Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Pohjoiseen julkisilla - vaihtovaatekysymys
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Pohjoiseen julkisilla - vaihtovaatekysymys
Juurakko
25.03.2011 10:46

Ihan tyystin toisessa ketjussa Jouni kirjoitteli näin:

Jouni kirjoitti:
Miksi täytyisi olla rengasreitti?
...
Mutta muuten kyllä suosittelen juna+bussia, sillä bussilla pääsee kaikkiin Lapin vaeluskohteisiin varsin kätevästi. Ja pääsee kulkemaan halki valitsemansa alueen, ilman pakkoa palata peltilehmän luo.

Olen tehnyt reissut pohjoiseen omalla autolla pääasiassa kahdesta syystä:

- en ole sidottu aikatauluihin: kelloon katsominen loppuu ja loma alkaa silloin, kun kulkuvälineen keula kääntyy pois kotipihan parkkipaikalta. Vaikka paluulla onkin takaraja, niin en suunnittele reissun ajallista pituutta kovinkaan tarkkaan etukäteen, tulen pois kun siltä tuntuu.

- vaihtovaatteet ja pesuvälineet voi jättää autoon, eikä tarvitse kanniskella niitä mukana. Pesupaikan etsin reissun jälkeen, ennen kuin lähden ajelemaan etelään.

Tarkkaan ottaen kyse on siis jonkunlaisesta epämääräisestä näennäisen vapauden tunteesta, laiskuudesta ja suunnittelemattomuudesta.

Mutta kysymys julkisilla kulkeville: miten olette ratkoneet vaihtovaate- ja peseytymisproblematiikan reissun jälkeen? Tästä kuulisin mieluusti hyviä vinkkejä.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pohjoiseen julkisilla - vaihtovaatekysymys
Glottis
25.03.2011 10:55

Juurakko kirjoitti:

Mutta kysymys julkisilla kulkeville: miten olette ratkoneet vaihtovaate- ja peseytymisproblematiikan reissun jälkeen? Tästä kuulisin mieluusti hyviä vinkkejä.

En tiedä toimiiko enään, itsekin olen autolla liikkunut viimeiset 10v, mutta näin toimin ennen vanhaan:

Puhelin käteen, ja varataan sauna etukäteen paikkaan X. Sovitaan samalla vaihtovaatekassin säilytyksestä sinne samaan paikkaan. Bussin mennessä ohi, pyydetään kuskia odottamaan ja juostaan viemään vaihtovaatekassi sinne. Yleensä joku oli ottamassa kassit vastaan jo bussin kaartaessa pihaan, koska sama auto toi postia. Myös se vaihtoehto useimmiten onnistui että kassit jätettiin kuskin hoiviin ja hän sitten jätti kassin säilytykseen jos itsellä oli tarkoitus jäädä pois kyydistä ennen kassia.

Joskus paikat ottivat rahaa kassin säilyttämisestä, useimmiten ei. Kuskille ainakin yritin jättää kahvirahaa jos hänen piti tehdä asian eteen mitään (odottaa tai siirrellä kasseja), yleensä kelpasi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustikka
25.03.2011 11:41

Itse olen enimmäkseen retkeillyt vain kesällä, joten vaateongelmat eivät ole niin suuret. En ole kovin tarkka ulkonäöstäni ja ainakin noissa pohjoisen junissa ja lentokoneissa matkaa muitakin retkeilijöitä, joten retkivermeet eivät haittaa.

Lisäksi en kulje vain yhdellä vaatekerralla, vaan mukana on ollut sekä kangashousut että Gore Packlite -housut, joista sadehousut on yleensä olleet siistimmät kotimatkalle. Niistähän voi pahimmat kurat myös pyyhkiä sivistyksen lähestyessä.

Repussa on saattanut kulkea puhdas teepaita koko ajan, tai olen sopivassa vaiheessa reissua huuhtonut / pessyt hikisen paidan (kun on ainakin kaksi paitaa mukana). Olen myös mieluusti peseytynyt reitille osuvissa autiotupien saunoissa, joten vähän saippuaa ja shampoota on mukana joka tapauksessa.

Bussiin olen toistaiseksi hypännyt jonkin majoitusliikkeen lähistöllä, joista on saanut ostaa suihkun tai saunakäynnin. Viime kesänä satuin juuri sopivasti Jeriksellle puoli tuntia ennen kuin hotellin lyhyt kesäpäivystys meni kiinni ja kerkesin ottaa tervetulleen suihkun. Jos se ei olisi onnistunut, olisi kait junassa ollut suihkumahdollisuus, mutta bussimatka Rovaniemelle olisi pitänyt tehdä vaellushiet pinnassa tai huuhtoa ne Jerisjärveen.

Lentolippu on kustannussyistä pitänyt varata etukäteen meno-paluuna, mutta junalipun varasin viime kesänä vasta samana aamuna. Paikka oli kyllä viimeinen petipaikka siihen junaan. Eli junaa tai bussia käyttäen ei aikataulu ole välttämättä etukäteen niin sidottu, tosin pitää niitä yhteyksiä kyllä etukäteen selvitellä tarkkaan, jos ei ole halua ajaa taksilla pitkiä matkoja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Jouni
25.03.2011 11:47

Minulle riittää pääsy suihkuun reissun jälkeen. Erillisiä vaihtovaatteita en mukaan pakkaa, mutta jos ei satu mitään aivan yllättävää, yksi kokonainen alusvaatekerta jää reissussa käyttämättä tai ainakin hikoamatta. Pienen shampoopullon kannan rinkassa matkassa. Päällysvaatteet tuoksuvat sitten bussissa ainakin savulle, mutta siinäpähän tuoksuvat.

Juuri selvittelin Hetan suihkumahdollisuuksia. Päätämme hiihtovaelluksen sinne parin viikon päästä, Pöyrisjärven erämaan suunnasta saavumme. Yllättäen ensimmäisessä hotellissa suihkussakäynti ei onnistunukaan! Hotelli Hetassa siivotaan saunaosastoja antaumuksella koko aamupäivät ja pitkälle iltapäivään eikä sinne saa edes suihkussa mennä käymään. Soitin sitten Hotelli Jussantupaan, jossa asia onneksi onnistuu yhtä mutkattoman helposti kuin yleensä kaikkialla muuallakin.

Eli joo, vaatiihan julkisilla matkustelu hieman enemmän ennakkoselvittelyjä, mutta minusta edut ovat suuret:
+juna-bussi-yhdistelmä on huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin omalla autolla ajo (no, jos omassa autossa on neljä-viisi ihmistä kimppakyydissä, niin sitten ero ei ole enää niin suuri)
+saa matkalla mennen tullen vaikkapa nukkua, lukea kirjaa, välppäillä varusteita
+ja tosiaan itse tykkään siitä, että saa tehdä halkivaelluksen eikä tarvitse palata lähtöpaikkaan
+ja toki bussikyytiläisenkin on mahdollista tehdä rengasretki, silloin vaihtovaatekassin jättämisessä ei ole ongelmaa

Pienemmissä kylissä saattaa olla bussiyhteys esimerkiksi vain koulupäivisin tai arkisin tai vieläkin harvemmin. Mutta isommilla teillä ajaa busseja joka päivä, eli tällaisen tien laidalle suuntautuneen erämaareissun aikataulussa on julkisillakin matkustavalla vapautta. Voi lopettaa reissunsa esimerkiksi yhtä hyvin to, pe tai la, miten on jalka reissussa noussut ja mielihaluja ollut. Smile
 Sivun alkuun

K-nen
25.03.2011 13:00
Vieras

Vaihtovaatteita ei ole, enkä jätä mitään säilytykseen. Matkavaatteet ovat samalla vaellusvaatteita. Maastosta poistuessani ostan palan saippuaa ja huollan vaatteita ja itseni.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Edu
25.03.2011 14:09

Talvella olen lähes aina mennyt julkisilla. Juna l-auto.
Saunakassi aina mukana, jonka olen jättänyt lähtö/ paluupaikan majoituspaikkaan.
Tarvitsen ahkion kuljettamiseen pyöräsysteemin, joka sekin pitää säilöä.
Hienosti on toiminut käsivarressa, Lemmenjoella, Muotkalla ja Kiilopäällä jossa
otetaan maksu jos käyttää säilytyskaappia.

Joutenkulkija
25.03.2011 14:18

Normaalilla vaelluksellani ei ole vaihtovaatteita. Varavaatteita (kylmän ja kastumisen varalle) on ja ne pistän päälle paluumatkalle. Kesällä kaikki kulkee rinkassa, koska en tiedä mistä bussiin hyppään.

Suihkuun ei ole pakko päästä. Lumella ja purovedellä pesee sen minkä tarvitsee.
Kokemusteni mukaan suihkuun pääsee ongelmitta Kilpisjärven hotellissa, Jussan Tuvalla ja Ivalon Kultahipussa. Kiilopäälläkin pääsee, mutta siellä ärsyttää se kontrolli.

Ensi kesänä pitkällä vaelluksella tulee olemaan Pohjoiskalotin bussien ja laivojen aikataulut mukana.

Hiutale
25.03.2011 14:45

Eka kertaa julkisilla lähdössä tänä iltana. Kiilopään säilytyslokeroon jäävät matkahousut, talvikengät, pyyhe, vaihtopaita ja alusvaatteet sekä suksipussi. Oletettavasti käyn Kiilopäällä suihkussa ennen paluubussia.
 Sivun alkuun

Appis
25.03.2011 17:04

Joskus olen onnistunut suunnittelemaan reissun niin, että olen käynyt saunassa viimeisenä retki-iltana jossain villipohjolan mökissä, esim. Kirakkajoella tai Juntinojalla (silloin vielä bussi kulki siitä ohi). Se vaatii aikataulutusta ja avain pitää hakea ja viedä. Mutta se on mukavampi vaihtoehto kuin hotellien saunat, mutta vaatii siis sitä suunnittelua.

Joskus olen onnistunut vaihtamaan reissussa soittamalla maksutta yöpymispäivän, mutta ehkä minulla on ollut vain säkää tai monisanaisuuteni on tyrmännyt virkailijan.

Teen reissuni mieluiten julkisilla, siinä on minusta luksusta kun saa keskittyä maisemiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka
27.03.2011 22:42

Saananmaja on palvellut minua vuosikymmenet Kilpparilla. Nykyään siellä on jatkuvalämmitteinen sauna, joten sinne pääsee koska vaan. Aina on löytynyt yösijaa ja tavaroita on voinut jättää säilytykseen korvauksetta. Sainpa kerran Trangiankin lainaksi Hulttiopojalta viikoksi.

Rosmariini
28.03.2011 20:04

Myös Hetan Majataloon on päässyt muutamalla eurolla suihkuttelemaan reissun jälkeen.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Grönlanti etelästä pohjoiseen - esity... Reissu Pete Tiedotuskanava 0 05.04.2016 20:27 Katso viimeisin viesti
Pilkille pohjoiseen, mistä majoitus? rytty Kalastus 16 13.02.2016 12:33 Katso viimeisin viesti
Tähtiharrastus Lapissa julkisilla kul... Capella Lappi 1 24.08.2015 20:13 Katso viimeisin viesti
Ajopolku Kalmakaltiolta pohjoiseen, t... tapanik Lappi 5 10.06.2015 16:32 Katso viimeisin viesti
Lätäsenon tienoita pohjoiseen? sisko Lappi 13 25.02.2015 15:51 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: