Talvivaellukselle tunturiin ilman uuvuttavaa automatkaa
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 02 Tammi 2013 17:27
- Paikkakunta: Helsinki
Talvivaellukselle tunturiin ilman uuvuttavaa automatkaa
Onko joku tehnyt talvivaellusta esim. lentämällä lappiin/ruotsin lappiin? Olemme yrittäneet etsiä sopivia yhteyksiä tuntureille ilman, että täältä pk-seudulta täytyisi lähteä ajamaan yli kymmentä tuntia... Miten onnistui kamojen kuljetukset ja maastoon pääseminen lentokentältä?
"Hiljaa pitää miehen korvessa kulkea
ja nostaa hattua kelopuulle"
ja nostaa hattua kelopuulle"
- Sokosti Suomujoki
- Viestit: 2405
- Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37
Nimimerkki Seppo osannee antaa täydelliset askelmerkit tähän kysymykseen!
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
P-Ruotsin Hemavan on pieni paikkakunta isoine laskettelukeskuksineen. Siellä on lentokenttäkin ja kenttä ihan tunturien vieressä. Kungsleden alkaa/loppuu Hemevaniin. Tuonne on viikottain lentoja. Lentokokemusta sinne ei itsellä ole. Jos lentää osaisn, suuntaisin syksyllä etelään.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Talvivaellukselle tunturiin ilman uuvuttavaa automatkaa
Esim. Kittilään tai Ivaloon pääsee lentämällä ja heti kentän portin ulkopuolelta pääsee maastoon vaikka kävelemällä tai hiihtämällä. Molemmista paikoista menee myös linja-autoja ja/tai takseja lähituntureille.tuu-tikki90 kirjoitti:Onko joku tehnyt talvivaellusta esim. lentämällä lappiin/ruotsin lappiin? Olemme yrittäneet etsiä sopivia yhteyksiä tuntureille ilman, että täältä pk-seudulta täytyisi lähteä ajamaan yli kymmentä tuntia... Miten onnistui kamojen kuljetukset ja maastoon pääseminen lentokentältä?
Varmaan vaikka Finavian sivuilta ja kunnista löytyy lisätietoja...
Olen tehnyt lukuisia reissuja Hki-Vantaan lentokentältä käsin, Ivaloon, Kittilään ja Enontekiölle.
Nykyään saattaa olla jotain rajoituksia matkatavaroiden maksimipainossa, joten varautukaa lisämaksuun. Tulitikkuja ja polttoaineita ei saa ottaa mukaan, ei edes rinkkaan tms, joten ne on ostettava Lapista. Bussit ovat yleensä melkeinpä odottamassa lentokentällä, joten jatkokyyti on heti tarjolla. Bussien kulkutiedot on syytä tarkastaa joko Matkahuollosta tai suoraan soittamalla lentoasemalle tai liikennöitsijälle. Joskus Ivalossa on ensin mentävä Saariselän bussiin ja vaihdettava siellä Utsjoen tms. bussiin. Tarkistakaa, että bussi menee kaupan kautta. Saatte sieltä kaasut ja tulitikut tai mitä sitten ruoanlaittoon tarvitaankaan.
Taksilla tietysti pääsee, mutta se on sitten kalliimpaa. Riippuen lentokoneen vuorosta pääsette lentokentälle aikaisintaan iltapäivällä, sitten siihen bussimatka päälle, joten maastoon pääsee pari tuntia ennen auringonlaskua. Yleensä lähimmälle autiotuvalle ei ehdi valoisaan aikaan, joten tarkastakaa kuutamot siltä varalta että hiihtelette kuun valossa viimeiset viisi kilometriä tai sitten olkaa ensimmäinen yö teltassa.
Pitäkää mielessä postitaksit, soittakaa kuntaan ja kysykää, miten postia jaetaan syrjäkyliin. Niissä saattaa päästä kätevästi bussilipun hinnalla sopivan vaellusalueen reunaan.
Nykyään saattaa olla jotain rajoituksia matkatavaroiden maksimipainossa, joten varautukaa lisämaksuun. Tulitikkuja ja polttoaineita ei saa ottaa mukaan, ei edes rinkkaan tms, joten ne on ostettava Lapista. Bussit ovat yleensä melkeinpä odottamassa lentokentällä, joten jatkokyyti on heti tarjolla. Bussien kulkutiedot on syytä tarkastaa joko Matkahuollosta tai suoraan soittamalla lentoasemalle tai liikennöitsijälle. Joskus Ivalossa on ensin mentävä Saariselän bussiin ja vaihdettava siellä Utsjoen tms. bussiin. Tarkistakaa, että bussi menee kaupan kautta. Saatte sieltä kaasut ja tulitikut tai mitä sitten ruoanlaittoon tarvitaankaan.
Taksilla tietysti pääsee, mutta se on sitten kalliimpaa. Riippuen lentokoneen vuorosta pääsette lentokentälle aikaisintaan iltapäivällä, sitten siihen bussimatka päälle, joten maastoon pääsee pari tuntia ennen auringonlaskua. Yleensä lähimmälle autiotuvalle ei ehdi valoisaan aikaan, joten tarkastakaa kuutamot siltä varalta että hiihtelette kuun valossa viimeiset viisi kilometriä tai sitten olkaa ensimmäinen yö teltassa.
Pitäkää mielessä postitaksit, soittakaa kuntaan ja kysykää, miten postia jaetaan syrjäkyliin. Niissä saattaa päästä kätevästi bussilipun hinnalla sopivan vaellusalueen reunaan.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44
Ennen vanhaan sai koneeseen (ainakin Finnair) ottaa mukaan kolme kollia. Oli yleensä sukset, ahkioa ja yksi kassi. Nykyään ei enää onnistu, yksi kolli,muistaakseni 23kg, muista maksetaan sitten suolaseesti. Eli mulla suksista ja ahkiosta tuli suunnilleen 100 euroa per suunta muutama vuosi sitten.
Nyt sitten olen ryhtynyt maanpetturiksi ja Norweigianilla ekaa kertaa Ivaloon 71.20 € eestakasin.
Ahkio ja muut varusteet bussilla pohjoseen ja hinta on suunnilleen 55€ edestakaisin. Minulla on vastaanottaja pohjosessa varusteille. Onnistuu kätevästi.
Vielä jos koneessa kuljettaa polttoaine pulloja keittimiä, kannattaa selvittää etukäteen tarkasti turvallisuus puolen kanssa toiminta tavat. Joskus alussa kävi niin että keitin(whisperlite ja välillä polttoainepullot) oli otettu pois. Pullot oli tyhjiä tietenkin ja ohjeen mukaan täytetty vedellä ja vielä putsattu hyvin ennen kuljetusta. Koneessa ei kuljeteta mitään polttoaineita silikoneja. Välillä oli kuivattuja muonapusseja avattu ja sulkemiset oli jääny, siellähän ne ahkion pohjalla hyvin tuli .
Sitten otin tavaksi ottaa yhteyttä aina turvatarkastukseen ja yhdessä sitten käytiin ahkio läpi ja korjattiin puutteet jos niitä oli.
Nyt sitten olen ryhtynyt maanpetturiksi ja Norweigianilla ekaa kertaa Ivaloon 71.20 € eestakasin.
Ahkio ja muut varusteet bussilla pohjoseen ja hinta on suunnilleen 55€ edestakaisin. Minulla on vastaanottaja pohjosessa varusteille. Onnistuu kätevästi.
Vielä jos koneessa kuljettaa polttoaine pulloja keittimiä, kannattaa selvittää etukäteen tarkasti turvallisuus puolen kanssa toiminta tavat. Joskus alussa kävi niin että keitin(whisperlite ja välillä polttoainepullot) oli otettu pois. Pullot oli tyhjiä tietenkin ja ohjeen mukaan täytetty vedellä ja vielä putsattu hyvin ennen kuljetusta. Koneessa ei kuljeteta mitään polttoaineita silikoneja. Välillä oli kuivattuja muonapusseja avattu ja sulkemiset oli jääny, siellähän ne ahkion pohjalla hyvin tuli .
Sitten otin tavaksi ottaa yhteyttä aina turvatarkastukseen ja yhdessä sitten käytiin ahkio läpi ja korjattiin puutteet jos niitä oli.