Harhailian blogi

Norjan matka Altan länsipuolelle 02.07-18.07.2010

10.09.2010 9:36

Merikalastus painotteinen matka, mutta leirielämä erittäin erähenkistä ja pitää aina sisällään lyhyempiä tai pitempiä lenkkejä, retkiä, vaelluksia...

Ensimmäisen kerran otimme mukaan veneen jäämerelle, pääasiallinen tarkoitus olisi veneellä päästä automatkailuturistien ulottumiin ja saada perusleiripaikka mahdollisimman rauhalliselta ja erähenkiseltä paikalta.

Reissuun lähdettiin hiluxilla kolme päällä... Laughing Jyväskylästä ajettiin läpi yön yhtäkyytiä Altaan, muutaman kymmenen kilometrin päässä Altassa huomattiin, että peräkärryn vetokita on murtunut melkein irti vetoaisan päästä, meillä oli kuitenkin uudehko peräkärry ja painoa hyvin maltillisesti. Evil or Very Mad Oli todella lähellä ettei meidän vene kaikkine tavaroineen olisi päätynyt jonnekkin rotkon pohjalle! Shocked (Nyt rupesin ymmärtämään konkreettisesti serkkupoikani tuskaa, kun se etsi itselleen täysin uutta, turvallista ja KESTÄVÄÄ peräkärryä. Sellaista ei muuten hevillä löydä, vähimmäisvaatimuksena kärryn pitää olla kuitenkin täysrunkoinen upposinkitty ja vetoaisan kunnon rautaputkea. Pultti-ja jopa popniitti kasattuja "pommikärryjä" peltisellä U-profiili vetoaisalla on tarjolla pilvin pimein, kyllä pelottaa liikenteessä kun sellaisia siellä kiskotaan perässä... Shocked ) Laitettiin lankut aisan ylä ja alapuolelle, käärittiin paksulla kuormaliinalla vetokoukun ja aisan ympärille kunnon paketti ja liinoilla vielä varmistuksen aisasta auton vetokoukuun ja puskuriin. Lauantai aamuyöstä Altasta ei löytynyt oikeen pultteja... Laughing Päätettiin leiriytyä Altan itäpuolelle tuttuun autoleiripaikkaan aikaisemmilta vuosilta oottelemaan maanantaita, josko löydettäis jostais hitsauskone tai pultteja ja akkuporakone... Laakso minne leiri perustettiin kuhisee yleensä asuntoautoilioita-ja vaunuilioita lomakaudella. Niin sinne nytkin ilmestyi suomalaisia, tulivat leiriimme kylään, tietty kun kuului varmaan ärräpäitä kohtuu kauas, heidän leiriin oli tulossa lisää suomalaisia, jotka osasivat auttavasti norjaa, no eikun oottelemaan... No seuraavana päivänä tulikin "akkuporakoneellisia" suomalaisia, saatiin porattua sunnuntaina reijät peltisen rihveli vetokidan lävitte kaksi pystysuunnassa ja kaksi reikää poikittain, kakkoskakkonen hakattiin holkiksi aisan sisään, maanantaiaamulla haettiin pultit altasta ja kyllä rupes muuten kestämään... Wink Suomalaisilla oli elementtisauna mukana, kutsuivat vielä illalla saunomaankin... Very Happy

No kun kärry saatiin kuntoon päästiin veneilemään vihdoin jäämerelle, lähdettiin katsastamaan yhtä saarta, löytyisikö sieltä rauhallista leiripaikkaa. Ensiksi lähti veneen pohjatappi irti! Katsottiin huuli pyöreenä toisiamme, OHO! Shocked sitten joku keksi työntää jotain reiän eteen ja ruvettiin metsästämään veneenpohjalta tappia... Laughing Yhdellä kaverilla oli jo pohjilla hyvä meriveneilykammo, se nousi hethessä tappiin... No sitten vähän ajan kuluttua laukes toinen moottori, joku kymmeniä vuosia vanha "mehupilli" se oli, mutta ennakoiden tämmöistä mahdollisuutta varten, niitä oli pari perässä kiinni, taas matka jatkui. Sitten nousu ukkosmyrsky, niin kuin ilmanala norjassa nopeesti vaihtuu, oltiin aika kaukana rannasta ja saaresta, saarta kohti, sinnehän me kerran oltiin lähdettykkin... Yritin luodata syvyyttä pari kertaa virvelillä, mutta molemmilla kerroilla 300g punttiin iski turska kiinni ennen pohjaa... Very Happy Sitten tää veneilykammoinen kaveri oli vielä vahvasti sitä mieltä, että 3.60m hiilikuituvavan kanssa heiluminen kannattaa lopettaa ukkosella... Confused No päästiin saareen, se oli helvetin jyrkkä rantainen, ei näyttänyt mantereelle siltä, ei leiripaikaksi... Mutta oli mieliinpainuva ja koomisen hauska neitsytmatka omalla veneellä jäämerellä... Very Happy Kylältä yksi Norjalainen tuli meidän leiriin selittämään heti palattuamme, että he olivat jo huolissaan meistä ukkosmyrskyn noustessa ja kun hävisimme saaren edustalta näköpiiristä... Laughing Ei saatu paikalta "kisufisuja", mitä kuumeisesti kaikki meistä haluaisivat... (paitsi kuulema yksi, mikä tieto veti kummasti montut auki kymmenkunnalta kuulialta... Shocked ) Toiset Suomalaiset saivat, näyttivät sen näyttävää ja vakuuttavaa purukalustoa.

Vaihdoimme leiripaikkaa Altasta länteen päin, tuulensuojaisan J-muotoisen vuonon varrelle rauhaan muulta maailmalta. Vuonon leveys on parisen kilometriä, tiettömien lumihuippusten tunturien juurelle, jyrkkäreunaiset rannat, muutama vähän tasaisempi niemeke, yhdelle näistä, sielläkin on asuttu joskus ainakin satakunta vuotta sitten, turvetta on kelkottu laitumeksi jostakin yms... kammin näköiset perustukset luonnonkivestä löytyivät, purosta oli ohjattu juokseva vesi tupaan, tai ainakin aivan vierestä, torpassahan on ollut mukavuuksia... Very Happy

Trackback URL-osoite tähän päiväkirjamerkintään on:

Kirjoittaja Viesti
Tähän päiväkirjamerkintääsi ei ole yhtään vastausta / kommmenttia.
Näytä edelliset viestit:

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko -> Blogit -> Harhailian blogi -> Norjan matka Altan länsipuolelle 02.07-18.07.2010