Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut lajit Metsästys on **** harrastus
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 26, 27, 28

Suhtautumisesi metsästykseen
Metsästys on suosikkiharrastukseni
29%
 29%  [ 64 ]
Metsästän satunnaisesti
12%
 12%  [ 28 ]
Olen joskus metsästänyt, mutta en enää
10%
 10%  [ 23 ]
En metsästä, muut saavat puolestani metsästää
37%
 37%  [ 81 ]
En ymmärrä metsästämistä
5%
 5%  [ 13 ]
Vihaan metsästämistä ja metsästäjiä
3%
 3%  [ 8 ]
Ääniä yhteensä : 217
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Napakettu
06.11.2013 19:34

tyy kirjoitti:
Kuka tietää, miten monta pyytä on keskimäärin suomalaisella metsäneliökilometrilla?

Enpä tiedä, mutta aikoinaan asuessani Ivalossa niihin tuli päivittäin törmättyä.
Paikkahan on muuten ihan arseesta, mutta setterin kanssa lenkkeilessä seisontoja tuli kyllä ihan riittämiin, välillä vähän jo kyllästyttikin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka
06.11.2013 20:54

Hieno kuva urospyystä.

tst
24.03.2015 10:04

Äänestin tällaista vanhaa mutta aina ajankohtaista aihetta. Minulle sopivin vaihtoehto olisi ollut En metsästä mutta sopivassa asuinpaikassa voisin metsästää. Monesti syksyllä kuulaana pakkaspäivänä
on käynyt mielessä että olisi hieno kytätä kanalintuja jossain itärajalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

sahamies
27.11.2016 19:18

Mitenkähän olisi jos nyt järjestyisi uusi mahdollisuus äänestää, oliskohan prosentit muuttuneet. Paljon asioita, jotka eivät metsästystä mairittele, on ehtinyt tapahtua.
Oma ääneni tuolloin meni kategoriaan: en metsästä, mutta muut saavat metsästää.
Nyt on änkyräsiiven (en sano kumman puolen) probaganda purrut, ja valintani on: en ymmärrä metsästystä.
Niin se vaan miehen mieli muuttuu, on niinkuin pärevekkuli, kääntyy aina tuulen mukaan. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

rautu
27.11.2016 19:55

Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan...

On luonnollista, että ihmisten mielipiteet muuttuvat. Minäkin olen äänestänyt joskus vihreitä.

Tämän kyselyn alkamisajankohdan ja tämän päivän välillä on tosiaan tapahtunut ikäviä asioita. Mutta tällä välin on myös tehty Taloustutkimuksen toimesta tutkimus (2013), jossa selviää että Suomalaiset suhtautuvat metsästykseen entistä myönteisemmin. Vain 13% ilmoitti suhtautuvansa metsästykseen kielteisesti.

Jokaisen mielipidettä täytyy kunnioittaa.

Itselleni metsästys on ajanut kalastuksen ohi harrasteena. En enää paljon kalasta. Mieluummin touhuan riistan parissa. Metsästykseni painottuu tätä nykyä yhä enemmän riistanhoitoon ja siihen liittyviin asioihin. Metsästykseni ei ole saalispainotteista. Tänä syksynäkin saaliiksi on tullut vain 4 kyyhkyä kaksi kettua ja yksi kauris. Metsästykseen ja sen oheistoimintaan kuluttamani aika on kasvanut viime vuosina paljon. Patruunoiden kulutus sitä vastoin on vähentynyt.

Vastaisin ihan varmasti alkuperäisen vastaukseni mukaan.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

OS
27.11.2016 20:29

rautu kirjoitti:
Itselleni metsästys on ajanut kalastuksen ohi harrasteena.

Omalla kohdalla molemmat ovat jääneet pois kuvioista. Kummassakin on hyvät puolensa, mutta valitettavasti on myös aika runsaasti niitä huonoja ja adrenaliinia kohottavia tapauksia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

amatööri
27.11.2016 20:37

Aikoinaan äänestin että en metsästä,muut saavat puolestani metsästää.

Mikään ei ole muuttunut eli pysyn satarosenttisesti alakuperääses kertomuksesnani.

Korpijaakko
28.11.2016 15:24

Vastasin 2011 "Olen joskus metsästänyt, mutta en enää". Tosin silloinkin arvelin, että tilanne olisi muuttumassa. Ja onhan se muuttunut.

Sopivaa vastausta en enää vaihtoehtojen joukosta löydä. Se on jossain "Metsästys on suosikkiharrastukseni" ja "Metsästän satunnaisesti". Metsästykseni ei ole satunnaista (varsinkaan hirvijahdin osalta), mutta ei se suosikkiharrastuksenikaan ole. Se on ehkä enemmänkin keino kohti kiinnostavaa elämäntapaa. Olen valinnut sen tarpeelliseksi.

Ketjussa oli myös kaikenlaisia outoja väitteitä suuntaan tai toiseen, joita en tunnistanut. Esimerkiksi tappamisesta nauttimista. Kuulostaa sairaalta. Minä en nauti eläimen tappamisesta. Kovasti olen yrittänyt miettiä mitä tunnen siinä vaiheessa kun laukaisen aseen kohti eläintä, mutta sillä hetkellä mieli tuntuu tyhjältä. Suoritus on mekaaninen ja tunteet ovat varmuuden tiellä. Juuri ennen päätöstä ampua olen hieman surullinen eläimen kohtalosta ja huolissani omasta onnistumisestani. Onnistuneen tappamisen (sisältää muitakin kriteerejä kuin eläimen kuolemisen) jälkeen olen onnellinen onnistumisesta ja saamistani resursseista.

Toinen hassu väite oli se, että metsästäjät hyödyntävät saaliina tarkasti viimeistä murua myöten. Valitettavasti en ole tähän törmännyt. Harva jaksaa edes keittää luista lientä saati sitten hyödyntää nahkoja, jänteitä tai edes sisäelimiä. Paitsi ehkä haaskana. Itseni mukaan lukien, mutta koetan opetella.

Itse opin vasta tänä syksynä keuhkoille maittavan käyttötavan (haggis). Onko jollain metsästäjällä kokemusta tai reseptejä pienpetojen (esim. supikoira) laittamisesta ruuaksi? Voiko (silmämääräisesti terveen) supin keittää turvallisesti koiran ruuaksi tai saisiko siitä maittavaa ruokaa metsästäjälle itselleen? Hyvää turkistahan siitä ainakin saa talvella.

rautu
28.11.2016 15:48

Korpijaakko kirjoitti:
Vastasin 2011 "Olen joskus metsästänyt, mutta en enää". Tosin silloinkin arvelin, että tilanne olisi muuttumassa. Ja onhan se muuttunut.

Sopivaa vastausta en enää vaihtoehtojen joukosta löydä. Se on jossain "Metsästys on suosikkiharrastukseni" ja "Metsästän satunnaisesti". Metsästykseni ei ole satunnaista (varsinkaan hirvijahdin osalta), mutta ei se suosikkiharrastuksenikaan ole. Se on ehkä enemmänkin keino kohti kiinnostavaa elämäntapaa. Olen valinnut sen tarpeelliseksi.

Ketjussa oli myös kaikenlaisia outoja väitteitä suuntaan tai toiseen, joita en tunnistanut. Esimerkiksi tappamisesta nauttimista. Kuulostaa sairaalta. Minä en nauti eläimen tappamisesta. Kovasti olen yrittänyt miettiä mitä tunnen siinä vaiheessa kun laukaisen aseen kohti eläintä, mutta sillä hetkellä mieli tuntuu tyhjältä. Suoritus on mekaaninen ja tunteet ovat varmuuden tiellä. Juuri ennen päätöstä ampua olen hieman surullinen eläimen kohtalosta ja huolissani omasta onnistumisestani. Onnistuneen tappamisen (sisältää muitakin kriteerejä kuin eläimen kuolemisen) jälkeen olen onnellinen onnistumisesta ja saamistani resursseista.

Toinen hassu väite oli se, että metsästäjät hyödyntävät saaliina tarkasti viimeistä murua myöten. Valitettavasti en ole tähän törmännyt. Harva jaksaa edes keittää luista lientä saati sitten hyödyntää nahkoja, jänteitä tai edes sisäelimiä. Paitsi ehkä haaskana. Itseni mukaan lukien, mutta koetan opetella.

Itse opin vasta tänä syksynä keuhkoille maittavan käyttötavan (haggis). Onko jollain metsästäjällä kokemusta tai reseptejä pienpetojen (esim. supikoira) laittamisesta ruuaksi? Voiko (silmämääräisesti terveen) supin keittää turvallisesti koiran ruuaksi tai saisiko siitä maittavaa ruokaa metsästäjälle itselleen? Hyvää turkistahan siitä ainakin saa talvella.

Viime metsästäjälehdessä oli juttua varsinkin mäyrän käyttämisestä ravinnoksi. Joitain reseptejä oli myös mukana. Supikoiraakin jokin roadkillfoodin ystävä teki. Trikiini ei haittaa, jos lihan valmistaa kypsäksi.

Minä pyrin käyttämään yleensä lihat ja nahan, jos tarvitsen. En tarvitse jänteitä, enkä luita sarvia lukuunottamatta. Loput osat päätyvät loukkuun töihin.Sorsasta ja isommilta linnuilta keitän luista aina kastikkeen. Kauriin nahka lähti muokattavaksi seuran käyttöön. Kaikki hirvien luut menevät koiramiehille ja loukkukäyttöön. Nahat myydään eräälle nahkatehtailijalle.
On ehkä liioiteltua sanoa, että riistaeläimestä käytetään kaikki käytettäväksi kelpaava. Kuka tarvitsee esimerkiksi hirven jänteitä melkoisia metrimääriä vuodessa? Suoliakin niistä varmaan saisi kerättyä makkaroita varten, mutta onko niiden erottelu metsässä enää järkevää? Uskallan kuitenkin sanoa, että riistalihaa arvostetaan korkeammalle ja sitä käytetään huolellisemmin, kuin muuta lihaa. Ainakin omissa porukoissani.

Minä en ampuessani sure etukäteen saaliin kohtaloa. Jos minulle tulee säälivä olo, niin en ammu ollenkaan. Näin kävi tänä syksynä kyyhkyjahdissa. Kuvat olivat pellossa ja kyyhkyjä laskeutui niille. Istuin puskassa ja katselin, kun paikalle kaarsi aina vain enemmän lintuja. Aikani katseltuani ilmestyin näkösälle ja keräsin kuvat pois. Ampumatta laukaustakaan. Hommasta jäi mukava mieli, kun houkutuslinnut toimivat niin hyvin.

Ei oo häränpäivää!!

Viimeinen muokkaaja, rautu pvm 28.11.2016 16:10, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

tst
28.11.2016 16:08

rautu kirjoitti:
Minä en ampuessani sure etukäteen saaliin kohtaloa. Jos minulle tulee säälivä olo, niin en ammu ollenkaan. Näin kävi tänä syksynä kyyhkyjahdissa. Kuvat olivat pellossa ja kyyhkyjä laskeutui niille. Istuin puskassa ja katselin, kun paikalle kaarsi aina vain enemmän lintuja. Aikani katseltuani ilmestyin näkösälle ja keräsin kuvat pois. Ampumatta laukaustakaan. Hommasta jäi mukava mieli, kun houkutuslinnut toimivat niin hyvin.
Hieno teko raudulta ja ainahan ei ole pakko saada saalista. On jäänyt mieleen telkkarista joskus tullut lohenkalastuspätkä Altajoelta jossa Norjan kuninkaan oppaana ollut vanhempi punaiseen pörröiseen fleece takkiin verhoutunut vanhempi mies kertoi kuinka hän oli ottanut ylös kaikki saamansa lohet kunnes sai kerran erään kalan rantaan ja sitä seurasi koko väsytyksen ajan toinen lohi. Hän ei voinut ottaa tuota kalaa vaan päästi sen puolisonsa luo, jalo teko.
 Sivun alkuun

Eräkulkuri
01.12.2016 12:14

Tässä on mallia oikeasta metsästyksestä ja eräelämästä eikä mistään poikasten puuhastelusta.

http://areena.yle.fi/1-3349732?autoplay=true

Korpijaakko
01.12.2016 12:39

Eräkulkuri kirjoitti:
Tässä on mallia oikeasta metsästyksestä ja eräelämästä eikä mistään poikasten puuhastelusta.

http://areena.yle.fi/1-3349732?autoplay=true

Tuo on hienoa menoa! Pitääkin näyttää uudelleen isälle kun nyt on saatavilla myös suomenkielinen tekstitys, jota Youtuben versiossa ei tietty ollut.

Mutta näin nuorena pitää tyytyä poikasten puuhasteluihin kun ei ole vielä parta harmaantunut sille tasolle, että voi vain tuhahdella väheksyvästi nykymenolle. Ehkä sekin aika koittaa.

rautu
01.12.2016 12:47

On tullut joskus katsottua. Olisihan se hienoa, lähteä tuonne erämaahan asumaan. Mutta kun pitää töissäkin käydä ja perhettä elättää, niin töitä pitää tehdä ja nyt työt on kaupungissa.

Mutta ei tuo muuten poikkea kämpälläni jahtaamisesta. Metsästysmaastot on mulla kämppäni ympärillä ja portailta alkaa jahti. Loukkuja on minullakin lähimaastossa ja sopivat metsästysmaastot niin sorkkaeläimille, kuin linnuillekin. Kalaankin pääsee. Jahtiin lähden aina kävellen. Sähköjäkään ei ole.

Lähimaastossa liikkuvat ketut, ilvekset, karhut ja sudet viime viikojen havaintojen mukaan.

Lauantaina aamuviideltä lähden taas ja tulen tiistai-iltana takaisin. Ohjelmassa on kauriin metsästystä, sekä pienpetoja. Kyllä on hienoa. Very Happy

Heimo kertoi tuossa, että jos vaimonsa kuolisi, niin ei jäisi tuonne yksin.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 26, 27, 28

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jämäkät metsästys / vaelluskengät kilpis72 Ostetaan ja Myydään 0 02.02.2017 7:21 Katso viimeisin viesti
Loppukesän vaellus/metsästys/kalastus... hautami Lappi 16 02.06.2010 11:51 Katso viimeisin viesti
Metsästys Lapissa Roki Muut lajit 21 14.08.2008 18:42 Katso viimeisin viesti
Rakkain harrastus boueme Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 27 08.03.2008 1:50 Katso viimeisin viesti
"Oikea metsästys" Eräkulkuri Muut lajit 54 31.10.2007 18:04 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 28 Yht. 28
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 26, 27, 28
Siirry: