Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Vaellusauva
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaellusauva
Unnukka
07.08.2011 1:14

Minkä merkkinen olisi hyvä vaellusauva ja mahdollisimman kevyt kokoontaitettava. Lähinnä harkitsen sellaista jokien ylitykseen kun tulee tuolla puuttomalla seudullakin kulettua. Mitä mieltä olette onko sauva turha kapistus, pärjätty on toistaiseksi ilmankin? Yhtä sauvaa ajattelin mutta mikä on käytännössä parasta, yksi vai kaksi vai ei ollenkaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Vaellusauva
rellusitikka
07.08.2011 1:47

Unnukka kirjoitti:
Minkä merkkinen olisi hyvä vaellusauva ja mahdollisimman kevyt kokoontaitettava. Lähinnä harkitsen sellaista jokien ylitykseen kun tulee tuolla puuttomalla seudullakin kulettua. Mitä mieltä olette onko sauva turha kapistus, pärjätty on toistaiseksi ilmankin? Yhtä sauvaa ajattelin mutta mikä on käytännössä parasta, yksi vai kaksi vai ei ollenkaan.

Itse käytän yhtä sauvaa, enkä ilman enään lähde.
Leki on varmaan hyvä mutta tällaisia pari Biltemasta alle 15 € niin ei korkealta putoa jos ei tykkää.
näissä ainakin pituus riittää 140 cm. max.
Omani on vastaavat Olsonilta.
Yhdestäkin sauvasta on kyllä paljon iloa varsinkin jyrkissä laskuissa joissa on vaikea
maasto ja tietenkin ylityksissä.
Toki kuiva keppikin käy.

Onko täällä ketään joka on sauvaa kokeillut ja tarpeettomana pois heittänyt ?
Niin tai painaahan se monta grammaa, omaa kulkuani se ainakin keventää
monta kertaa painoonsa nähden.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mondrian
07.08.2011 8:31

Hyödyksi ovat, mäissä, epätasaisessa maastossa, joen ylityksissä tai vaikkapa majoitteen pystytyksessä.

Kaksi antaa kävelyyn enemmän lisää vauhtia, tasamaalla yksi on vain hidaste. On kuitenkin mukavaa jos toinen käsi on vapaana ja kyllä se yksikin sauva nopeuttaa menoa huomattavasti, varsinkin ja nimenomaan tasapainoilua ja varovaisuutta vaativissa kohdissa.

Yhtä pidän mukana ja suuresti hyödyllisenä. Merkeistä tai ostopaikoista en osaa sanoa mitään.

Kokeile, sittenhän tuon tiedät. En ole sitä varsinaista sauvakävelyä kokeillut, mutta luulen että rinkka selässä sauvan tai parin hyödyt ovat toiset.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
07.08.2011 8:56
Vieras

Yhtä sauvaa olen käyttänyt vuosia, en suostu vaeltamaan ilman. Kaksi olisi varmaan kanssa hyvä, mutta nyt kun on koira kaverina, on melkein parempi kun on toinen käsi vapaana.

Merkki on ollut tähän saakka Leki, mutta en ole paljoa eri merkkeihin paneutunut. Kannattaa käydä katselemassa mitä on saatavilla.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

TREKKING
07.08.2011 9:50

Vuosikymmenet tuli käytettyä koivuista kärkipiikillä ja rannelenkillä varustettua vaellussauvaa, koska siitäkin oli iso apu monessa tilanteessa. Nyttemmin on teleskooppisauvat osoittautuneet paremmiksi. Niin kova kiire ei kuitenkaan tunturissa ole, että sen takia pitäisi sauvoja pitää mukana.
Sauvojen kanssa vaeltaminen ja sauvakävely ovat kaksi aivan eri lajia ja yleensä erilaisilla sauvoilla. Näkyy tosin jotkut treenaavan sauvakävelyä tunturissakin rinkka selässä. Sauvakävelyn hakkaava tyyli ei oikein ole parhaimmillaan teleskooppisauvoille eikä tunturikivikoissa.
Halvat "Retki"-sauvat ovat kestäneet rauhallista menoa muutamia vuosia yhdellä kärkipiikin vaihdolla (takuuvaihto).

Viimeinen muokkaaja, TREKKING pvm 08.08.2011 19:35, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Korvapuoli
07.08.2011 9:54

Joka reissulla olen sauvoja käyttänyt. Ainoita haittoja jotka olen havainnut on, että rinkka selässä "nelijalkakävelyssä", saa helpommin hartioihin hiertymiä, sekä sen, että ne helposti unohtaa taukopaikalle, tosin pian huomaa unohduksensa. Hyötynä ennenkaikkea ylitykset ja jyrkät alastulot. Kovateräspiikit purevat hyvin rakkakivikoihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: vaellussauva
myrskylintu
07.08.2011 10:57

Minulla oli kaupasta ostettu vaellussauva joskus 1994 ja ensimmäisellä reissulla Norjaan kun kuljimme aika pahassa rakassa. Horjahdin rinkka selässä ja paino sauvalle,kuului vaan naks ja naks ja turpa edellä kiveä päin. Onni onnettomuudessa , varmaan jäi milli väliä leuan ja kiven väliin, oli lähellä ettei ettei pantu leukaa uudestaan kasaan kirurgin toimesta.
Säikähdys oli hirveä ja sauva kahdesta kohti poikki.

Nyt sitten kaikki kansa tietää ,että tuli tehtyä ympäristörikos. Marssin selvittyäni säikähdyksestä pöpelikköön ja tein koivusta tukevan sauvan, joka on palvellut erittäin hyvin ja taas lähdössä kanssani Lappiin kuukauden päästä. On, The Sauvasta, tullut uskollinen ystäväni. On sitä muitten puolesta ihmetelty monet kerran lentokentillä , junissa ja busseissa.

Minulla vaelluskaveri on riittävän pitkä, niin saa eri otekorkeuden kuljettaessa mäkeä ylös tai alas ja pienissä harppauksissa purojen/esteiden yli. Makuja on monia ja meitä savusilmiä. Yhdellä pärjää, eikä paina paljoa, pikkasen enemmän kun kaupalliset. Niin ja on voinut käyttää riukuna kun oikein asettelee. Very Happy
 Sivun alkuun

Sarekretkeilijä
07.08.2011 13:36

Jääpiikin kanssa olen vaellellut vuodesta 2005. Vuonna 2004 oli koivusauva hetken, mutta se oli aika raskas.
 Sivun alkuun

hannes
07.08.2011 13:54

Monta kaatumista ovat vaellussauvat estäneet. Alaspäin mennessä mukava tuki - aina vähintään kolme jalkaa maassa. Ylämäissä sauvoilla työntäen polvet pääsevät helpommalla.
Jos on oikein jyrkkää ja minä väsynyt, työnnän molemmilla sauvoilla yhtä aikaa, mikä tuntuu hienolta avulta.
Petzl'n sauvoja olen käytänyt viime vuosina. Piikki on jotain erikoisterästä - ei kulu ja pitää kivien pinnassa (ei tietenkäänkiiltäväksi hiotun graniitin pinnassa ..)koska niisä on aina pientä nystyä.

Täydellä voimalla sauvoihin ei kannata tukeutua, sitä varten niitä ei ole tehty - voimakkaammalle tukeutumiselle sitten mieluummin halko käyttöön!

Koiran kanssa käytän joustohihnaa ja siihen kuuluvaa vyötä, joten kaksi sauvaa ei haittaa. Talutusvyön puen ennen rinkkaa (alle) ja se on rinkan vyön yläpuolella - ei haittaa kulkua käytännössä juurikaan.
Kokeilin kiinnittää joustohihnaa rinkkaan mutta karjalankarhis on henkeen ja vereen metsämies, joten olin heti turvallani kun ensimmäinen tuore metsäneläimen haju poikkesi omalta uralta ja koira vetäisi sinnepäin.
Päivl/iltalenkeillä on ns. talutusvaljaat mukana - kivemmat kuin pelkkä kaulapanta.
Valjakkokoirayhdistykseltä tilasin nuo tuotteet.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

George
07.08.2011 16:06

Jos haluaa hyvän vaellussauvan pitää mennä Koitereelle. Koitereen saarissa oli paljon majavan kaatamia ja pilkkomia haapoja, joita vesi on huuhdellut. Puu on kiinteätä, kuivaa ja kevyttä, kovaa kuin kivi ja se hyväilee kättä. Sopivan kokoisen sauvan löytää helposti. Jotain siinä majavan käsittelystä puuhun menee. Jos ette usko käykää katsomassa.
Ei kannata ostaa kaupasta.

phad
07.08.2011 19:30

Unnukka kirjoitti:
Minkä merkkinen olisi hyvä vaellusauva ja mahdollisimman kevyt kokoontaitettava. .

Itse käytän nykyään näitä: Black Diamond Traverse. Ilman sompia joku 275g.

Käytin ennen jotakin Partioaitan "tunturihaukka" sauvoja mutta niiden lukitusmekanismi ei kestänyt matkassa vaan petti. Noissa yllä mainituissa sauvoissa olevan erilainen mekanismi tuntuu kestävän paremmin. Alumiinia taitaapi olla molemmat. Kesäkäytössä ei toki sompia tarvitse, talvella lumikenkäilyssä nekin matkassa.
 Sivun alkuun

Juhani
07.08.2011 21:00

Näyttää jengi olevan melko yksimielisesti sauvojen kannattajia. Itsekin olen tottunut sauvoja käyttämään. Lekin teleskooppisauvat on saanut helposti rinkan sivuun kun niitä ei ole kaivannut. Haltin seudun kivikoissa olen arvostanut niitä kaikkein eniten.

Tänä vuonna Kaldon reissulla niitä ei ollut mukana, enkä kaivannut hetkeäkään. Aloin jo miettiä niiden tarpeelisuutta. Meinasin, että jättäisin jatkossakin turhina kotiin, mutta en tiedä tohtiiko näiden kommenttien jälkeen Confused . Ja toisaalta, jos seuraavasta reissusta tulee "suorittamisvaellus", voi olla, että ne kannattaa ottaa mukaan; pääsee alamäet ja ylitykset nopeammin ja ehtii pidemmälle Smile .

ultramara
07.08.2011 21:09

Vaellussauva on turhake.
 Sivun alkuun

Unnukka
08.08.2011 0:13

Sauvan hyödyistä tuli hyviä juttuja. Olisihan se sauva myös apuna jos jalkansa telois tai kun yhtenä vuonna polvi kipeytyi. Vähän on kans arveluttanut teleskooppisauvan lukitus ja Myrskytuulellahan oli siitä ikävä kokemus.
 Sivun alkuun

Glottis
08.08.2011 11:10

Itse olen mennyt yhdellä vaellussauvalla, mutta harkinnassa on kaksi koska nykyinen majoitteeni tarvitsee 2 suoraa keppiä jokatapauksessa. 158g/kpl painaivia Fizian Compact:eja olen katsellut, mutta toistaiseksi on jäänyt ostamatta. Hinta on ihan kohtuullinen, n. 64€ postikuluineen tämän päivän kurssilla.

Muuten olisin varmaan jo ostanutkin, mutta en tahtoisi luopua kameran monopod-mahdollisuudesta vaikka sitä vain muutaman kerran per reissu tarvitsenkin.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 9
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Siirry: