|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Haltin reissusta |
junailija 18.11.2012 12:00
Viestejä: 202 |
Haltilla käyneet: Katselin käsivarren karttaa ensikesän vaellusta silmällä pitäen. Haltin reitillä näkyy olevan nousua, niiden haastavuus kiinnostaa. Eli jos suhteuttaa vaikka konttainen-ruka väliin jossa nousuja on paljon ja ne ovat jyrkkiä, niin mitä tasoa haltin nousut ovat? Kartta sanoo jotta pitkiä, mitä paikalla käyneet sanovat? Matka itsessään ei ole mikään ongelma. _________________ "The best way to destroy an enemy is to make him a friend.”- Abraham Lincoln |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pekka 18.11.2012 12:38
 Viestejä: 4206 |
En ole kulkenut Konttainen-Ruka reittiä, joten en pysty arvioimaan. Omasta mielestäni Haltin reitti ei ole paha. Nousuja on, mutta ei mitenkään hankalia. _________________ Kun eksyn, lähden kotiin. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tunturisusi 18.11.2012 12:48
Viestejä: 431 |
On siinä useampi iso nousu, mutta sen verran loivaa, että kyllä ne puskee.
Lopussa menee konttaamiseksi, kun just ennen haltin huippua tulee vastaan jääkaapin kokoisia kiviä. Mutta siinä vaiheessa ootkin perillä |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tekstiiliurheilija 18.11.2012 13:03
Viestejä: 920 |
Kokemusta on vain Kilpisjärvi-Kuonjarjoki -välistä: no problem. Loivia nousuja, kivistä maastoa paikoitellen. Konttainen-Ruka oli todella tappava siihen verrattuna, jyrkkiä nousuja ja laskuja koko ajan, välillä portaita kun oli liian jyrkkää kavuttavaksi, Konttaisen rinteen polku todella kivinen ja kulunut Rukan suuntaan. _________________ Tyyli ennen kaikkea! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Sokosti Suomujoki 18.11.2012 13:38
 Viestejä: 2405 |
Konttainen - Ruka on pahempi kuin yksikään nousu Haltin reitillä.
Pahin nousu on Saarijärven tuvalta Kuonjarille päin. Se ei ole jyrkkä, mutta loputtoman pitkä ja maasto on alussa soista ja kivistä.
Seuraava nousuksi luokiteltava on Vuomakasjärveltä Pitsusjärvelle, lyhyt ja suhteellisen loiva. Pitsuskönkäältä Haltin tuvalle saakka on lähes tasaista.
Paluumatkalla on kolme nousua, Meekolta ylös, ehkä jopa reissun jyrkin, mutta ei paha? Sitten Kuonjarilta Duolljehuhputin kupeeseen, lyhyt ja helppo. Lopuksi pitkä loiva nousu Saarijärveltä ylös.
Itse Haltin nousu on kuin kiveltä kivelle rappuja pitkin ylös.
Mielestäni esim. Saariselällä on rankempia nousuja kuin tuolla reitillä, mutta Käsivarressakin saa nousta, jos haluaa. Esim. Urtashotellin kohdilla on ihan oikeat nousut järven molemmille sivuille. _________________ Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
junailija 18.11.2012 18:20
Viestejä: 202 |
Tarkka reitti on vielä hieman auki. Todennäköisimmin kalottireittiä sinne ja takaisin, tosin lossun kautta kiertäminen jompaan kumpaan suuntaan voisi olla aivan mielenkiintoista. _________________ "The best way to destroy an enemy is to make him a friend.”- Abraham Lincoln |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
IkiHonka 18.11.2012 21:25
Viestejä: 5815 |
junailija kirjoitti: |
...Todennäköisimmin kalottireittiä sinne ja takaisin, tosin lossun kautta kiertäminen jompaan kumpaan suuntaan voisi olla aivan mielenkiintoista. |
Suosittelen. Lossun kautta joko tullessa tai mennessä. Reitti Didnun varressa ei ole merkitty yhtä hyvin kuin kalottireitti, mutta jos kartanluku on hanskassa, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Ehkä kannattaa tulla sieltä kautta, niin ei tarvitse odotella tienvarressa kyytiä, kuten paluumatkalla. _________________ "Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Sokosti Suomujoki 18.11.2012 22:37
 Viestejä: 2405 |
Didnun kyydin kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka on tullut Lossulta alas. Ainakin kesäaikaan ja hyvällä kelillä parkkipaikalla tien varressa on aina joku menossa Kilpisjärven suuntaan. Didnulle mennessä kyydin saa Kilpishallin pihasta. _________________ Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
junailija 19.11.2012 0:04
Viestejä: 202 |
Kiitän vinkeistä _________________ "The best way to destroy an enemy is to make him a friend.”- Abraham Lincoln |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tekstiiliurheilija 19.11.2012 9:51
Viestejä: 920 |
Voisin tässä samassa ketjussa kysellä Kuonjarjoki-Haltin tupa -välin kivisyysastetta verrattuna Kilpisjärvi-Kuonjarjoki väliin, koska sekin vaikuttaa etenemisnopeuteen ja reitin vaikeusasteeseen: kuinka paljon on "tavallista" kivistä maastoa ja kulunutta polkua ja kuinka paljon ja minkä kokoisia rakkapätkiä? Olen lukenut täältä(kin), että Meekon jälkeen on rakkaa, joka on ainakin osittain pitkostettu. Paljonko on vielä pitkostamatta; löytyykö kuvia?
Entä muut hankalat paikat? Olen täältä lukenut parissakin säkeessä, että Meekon jälkeen on kohta, jossa kapea polku menee tunturin rinteessä ja polun vieressä on jyrkkä pudotus Meekojokeen. Oliko siinä joku kaide, vai muistanko lukemani väärin? Onko kuvia? Olen niin korkeanpaikankammoinen, että Madeiran levadoilla huimasi helpohkoissakin kohdissa.
Millaisia kahlauksia on loppureitillä? Ovatko ne joko (esim. elokuussa, jos ei ole ollut kovin sateinen kesä) yli harpattavia alle metrin levyisiä tai matalia vauva-askelilla tepasteltavia vaelluskengät jalassa ilman että hörppää varren yli? Vai onko paikkoja, joissa pitäisi loikkia kiveltä kivelle ja keskellä on syvä ja voimakkaasti virtaava ränni, jonka yli pitäisi harpata? (Minä en harpo kiveltä kivelle edes kuivalla maalla ilman rinkkaakaan, vaan ryömin rakkapätkien yli, joten hankalissa kahlauskohdissa pitäisi kääntyä takaisin).
Haluaisin jonakin vuonna kulkea reittiä vähän pidemmälle, mahdollisesti jopa Haltin tuvalle saakka, mutta ilmeisesti teen reissun yksin ja kaikenlaiset hankalat kohdat vähän huolestuttavat. _________________ Tyyli ennen kaikkea! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Auringonvalaja 19.11.2012 11:04
Viestejä: 129 |
Kuonjarin tuvalta Meekolle on paras pätkä, se on lähestulkoon hiekkanummea. Se on koko reitin nopein osuus, fillarointikelpoinen.
Se Meekon jälkeinen kivikko on ajallisesti ehkä 10 minuutin pätkä, ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Se jyrkkä osuus on Vuomakasjoen länsirannalla ja siinä on kaideköydet jyrkimmässä kohdassa, se ottaa ajallisesti noin 5 minuuttia, ei edelleenkään toimenpiteitä.
Kahlauksia ei ole, levein puro on ennen Pitsuksen tupaa, ja siinäkin on lankku. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
pussukka 19.11.2012 11:16
Viestejä: 301 |
Didnujoen kautta palattaessa pääsee kesällä Kilpisjärvelle myös Eskelisen Lapinlinjat linja-autolla, joka tulee aamulla Tromssasta. Jos lähtisi Didnujoelta samainen vuoro ajaa illalla Tromssaan eli sillä pääsee Didnujoelle sillan kupeeseen.
http://www.eskelisen-lapinlinjat.com/fi/index.php?os=7
Jos reissussa on useampia henkilöitä kuin yksi, ei liene taksikyytikään ole kovin kallis per nuppi. Kannatan ideaa, että menee tai tulee Didnujoen kautta. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tekstiiliurheilija 19.11.2012 20:39
Viestejä: 920 |
^^ Kiitos tiedosta, Auringonvalaja!  _________________ Tyyli ennen kaikkea! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Sokosti Suomujoki 19.11.2012 22:52
 Viestejä: 2405 |
Jaa kuvia?
Kuonar - Meeko väliltä, melkolailla Meekon päästä Meekolle päin kuvattuna:
Meekon paljonpuhuttu - ja pelätty kivikko pitkoksineen:
Se jyrkkä pätkä Vuomakasjoen varrella, kuvattuna Vuomakkaalta Meekon suuntaan:
Sama pätkä Meekolta Vuomakkaan suuntaan kuvattuna, ehkä luonnossa hieman jyrkempi kuin kuvassa; koska siellä on köysikaide jyrkimässä kohdassa:
Kivisyys Haltin laaksossa:
Klikkkaa kuvaa -> Klikkaa suurennuslasia aijaan sivulla _________________ Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
haahuilija 20.11.2012 0:03
Viestejä: 523 |
Ja siitä köysikaiteesta löytyy kuva vaikkapa tuosta:
(klikkaamalla suurenee)
Lienee jo selvennyt, että polku ei ole sen kummempaa kuin Kilpisjärveltä Kuonjarille, paitsi sitten jos lähtee kiipeämään Haltille. Tosin en tiedä, onko sitä Meekonpahdan alla olevaa rakkaa kokonaan pitkostettu. Kahlauksista haastavin lienee myös jo tuolla välillä minkä olet kulkenut, eli Kuonjarjoki. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|