Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Kevytretkeilijän kengät
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kevytretkeilijän kengät
Rosnaaja
31.01.2013 1:14

Olen yrittänyt selata vaellusnetin palstoja ja tietämiäni blogeja, mutten ole oikein löytänyt tietoa kevytretkeilijöiden kengistä.

Lenkkikenkäkeskustelussa oli jotain infoa, mutta aloitetaan silti uusi keskustelu.

Eli millä kengillä olette liikkuneet vähintään viikon vaelluksella?

Minua ei kiinnosta muutaman yön reissujen jalkinevalinta, vaan nimen omaan se mitkä ovat kevyimmät kengät joilla on kuljettu vähintään viikko.

Ja jos muistatte varusteiden painoja suunilleen, olisi mielenkiintoista kuulla kuinka kevyillä jalkineilla on uskallettu vaeltaa milläkin kuormalla.

Yhdestä blogista löysin tiedon, että jokin reissu olisi tehty Salomonin Techamphibian 2 kengillä. Noin kevyisiin en ehkä itse uskaltautuisi ainakaan vielä nykyisellä varustekuormalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hobelf
31.01.2013 5:07

Mielestäni jossain ketjussa oli keskustelua aiheesta. Jotkut kait kulkee vibram 5-varpaissakin.

Vaelsin viikon Salomonin lyhyt vartisissa maastolenkkareissa. Tosin mulla oli kahluukengät, joita olisin käyttänyt rankkasateella.

Seuraava reissu varmaan menee kevättä odottavissa Adi Terrex softshell mideissä, jos istuvat jalkaan. Nyt tuntuvat sopivilta. Aika lailla kevyemmästä päästä ovat. Hypet ainakin ovat vaikuttavat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

TREKKING
31.01.2013 11:20

Ruotsin tuntureilla tuli kerran vastaan nuori mies ilman kenkiä. Meno kivikossa oli sen verran reippaan näköistä, että ilmeisesti koko reissu oli tarkoitus mennä pääasiassa ilman kenkiä, jos vain nahkat kesti loppuun asti.

Vihtahousu
31.01.2013 12:01

Tässä miljöössä seuraava mielipide saa kyllä paheksuvia mielenilmauksia,
mutta sanotaan nyt kuitenkin:

Eivät nuo Sievin uretaanisaappaatkaan juuri painossa häviä,
muista ominaisuuksista voi tietysti olla montaa mieltä.

Jo monta kertaa olisin ostanut lenkkarityyppisiä vaelluskenkiä, mutta kun
nykyään lähes kaikki kengät tehdään vain niille ihmisille, joilla ns. ukkovarvas
sijaitsee muiden varpaiden keskellä. Ei ole tilaa minun terveesti ojentuneeseen
isoon varpaasen (tarkoitan tietenkin sitä isoa varvasta, joka sijaitse jalkaterässä!
Muuten puhuisin kengän sijaan lahkeesta).

Minun jalkaani maailman paras kenkämerkki on Jacoform.
Pistäkääpä googlettaen, niin ymmärrätte mitä tarkoitan.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Kevytretkeilijän kengät
Tervasuo
31.01.2013 12:13

Rosnaaja kirjoitti:
Minua ei kiinnosta muutaman yön reissujen jalkinevalinta, vaan nimen omaan se mitkä ovat kevyimmät kengät joilla on kuljettu vähintään viikko.

Itse en ole koskaan kovin kevytkenkäisenä vaelluksilla resunnut, mutta Lemmenjoen eteläpuolella Oahujoen kämpällä tuli kerran vastaan kaveri satulareppu selässä ja kertoili kymmenien kilometrien päivämatkoista. Oli tulossa Taimenjärviltä Hammastunturista ja jatkamassa Njurgulahteen. Jalassa kaverilla oli armeijasta tutut tennarit (tämä malli on aika lähellä). Olivat kuulemma kätevät maastojalkineet, sellaiset nopeasti kuivuvat. Sillekin päivälle miehen ohjelmassa oli 30-40 kilometrin marssi, joten kai ne hyvin sitten toimivat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Rosnaaja
31.01.2013 13:05

TREKKING kirjoitti:
Ruotsin tuntureilla tuli kerran vastaan nuori mies ilman kenkiä. Meno kivikossa oli sen verran reippaan näköistä, että ilmeisesti koko reissu oli tarkoitus mennä pääasiassa ilman kenkiä, jos vain nahkat kesti loppuun asti.

Keveintähän se tietysti olisi jättää kengät kotiin, mutta en taida tohtia.

Milläs kengillä TREKKING kulkee? En ainakaan nopsasti löytänyt blogista mainintaa.
 Sivun alkuun

Hobelf
31.01.2013 13:26

Vihtahousu kirjoitti:
Minun jalkaani maailman paras kenkämerkki on Jacoform.
Pistäkääpä googlettaen, niin ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mistä noita löytää?
 Sivun alkuun

Rosnaaja
31.01.2013 13:30

Olisko jollain kokemuksia esimerkiksi miten Salomon XA 3D Mid kestää ja toimii pitkällä vaelluksella noin 15 kilon rinkan kanssa?
 Sivun alkuun

TREKKING
31.01.2013 14:59

Rosnaaja kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:

Keveintähän se tietysti olisi jättää kengät kotiin, mutta en taida tohtia.

Milläs kengillä TREKKING kulkee? En ainakaan nopsasti löytänyt blogista mainintaa.

Minulle sopivaksi kengäksi on elämänpituisten kokeilujen perusteella valikoitunut mahdollisimman tukevapohjainen täysin vedenpitävä kenkä ammattilaisen tekemällä tukipohjallisella varustettuna. Nykyisin se on nahkainen vaelluskenkä (täyttivät 13 v.), parista lenkkarikokeilusta huolimatta .
Kaikkea on tullut vuosien varrella kokeiltua alkuaikojen lenkkari/kumppari kombinaatiosta alkaen. Nykyisin pärjään hyvin yksilläkin, leirihommissa nauhat auki, sukkasillaan, tai ilman kenkiäkin, kahlauksiin jätesäkkiviritys reisiin asti, on nopea ja toimiva ratkaisu.
Huono (latta-) jalka vaatii tukevan pohjan, etenkin noissa kapuamishommissa kun on pelkkää kiveä ja kivikkoa ja muutenkin epäinhimillisiä asentoja jalalle. Tasamaalla ja poluilla pärjäisin kyllä hyvillä lenkkareillakin.
Nykyisin hyvin vedenpitäväksi rasvattuna (kalvo siis rikki) ne painavat paljon, vaan kun en kevennä keventämisen vuoksi vaan selän takia ja siihen ei paino jaloissa juurikaan vaikuta, joten en välitä siitä, hyödyt on haittoja suuremmat.

luuppi
31.01.2013 15:48

olen ihastunut Brooke maastojuoksukenkiin. Paljon Adidasta jaykemmat pituussuunnassa, ja pohjakin on paksumpi. Pohja ei tosin ole vibramia, puree hienosti pehmeammissa kohdissa, mutta kovin sileilla pinnoilla saa kylla olla varovainen
 Sivun alkuun

luuppi
31.01.2013 15:51

ai niin, jai sanomatta etta Erik Black hiking blog sisaltaa hyvaa ja testattua tietoa kevyemman paan jalkineista
 Sivun alkuun

Kaarle Suurehko
31.01.2013 15:56

Nyt tammikuun puolessa välissä kävelin 8vrk vuoristovaelluksen kevytrakenteisilla lenkkareilla. Keittiövaa'alla koko 47,3 kenkä painaa 292g, eikä siitä ole ilttiä vielä poistettu. Painoa repussa 15-25kg, matkaa noin 200km ja nousumma noin 10km.
 Sivun alkuun

Sokosti Suomujoki
31.01.2013 16:57

En ole kengistä keventänyt vaan kulkenut edelleen noissa Meindlin vaelluskengissä. En kuitenkaan pitäisi mahdottomana liikkua lenkkareissa, mutta varren pituus tulee sitten mietintään, kun kuitenkin on jossain kuraa, suota tai puron ylityksiä? Neopreenisukat jotka lämmittävät märkänäkin?

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

Hobelf
31.01.2013 18:06

^en lähtis neppareissa kesällä pidempään kävelemään. Ne hiostavat &saattavat hiertääkkin.

Rosnaaja 2 tai 3 paria varrettomia Salomoneja lenkkeilyssä kuluttaneena suosittelisin kokeilemaan. Salomonit eivät ole halvat, koska niitä aktiivikäytössä kuluu pari /vuosi, mutta minkä hinnassa häviävät, mukavuudessa voittavat.
 Sivun alkuun

Ruska-01
31.01.2013 18:48

Minä kuljin Kevolla useamman päivän vaellussandaaleilla ilman sukkia. Nautin siitä, että on hyvä tuntuma alustaan liikkuessa ja myös siitä, että jalkateräni sekä nillkani joutuvat tekemään sitä työtä mihin ne on luotu. Rakassa tm. haastavassa maastossa minulle riittävät vähän tukevampipohjaiset vaelluskumpparit.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
O:lundhags jaure lt/muut merkin kevye... MarttiJ Ostetaan ja Myydään 0 30.10.2019 22:10 Katso viimeisin viesti
Lundhagsin kalvottomat kengät vaihtoe... tumssi Kesävaellusvarusteet 1 13.10.2019 14:57 Katso viimeisin viesti
Kengät jokien ylitykseen Veljmies Kesävaellusvarusteet 31 07.07.2019 15:44 Katso viimeisin viesti
M: Naisten Hanwag Belorado kengät kok... Esukki Ostetaan ja Myydään 0 11.12.2017 15:14 Katso viimeisin viesti
Myydään: Muck Boot Arctic kengät frantrai Ostetaan ja Myydään 0 02.01.2017 11:30 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: