Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
Erakko
31.05.2011 20:54

Suunnittelen kesäksi elämäni ensimmäistä erakkovaellusta. Aiemmin seuranani on aina ollut vähintään yksi kaveri, mutta ajatus yksinäisestä vaelluksesta kiehtoo.

Muuta pelkoa ei ole kuin se, että erakoidun täysin! Pelkään, että totun liikaa yksin kulkemiseen enkä enää halua muita mukaani...

Kertokaapa te yksin vaeltajat kokemuksianne. Onko vaellusharrastuksessa erakoitumisen vaara? Voiko yksin kulkemisesta innostua liikaa niin, ettei enää sopeudu porukassa liikkumiseen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
rellusitikka
31.05.2011 21:59

Erakko kirjoitti:
Suunnittelen kesäksi elämäni ensimmäistä erakkovaellusta. Aiemmin seuranani on aina ollut vähintään yksi kaveri, mutta ajatus yksinäisestä vaelluksesta kiehtoo.

Muuta pelkoa ei ole kuin se, että erakoidun täysin! Pelkään, että totun liikaa yksin kulkemiseen enkä enää halua muita mukaani...

Kertokaapa te yksin vaeltajat kokemuksianne. Onko vaellusharrastuksessa erakoitumisen vaara? Voiko yksin kulkemisesta innostua liikaa niin, ettei enää sopeudu porukassa liikkumiseen?

Siinä voi käydä niin kuin kävi eräälle ikääntyneelle vanhallepojalle joka sai
ensikertaa tuntea naisen läheisyyden.
Pojat, musta tuntuu että tää on mun hommaa, totesi vanhapoika. Very Happy

Muistan ensinmäsen yksinyöni korvessa, saatoin jopa vähän peljätäkkin,
mutta hyvin se meni.
Kohdaltani sanoisin että vaara piilee ettet tule nimimerkiksesi.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tohtiiko lähteä yksin vaellukselle?
Virsu
31.05.2011 22:04

Erakko kirjoitti:
Onko vaellusharrastuksessa erakoitumisen vaara? Voiko yksin kulkemisesta innostua liikaa niin, ettei enää sopeudu porukassa liikkumiseen?

Voi voi, se vaara ei ole ainoastaan mahdollinen vaan erittäinkin todennäköinen.

Kun yksin kulkee, niin kyllähän sitä kaipaa ajoittain kovastikin mukavaa kaveria kanssakulkijaksi. Vaan kun se kaveri olisi siinä tyrkyllä mukaan lähtemässä, niin jo vain alkaa tuntua hankalalta ja säätämiseltä koko reissuunlähtö.

Niinhän se pukkaa olemaan muussakin elämässä Rolling Eyes
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Erakko
31.05.2011 22:18

Viisaita sanoja molemmilta, sekä Rellusitikalta että Virsulta, ihan aforismikirjoittajan ainesta. Ei muuta kuin Otavalle tai Tammelle sopimusta, jos on pikkurahasta pula.

Mietin vielä tuota ”ei mahdollinen vaan erittäin todennäköinen” -kommenttia, joka kuulostaa lumivyöryvaara-asteikolta. Mutta onko yksin vaeltamisessa luonnon vai ihmisen aiheuttama erakoitumisvaara erittäin todennäköinen vai molemmat?
 Sivun alkuun

pussukka
31.05.2011 22:45

Ilman muuta. Voi sitten välillä tehdä reissun jonkun kaverinkin kanssa. Edellä kirjoittaneet ovat siinä kyllä oikeassa, että yksin vaeltamiseen jää jollain tavalla koukkuun. Kun liikut yksin, ei ole tarvetta "neuvotella" reissukaverin kanssa siitä minne mennään, mistä mennään, milloin pysähdytään..jne. Vaikka ei nuokaan asiat hyvän reissukaverin kanssa ole "hankalia". Mutta yksin olen vapaa tekemään mitä tykkäät hetken mielijohteestakin. Itse koen olevani jotenkin enemmän luonnossa. Yksin liikkuminen vaatii kyllä sen, että pärjää itsensä ja ajatustensa kanssa. Sillä ajatuksia ehtii tulla momenmoisia. En lähtisi enää ison porukan mukaan reissuun; kolmekin alkaa olla ylärajoilla. Kahdestaan vielä on ihan kuva, mutta yksi on vielä parempi Wink. Mutta välillä on kiva olla kyllä hyvän ystävänsä kanssa.

Jos osaa lähteä yksin, pääsee reissuun silloinkin, kun ei saa ketään kaveria reissuun.

Riippuu paljon siitäkin missä kulkee. Jos kulkee retkeilyreittien ja -alueiden ulkopuolella, voi olla, ettei näe ihmisiä reissun aikana ollenkaan. Merkityillä reiteillä ei varmaan tarvitse olla yksi vaikka onkin lähtenyt reissuun yksin.
 Sivun alkuun

Virsu
31.05.2011 22:47

Erakko kirjoitti:
Mutta onko yksin vaeltamisessa luonnon vai ihmisen aiheuttama erakoitumisvaara erittäin todennäköinen vai molemmat?

Oma osuutensa molemmilla. Kun arjessa ja työssä joutuu koko ajan ottamaan toiset ihmiset huomioon ja olemaan toisia varten, niin kyllä se on luksusta, että voi ihan itse päättää omat tekemisensä.

Ei sinun silloin tarvitse sopia kenenkään kanssa, käännytäänkö nyt vasempaan vai oikeaan, mennäänkö eteenpäin vai pysähdytäänkö tähän. Kun kuuntelet tuulen huminaa tai pajulinnun vienoa vihellystä, niin eipä kukaan häiritse sinua kenkien kohnutuksella tai puheen pajatuksella.

Välillä ajattelet, että tämä luonnon tarjoama onni ja autuus, tai tämä taukoamattoman sateen ja hiertymien kurjuus olisi mukava jakaa toisen kanssa. Vaan sittenkin sisimpäsi sanoo, että Olevaisen äärellä voi olla vain yksin. Niinhän myös yksin tänne synnytään ja yksin täältä lähdetään.
 Sivun alkuun

Sokosti Suomujoki
31.05.2011 22:48

Useinmiten olen liikkeellä yksin. Mukaan lähtijöitä ei ole jonoksi ollut, vaikka olen reissua tarjonnut. Kiinnostusta on, mutta aikataulut eivät natsaa. Grammaa on pitänyt viilata, kun ei ole kaveria jakamassa yhteisiä tavaroita. Viikon reissulle rinkka painaa lähtiessä 10-13 kg.

Yksin on hyvä kulkea.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

rellusitikka
31.05.2011 22:49

Erakko kirjoitti:
Viisaita sanoja molemmilta, sekä Rellusitikalta että Virsulta, ihan aforismikirjoittajan ainesta. Ei muuta kuin Otavalle tai Tammelle sopimusta, jos on pikkurahasta pula.

Mietin vielä tuota ”ei mahdollinen vaan erittäin todennäköinen” -kommenttia, joka kuulostaa lumivyöryvaara-asteikolta. Mutta onko yksin vaeltamisessa luonnon vai ihmisen aiheuttama erakoitumisvaara erittäin todennäköinen vai molemmat?

Sanoisin että se on symbioosi, roolisi luomakunnan kunikaana siinä jotenkin
unohtuu, olet luonnon kanssa yhtä.
Kynsitulilla metsän ääniä kuunnellen, eikä voi kysyä: Mikä tuo oli ? Tai kukaan ei
ainakaan vastaa. Very Happy

Erakko
31.05.2011 23:01

Helppo ymmärtää, mitä tarkoitatte, kukin vähän eri sanoin. Tässähän villiintyy pelkästä ajatuksestakin lähteä yksin tunturiin.

Ihmetyttää, että joillakuilla on intoa kirjoitella Seuraa retkille - ja Sinkkuketju savusilmille -ketjuihin. Pelkkä ajatuskin vaellukselle lähtemisestä täysin oudon ihmisen kanssa on minusta luonnonvastainen. Toivottavasti en loukkaa ketään, tämä on vain vaatimaton mielipiteeni.
 Sivun alkuun

rellusitikka
31.05.2011 23:09

Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Useinmiten olen liikkeellä yksin. Mukaan lähtijöitä ei ole jonoksi ollut, vaikka olen reissua tarjonnut. Kiinnostusta on, mutta aikataulut eivät natsaa. Grammaa on pitänyt viilata, kun ei ole kaveria jakamassa yhteisiä tavaroita. Viikon reissulle rinkka painaa lähtiessä 10-13 kg.

Yksin on hyvä kulkea.

Minun fotosynteesiäni ei ole haitannut vaikka 906:seni on jo 30+ kg.
Laihtuu matkan varrella. Very Happy

Erakko
31.05.2011 23:16

...niin laihtuu ja samalla nikamat lähestyvät toisiaan. Laughing Selkää alkaa särkeä ajatuskin 30 kg:sta 906:ssa. Mad
Mutta SS:n 10-13 kg viikon reissulle on kyllä pieni kuormaa, varsinkin jos yksin liikkuu.
 Sivun alkuun

Eräpentti
31.05.2011 23:18
Vieras

Vaan entäpä jos merkityn reitin ulkopuolella katkaisee koipensa kivikossa tai veistää puukolla itseltään valtasuonta auki? Tai iskee ripuli ja veltoksi vetävä kuume parin päivämatkan päässä lähimmästä tiestä? Kännykkäkään ei toimi Lapissa joka paikassa.

En halua mitenkään dissata näitä yksinolon ihanuuksia - haluaisin itsekin ja itse asiassa suunnitteilla on eka yksinreissu kesäksi - mutta on tässä vaaransa.

Ja itselleni vastaan heti että antaa tarkan matkasuunnitelman monen tietoon ennen lähtöä ja kulkee sellaisia merkittyjä reittejä, joiden varrella tapaa ainakin jossakin vaiheessa muitakin. Vaikka polulla jalkapuolena maaten.

Itsellä näin huononäköisenä katastrofeista yksi olisi hajottaa sekä lasinsa että varalasinsa. Olisi siinä kompuroimista takaisin, joka mäki täynnä päänkokoista kiveä ja pahaa juurakkoa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

rellusitikka
31.05.2011 23:26

Erakko kirjoitti:
Helppo ymmärtää, mitä tarkoitatte, kukin vähän eri sanoin. Tässähän villiintyy pelkästä ajatuksestakin lähteä yksin tunturiin.

Ihmetyttää, että joillakuilla on intoa kirjoitella Seuraa retkille - ja Sinkkuketju savusilmille -ketjuihin. Pelkkä ajatuskin vaellukselle lähtemisestä täysin oudon ihmisen kanssa on minusta luonnonvastainen. Toivottavasti en loukkaa ketään, tämä on vain vaatimaton mielipiteeni.

Ei se kaiketi ole luonnonvastaista, ihminenhän on lauma-eläi...-sielu, lauma luo
turvallisuuden tunteen.
(Hevonenkin on turvallinen Very Happy )

rellusitikka
31.05.2011 23:46

Eräpentti kirjoitti:
Vaan entäpä jos merkityn reitin ulkopuolella katkaisee koipensa kivikossa tai veistää puukolla itseltään valtasuonta auki? Tai iskee ripuli ja veltoksi vetävä kuume parin päivämatkan päässä lähimmästä tiestä? Kännykkäkään ei toimi Lapissa joka paikassa.

En halua mitenkään dissata näitä yksinolon ihanuuksia - haluaisin itsekin ja itse asiassa suunnitteilla on eka yksinreissu kesäksi - mutta on tässä vaaransa.

Ja itselleni vastaan heti että antaa tarkan matkasuunnitelman monen tietoon ennen lähtöä ja kulkee sellaisia merkittyjä reittejä, joiden varrella tapaa ainakin jossakin vaiheessa muitakin. Vaikka polulla jalkapuolena maaten.

Itsellä näin huononäköisenä katastrofeista yksi olisi hajottaa sekä lasinsa että varalasinsa. Olisi siinä kompuroimista takaisin, joka mäki täynnä päänkokoista kiveä ja pahaa juurakkoa.

Turvallisuus kysymykseen vastaan että: Toivon että on kenttää.
Kasari kysymys: Paljonko sulla on kenttää ?
Ymmärtääkseni nmt 450 toimii vielä Virve nimikkeellä.
Miksi siitä ei voisi jalostaa jotain "hakulaitetta".

Minulla taas tuohon lasi asiaan on sanottava että ainakin 4-5 lasit on mukana, ikänäkö jo
vaivaa, metristä eteenpäin näkee kuin kot...haukk...rotta, mutta karttaa ei näe
jos ei ole laseja, minulle nuo on toki edullisia kun valitsee vain +1 ja lisänumero

Sokosti Suomujoki
31.05.2011 23:47

Eräpentti kirjoitti:

Näitä varten on SPOT ja PLB -laitteet, joilla saa avun perille ilman kännykkäverkkoakin.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Myydään vaellukselle passeli valokuva... esakuni Ostetaan ja Myydään 0 14.04.2021 7:09 Katso viimeisin viesti
Wanhuus ei tule yksin? Tura Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 29 27.02.2021 21:49 Katso viimeisin viesti
Aivan yksin TV2 Vänkä Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 3 04.05.2019 14:21 Katso viimeisin viesti
Aikataulun puitteissa vaellukselle Mustola Lappi 16 14.08.2018 21:27 Katso viimeisin viesti
Vinkkejä Lapin halki vaellukselle Kukko Lappi 17 14.05.2017 11:23 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 6
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: