutenkin kikkailla sadesuojaa repun päälle jos alusta on kiinni ulkopuolella.

No, katseltuani alustoja aikani onnistuin päätymään vain yhteen alustaan ja sekin on ilmeisesti paska. Thermarestin neoairista löytyi yhtä paljon ylistäviä arvosteluja kuin "se puhkesi ensimmäisellä käyttökerralla teltan sisällä kun menin sen päälle" -juttuja. Tuosta neoairista pidin koska se vei vähän tilaa ja painoi vähemmän kuin solumuovit ja olipa vielä paksumpikin kuin normialustat.

Etsinkin alustaa joka olisi edes etäisesti kestävästä materiaalista valmistettu ja rakenteessa olisi otettu huomioon ilman koteloiminen ylä- ja alapuolelle. En haluaisi uretaanitäytteisiä ilma-alustoja koska ne saattavat painaa kilonkin siinä missä solumuovi on alle puoli kiloa. Halti 500 lite taas on sinne päin, mutta siinä on unohdettu kotelorakenne halvempia rakennuskustannuksia varten varmaan. Solumuovivalikoima tuntuu thermarestin z-liteä lukuunottamatta olevan varsin innovaatioköyhä. Z-lite nyt tietysti veisi sen piirun verran vähemmän tilaa repussa kuin tavallinen solumuovi, mutta sen kohdalla epäilyttää vahvasti eristävyys.

Itseasiassa turhauttaa tämä niin paljon että kävipä jopa mielessä alkaa itse väsäämään moista ilma-alustaa. Tai sitten ostan kaksi uimapatjaa ja pistän ne päällekkäin ja kiroilen itseni uneen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
raito
03.06.2010 8:34

Thermarest ProLite uretaanista huolimatta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
03.06.2010 12:18

Thermarestin Z-Rest eristää ainakin paremmin kuin Halti lite500. Jälkimmäisellä palelin suurinpiirtein yhtä kylmällä kelillä samoilla varusteilla.
Halti Lite 500 menee taas niin pieneen tilaan rinkassa että kesälämpimällä se on ehan hyvä ja tietenkin pehmeämpi nukkua . Paikkaussarjaa ei kannata völjystä unohtaa.
Z-Rest taas on luotettava , vaan meikäläinen kovaan tottumattomana vaatisi alle sammalvuoteen pitemmille makuksille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Auringonvalaja
03.06.2010 15:01

Onko tuossa Haltin alustassa kuinka luotettava venttiili? Entä muuten rakenne, onko kestävän oloinen?
 Sivun alkuun

Korpijaakko
03.06.2010 15:12

Itse olen lukenut Neoairista pääasiassa hyviä käyttökokemuksia. Alustan lämpimyys tuntuu jakavan mielipiteitä, mutta se vaikuttaisi selvästi lämpimämmältä kuin esim. Halti Lite 500 tai vastaavat uimapatjat.

Itse olen tykännyt Themarest Ridgerest -solumuovialustasta. Eristää hyvin, rullautuu hyvin ja tuntuu kohtuullisen pehmeältä. Pehmeys ei kuitenkaan oikein riitä tuvan laverilla maatessa, mutta menettelee. Maastossa pehmeys riittää oikein hyvin. Talvella alle lisää solumuovia (leveämpi alusta routamatosta). Talveksi voisi harkita myös Deluxe-mallia (paksumpi) isomapana.

Viimeisin lisäys omaan alustavalikoimaani on Haltin Lite 500:sta muistuttava Expedin eristämätön ilmapatja - kuin Halti, mutta vain yhdellä venttiilillä (kaksi kyllä nopeuttaisi tyhjentämistä). Pakkautuu naurettavan pieneen tilaan, on siedettävän kevyt, mukava nukkua myös kovalla laverilla ja riittävän eristävä kesäkaudelle. Tuskin kannan tuota muuten mukana kuin kesäaikaan. Ja silloinkin grammatessa Ridgerest kevyempänä.

- - -

Millaista alustaa, coldswitch, ihan tarkkaan ottaen kaipaat?

Riittääkö solumuovialustan pehmeys ja eristävyys? Jos riittää, niin se on parhaita vaihtoehtoja, sillehän voi vaikka hankkia kevyet kanoottisäkkityylisen pussin tai vaihtaa sadesuojan vähän isompaan. Molemmat edullisempia ratkaisuja kuin uusi makuualusta. Jos pitää saada pieneen tilaan pakkautuva, kevyt ja mahdollisimman lämmin, niin Neoair lienee parhaasta päästä. Perinteiset ilmapatjat ovat painavampia ja kylmempiä. Tai ehkä kevyesti topattu ilmapatja tyyliin Ether? Painavampi kuin Neoair, mutta ehkä jopa lämpimämpi. Ja jos oikein kevyen ja pienen haluaa, niin Kookabayn "autotallipajan" alustat ovat aika kevyitä (ja niitä saa tilauksesta eristettynäkin). Tai riittäisikö puolipitkä alusta? Silloin tavallinen Thermarest Prolite (Plus) lyhyenä voisi olla aika hyvä valinta. Ja jalkojen alle pätkä solumuovia, joka toimii tarvittaessa istuinalustana.

tyy
03.06.2010 15:18
Vieras

Korpijaakko kirjoitti:
Itse olen lukenut Neoairista pääasiassa hyviä käyttökokemuksia.

Nukuin vain yhden yön, mutta siinä oli mukava kölliä kyljelläänkin kun sääteli täyttöasteen sopivaksi. Ensi viikolla testataan lämpimyyttä Utsjoen kiveliöllä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

ultramara
03.06.2010 16:58

Auringonvalaja kirjoitti:
Onko tuossa Haltin alustassa kuinka luotettava venttiili? Entä muuten rakenne, onko kestävän oloinen?

Halti 500 Litessä on luotettavat venttiilit, mitään ongelmia ei niiden kanssa ole ollut. Ainakaan minulla. Muutenkin alusta on osoittautunut oikein hyväksi ostokseksi. Kestäväkin on.

Kesäalustassa korkeasta R-arvosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mitä korkeampi arvo, sen enemmän selkä/hanuri kosketuskohdista hikoilevat. Haltin eristävyys on onneton, kesään sopiva.
 Sivun alkuun

hannes
03.06.2010 17:24

No per...honen, piti oikein avata oma Halti Lite pakkauksesta, kun muistissa oli vain yksi venttiili, ja tässä minun alustassa niitä on vain tuo yksi. Se on muovia ja ainakin minulla toiminut moitteettomasti .
Ja alustassa tosiaan lukee "Halti lite 500" .
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Korpijaakko
03.06.2010 19:53

Aiemmin Halti Lite 500 -alustoissa olikin vain yksi venttiili. Olisikohan viime vuonna malliin tullut kaksi venttiiliä. Ovat samassa päädyssä, mutta eri kulmissa. Täyttämisessä toisesta on apua vain jos on kaksi puhaltajaa (jossain erätaitokisan vesistönylityksessä voi olla hyötä jos on isompi partio), mutta tyhjennyksessä tuntuisi toimivan paremmin kuin yksiventtiilinen Exped (luonnollisesti, koska ilmavirralla on vähemmän vastusta).

Venttiili vaikuttaa rakenteeltaan yksinkertaiselta ja idioottivarmalta. Tietysti kaiken saa rikki rikkomalla.

ultramara
03.06.2010 20:15

Taitaa olla niin että uusissa on yksi venttiili? Mulla on pari vuotta vanha ja siinä on kaksi. Uusissa mainoskuvissa näkyy vain yksi venttiili, spekseissä on kuitenkin maininta että venttiilejä on kaksin kappalein... Minkä ikäinen on Hanneksen Lite?

Täyttämisessä ei tosiaan ole kahdesta venttiilistä hyötyä, mutta tyhjentämisessä on. Haltin saa yhdellä rullauksella kasaan, Neoairia pitää pyöritellä pariinkin otteeseen.
 Sivun alkuun

Sokosti Suomujoki
03.06.2010 20:44

Onko tullut vastaan halvempaa hintaa tälle? http://www.reittipiste.fi/product_info.php?manufacturers_id=20&products_id=113

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

hannes
03.06.2010 21:10

Neljä tai viisi vuotta sitten ostin tuon yksiventtiilisen Halti 500 liten .
 Sivun alkuun

Puutarhuri
04.06.2010 10:34

Tunkeudun samaan ketjuun.

Olen miettinyt siirtyväni pehmeämpään yöpymiseen vanhan solumuovin tilalle. Lisäksi haluaisin satsata lämpimämpään alustaan, että yöpyminen nollassa olisi miellyttävää.

Alustavaa vilkuilua olen tehnyt ja Thermarest prolit plus (680gr) ja Exped Downmat 9 Pump (noin kilo) on löydetty ainakin vaihtoehdoiksi. Jälkimmäisen osalta mietin kyllä painoa... Onko näistä kokemuksia tai parempia ehdotuksia iskeä pöytään?
 Sivun alkuun

Harhailija
04.06.2010 10:38

Itse ostin viitisen vuotta sitten satasella 3 tai 4 kpl. Haltin lite 500. Yksi venttiilisiä. Lähinnä on itse tullut käytettyä meloessa, kun kajakkiin on paha tunkea 3 kpl tunturisuden solupatjaa, niitä käytän maastossa, kyllähän siitä "kolmen patterista" rinkan päällä saa aina kuulla vinoilua ja ihmetystä... Laughing Hyvin on lite 500 kestäneet, itsellä on tosiaan jäänyt käyttö vähiin, mutta ne on olleet lainassa sellaisilla kavereilla joiten käytön jäliltä tavaran säilyessä ehjänä, voi sen luokitella melkoisella varmuudella kestäväksi... Cool Haltin lite 500 on kestänyt hyvin mun "pedon" makuupaikan raapimis käyttäytymisenkin...

Itse oon kaavaillut hankkivani joskus tämän mainitun Thermarest ProLite plus patjan vaellus käyttöön tunturisolujen kolmen patterin tilalle, riittävän pehmeältä vaikuttaa ja luulis eristävänkin riittävästi... Haltin lite 500 yksinään tuntuu kyllä vähän kylmänkalseelta märähkössä tai kalliolla kylmän maan aikaan.

Viimeinen muokkaaja, Harhailija pvm 04.06.2010 12:23, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

coldswitch
04.06.2010 11:48

Morjens,

Kiitoksia paljon ehdotuksista, voisi tosiaan harkita isompaa sadesuojaa jonka alle sujauttaisi sitten solumuovin, tai sitten tuollaista eksoottista ratkaisua yhdistämällä vajaapituisen alustan ja istuinalustan kokoisen solumuovin.

En tosiaan juurikaan välitä kovasta alustasta joten solumuovikin on vaihtoehto.

Kai sitä joutaa kuitenkin prolite plussaan taipumaan. Jotenkin tuntuu että uretaanimatoissa olisi piirun verran pienempi puhkeamisriski kuin esim. neoairissa. Saattaa tietysti olla harhakuvitelmaa.

Helppoa tosiaan tämä alustan valinta kun ei tarvitse kiinnittää huomiota kuin kestävyyteen,pehmeyteen,hintaan,lämmöneristävyyteen,pakkauskokoon ja painoon.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Millaista makuualustaa käytät? B o r e a l i s Kesävaellusvarusteet 37 03.05.2013 23:16 Katso viimeisin viesti
Miten säilytätte ilmatäytteistä makuu... kairaaja Muut varusteet 33 23.08.2012 8:30 Katso viimeisin viesti
Täydellistä valoa etsimässä -näyttely... AnttiH Tiedotuskanava 2 23.01.2012 18:08 Katso viimeisin viesti
Lunta etsimässä AnttiH Kuvagalleria 0 16.01.2012 17:18 Katso viimeisin viesti
LAPIN SYDÄN Etelän vieraat pohjoise... TiMoKo Lappiin liityvä kirjallisuus 1 11.12.2011 14:53 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 4
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: