Leiri-/ kämppäkengät talvella

vetta

Viesti Kirjoittaja vetta »

Minusta leirikengät saa olla talvella sellaiset, että niillä voi hätätilassa vaikka kehnostikin hiihtää. Vaikka Kuoma eräsuksen siteessä. Nimittäin jos hiihtokengille tapahtuu esim. kuivattaessa jotain katastrofaalista...

Hamalainen

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Joskus historian aamuhämärissä tuli hankittua tuollaiset. Minulla olevassa versiossa saumat pitää tiivistää. Täyttypä ottaa käyttöön. Noihin sisälle Rokan huovat niin voi kumpparit kuivatatella rauhassa. Nämä uudet ovat vednpitävät.

http://www.keltamaki.com/kengansuojat-p-819.html
Eräkulkuri

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Olen talvireissuillani käyttänyt kämppäjalkineina näitä huopatöppösiä. Ilman kumipohjia olevat tossut ovat keveitä ja sopivat passelisti Naali kumppareihin, missä ne toimivat siten varavuorina.

http://www.alhonhuopatehdas.fi/product/ ... ten-harmaa
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
luuppi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Olipa hyva tuo Erakulkurin linkki, otin talteen.

En tieda, mista omiani saa enaa, tai tehdaanko niita edes. Niissa oli/on se hyva puoli, etta nousevat sivuilla varttinaluun karkitasolle asti.
Isä Carillo

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

Mulla on tällaiset ahkioreissulla. Kevyet ovat. Eivät maksaneet kuin 35€ pari vuotta sitten tarjouksessa. Sisällä teltassa käytän huopia. Kun tulee asiaa ulos, vedän saappaat päälle. Ajattelin vaihtaa huovat kunnollisiin villaisiin.

http://kauppa.t-safe.fi/safari-termo-polar-p-915.html
Arinakääpä

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Mulla on samanlaiset kuin Eräkulkurilla. Eivät käy ikävä kyllä sulaan maahan eikä saastaisen likaiseen kämppään, kun menevät viston näköisiksi. Mutta näillä tarkenee tulilla, kun saappaat kuivuvat.
Vihreintä ovat siniset ajatukset

Tosjmies voeteloo leipäsä vuan alapuolelta!
Eräkulkuri

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Arinakääpä kirjoitti:Mulla on samanlaiset kuin Eräkulkurilla. Eivät käy ikävä kyllä sulaan maahan eikä saastaisen likaiseen kämppään, kun menevät viston näköisiksi. Mutta näillä tarkenee tulilla, kun saappaat kuivuvat.
Mitä se haittaa, jos pohjat likaantuvat. Ovat keveät ja lämpimät, käyvät sisällä ja ulkona, kunhan ei märkään mene.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
luuppi

Mulla on nuo Carillo-mallia olevat saappaat, ja hyvat ovat.

Tosin isommat kuin vaelluskengat, eli eivat kai kay aloittajan tavoitteiden kanssa ihan yksiin.
varsijousi

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Hamalainen kirjoitti:Joskus historian aamuhämärissä tuli hankittua tuollaiset. Minulla olevassa versiossa saumat pitää tiivistää. Täyttypä ottaa käyttöön. Noihin sisälle Rokan huovat niin voi kumpparit kuivatatella rauhassa. Nämä uudet ovat vednpitävät.

http://www.keltamaki.com/kengansuojat-p-819.html
Nämähän ovat T-tossun laatutavaraa, mainiot tupa- ja pihakengiksi varsinkin, kun niihin panee Eräkulkurin huopanilkkurit sisälle tai vaikka koko pitkät huovikkaat, suosittelen
kikkahannele

Viesti Kirjoittaja kikkahannele »

Eräkulkuri kirjoitti:
Arinakääpä kirjoitti:Mulla on samanlaiset kuin Eräkulkurilla. Eivät käy ikävä kyllä sulaan maahan eikä saastaisen likaiseen kämppään, kun menevät viston näköisiksi. Mutta näillä tarkenee tulilla, kun saappaat kuivuvat.
Mitä se haittaa, jos pohjat likaantuvat. Ovat keveät ja lämpimät, käyvät sisällä ja ulkona, kunhan ei märkään mene.
Varmaan kevyet ja mukavat, lumi vaan taitaa mennä helposti sisään.
kikkahannele

Todella hienoja vaihtoehtoja! Ja mikä parasta, monet todella kevyitä! Punnitsin juuri vanhat porotossuni - 520 g (monien paksujen villapohjallisten kanssa, kun pohjat on niin puhki). Nyt on sitten edessä valinnan vaikeus :wink:
luuppi

Mita jos laittaisit vanhempaa mallia olevat Rab/ Integral Designs hoyhentossukat puhkikuluneiden porotossujen sisaan? Pari painaa 138g ja pohjaosa on vedenpitava. Pohjiltaan kuivina lisaksi ehta-lammittajat jaloille m-pussin sisalla
kikkahannele

luuppi kirjoitti:Mita jos laittaisit vanhempaa mallia olevat Rab/ Integral Designs hoyhentossukat puhkikuluneiden porotossujen sisaan? Pari painaa 138g ja pohjaosa on vedenpitava. Pohjiltaan kuivina lisaksi ehta-lammittajat jaloille m-pussin sisalla
Senpä taidankin tehdä. Sehän olisi aivan oivallinen ratkaisu! Ja jos vielä löydän Savukoskelta tossujen tekijän, voisin yrittää saada tossuihini uudet pohjat :D
Korpijaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Oma valintani on jo linkitetyt T-tossun Kengänsuojat (pssst, suoraan valmistajalta saa selvästi edullisemmin) ja niihin paksut huopavuoret (Naali/Rokka/Sorel Glacier). Tosi lämpimät, helppo heittää jalkaan ja pois, toimivat vähän isompaankin tepasteluun kuin kosteussuojatut huopikkaat ikään ja pohja antaa vähän pitoakin. Hieman painavat, mutta yhdet tossut riittävät hyvin kahdelle telttailijalle, toisen tossuina voi olla kevyet untuvatöppöset.
Gártanoaidi

Viesti Kirjoittaja Gártanoaidi »

Minusta nuo T-tossun suojat ovat mainiot. Niillä voi talsia syvässäkin lumessa, ja niitä voi tarvittaessa käyttää myös tauoilla monojen päällä.

Olen käyttänyt myös karvavuorisia Crocseja ja The North Facen matalia, untuvatäytteisiä telttatossuja. Kumpaisillakaan ei kuitenkaan pysty kahlaamaan syvässä lumessa, joten esim. vesipaikalla käyntiä varten pitää laittaa jalkaan varsinaiset jalkineet (monot + säärystimet tai huopasaappaat).

Jii.Peen nutukkaat ovat erittäin hienot.
Vastaa Viestiin