Abisko
-
- Viestit: 1665
- Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12
Abisko
Kahden vaiheilla, lähtisikö sittenkin pääreissulle Abiskoon Godutshokkalle, Marmatshokkalle ja Sielmatshokkalle/Possutshokkalle. Tietääkö joku Abiskon parkkipaikasta? Se oli aika suuri kun kävin siellä 2004 ohimenomatkalla. Onko se maksullinen?
-
- Viestit: 1665
- Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12
Olen lähdössä kaverin kanssa Nikkaluokta - Abisko reissulle ja siihen liittyen on noussut pari kysymystä:
- Saavumme paikalle lentäen ja yksi ongelma on, että minne voisi lähettää/jemmata siviilivarusteet. En millään viitsisi kantaa farkkuja jne. pitkin tuntureita. Onko esim. Kiirunan rautatie-/linja-autoasemalla jotain paikkaa. Poste restante tietysti, mutta kun Kiirunan ainoa PR-palvelut tarjoava paikka ei ole lauantaisin auki.
- Mitä kaikkea hyvää paikallisilta fjällstugilta saa? Tarkoituksena on pudottaa matkasta toinen kaasurasia ja ainakin puolet normaalista ruokamääristä. Onko ongelmia odotettavissa vai saako tuvilta ruokaa aina?
- Voiko tuvilla maksaa sirullisella Visa-kortilla (tosin eipä kortteja taida enää ilmankaan saada)
- Hyviä reittivaihtoehtoja? Kungsleden tietenkin, mutta mitkä osat siitä kannattaa kävellä reitillä ja mille osille voisi etsiä vaihtoehtoisia reittejä, pois ihmisten ilmoilta.
- Onko tuvilla suihkut vai onko ainoat peseytymismahdollisuudet Bastu-merkityillä tuvilla ja luonnon helmassa?
- Saavumme paikalle lentäen ja yksi ongelma on, että minne voisi lähettää/jemmata siviilivarusteet. En millään viitsisi kantaa farkkuja jne. pitkin tuntureita. Onko esim. Kiirunan rautatie-/linja-autoasemalla jotain paikkaa. Poste restante tietysti, mutta kun Kiirunan ainoa PR-palvelut tarjoava paikka ei ole lauantaisin auki.
- Mitä kaikkea hyvää paikallisilta fjällstugilta saa? Tarkoituksena on pudottaa matkasta toinen kaasurasia ja ainakin puolet normaalista ruokamääristä. Onko ongelmia odotettavissa vai saako tuvilta ruokaa aina?
- Voiko tuvilla maksaa sirullisella Visa-kortilla (tosin eipä kortteja taida enää ilmankaan saada)
- Hyviä reittivaihtoehtoja? Kungsleden tietenkin, mutta mitkä osat siitä kannattaa kävellä reitillä ja mille osille voisi etsiä vaihtoehtoisia reittejä, pois ihmisten ilmoilta.
- Onko tuvilla suihkut vai onko ainoat peseytymismahdollisuudet Bastu-merkityillä tuvilla ja luonnon helmassa?
Musikka kirjoitti:Olen lähdössä kaverin kanssa Nikkaluokta - Abisko reissulle ja siihen liittyen on noussut pari kysymystä:
- Saavumme paikalle lentäen ja yksi ongelma on, että minne voisi lähettää/jemmata siviilivarusteet. En millään viitsisi kantaa farkkuja jne. pitkin tuntureita. Onko esim. Kiirunan rautatie-/linja-autoasemalla jotain paikkaa. Poste restante tietysti, mutta kun Kiirunan ainoa PR-palvelut tarjoava paikka ei ole lauantaisin auki.
- Mitä kaikkea hyvää paikallisilta fjällstugilta saa? Tarkoituksena on pudottaa matkasta toinen kaasurasia ja ainakin puolet normaalista ruokamääristä. Onko ongelmia odotettavissa vai saako tuvilta ruokaa aina?
- Voiko tuvilla maksaa sirullisella Visa-kortilla (tosin eipä kortteja taida enää ilmankaan saada)
- Hyviä reittivaihtoehtoja? Kungsleden tietenkin, mutta mitkä osat siitä kannattaa kävellä reitillä ja mille osille voisi etsiä vaihtoehtoisia reittejä, pois ihmisten ilmoilta.
- Onko tuvilla suihkut vai onko ainoat peseytymismahdollisuudet Bastu-merkityillä tuvilla ja luonnon helmassa?
Eipä ole tuota mökkielämää koskaan tullut harrastettua, joten tietopuolikin on heikkoa, mutta ao. linkissä näkkyy olevan tietoa runsaasti.
Ruotsalaisethan vallan suurin joukoin kulkee Kungsledeniä pieni reppu selässä, joten jotain salaisuuksia tuvilla täytyy olla. Ainoastaan Kebnen hotellitasoisesta palvelusta on kokemuksia WC- käynnin verran.
http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... urforslag/
Reittimieltymyksetkin on aika henkilökohtaisia juttuja, joten kannattaa varmaan lueskella karttaa ahkerasti.
Kyllä Siperia opettaa!
Nostetaanpa tätä vanhaa topikkia.
Nyt vähän kahden vaiheilla, että lähtisikö elokuun alussa Abiskoon vai Kebnekaiselle. Abiskossa olin viime kesänäkin, mutta reissu jäi valitettavasti sairastumisen takia puolitiehen. Olen vasta pari vuotta aloitellut vaellusharrastusta ja alustavana suunnitelmana Abisko - Kårsavaggestugan - Låktatjåkkastugan - Björkliden - Abisko voisi olla ihan kohtuullinen reitti kierrettäväksi ja kokeilla omia varusteita ja telttaa. Tupia on reitin varrella, mikäli niihin liittyviä tarpeita tulee. Matkaa kertyisi reilut 40 kilometriä, jonkun verran nousuja ja laskuja sekä joku tunturin huiputus. Aikaa olisi ihan kohtuullisesti reitin pituuteen nähden, tähän olisi noin viikko käytettävissä.
Toisaalta jonkin verran houkuttaisi myös Kebnekaise, mutta lähinnä arvelluttaa se, että porukkaa siellä on ilmeisesti aika paljon. Abiskossakin toki kulkijoita riittää, mutta aiempien kokemusten pohjalta omassa rauhassa pääsee olemaan. Näillä perusteilla Abisko olisi ehkä varmempi ratkaisu, mutta kyllähän se Kebnekaisen huiputus pitäisi myös päästä tekemään.
Matkaanlähtö omalla autolla Rovaniemeltä eli molempiin kohteisiin sellanen 5 tuntia autoilua.
Nyt vähän kahden vaiheilla, että lähtisikö elokuun alussa Abiskoon vai Kebnekaiselle. Abiskossa olin viime kesänäkin, mutta reissu jäi valitettavasti sairastumisen takia puolitiehen. Olen vasta pari vuotta aloitellut vaellusharrastusta ja alustavana suunnitelmana Abisko - Kårsavaggestugan - Låktatjåkkastugan - Björkliden - Abisko voisi olla ihan kohtuullinen reitti kierrettäväksi ja kokeilla omia varusteita ja telttaa. Tupia on reitin varrella, mikäli niihin liittyviä tarpeita tulee. Matkaa kertyisi reilut 40 kilometriä, jonkun verran nousuja ja laskuja sekä joku tunturin huiputus. Aikaa olisi ihan kohtuullisesti reitin pituuteen nähden, tähän olisi noin viikko käytettävissä.
Toisaalta jonkin verran houkuttaisi myös Kebnekaise, mutta lähinnä arvelluttaa se, että porukkaa siellä on ilmeisesti aika paljon. Abiskossakin toki kulkijoita riittää, mutta aiempien kokemusten pohjalta omassa rauhassa pääsee olemaan. Näillä perusteilla Abisko olisi ehkä varmempi ratkaisu, mutta kyllähän se Kebnekaisen huiputus pitäisi myös päästä tekemään.
Matkaanlähtö omalla autolla Rovaniemeltä eli molempiin kohteisiin sellanen 5 tuntia autoilua.
Reittisuunnitelma tarkentunut sen verran, että Abiskosta en kuljekaan suoraan Kårsavaggeen vaan Abiskojauren kautta ja seuraavana päivänä, mikäli vain säät sallivat olisi tarkoitus huiputtaa joko Giron tai Tjåmuhas ja sen jälkeen paluu Abiskojaurelle ja seuraavana päivänä Kårsavaggea kohti. Tällä hetkellä säätiedotteet lupaa hieman epävakaata, mutta näistä nyt ei koskaan tiedä. Katsellaan paikan päällä tilannetta.JN kirjoitti:alustavana suunnitelmana Abisko - Kårsavaggestugan - Låktatjåkkastugan - Björkliden - Abisko voisi olla ihan kohtuullinen reitti kierrettäväksi.
Olimme tuolla reilu viikko sitten tarkoituksena mennä tuo sama, minkä olit alunperin laittanut reittisuunnitelmaksi. Me käännyimme Kårsan jälkeen jonkun matkaa takaisin, kun lunta oli melkoisesti. Jos katsot Låktan facebook -sivuja, siellä vahti lasketteli (siis suksilla) vielä noin viikko sitten . No toisaalta oli kyllä todella hienot ilmat meillä joten varmaankin lumet alkoivat sulaa vauhdilla?!? Upeaa seutua oli eikä mitenkään kamalasti ihmisiä, oikein miellyttävää.
Laitoin Abiskon tunturiasemalle viestiä etukäteen ja kyselin vähän olosuhteista, mutta eivät sanoneet lumesta mitään eikä oikein muutenkaan tarkemmin kuin että märkää on. Jouduin sitten kääntymään Nissonjohkan jälkeen takaisin kun vesi tulvi pitkospuiden yli niin voimakkaana virtauksena, etten uskaltanut ottaa riskiä lähteä yksin ylittämään, heh. Tulipa sitten melkein 10 kilometrin turha lenkki vesisateessa, mutta eipä se nyt enää niin harmita ja jotain oppia tästäkin tarttui taas mukaan. Onneksi muihinkin suuntiin pääsee.Sumi kirjoitti:Olimme tuolla reilu viikko sitten tarkoituksena mennä tuo sama, minkä olit alunperin laittanut reittisuunnitelmaksi. Me käännyimme Kårsan jälkeen jonkun matkaa takaisin, kun lunta oli melkoisesti. Jos katsot Låktan facebook -sivuja, siellä vahti lasketteli (siis suksilla) vielä noin viikko sitten . No toisaalta oli kyllä todella hienot ilmat meillä joten varmaankin lumet alkoivat sulaa vauhdilla?!? Upeaa seutua oli eikä mitenkään kamalasti ihmisiä, oikein miellyttävää.
JN kirjoitti:Jouduin sitten kääntymään Nissonjohkan jälkeen takaisin kun vesi tulvi pitkospuiden yli niin voimakkaana virtauksena, etten uskaltanut ottaa riskiä lähteä yksin ylittämään, heh. Tulipa sitten melkein 10 kilometrin turha lenkki vesisateessa, mutta eipä se nyt enää niin harmita ja jotain oppia tästäkin tarttui taas mukaan.
Ei se ole koskaan turha reissu, kun pääsee käymään tunturissa.
Kyllä luonnon edessä on osattava usein nöyrtyäkin, miksi vasiten hommata itselleen vaikeuksia, eipä ainakaan tule ilmaista kopterikyytiä sitten takaisinpäin (muovisäkissä).
Kyllä Siperia opettaa!
Samoilla seuduilla oltiin käymässä. Lähdimme maastoon 1.8. meno matkalla nissa tulvi, mutta oli vaelluskengillä helposti ylitettävissä. Meillä oli tarkoitus tiukalla aikataululla poistua kungsledeniltä ja kiertää sekä huiputtaa Tjåmohas, mutta kuultiin seuraavana päivänä sadetta pidellessä tuville tulleilta, että nissa tulvii eilistä pahemmin ja vettä tulee kokoajan lisää, niin teimme sateessa päätöksen olla ottamatta jokiriskiä ja tulimme abiskojavren tuvan takapihalla vietetyn telttayön jälkeen kungsledeniä takaisin pois 2.8. jolloin kyseisellä pitkoksella oli virtaa puoleen sääreen. Hyvin siitä vielä silloin iltapäivällä pääsi yli.TREKKING kirjoitti:JN kirjoitti:Jouduin sitten kääntymään Nissonjohkan jälkeen takaisin kun vesi tulvi pitkospuiden yli niin voimakkaana virtauksena, etten uskaltanut ottaa riskiä lähteä yksin ylittämään, heh. Tulipa sitten melkein 10 kilometrin turha lenkki vesisateessa, mutta eipä se nyt enää niin harmita ja jotain oppia tästäkin tarttui taas mukaan.
Ei se ole koskaan turha reissu, kun pääsee käymään tunturissa.
Kyllä luonnon edessä on osattava usein nöyrtyäkin, miksi vasiten hommata itselleen vaikeuksia, eipä ainakaan tule ilmaista kopterikyytiä sitten takaisinpäin (muovisäkissä).
Ei medänkään reissu hukkaan mennyt, tiedetään varmuudella että vältellään kungsledenin tupia ja ruuhkia loppuun saakka tulevaisuudessa.