Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Optimus 111 Hiker
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 26, 27, 28  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
30.10.2007 21:41


Viestejä: 3109
Kösteri kirjoitti:
Niinpä sitten kerran uteliaisuuttani sen purin, ilman mitään sen kummempaa tarvetta. Eikä se ihan heittämällä mennytkään kasaan! Hiukan piti pelailla ja hakea oikeata kokoonpanotapaa kunnes se onnistui. Tositilanteessa, väsyneenä pimeässä ja pakkasessa se olisi ehkä jäänyt tekemättä!


Liioittelua! Nämä Optimuksen polttimot ovat todella yksinkertaisia vehkeitä. Sisällä on venttiilikara (jossa poksitiiviste) ja puhdistusneula, ei muuta. Päällä on kaksi hattua ja suutin, ei muuta. Ainoastaan neulan laittoa pitää harjoitella, koska se tehdään korvakuulolta. Pumppua en ole purkanut muuten kuin männän rasvausta varten. Pumppu on paljon monimutkaisempi kampe kuin poltin.

Toisin kuin Kösteri, jouduin pura-ja-kokoa hommiin pakosta. Nyt olen todella tyytyväinen, että tuli joku tuskanhikipisara vuodatettua. Ei mene sormi suuhun ihan heti jos jotakin yllättävää tapahtuu. Varmuus on parasta, sanoi Kaptah.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
31.10.2007 19:52


Viestejä: 1691
Kiitoksia vinkeistä. Männän öljyäminen toi heti uutta potkua keittimeen, nyt Siesta lamppuöljystä lähtee lämpöä kuin pienestä nuotiosta, lähes äänettömästi, tietysti Cool

Minkä merkkistä ainetta kannattaa käyttää esilämmitykseen? Sinoli savuttaa aika pahasti, sillä ei ehkä viittis ihan teltan sisällä esilämmitystä suorittaa...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kösteri
31.10.2007 20:58


Viestejä: 1437
mäkäräinen kirjoitti:
Minkä merkkistä ainetta kannattaa käyttää esilämmitykseen? Sinoli savuttaa aika pahasti, sillä ei ehkä viittis ihan teltan sisällä esilämmitystä suorittaa...

Savuttaa? Sinoli? Shocked Höh, ei mulla ainakaan. Nyt on jotain vikaa jossakin. Sen siistimpää esilämmitysainetta en minä ainakaan tiedä.

Oletko varma, että venttiili sulkeutuu kunnolla? Väärin asennettu puhdistusneula sattaa estää venttiilin sulkeutumisen kokonaan. Jos näin käy, niin petrolin palaminen esilämmityksessä savuttaa ja nokeaa taatusti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
31.10.2007 21:22


Viestejä: 3109
Kyllä. Jos valopetroolia pääsee mukaan esilämmitystapahtumaan, niin sotku on varma juttu. Ja kun ei pääse, mikä on tarkoitus, niin sinoli ei sotke ollenkaan (tai saman mitä kattiloihinkin). Eli sulla on vieläkin se poksitiiviste löysällä. Tai että tiivistessä oleva grafiitti on käytetty loppuun/vajaaksi, jolloin tarvitset uuden grafiittitiivisteen.

EDIT: puhdistuneulakin voi olla syynä: kuinka monta kierrosta sinun pitää vääntää venttiiliä auki, että neulan kärki tulee näkyviin suuttimesta?
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
31.10.2007 21:31


Viestejä: 1691
Taas oli syy käydä pistämässä Hiker tulille Smile

Sinoli ei savuttanut. Nyt pumppasin paineen säiliöön vasta esilämmityksen päätteeksi, aikaisemmalla kerralla ennen esilämmitystä. Jostain syystä petroolia oli päässyt esilämmitystapahtumaan, ehkä venttiili oli vain jäänyt hieman raolleen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
31.10.2007 21:40


Viestejä: 1691
abumatic kirjoitti:

EDIT: puhdistuneulakin voi olla syynä: kuinka monta kierrosta sinun pitää vääntää venttiiliä auki, että neulan kärki tulee näkyviin suuttimesta?


Säätöruuvi pyörii vain vajaan puoli kierrosta, neula tulee näkyviin viimeisellä neljänneksellä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
31.10.2007 21:41


Viestejä: 3109
Kun kaikki on kunnossa voit pumpata painetta ennen kuin laitat sinolin palamaan. Polttoainetta ei pääse silloin venttiilin ohi mistään. Jos näin ei ole, kannattaa kokeilla, ja tarkkailla mistä nokeava liekki tulee. Jos se tulee karan tyveltä, kiristä poksia. Jos se tulee suuttimelta, kiristä sitä. Jos ei auta, niin kannattaa varmistaa, että neula on asennettu oikein. Itse olen asentanut neulan hammasrattaista kuuluvien naksujen mukaan, mutta Kösteri kai käyttää karan kierrosten määrää? Oma neulani on 4 naksua auki.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
31.10.2007 21:44


Viestejä: 3109
mäkäräinen kirjoitti:
abumatic kirjoitti:

EDIT: puhdistuneulakin voi olla syynä: kuinka monta kierrosta sinun pitää vääntää venttiiliä auki, että neulan kärki tulee näkyviin suuttimesta?


Säätöruuvi pyörii vain vajaan puoli kierrosta, neula tulee näkyviin viimeisellä neljänneksellä.


Ihan lonkalta snoisin, että neula ei ole oikeassa 'lovessa', siis liian vähän naksuja. Itselläni kara pyörähtää about täyden kiekan ennen kuin neula näkyy.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kösteri
31.10.2007 22:35


Viestejä: 1437
Minun kummassakin Cobra-polttimessani säätöruuvi pyörii vain noin puoli kierrosta. Uudessa 111T:ssä vieläkin vähemmän.

Nyt kannattaisi tutkia, vuotaako venttiili. Säiliö tyhjäksi, venttiili kiinni (mutta ei kiristetä väkivalloin!), pumpulla painetta säiliöön ja korva kiinni polttimeen. Pihiseekö?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
31.10.2007 22:40


Viestejä: 1691
Ei savuttanut paineistettunakaan. Petroolia oli siis päässyt esilämmitykseen huonosti suljetun venttiilin kautta, tai sitten olin väännellyt säädintä ennen esilämmitystä ja petroolia oli valunut esilämmityskuppiin.

Hyvä kuitenkin tietää että savuttaa ei saa, ja mistäpäin alkaa vikaa etsiskelemään jos savuttaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
01.11.2007 10:25


Viestejä: 3109
Kun viimi talvena opiskelin Explorerin käyttöä, tein kotiläksyt kunnolla. Classic Camp Stovesissa oli paljon asiaa mm. puhdistusneulan asennuksesta. DocMark, foorumin ehkä pätevin tyyppi, suositteli, että neula laitetaan 5 tai vähintään 4 naksun päähän, vaikka Optimus suosittelee 3 naksua. Hänen mukaansa haudutusliekki palaa paremmin kuin neula on syvemmällä. No, en itse huomannut mitään oleellista eroa, mutta neula on kuitenkin syvemmällä kuin tehtaan ohjeessa.

Jos haluat mäkäräinen kokeilla neulan asennusta, niin se menee näin. Väännä venttiili kiinni. Irroita molemmat hatut, ulomman reunassa on pieni kavennus jonka kohdalta irtoaa. Nyt näet polttimon keskusaukosta suuttimen. Laita säätöavain reijästä suuttimelle, ja irroita suutin vastapäivään kiertämällä. Sopivalla valolla voit katsoa keskusaukosta polttimen sisään ja venttiiliä aukaisemalla/sulkemalla näet miten puhdistusneula liikkuu ylös/alas. Käännä poltin ylösalaisin ja aukaise venttiiliä niin paljon että puhdistusneula tippuu pöydälle.

Takaisinasennus. Väännä venttiili kiinni. Kiinnitä puhdistusneula tulitikun päähän, siis työnnät neulan tikkuun. Ujuta neula suuttimen reijästä polttimen sisälle ja huolehdi että neulan hampaat menevät karassa olevien hampaiden vastapuolelle. Voit kurkistaa polttimon sisään varmistaaksesi että neula on oikein päin. Nyt painat neulaa kevyesti alapäin. Sitten rupeat avaamaan venttiiliä. Tunnet kun neula nousee pikkuisen karan hammastuksen mukana, kunnes se painahtaa seuraavaan loveen: kuuluu ensimmäinen naksu. Sitten toinen, kolmas, neljäs ja viides naksu. Tämän jälkeen väännät venttiilin kiinni, jolloin neula painuu syvyyksiin ja irtoaa tikusta. Sitten vaan suutin ja hatut paikalleen ja kokeilemaan.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kösteri
01.11.2007 10:43


Viestejä: 1437
Näinhän se menee.

abumatic kirjoitti:
Laita säätöavain reijästä suuttimelle, ja irroita suutin vastapäivään kiertämällä.

Muuten hyvä, mutta tuossa jenkkiarmeijan 111T:ssä ei ole sellaista monikäyttö-säätöavainta, multikeytä, jollainen on myöhemmissä Hikerin malleissa ja Explorerissa.

Tässä on vain sellainen onneton pieni kiintoavain, joka näkyy kuvissakin. En edes yrittänyt saada sillä suutinta auki, vaan käytin suoraan 111C:n avainta. Mielenkiintoista, miten sillä työkalulla nyherretään suutin auki polttimen neljän putken välistä. Ei nimittäin mahdu avainta paljon kääntämään. Vai olenko käsittänyt homman jotenkin väärin?


Viimeinen muokkaaja, Kösteri pvm 29.03.2008 20:07, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
01.11.2007 10:59


Viestejä: 3109
Huono juttu jos näin on. Multikey on jokseenkin nerokas värkki, koska se käy kaikkiin Explorerin osiin, ja samalla vehkeellä säädetään venttiiliä. Mitään muuta ei tarvita.

Mutta nou hätä. Multikeytä myydään muistaakseni GetOutissa ja ainakin em. UK-linkin kaupassa.

EDIT: tarkkaavainen lukija huomasi että puhuin lööperiä tuossa edellä. Kuten Kösteri totesi, puutteellisesti sulkeutuva venttiili on ainoa syy, miksi polttoainetta voi päästä esilämmitysvaiheessa polttimosta ulos. Siis poksin tai suuttimen kiristäminen ei ole oikea toimenpide jos esilämmitys nokeaa, kuten edellä virheellisesti sanoin. Jos venttilin avaamisen JÄLKEEN ilmestyy pieni liekki karan tyvelle tai suuttimen juureen, tehdään em. kiristys. Venttiili voi sulkeutua puutteelisesti jos neula on liian syvällä, siis kun napsuja on liian paljon. Toisin sanoen, jos 5 napsun säädöllä venttiili ei mene kunnolla kiinni, tehdään uusi säätö 4 napsulle, tai jopa 3:lle. Sorppa, että sekoilin tuossa edellä Crying or Very sad
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
koutsa
01.11.2007 18:26


Viestejä: 138
en tiedä ymmärsinkö Kösterin toteamuksen oikein mutta ainakin omassa jenkkiarmeijan hikerissä suutin irtoaa helposti samalla osalla millä keittimen liekinsäätö tapahtuu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kösteri
01.11.2007 18:41


Viestejä: 1437
koutsa kirjoitti:
en tiedä ymmärsinkö Kösterin toteamuksen oikein mutta ainakin omassa jenkkiarmeijan hikerissä suutin irtoaa helposti samalla osalla millä keittimen liekinsäätö tapahtuu.

Jaa? Minun laitteessani säätöruuvissa on 4x4 mm neliökanta ja suuttimessa on Ø7x5 -avainväli. Ei onnistu avaaminen sillä mitenkään. Onkohan näissä erilaista kalustusta? Ole onnellinen, olet ilmeisesti saanut sen paljon puhutun multikeyn. Kuinkahan mäkäräisellä?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 26, 27, 28  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Optimus 55/155 Buli Ostetaan ja Myydään 0 26.11.2019 1:25 Katso viimeisin viesti
M: Optimus Nova setti talvivaellukseen Diesel Ostetaan ja Myydään 1 31.08.2019 9:47 Katso viimeisin viesti
O: Optimus Polaris Optifuel Buli Ostetaan ja Myydään 0 08.07.2019 4:12 Katso viimeisin viesti
MYYTY: Optimus Hiker+ -retkikeitin Trekkeri Ostetaan ja Myydään 3 24.03.2019 14:38 Katso viimeisin viesti
myydään keittimiä optimus ja lyhtyjä ... optimushiker Ostetaan ja Myydään 0 18.06.2017 20:40 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 28
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 26, 27, 28  Seuraava
Siirry: