Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Pyöräily Soininvaaran pyöräreissu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Soininvaaran pyöräreissu
eräukko
20.05.2007 19:56


Viestejä: 1696
Moni pyöräilijä onkin varmaan jo lukenut: http://blogit.hs.fi/soininvaara/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
20.05.2007 21:40


Viestejä: 7494
Kiitoksia linkistä, viime kesänä seurattiin kahta pitkänmatkan melojaa Suomen vesillä, nyt tahkotaan pyörällä Euroopan halki. Mukava lukea tämmöisiä juttuja, koska itsestä ei taida kuitenkaan loppujen lopuksi olla lähtijäksi. Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
eräukko
20.05.2007 21:42


Viestejä: 1696
Tuolla luki, että tarakkalaukkujen vaihtaminen reppuun lyhentää aikaa viikolla. Reppu painaa 8 kg.

Minä kun taas luulin, että paras kun selässä ei ole mitään ja kamat tarakalle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rin-tin-tin
20.05.2007 21:44


Viestejä: 1162
OS kirjoitti:
koska itsestä ei taida kuitenkaan loppujen lopuksi olla lähtijäksi. Very Happy


Kyllä tälläkin foorumilla todella monesta olisi lähtijäksi henkisten ja fyysisten ominaisuuksien suhteen. Raha on sitten kysymys erikseen.
_________________
Kaikkea aikansa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mkalima
20.05.2007 23:28


Viestejä: 2055
Meitä lienee eri koulukuntalaisia, kun minua ei saisi mitenkään tuollaiseen reisuun. Syy on yksinkertaisesti se, että pyörällä pitää koko ajan ajaa tiellä, ja pääosin samalla tiellä kuin autotkin. Jatkuva hurjastelijoiden väisteleminen ja meteli söisivät hermoni loppuun alta viikon. Jos haluaa teitä nähdä, on paljon mukavampi mennä moottoripyörällä.

Patikointi tai melonta ovat taas ihan eri asioita. Niissä kulkureitti ei ole ihmisen rakentama, vaan keskellä luontoa. Soutaen ja pienellä purjeveneelläkin voisi tehdä hienoja reissuja luonnon keskellä.

Mutta siis toki arvostan Soininvaaraa poliitikkona ja nostan hattua, että jaksaa tuollaisen reissun tehdä. Kukin tyylillään.

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
T. Salama
21.05.2007 0:55


Viestejä: 246
Aika hurja kaveri, enpä olisi Soininvaarasta uskonut!
_________________
Ei saa ottaa liian vakavasti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korvapuoli
21.05.2007 10:21


Viestejä: 2634
Joskus 60-70-luvulla pyörämatkailu oli yleistä. Pyöräilijöitä oli tienvarret joskus jonoksi asti. Itekkin ajelin semmosilla lasteilla, ettei pyörää voinut pystyttää minkäänmoisiin telineisiin. Varminta oli kaataa vaan kyljelleen. Etu- ja takalaukuissa ja tarakoilla (etu ja taka) varmaan vähintään 30 kilon lasti + oma paino päälle. Yövyttiin leirintä-alueilla telttaillen ja aina oli ruokaa sen verran matkassa, että taatusti seuraavaan myymälään asti riitti. Viimeksi yritin pojan kanssa kunnon reissua noin 5 vuotta sitten. Reissu katkesi alkuunsa, kun pojun silmät ja sieraimet muurautuivat umpeen. Allergia antoi ensi merkkinsä. Pois selvittiin, kun sattui apteekki hyvälle hollille pahimmalla hetkellä.

Tottakai Soininvaaran reissu on ihan eri mittakaavaa, kuin nuo omat alle 1000 km keikat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
21.05.2007 21:44


Viestejä: 1396
eräukko kirjoitti:
Tuolla luki, että tarakkalaukkujen vaihtaminen reppuun lyhentää aikaa viikolla. Reppu painaa 8 kg.

Minä kun taas luulin, että paras kun selässä ei ole mitään ja kamat tarakalle.

Mutta jos logistiikka on muuten hotelli- ja ravintolalinjalla, ei pyörälaukkuihin jää paljoakaan pistettävää. Muuten kyllä tämä matka on järkimiehen kelpo teko.

Korvapuoli kirjoitti:
Joskus 60-70-luvulla pyörämatkailu oli yleistä. Pyöräilijöitä oli tienvarret joskus jonoksi asti.

Joo, muistan läheisesti, kuinka meitä pyöräukkoja oli 1960-luvun alussa jonoksi asti Santahaminassa ja lähiseuduilla. Kun olin 70-luvun alkuvuosiin mennessä toipunut tästä fillari"harrastus"jaksosta, en enää nähnyt muita pyöräilijöitä muualla kuin asutuskeskusten liepeillä. Eli fillarilla ajetaan yleensä sellaisia matkoja, jotka voisi mainiosti tehdä kävellenkin. Senkin vuoksi nostaisin hattua Soininvaaralle, jos käyttäisin sellaista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rin-tin-tin
21.05.2007 21:48


Viestejä: 1162
eräukko kirjoitti:
Tuolla luki, että tarakkalaukkujen vaihtaminen reppuun lyhentää aikaa viikolla. Reppu painaa 8 kg.

Minä kun taas luulin, että paras kun selässä ei ole mitään ja kamat tarakalle.


Veikkaan, että tuossa on kysymys ilmanvastuksesta, joka on pyöräilyssä varsin merkittävä tekijä erityisesti tuulessa. Reppu selässä ajaminen ei välttämättä ole kaikista kivointa hommaa.
_________________
Kaikkea aikansa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
eräukko
21.05.2007 22:02


Viestejä: 1696
Eikös pieni tarakkalaukku tule jalkojen taakse, joten vaikutus ilmanvastukseen on minimaalinen? Jopa silloin kun koipi käy ylimmässä asennossaan, jalka on suunnilleen laukun pohjan tasolla.

Tarkoitan siis semmoista laukkua, jossa on lokerot molemmin puolin rengasta. http://www.esanet.fi/satakunnanvankila/ompelu/pyoralaukku_20nylon.htm
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
21.05.2007 23:22


Viestejä: 1396
Rin-tin-tin kirjoitti:
eräukko kirjoitti:
Tuolla luki, että tarakkalaukkujen vaihtaminen reppuun lyhentää aikaa viikolla. Reppu painaa 8 kg.
Minä kun taas luulin, että paras kun selässä ei ole mitään ja kamat tarakalle.

Veikkaan, että tuossa on kysymys ilmanvastuksesta, joka on pyöräilyssä varsin merkittävä tekijä erityisesti tuulessa. Reppu selässä ajaminen ei välttämättä ole kaikista kivointa hommaa.

Luultavasti monet reppu selässä pyöräilevät ajattelevat ilmanvastusta, sillä pyörälaukut aiheuttavat enemmän pyörteitä kuin selässä kiinni oleva reppu. Veikkaisin kuitenkin, että ero on minimaalinen, kun tuulen + oma nopeus jää alle 50 km/h. Olisikohan tuo yleinen innostus repun käyttöön fillaroidessa perua joko siitä, ettei pyörälaukkuja vain ole tullut hankittua tai sitten siitä, että jo päiväkodissa pienokaiset totutettiin repun käyttöön. Ne, jotka elivät lapsuutensa vuosia ennen päiväkoteja, eivät välttämättä suhtaudu varauksettoman myönteisesti pyörä + reppu -yhdistelmään maantiellä.
Sitä en kyllä ymmärrä, mihin tilastotieteilijä tuon viikon eli suunnilleen 20 %:n ajansäästön perustaa. Ehkäpä avain on se kilpafillari, johon ei laukkuja saa kiinni.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
22.05.2007 6:48


Viestejä: 3927
Jos tuon 8 kg laittaa pyörälaukkuihin, niin ei niistä kovinkaan kummoisia kärpäslätkiä tule vauhtia hidastamaan, mutta sen sijaan ahteri ja muukin alakerta kiittää ratkaisusta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korvapuoli
22.05.2007 7:26


Viestejä: 2634
eräukko kirjoitti:
Eikös pieni tarakkalaukku tule jalkojen taakse, joten vaikutus ilmanvastukseen on minimaalinen? Jopa silloin kun koipi käy ylimmässä asennossaan, jalka on suunnilleen laukun pohjan tasolla.
Tarkoitan siis semmoista laukkua, jossa on lokerot molemmin puolin rengasta.

En tiedä mihin sitä tavaraa niin hemmetisti matkassa tarvittiin, kun itelläkin oli neljä pyörälaukkua. Etu-tarakastakin roikumassa kaksi, ja samoin takana ja reput vielä niiden päällä. Kyllä kai siihen pakettiin jo tuulikin puski. Yleensä vastaan, mutta kai se kova takatuuli joskus helpottikin menoa.

Kun olosuhteet olis samat kuin tuolloin, niin varmaan lähtisin vieläkin pyöräreissulle. Varsinkin jos löytyis yhtä hullu kaveri. Mukava ois kepeässä kesätuulessa poljeskella kyläteillä ihastellen maalaismaisemia ja vetää sieraimet täyteen lannan hajua. Wink Vaan vähiin ovat käyneet hullut kaverit, kylätiet, maalaismaisemat ja lannan haju. On vain suoraa asfaltoitua baanaa jota rekat jyristävät kuin ohjukset, ja jonka reunaviivan oikealle puolelle ei ole varaa investoida.

Ehkä tuo em. oli turhan jyrkästi sanottu, mutta tuo on ollut suuntaus. Kai sopivia pyöräilyreittejä vieläkin löytyisi, kun etsimään ryhtyisi. Ennen kaikki reitit olivat pyöräilyyn sopivia ihan luonnostaan. Ainakin melkein. Ja onhan reitit sopivia vieläkin, mutta siellä pörräävät pyöräilijän kiusana "rahalta" ja pahalta haisevat peltipöntöt.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
P3310
22.05.2007 7:56


Viestejä: 625
Jos repun kokonaispaino on 8 kg, se on niin vähän ettei siitä ajamisen kannalta synny suurta haittaa. Tämä perustuu ihan omiin kokemuksiin pidemmiltä reissuilta.

Toisaalta taas kahdeksan kiloa kevyempi pyörä on helpompi käsitellä.

Spekuloinnin sijasta joku voisi kysyä Osmolta, ainakin tuo ilmanvastusjuttu on niin älytön että sen on oltava väärinkäsitys.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rin-tin-tin
22.05.2007 8:38


Viestejä: 1162
P3310 kirjoitti:
ainakin tuo ilmanvastusjuttu on niin älytön että sen on oltava väärinkäsitys.


Voi olla, mutta ainakin olen kuullut kärryn käyttöä perusteltavan juuri ilmanvastuksella. Ja jos pääsee vertailemaan edestäpäin nojapyörää, maantiepyörää ja tavallista pyörää, niin eivät pinta-alaerot kummoisia ole, mutta pinta-alan vaikutus on kuitenkin suuri.

http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa2.html
_________________
Kaikkea aikansa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: