Kohtaamisia luonnossa.

Aaro

Re: Kohtaamisia luonnossa.

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Jo aikaisemmin olen raportoinut mökkirannan meriharakoista. Taannoin lähdin autolla asioille ja mökin pistotiellä oli einestä etsimässä toinen meriharakoista eikä pelästynyt autoa vaan lähti vain kiiruhtamaan juosten auton tieltä tietä eteenpäin. Yritin ajaa mahdollisimman hiljaa ja meriharakka vastaavasti hidasti ja juoksi auton edessä eteenpäin. Ei auttanut muu kuin ajaa näin hiljaa seuraavaan risteykseen ja toivoa että tiemme eroavat niinkuin kävikin. Muutes aikaisemmin mainitsemani poikanen on selviytynyt toistaiseksi ja alkaa jo vähän muistuttaa meriharakkaa väritykseltään.

omat polut

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Kreikan suolajärvellä paljon pitkäjalkoja, avosettejä ja näillä poikasia. Lisäksi satoja flamingoja ym.
naavahauki

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Mustikkametsälle kävellessä palokärki vähän väisteli meitä.
Äsken röyhtäsin pari kertaa ja sieltähän se palokärki innostui vastaamaan useaan otteeseen rummutuksilla.
Metsän Omena

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Olen kuullut tästäkin jääkauden jälkeen ihmeelliseen tasapainoon jääneestä siirtolohkareesta. Osuin sattumalta paikalle, sydänkesällä Savon sydänmailla, polkupyörällä liikkuessani. Hiekkatien varressa on pientareella puutolpassa nyrkinkokoinen kivi ja polttamalla piirretty sydän, joka sivusilmällä kiinnitti huomion. Siitä metsään ihmettelemään tarkoitusta. - Samantyyppinen viitta kuin aikanaan Seppo Saraspään tolpannokkaan pistämä kenkä, joka osoitti Kenkäniemeen. Tai Pataniemen risteyksessä roikkuva metallinen vanha pata. Nämä ovat inhimillistä jatkumoa merkitä paikannimi ilman kirjaimia. Alkukantaisinta on tietenkin lukea luonnonmuodostumalle annettu nimi itse paikasta. Koska nimi kuvaa paikkaa. Aina.

OS

Viesti Kirjoittaja OS »

Metsän Omena kirjoitti: 24 Heinä 2026 17:24 Olen kuullut tästäkin jääkauden jälkeen ihmeelliseen tasapainoon jääneestä siirtolohkareesta. Osuin sattumalta paikalle, sydänkesällä Savon sydänmailla, polkupyörällä liikkuessani. Hiekkatien varressa on pientareella puutolpassa nyrkinkokoinen kivi ja polttamalla piirretty sydän, joka sivusilmällä kiinnitti huomion. Siitä metsään ihmettelemään tarkoitusta. - Samantyyppinen viitta kuin aikanaan Seppo Saraspään tolpannokkaan pistämä kenkä, joka osoitti Kenkäniemeen. Tai Pataniemen risteyksessä roikkuva metallinen vanha pata. Nämä ovat inhimillistä jatkumoa merkitä paikannimi ilman kirjaimia. Alkukantaisinta on tietenkin lukea luonnonmuodostumalle annettu nimi itse paikasta. Koska nimi kuvaa paikkaa. Aina.

Onpa varsin uskomaton tuon siirtolohkareen tasapaino.

Ainakaan toistaiseksi ei tälle pienelle Inarijärven niemelle ole annettu nimeksi Crocsniemi. :wink:

Kuva
amatööri

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Eilen pyörälenkillä ilta viiden aikaan kattelin että onko jonkun pikku kissa öljysoratien reunassa mutta kohdalle päästyäni huomasin että se olikin minkki.Sen verran väisti heinikkoon että jäi metri-pari väliä.Jotakin siinä temusi...jos olisi ollut kättä pidempää mukana niin olisi tullut entinen minkki.Sen verran keskittyi johonkin muuhun.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Nyt on kaksi minkkiä saatu loukutettua. Toinen oli musta, toinen harmaa ja iso. Haju isommalla varsinkin oli kamala.
Ei ihme kun kuovinpesät kärsivät
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tänään näimme kolme kurkea uimassa Puulavedellä, en ole ennen moiseen törmännyt, mutta ilmeisesti ei ole kuitenkaan mitenkään harvinaista.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
akuusist

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Kävin katsomassa olisiko ruoho vihreämpää rapakon takana. Villimpää se ainakin oli. Sen vihreyden jälkeen ei enää Suomen pusikot hetkauta.
Yhden päivän saldo oli murmelit:1, hylkeet:2, karhut:5, saukot:12.
Kenai, Alaska.
Eilen alkoi työt ja sain (jouduin ottamaan käyttöön) uuden kännyn reissussa hajonneen tilalle. Kolme viikkoa ilman ei ollut huono juttu.
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kohtaaminen ei tapahtunut luonnossa vaan autotallin päässä olevassa liiterissä (nykyisin kanoottivaja), lehtopöllö istuskeli Minnesota 2:n päällä ja kun menin sisään se lennähti avoimesta ovesta ulos. Lähtiessään jätti kanootin päälle mielipiteensä kevlarista, oli ilmeisesti enemmän hiilikuitu-pöllöjä.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Vastaa Viestiin