Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Miksi koordinaatit eroavat kartoissa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Miksi koordinaatit eroavat kartoissa
Aaro
27.03.2012 9:20

Olen lähdössä Itäkairaan ja syötin Irtonais Auhtin kämpän koordinaatit niinkuin netin kämppälistassa oli annettu. Huomasin kuitenkin vastaavilla metrikoordinaateilla maastokartan 50.000 osoittavan 2-3 km pohjoisemmaksi. Mitä on kartoissa muuttunut?
Olen suosinut KKJ27 koordinaatistoa ja käsittääkseni kämppien sijainnit on eri lähteissä annettu ainakin aikaisemmin siinä asteikossa. Garmin etrex ei tunne KKJ27.ää, mutta olen käyttänyt finnish gridiä. Mutta nyt olen hieman eksyksissä?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
27.03.2012 11:07

Niitä KKJ koordinaatistoja on kaksi eli peruskoordinaatisto ja yhtenäsikoordinaatisto:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kartastokoordinaattij%C3%A4rjestelm%C3%A4

Sen ei kuitenkaan tuolla kaistalla pitäisi vaikuttaa, kun kämppä osuu kolmoskaistalle. Käsivarressa saa olla tarkkana kun syöttää tupia, että käyttää oikeaa järjestelmää.

Kartoissakin voi olla virheitä. Käsivarren yhdessä kartassa koordinaatit heittää 10 km. Lupasivat selvittää voiko kartan vaihtaa, mutta olen odottanut puhelua maanmittauskaupasta jo kolme vuotta. Mutta ne on valtiolla töissä, niin ei kiinnosta.

Kansalaisen karttapaikassa on muuntaja noille.

Kämppä eri järjestelmissä

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Palokoro
27.03.2012 11:48

Pari vuotta vanhassa Etrex H:ssa on kyllä sijaintimuotona valittavissa Finnish KKJ27. Sen pitäisi olla juuri tuo yhtenäiskoordinaatisto. Ohjelma on versio 3.50. Mikä on Aaro sinun laitteesi ja ohjelmasi?
 Sivun alkuun

Louestaja
27.03.2012 12:14

Mulla on kanssa Garminin eTrex vuosimalli 2000 ja siis ilman H:ta. Huomasin saman ongelman viime keväänä näillä uusilla maastokartoilla, joissa on se punatulkku kannessa. Niissä on koordinaatit annettu EUREF-FIN muodossa. Mulla auttoi, kun määrittelin Garminin user gridin Mr C:n ohjeiden mukaan tuolta toisesta viestiketjusta:

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=2653&start=75

Aaro
27.03.2012 13:28

Tarkasti ottaen GPS:ni on Garmin etrex Summit HC vm 2007. Olen kuljettanut sitä eri mantereilla viimeisenä hätävarana taskun pohjimmaisena ja esim Patagoniassa WGS84 koordinaateilla annetun kämpän ja polun risteyksen olen sen avulla löytänyt. Saattaa olla että grid valikoima värkissä on jotenkin puutteellinen (turmeltunut näpelöidessä?) ja Suomesta löytyy vain Finnish Grid.

Mutta olisiko yleismaailmallisesti yksinkertaisinta käyttää WGS84 koordinaatistoa eli vajavaisen ymmärrykseni mukaan syöttää pisteet aste muodossa. Onko siis WGS84 yhtenevä ympäri maailman ja jos tai ainakin melkein niin pääsisikö sillä retkeilijälle riittävään tarkkkuuteen kaikki utopialta kuulostavat alueelliset metri ym pohjaiset järjestemät unohtaen?
 Sivun alkuun

jaakko33
27.03.2012 13:36

Aaro kirjoitti:
Mutta olisiko yleismaailmallisesti yksinkertaisinta käyttää WGS84 koordinaatistoa eli vajavaisen ymmärrykseni mukaan syöttää pisteet aste muodossa.

EUREF-FIN on tietääkseni lähes sama kuin WGS84. Joten käytä sitä, jos kartta on uusi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Miksi koordinaatit eroavat kartoissa
kepsilla
27.03.2012 14:21

Aaro kirjoitti:
Olen lähdössä Itäkairaan ja syötin Irtonais Auhtin kämpän koordinaatit niinkuin netin kämppälistassa oli annettu. Huomasin kuitenkin vastaavilla metrikoordinaateilla maastokartan 50.000 osoittavan 2-3 km pohjoisemmaksi. Mitä on kartoissa muuttunut?
Olen suosinut KKJ27 koordinaatistoa ja käsittääkseni kämppien sijainnit on eri lähteissä annettu ainakin aikaisemmin siinä asteikossa. Garmin etrex ei tunne KKJ27.ää, mutta olen käyttänyt finnish gridiä. Mutta nyt olen hieman eksyksissä?

Pohjois-suunnassa virhe on tuota luokkaa, jos sekoittaa uusissa maastokartoissa mahdollisesti käytössä olevat ETRS-TM35FIN metriset tasokoordinaatit ja KKJ kaistojen tasokoordinaatit (käytetty vanhemmissa karttalehdissä).
Sen sijaan WGS-84 ja EUREF-FIN maantieteellisten koordinaattien ero hukkuu GPS laitteen epätarkkuuteen.
Kun käyttää WGS84 maantieteellisiä ei tule ongelmia, paitsi jos esim. lukee vanhoissa kartoissa käytössä olleita maantieteellisiä KKJ koordinaatteja (asteet). Uusissa kartoissa on jo käsittääkseni EUREF-FIN merkinnät.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Miksi koordinaatit eroavat kartoissa
Aaro
27.03.2012 17:37

kepsilla kirjoitti:
Pohjois-suunnassa virhe on tuota luokkaa, jos sekoittaa uusissa maastokartoissa mahdollisesti käytössä olevat ETRS-TM35FIN metriset tasokoordinaatit ja KKJ kaistojen tasokoordinaatit (käytetty vanhemmissa karttalehdissä).
Sen sijaan WGS-84 ja EUREF-FIN maantieteellisten koordinaattien ero hukkuu GPS laitteen epätarkkuuteen.

Pahin ongelmani oli että luulin kartan ETRS-TM35FIN metrien olevan samoja kuin aikaisempien karttojen KKJ metrien, mutta asia selvisi (jossain määrin).
 Sivun alkuun

Palokoro
27.03.2012 19:00

Koordinaatistot ovat todella kimuranttisia ja tarkkaa kuin kirpun kanssa seurustelu Laughing Hyvä kun selvisi. Tuolla on muuten se Mr C:n ohje ETRS-TM35FIN -koordinaattien asetuksiksi.
Edit, poisteltu kiriotusvihreitä.
 Sivun alkuun

varsijousi
01.04.2012 14:25

KKJ -koordinaatistot on helppo erottaa, kun käyttää lyhenteitä:YKJ =yhtenäiskoordinaatisto ja PKJ=peruskoordinaatisto.

Garminin Coloradossa on juuri tuo uusi ETRS-TM35FIN (vanhan YKJ:n korvaava) kaikkein monimutkaisin asennettava, mistään ei saa suoraan ohjetta mutta näin se suunnilleen menee ja samat luvut on kaiketi pätevät muissakin gepsuissa:sijaintimuoto:käyttäjän ruudukko,karttadatum ja sferoidi:WGS84.
Käyttäjän ruudukko=UTM=virhe itään +500000,0, virhe pohjoiseen 0,0m,asteikko+0,9996000m,keskimeridiaani E027astetta00.000` (kaikki coloradot eivät tunne itää (E), vain W:n mutta siihen voi panna nollan, muistaakseni. Leveysasteen alku N00astetta00.000`

Uusissa Punatulkku -kartoissa mustat viivat ja mustat koordinaattinumerot ovat suorakuomaisen ETRS-TM35FIN -koordinaatiston viivoja. Kartta on viivoitettu 6 kilometrin välein ja jaettu lisäksi + merkeillä kilometrin ruudukoihin. Keskikaista on 26 astetta ja kattaa koko Suomen virheineen päivineen.

Punainen ruudukosto (Punatulkkukartoissa) on UTM-UPS (MGRS, Nato -ruudukko) neliökilometrin ruudukkona, universaali, toimii kaikkialla maapallollla ja gepsuissa yksinkertainen asennettava. Longitudikaistat 33=15 astetta, 34=21 astetta ja 35=27 astetta sekä 36=33 astetta ja lataitudikaistat Suomessa V jaW (jakoviiva 64 astetta N (lat). MGRS on käyttökelpoisin tasokoordinaateista.

Sinisellä on merkitty Punatulkkukaarttoihin EUREF-FIN maantieteelliset koordinaatit (=WGS84)

Tällainen on suomalainen, vastaa, kun ei kysytä...
 Sivun alkuun

varsijousi
01.04.2012 14:31

Näkyi nuo samat jorinat vaivanneen takavuosinakin, olis pitäny lukea ne ensin
 Sivun alkuun

Aaro
02.04.2012 9:54

varsijousi kirjoitti:
.

Sinisellä on merkitty Punatulkkukaarttoihin EUREF-FIN maantieteelliset koordinaatit (=WGS84)

Kiitos vastauksista, ymmärsin niistä jotakin. Tulevaisuudessa kun retkeilen kauempana, vuodenvaihteessa ehkä Patagoniassa, olen lievässä uskossa, että pitäytymällä WGS84:ssä ja syöttömällä kartoissa tai opaskirjoissa olevat astekoordinaatit GPS:ni näyttää melko tarkasti oikein. Vai onko WGS84:kin jotain maakohtaista viritettävää tai sudenkuoppia?
 Sivun alkuun

varsijousi
02.04.2012 18:17

Aaro kirjoitti:
varsijousi kirjoitti:
.

Kiitos vastauksista, ymmärsin niistä jotakin. Tulevaisuudessa kun retkeilen kauempana, vuodenvaihteessa ehkä Patagoniassa, olen lievässä uskossa, että pitäytymällä WGS84:ssä ja syöttömällä kartoissa tai opaskirjoissa olevat astekoordinaatit GPS:ni näyttää melko tarkasti oikein. Vai onko WGS84:kin jotain maakohtaista viritettävää tai sudenkuoppia?

Jos asetukset ovat oikein, niin paikannuskin on kohdallaan. Sen sijaan gepsussa tehtaalta tulevassa karttapohjassa saattaa olla mitä vain maakohtaisia virheitä (liekö syynä väärä ellipsoidi). Olin hiljattain Sarekin lähistöllä Ruotsissa ja gepsu näytti minun olevan järven jäällä, pari kilometriä todellista sihaintipaikkaa lännempänä. Silti uskon, että gepsu näytti sijaintini koordinaatteina oikein, vain Ruotsin karttapohjassa oli jtkn vikaa. Jos ostaa SD -kortilla maakohtaisen kartan, niin uskon, että silloin sijaintikin on karttapohjassa oikein (ja tiedän, että Suomi Pro ja Vapaa ajan Suomi -karttapohjat ovat sijainnin ja koordinaattien suhteen kohdallaan. Norjan Goldahytta on Ruotsin puolella rajaviivaan nähden jne. Nämä virheet siis tehtaalta tulevassa karttapohjassa, joka ei tiedoiltaan kovin hääppönen ole ja gepsu: Colorado 300.
 Sivun alkuun

Aaro
02.04.2012 20:31

Itselläni ei GPS:ssä ole kunnon karttapohjia. Käytän sitä hätä/erikoistilanteissa geokätkötyylisesti kompassina, joka näyttää etäisyyden ja suunnan. Tärkeää on silloin että syötetyt koordinaatit vastaavat kohtuu tarkasti kohdetta.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Miksi onnettomuudet ovat lisääntyneet? Pertti Kurki Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 103 02.10.2017 11:03 Katso viimeisin viesti
what3words.com koordinaatit Timoa Muut varusteet 4 24.04.2017 18:35 Katso viimeisin viesti
Miksi ahkio tulee vinossa? tunturisusi Talvivaellusvarusteet 22 12.10.2016 11:15 Katso viimeisin viesti
YR.NO antaa nykyään koordinaatit ja k... hekrules Kalastus 3 02.03.2016 23:35 Katso viimeisin viesti
Gps:n käyttö, koordinaatit ja hätätil... -Ahjo- Lappi 11 08.02.2016 11:44 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: