Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Makuupussin kostuminen ja sen ehkäiseminen
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Makuupussin kostuminen ja sen ehkäiseminen
Korpijaakko
14.01.2011 1:07

Kokeilin Inarin kaamosvaelluksella 2.-7.1. kuinka paljon kosteutta järeään untuvamakuupussiin kertyy talvikäytössä. Pussina oli Cumuluksen suurikokoinen erikoismalli, jossa on 1420g 680+cuin untuvaa ja Pertex Microlight -kankaat, T-comfort jossain -30C tuntumassa. Nukuin pussissa aluskerrastossa, villasukissa ja pipossa, joinain öinä oli myös fleece-paita. Makuualustoina oli teltassa 2x10mm routamatto + Ridgerest ja taivasalla 10mm routamatto + Ridgerest.

Nukuin neljä yötä teltassa ja yhden taivasalla (keskimmäinen yö). Lämpötilat vaihtelivat -16C:sta -26C:een ja viimeisen yön -11C:een. En juurikaan kuivatellut pussia, aamulla se oli pari tuntia hangella ennen kuin pakkasin sen silnylon-säkkiin. Ja aurinkohan tuolla ei paista, joten ei pussi paljon pääse kuivumaankaan.

Kahtena ensimmäisenä yönä mitään kostumista ei ollut havaittavissa, mitä nyt aamulla hieman jäätynyttä kosteutta hupun alareunassa. Taivasalla vietetyn yön jälkeen hupun alareunassa oli reilusti jäätä ja selkäpuolella molemmissa kyljissä jäätyneet alueet. Kahtena seuraavana telttayönä makuupussi oli nukkumaan käydessä kostean ja hieman kolean tuntuinen. Kankaiden läpi tunsi sormilla selvästi jäämurskamaisia keskittymiä siellä täällä. Viimeisenä yönä huppua ei saanut alareunasta kiristettyä, joskin se oli valmiiksi kohtuullisen kireällä.

Punnitukset heti reissun jälkeen ja makuupussin kuivuttua useamman vuorokauden huoneenlämmössä kertoisivat, että pussiin kertyi viidessä yössä kosteutta eli jäätä 510g eli yli 20% pussin "kuivapainosta"! Keskimäärin jäätä kertyisi siis reilut 100g/yö.

Oma päätelmäni on, että kuivaamatta pussiaan lainkaan, järeä untuvapussi säilyy sydäntalvella käyttökelpoisena viikon reissun. Sen jälkeen pussi käy todennäköisesti epämukavaksi ja ehkä kylmäksikin. Pidemmillä reissuilla ratkaisuina olisi kuivata pussia välillä (kaamoksen aikaan autiotuvilla), käyttää kosteutta keräävää kuitupussia päällä (untuvan eristävyys ei heikkene eikä pussi tuntune iltaisin kostealta) tai käyttää höyrysulkua. Jälkimmäisestä minulla ei ole kokemusta, mutta pitänee kokeilla jätesäkeillä kunhan etelään saadaan taas kunnollisia pakkasia.

Lisäksi tuli jälleen mieleeni, että talvimakuupusseissa hupun ympärys, erityisesti alareunasta, voisi olla vedenpitävää kangasta. Silloin kosteus jäätyisi vain kankaan ulkopintaan ja sen saisi helposti rapsuteltua pois siitä.

- - -

Samansuuntaisia kokemuksia on viime maaliskuulta viikon vaellukselta Sarekista. Tällöin untuvapussin päällä oli kuitenkin ohut kuitupussi, johon jää kouriin tuntuvasti kertyi ja untuvapussi pysyi kuivana ja mukava. Tuolloin pusseja pääsi kyllä vähän kuivattelemaankin aurinkoisina päivinä. Viime huhtikuussa nukuin viikon avotunturivaelluksella Cumulus Alaska 1100 -untuvapussissa ja hyvien säiden johdosta pussin sain aina päivän aikana kuivattua niin, etten huomannut mainittavaa kostumista.

- - -

Millaisia kokemuksia muilla on aiheesta? Onko joku ehkä mitannut kertyviä kosteusmääriä ja niiden vaikutusta pussin eristävyyteen ja käyttömukavuuteen? Onko joku kokeillut kosteussulkua?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Makuupussin kostuminen ja sen ehkäiseminen
kaaleppi
14.01.2011 13:14

Korpijaakko kirjoitti:
Millaisia kokemuksia muilla on aiheesta? Onko joku ehkä mitannut kertyviä kosteusmääriä ja niiden vaikutusta pussin eristävyyteen ja käyttömukavuuteen? Onko joku kokeillut kosteussulkua?

Kosteushavaintoja kuitupusseillakin(carinthia -15°C & -22°C), 1 - 3 yön pakkasreissuilla(kylmin yö -20°C). En ole mitannut painoa, "mutu-juttuja" vaan.

Kosteus jäätyy helmiksi pintakankaan sisäpuolelle(ulommassa pussissa) ja kylkeä kääntäessä alle jääneet sulavat kostuttaen pussin kuituja.
Kosteus on ongelma etenkin teltassa, avomajoitteissa 3 yötä ei ole kerännyt kosteutta haitaksi asti.

Mä sain oman ongelmani ratkaistua ylimääräisellä täkillä, jonka olla olen voinut vaihtaa kylkeä kuivan tuntuisessa & lämpimässä makuupussissa.
Täkki on aamulla kuin haltex-levy(jäätynyt kappura), notkistuu oksalla aamutoimien aikana.

Hengityshuurut olen puhallellut suoraan ulos makuupussista, säätäen hartianyörit lämmön mukaan ja pitäen hupun mahdollisimman avoimena.
Murmelin unen takaa hyvä yömyssy, karvahattu Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
matsoni47
14.01.2011 16:53

Olin pojan kanssa joku aika sitten Joutsijärven ulkoilureitillä Kakkurin laavulla testaamassa coretex makuupussin suojapusseja,(bivy?).
Sattui aika napakka pakkanen, yöllä kävi -26C:ssa
Pusseina meillä oli Carinthian mil mallit sisälakanalla. (MPY myymälästä).Toinen bivy oli USA army malli ja toinen Hollannin army vastaava. Kummatkin Varustelekasta. Oli se pikkuisen kylmää, nuotio lämmitti metrin päähän.
Yöllä ei ollut tulia ja pusseissa pärjättiin kohtuullisesti, sanoisin limit tasolla, eli ei juuri palellut. Paitsi minä polvien kohdalta puoliin öihin, sitten suljin vetoketjun myös alapäästä!
Aamulla tarkastin josko bivyn sisäpinnalla olisi jäähilettä, ei ollut kummassakaan mallissa, tämä siis avolaavun laverilla. Pussi vaikutti suuaukkoa lukuunottamatta kuivalta.
USA malli sulkeutuu vetoketjuilla , Hollannin mallissa on semmoiset naurettavat tarraläpyskät jotka pyrkivät aukeamaan kun pussissa temuaa.
Vastaavasti Hollannin mallissa pysyy varmasti makuualustan päällä koska alusta on kiinni bivyssä kahdesta kohdasta kanavilla.
Luultavasti muutan Hollannin mallia siten, että laitan siihen nepparit.

sissihkö
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Korpijaakko
14.01.2011 17:04

Yhdessä yössä kosteutta kertyy aika vähän, varsinkin jos on palelun rajamailla eikä hikoile turhia. En tiedä jäisikö kosteus makuupussin ja bivyn väliin vai jäätyisikö se makuupussin eristeisiin... Noin napakassa pakkasessa veikkaisin jälkimmäistä. Esim. tuona yönä kastepiste asettui aika tarkasti kevyen kuitutäytteisen ulkopussin sisäpintaan.

Tämän mukaan untuvatäkkiin (quilt) kertyi kolmessa yössä -5C--15C lämpötiloissa vain 40g kosteutta...

PS. Matsoni: Minulla oli todennäköisesti samanlainen Hollannin armeijan bivy. Ompelin siihen tarraläpän alle vetoketjun ja taisin vaihtaa myös hupun kiristysnyörit. Käytettävyys parani merkittävästi, mutta kapine jäi turhaksi (tai olisihan se tulilla suojannut makuupussia kipinöiltä), joten myin pois.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

matsoni47
14.01.2011 17:56

OK

Juu tämä oli sellainen lyhyt reissu, ja pitkiä talvivaelluksia en ehkä teekkään, vannomatta paras!

Luin joskus jonkun jutun jonka oli kirjoittanut Neuvostoliittolaiselta vankileiriltä karannut henkilö, tapahtui talvella hyvin kylmänä ajankohtana.
Ennen kääriytymistään hyvin puutteelliseen suojaan, hän oli istunut vähissä vaatteissa pakkasessa niin kauan kuin pystyi, iho kuivui ja verenkierto napsahti täysille. Hän oli selvinnyt reissusta.

Menimme myös yöpuulle kun saimme kamppeita kuiviksi, ehkä olisi kannattanut olla pussissa hieman vähemmillä vaatteilla, mutta villasukat olen kyllä aina joutunut laittamaan jalkaan.
Nyt oli kerrasto ja fleece kerrasto.

Syysvaelluksella olen yleensä saanut pussia kuivateltua aurinkoisina päivinä, vaikka selvää tarvetta ei olekaan ollut.

Seuraavan kerran kokeilen jotain kevyttä huopaa päällä. Toin joskus USA:sta sellaisen hyvin kevyen peitteen, army kamaa sekin, jotain villamaista kuitua.

Kaikkea kokeillaan niin kauan kuin tennari heiluu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Suklaajuna
15.01.2011 22:56

Häh. Pitäkää ne kalsarit jalassa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Joonas Frisk
16.01.2011 12:25

Siinä se menee 7-10 yön paikkeilla kuivaustarve kun käyttää päällä kuitupussia ja alla untuvaista. Pelkällä untuvalla en vielä ole pitkää testiä tehnyt, vain neljän yön jaksoja, enkä ole punninnutkaan.
Sanoisin, että viikon retken tekee ilman kuivauksia ja ongelmia sydäntalvella kunnon pakkasilla, so. 20-30c moisella yhdistelmällä.
Tosin viikon jos on pakkasessa, niin eköhän sitä itse kukin tee tulia, ja samalla kuivaile varusteitaan? Ainakin minä teen niin.

Joskus mittailin niitä kosteuksiakin, ei siihen sisimmäiseen untuvapussiin kertynyt kymmeneneen yöhön juuri lainkaan kostetta, päällimmäisessä kuituisessa oli jokunen prosentti, ei liikaa.

Siitä kosteuseristeestä, eli jätesäkistä sain suonenvetoja viime talvena, ei sopinut minulle.

- Muuten viime yö nukutti makoisasti, kymmenen tuntia ja yksi herätys. ( kusitauko unien välissä ) -30 aamuisella.

Ursus
16.01.2011 15:30

Tuo pissatauko kovalla pakkasella onkin parasta, mitä talvitelttailu tarjoaa :)

George
16.01.2011 15:55

Ursus kirjoitti:
Tuo pissatauko kovalla pakkasella onkin parasta, mitä talvitelttailu tarjoaa Smile

Minä en tule teltasta yöllä ulos kesälläkään tuota tarkoitusta varten, tätä varten on vehje jota ammattipiireissä nimitetään sorsaksi.
Sorry tämä OT, kosteudesta kylläkin puhutaan Embarassed

Korpijaakko
17.01.2011 1:11

Sorsa tunnetaan vähemmän hienostuneissa piireissä vain nimellä kusipullo. Olen kuullut, että kokeneet gurut käyttävät sitä edes avaamatta makuupussin vetoketjuja. Itse olne kuitenkin yleensä raottanut vetoketjua toimitusta helpottamaan. Naisilla on tietysti hieman hankalampaa...

Ja aiheeseen: juttelin Lsvjkillan retkikuntia varten pakkaslaboratoriossa makuupusseja testanneen henkilön kanssa. Ilmeisesti reilu 100g/yö on vielä aika vähän... Very Happy

Ps. Viime yö sujui -33C pakkasessa teltassa pelkällä aloitusviestissä mainitussa untuvapussissa. Henkilökohtainen pakkasennätys. Hyvin tarkeni, joskin aamuyöstä olisi voinut olla paksummat kalsarit. En mitannut kertynyttä kosteutta, mutta aamuaurinko haihdutti sitä pussin pinnasta selvästi pakkasesta huolimatta.
 Sivun alkuun

Eräkulkuri
17.01.2011 9:08

Olen aina äimistellyt kusipullon käyttöä makuupussissa. Vaikka olen itsekin jo ikämies, en ole kyseistä välinettä koskaan tarvinnut eikä se ole yöuniani häirinnyt.

Sitten itse asiaan eli makuupussin kostumiseen. Korpijaakko oli mitannut makuupussiin kertyneen kosteutta eli vettä n. 100 g/yö. Koska pieni määrä kosteudesta menee pakkasellakin pussin läpi ulos, on kehon kosteuden eritys hieman suurempi kuin 100 g.

Jos makuupussin sisällä käytetään jätesäkkiä höyrytiiviinä pussina, jää tämä runsas 100 g vesihöyryä pussin sisälle. En itse ole tätä systeemiä kokeillut käytännössä. Jonkinlaista tuntumaa on kuitenkin talvisaappaiden sisällä pitämistä muovipusseista ja sen perusteella tuntuma on aika vastenmielinen.

kaaleppi
17.01.2011 10:35

Eräkulkuri kirjoitti:
Olen aina äimistellyt kusipullon käyttöä makuupussissa...

Mä en ollut kuullut koko asiasta, ennen kuin löysin tämä varsinaisen aiheen: talvivaellusvarusteet>kusipullo?
Tämä kattava ketju aiheesta, laajensi hyvin omaa tajuntaani.

Eräkulkuri kirjoitti:
Jonkinlaista tuntumaa on kuitenkin talvisaappaiden sisällä pitämistä muovipusseista ja sen perusteella tuntuma on aika vastenmielinen.

Joonas Frisk kirjoitti:
Siitä kosteuseristeestä, eli jätesäkistä sain suonenvetoja..

Täällä kans, joku osa kehossa 'protestoi' muovia ja kumia vastaan: Tulee poikkeuksellisia kipuja niveliin ja lihaksiin.
Tässä olis 'tollopelottomalle' jobi: Keksiä hengittävä makuupussi, jonka kastepiste olisi päälikankaan ulkopuolella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Vinski
17.01.2011 12:38

Eräkulkuri kirjoitti:
Jos makuupussin sisällä käytetään jätesäkkiä höyrytiiviinä pussina, jää tämä runsas 100 g vesihöyryä pussin sisälle. En itse ole tätä systeemiä kokeillut käytännössä. Jonkinlaista tuntumaa on kuitenkin talvisaappaiden sisällä pitämistä muovipusseista ja sen perusteella tuntuma on aika vastenmielinen.

Olletikkin vielä, että käsittääkseni hommaan kuuluu olla siellä muovipussissa ilkosillaan. Aamulla kroolataan hangessa hiet pois pinnasta ja pukeudutaan sen jälkeen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
17.01.2011 12:54
Vieras

Vinski kirjoitti:
Eräkulkuri kirjoitti:

Olletikkin vielä, että käsittääkseni hommaan kuuluu olla siellä muovipussissa ilkosillaan. Aamulla kroolataan hangessa hiet pois pinnasta ja pukeudutaan sen jälkeen.

Vain tosiäijille, siis.

Nou thanks.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

K-nen
17.01.2011 13:08
Vieras

tyy kirjoitti:
Vinski kirjoitti:
Eräkulkuri kirjoitti:

Vain tosiäijille, siis.

Nou thanks.

Ei kait kukaan vapaaehtoisesti, huvikseen, mutta sellaisille pitkille retkille, joissa ei muuta vaihtoehtoa kulkija katso olevan.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Makuupussin kuluminen ja eristyskyky tunturisusi Talvivaellusvarusteet 27 23.03.2020 10:08 Katso viimeisin viesti
Ostettu: Ostan makuupussin, 3-vuodena... teeri Ostetaan ja Myydään 1 17.03.2020 19:06 Katso viimeisin viesti
Lähdössä pohjois norjaa ifjordiin. Ma... tumssi Kesävaellusvarusteet 6 26.07.2019 7:01 Katso viimeisin viesti
Retkipeitto makuupussin lisälämmikkeenä akpoika Talvivaellusvarusteet 30 10.12.2015 9:55 Katso viimeisin viesti
Makuupussin/retkipeiton lämpökameraku... akpoika Muut varusteet 0 08.12.2015 22:17 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 4
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: