Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Otsalamppukeskustelu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
12.11.2013 15:44

rautu kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=e8LDS63KWVE

Tuossahan mennään lumella, mutta näkee kuitenkin valotehosta jotain.

Itselläni on Fenix hp 10 ja en kyllä lähtisi sen kanssa juoksemaan. Akkupaketti takaraivolla on kyllä liian raskas. Minun päälleni Hp10 otsapanta on liian kireä, saati jos käyttäisin pipoa. En tiedä, onko hp11 versioon tullut muutoksia? Mutta hp10 päässäpito on rasittavaa. Valotehoon olen tyytyväinen.

Mutta luulisin, että olisin tytyväinen myös hl21 valotehoon. Aion hankkia sen tyttärelleni partiokäyttöön. Jos se on hyvä, myyn hp10 pois ja ostan hl 21 tilalle.

Opaskurssilla kaverilla oli HL21. Kyllä sen syksyn pimeässä ja märssä maastossa huomasi, että maksimivaloteho oli alle puolet HP11:n valotehosta.

HP11:n panta on isompi kuin HP10:n, mutta kyllä sekin on itsellä venynyt sopimaan pipon päällä. Säädöt on kyllä aina olleet maksimilla. Itse puolestaan harkitsen HP10:n (HP11 on tyttöystävän lamppu, mutta lainailen joskus) vaihtamista HP25:seen. Enemmän valotehoa ja toivottavasti parempi hajavalo, jossa diffuusorin reuna ei häikäisisi...

rautu
12.11.2013 16:01

Korpijaakko kirjoitti:
rautu kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=e8LDS63KWVE

Tuossahan mennään lumella, mutta näkee kuitenkin valotehosta jotain.

Itselläni on Fenix hp 10 ja en kyllä lähtisi sen kanssa juoksemaan. Akkupaketti takaraivolla on kyllä liian raskas. Minun päälleni Hp10 otsapanta on liian kireä, saati jos käyttäisin pipoa. En tiedä, onko hp11 versioon tullut muutoksia? Mutta hp10 päässäpito on rasittavaa. Valotehoon olen tyytyväinen.

Mutta luulisin, että olisin tytyväinen myös hl21 valotehoon. Aion hankkia sen tyttärelleni partiokäyttöön. Jos se on hyvä, myyn hp10 pois ja ostan hl 21 tilalle.

Opaskurssilla kaverilla oli HL21. Kyllä sen syksyn pimeässä ja märssä maastossa huomasi, että maksimivaloteho oli alle puolet HP11:n valotehosta.

HP11:n panta on isompi kuin HP10:n, mutta kyllä sekin on itsellä venynyt sopimaan pipon päällä. Säädöt on kyllä aina olleet maksimilla. Itse puolestaan harkitsen HP10:n (HP11 on tyttöystävän lamppu, mutta lainailen joskus) vaihtamista HP25:seen. Enemmän valotehoa ja toivottavasti parempi hajavalo, jossa diffuusorin reuna ei häikäisisi...

Minä ajattelin siirtää suuremman valotehon käsivalaisimeen ja päähän kevyempää ja pienempää valotehoa. Näin olisi omalla kohdallani mukavampaa. Harvemmin otsalampulla tarvitsen suurta valotehoa. Käsivalaisinta käyttäisin sitten hakuvalona esim. hirvihommissa.

Metsässä kulkiessa liian suuresta valotehosta on jopa haittaa mielestäni. Liikkuvia varjoja on silloin enemmän ja se häiritsee. Maaston tarkkailussa kävelyssä keskityn lähinnä muutaman metrin päähän, kun isommalla valoteholla ei kuitenkaan näkisi kovin kauas normimetsässä.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Usmi
12.11.2013 17:42

Jos ei ihan omaisuuksia halua otsalampusta maksaa, vaihtoehtona on myös monenlaiset "uskomattomalla" Very Happy valoteholla varustetut Kiinanlamput esim. http://dx.com/p/rusto-d32-3-x-cree-xm-l-t6-2500lm-4-mode-white-bicycle-headlamp-black-4-x-18650-172263

Nuo kiinalaiset kopiot Lupinen yms. lampuista ovat todella budjettiluokan vehkeitä. Näitä näkee yhä enemmän ja enemmän yösuunnistajien päässä ja itsellänikin on nyt kolmas syksy menossa kiinalaisella, melko aktiivisessa yösuunnistus- ja maastofillarointikäytössä. Valoteho ei varmasti ole lupauksien mukainen, mutta aivan loistava verrattuna vanhoihin halogeeneihin. Kyllä näillä pimeätä metsää juoksuvauhdissa erinomaisesti valaisee ja rastilippujen löytäminen ei ainakaan valoista ole kiinni. Ovat niin halpoja, että minullakin on 2 kpl käytössä ja ilman ongelmia olen selvinnyt. Jotain ongelmia näistä aina välillä kuuluu, mutta kun melko runsas joukko omistakin suunnistuskavereista näitä nykyään käyttää, oikeastaan yllättävän vähän pulmista olen kuullut. Varmasti kalliilla saa parempaa laatua, mutta itse en ainakaan viitsi maksaa satoja euroja "vain" otsalampusta.

Vielä juoksukäytöstä. Akkuliivi paidan/takin alla on parempi juostessa kuin otsapannassa oleva patterikotelo. Selkää vasten pysyy akutkin lämpimässä myös kylmässä kelissä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

sallatuulia
12.11.2013 19:17

Timoa kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
sallatuulia kirjoitti:
Hei,

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta tarvitsisin juoksuun yms. ulkourheiluun LAADUKKAAN JA HYVIN NÄYTTÄVÄN otsalampun. Siis tarkoitan nyt simppelisti urheiluun pimeässä. Miehen Led Lenser H7 olen lainaillut. Se on kunnon peli jo.

Sitä luokkaa tai vielä parempaa...mitä suosittelette?

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu tähän vastaamaan...? Very Happy

Itsellä on Led Lenserin H7:sta lähinnä huonoja kokemuksia omassa ja kaveripiirin käytöstä, valo ja säätö on hyvä, mutta rakenne onneton ja särkyy...

Tällä hetkellä omia suosikkejani ovat Fenixin otsalamput. Itsellä käytössä Hp11 ja edeltäjänsä Hp10. Noihin kannattaa hankkia valokeilaa hajottava diffuuseri, usein parempis en kanssa kuin ilman. Uusi Hp25 vaikuttaisi hyvältä, olisi lähi- ja kaukovalo erikseen. Juoksua ajatellen katselisin toisaalta mallia, joissa on paristojen sijaan kevyt akku (jos ei lenkit ole ihan ultra matkaa) ja/tai sen saisi pitkän piuhan päähän vyölle. Ja hyvä, tukeva panta. Petzlillä on paljon laadukkaina pidettyjä, ja kalliita, malleja.

Tuohon on yksi ratkaisu: Petzl nao. Kevyt, tehokas, pysyy päässä, reaktiivisuus toimii ihan oikeasti ja kestää käyttöä. Kuten korpijaakkokin sanoi valaisin on kallis, mutta hintansa arvoinen. Pitkälle vaellukselle en suosittele, mutta kaikkeen muuhun toimintaan jossa pitäisi nähdä välillä kauas ja välillä lähelle nao on paras ratkaisu.

Luulen, että Petzl nao taitaa viedä sittenkin voiton. Zebralight (tai sinnepäin) on outo itselle ja vaikuttaa enemmän raksamiesten valaisimelta...en tiedä.
Maksaahan tuo, mutta monenlaista käyttöä mm. mökillä ollessa on, joten kai se kannattaa sitten maksaa. Very Happy
 Sivun alkuun

tyy
12.11.2013 23:33
Vieras

Petzl Myo XP lakkasi palamasta 4,5 vuoden palveluksen jälkeen Shocked

Pitää varmaa dissektoida ja katsoa onko resurrektointi mahdollinen.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

sallatuulia
12.11.2013 23:44

Ja kiitokset kaikille. Olen taas paljon viisaampi tässä asiassa. Very Happy
 Sivun alkuun

varsijousi
12.11.2013 23:56

Otsaslamput, joissa on paristo takaraivolla (tai >2 paristoa lamppuosassa otsalla), tahtovat olla hankalia juuri tuon paristokotelon tähden. Zebralight ei kyllä ole mikään "raksamiesten" lamppu, se on paino/valoteho/ym -suhteeltaan erinomainen lamppu, mutta ei sovi juoksuun, koska sen valo kääntyy alaspäin koko ajan , kun pää tärisee. Syynä on kiinnitys otsapantaan (silikonirenkaat).

Juoksuun, hiihtoon ja miksei pyöräilyynkin pitää valita lamppu, jonka virtalähteen saa taskuun (kylkiäisenä tulee hyvä pakkasen kesto): Fenixin HP 20 (230 lm, 167 m ja 4xAA) on erinomainen lamppu, johdossa on kintaillakin käytettävä säädin. Lamppua ei enää tehdä, mutta jos jostakin löytyisi vielä...sitten on tämä uusi HP 15 (500lm, 172m ja 4xAA), siinäkin saa virtalähteen taskuun, katkaisintoiminnot lienevät hankalammat, kuin HP 20:ssä. HP11, kuten Korpijaakkokin totesi, ei ole hyvä valinta juoksuun takaraivovirtalähteen tähden.

Kaikki oletimme, että Sallatuulia juoksee...Tässä nämä vaihtoehdot ovat minun mielestäni: Fenix HP20 (jos saa jostakin), HP 15 tai Pezl (automaattivaloinen vai mikä se nyt olikaan) jtkn, minulle tuntematon lyhty. Tavalliseen vaelluskäyttöön, siis rauhalliseen menoon valintani on Zebralight H600.
 Sivun alkuun

varsijousi
12.11.2013 23:58

Tarkemmin lukien: niin muuten juokseekin.... Laughing
 Sivun alkuun

sallatuulia
13.11.2013 7:49

Tuhannet kiitokset varsijousi!!! Kyllä sallatuulia juoksee... Very Happy ja siihen tarvitsen juurikin paremman otsalampun kuin tuon H7 Led Lenser, jossa myös tuo sama ongelma kuin zebralightissakin eli lamppu ei pysy stabiilina paikoillaan.

Tämä palsta on niin superhyvä kun aina silloin kun tarvitsee neuvoa sitä saa. Ja yhtään vika ostosta en tämän palstan neuvojen pohjalta ole tehnyt!! Smile
 Sivun alkuun

varg62
13.11.2013 8:14

Led Lenserin H14 pysyy kyllä päässä juostessakin.Paras minun mielestä jo toista vuotta ollut ja toimii.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

haze
13.11.2013 10:09

sallatuulia kirjoitti:
Tuhannet kiitokset varsijousi!!! Kyllä sallatuulia juoksee... Very Happy ja siihen tarvitsen juurikin paremman otsalampun kuin tuon H7 Led Lenser, jossa myös tuo sama ongelma kuin zebralightissakin eli lamppu ei pysy stabiilina paikoillaan.

Tämä palsta on niin superhyvä kun aina silloin kun tarvitsee neuvoa sitä saa. Ja yhtään vika ostosta en tämän palstan neuvojen pohjalta ole tehnyt!! Smile

Aika monessa lampussa on tuo ongelma, että juostessa ei pysy paikallaan tai valo pomppii epämukavasti. Ratkaisu tähän on todellakin tuo aiemmin linkkaamani Nite Ize panta, joka muutaman euron kustannuksella korjaa tuon ongelman. Vinkki on saatu brittiläiseltä juoksufoorumilta. Mielestäni kannattaa valita parhaista osista kombinaatio, ettei tarvitse tinkiä valotehosta, käyttöajasta tai tukevuudesta. Vaikuttaa siltä, että täydellistä valmista tuotetta ei tällä hetkellä ole markkinoilla, mutta epätäydellisen, valmiin tuotteen kanssa samaan hintaan saa jo kombinaation, joka on varsin optimaalinen juoksukäyttöön.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Uudempi otsalamppukeskustelu Kullervo Muut varusteet 64 03.09.2015 14:21 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 10 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Siirry: