Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Telttakeskustelu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 220, 221, 222  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
24.05.2021 23:09

sompionkortto kirjoitti:
Olen tärpättiiin liuotettua saniteettisilikonia käyttänyt teltan pohjan, rinkan, laukun, kuivapussien ja vaatteiden kyllästämiseen. Hyvä vaihtoehto,.
Olen yhden teltan pohjaan laittanut liukuesteet vastaavalla aineella. Mutta kuinka paljon oikein ohensit? Eikö pikkasen ohentamalla olisi kerralla tullut vedenpitävä kalvo?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

sompionkortto
27.05.2021 13:52

Halusin ohuemmalla litkulla parantaa aineen kiinnittymistä. Tämä on ihan mutu tietoa vailla tieteellistä näyttöä. Ainakin se ohuempi litku läpäisee helpommin kankaan, on helpompi penslata ja jälki on tasaisempaa ja määrää on helpompi hallita. Paksulla aineella voi tulla liian paksu pinta ja kangas on kuin peltiä.

Ohentamisen tein niin, että laiton kuppiin pienen määrän silikonia, lisäsin pienen määrän tärpättiä ja sekoitin. Kun näytti siltä, että silikonia jää klönteiksi, eikä sekottaminen enää auta, lisäsin tärpättiä ja sekoitin. Kun kaikki silikoni oli liuennut, lisäsin vielä vähän tärpättiä ja sekoitin, jotta litkusta tuli tasaista ja helpommin penslattavaa. Helppoa kuin heinän teko.

Kokeilu se on mikä maksaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

cobbo
27.05.2021 15:45

MuTulla tuntuisi että teltan ompeleiden tiivistykseen riittäisi ohuempi ja juoksevampi seos, kuin vaikkapa kyllästämättömän kankaan vesitiivistykseen nollasta asti.

Ompeleiden kohdallahan ei tarvitse kuin saada silikonia imeytymään lankaan ja ompeleiden ympäristöön sen verran, että ompeleen reiät eivät kiristyksessäkään irvistä. Edelleen mutulla tuntuu, että liian paksu seos voisi olla huonokin, jos se tekee kiinteän levyn joka sitten venytyksessä irtoaa.

Mittään en oikeasti tiedä, muutakuin sen että Luxen telttojen siirappimainen saumatiiviste oli tosi hankala saada siististi joka ompeleeseen.
 Sivun alkuun

mattipappa
16.06.2021 21:34

https://scandinavianoutdoor.fi/jack-wolfskin/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/exolight-i-fr/ Onkohan kellään kokemuksia tästä teltasta? Nopealla selaamisella en ainakaan tästä keskustelusta löytänyt, enkä muualtakaan. Onkohan siinä jotain huonoja puolia ilmennyt, kun noinkin kohtuuhinnalla myydään?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

hannes
17.06.2021 12:23

Hyvä tarjous, ehkä menekki ei ole suurta, siksi myydään edullisesti.
Kapea makuutila miinusta mutta korkeus hyvä.
Paino kohtuullinen, luultavasti kestävämpi kuin ultrakevyet.
Putkirunkohässäkkä tuntuu oudolta näin sellaiseen tottumattomalle, kai siihen tottuu.

Jos olisi tarve, voisin ostaa kun on noin halpa.

ps. siis en tunne telttaa, kunhan pohdiskelin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kuu-ukkeli
17.06.2021 15:47

mattipappa kirjoitti:
https://scandinavianoutdoor.fi/jack-wolfskin/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/exolight-i-fr/ Onkohan kellään kokemuksia tästä teltasta? Nopealla selaamisella en ainakaan tästä keskustelusta löytänyt, enkä muualtakaan. Onkohan siinä jotain huonoja puolia ilmennyt, kun noinkin kohtuuhinnalla myydään?

Minulla ei ole tuosta tuotteesta kokemusta, mutta uudessa Retki-lehdessä (kaksoisnumero 5-6/2021) Jack Wolfskin Exoligth 1 oli mukana 7 sooloteltan vertailussa, jossa se sai 3 retkinuotiota. Voittajalle annettiin 4 retkinuotiota.

Arviossa todetaan tuo sama, jonka hannes jo totesikin eli sisätila on kapea. Lisäksi todettiin kovan tuulen tuovan ongelmia. Kehujakin annettiin mm. testin korkein sisätila oli plussaa ja myös pystytystä kehuttiin helpoksi.

Näyttäisi siis olevan aika hyvä hintalaatusuhde.
 Sivun alkuun

hannes
17.06.2021 18:20

Luinpa Retki-lehden arvion, jossa pystytys sai kehuja - no itsellä on ollut vain kanaaliin pujotettavia kaaria, siksi tuntui vieraalta.

Mitään fuskua ei taida tarjouksessa olla, koska esittelyvideossa tuulikokeessa teltta painuu kasaan. Heikkoa tuulenkestävyytttä ei peitellä.

Suojaisessa paikassa ei tuulesta ole haittaa.
Olen joskus kovassa tuulessa yrittänyt Aktonkin kaaria painaa takaisin teltasta käsin kun taipuivat uhkaavasti , tuo ei tietysti ko. teltassa onnistu kun kaaret ovat päällä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

mattipappa
18.06.2021 10:34

Kiitokset hannekselle ja kuu-ukkelille kommenteista. En ole tuota Retki-lehteä nähnyt, jossa valaiseva vertailu on tehty. Itsekin huomasin sen teltan kapeuden, joka pisti miettimään tarkemmin, on nimittäin vielä jonkinverran kapeampi kuin Akto, joka minulla on. Akton tila juuri nipinnapin riittää tällaiselle pienelle ukolle, vain korkeus saisi olla muutaman sentin suurempi, kuten Exolightissa olisi. Mutta että vielä tuuliherkkäkin, taitaapa se ratkaista asian, ja tyydyn Aktooni, vaikka muutamia hyviä puolia E:ssä onkin, Aktoon verrattuna.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

hannes
18.06.2021 11:03

Akto muuten veti pisimmän korren tuossa telttatestissä.
Kiiinnostaa mitä huonoja ja hyviä puolia Aktossa näet verrattuna Exoligth'iin ? Vähän matalempi toki mutta muuten..
Itse olen ollut Aktoon tyytyväinen noin kokonaisuutena.
 Sivun alkuun

invader
18.06.2021 23:29

Akton kopioita on näemmä paljon. Aktossa huono puoli mielestäni on ulkoteltan oviaukko, joka ei pysy millään aukiasennossa, vaan tuppaa irtoamaan kiinnitysnarusta ja valahtaa alas. Jatkuvasti saa olla räpeltämässä sitä. Jos ulkokangas on märkä ja ovi reposottaa auki, niin kankaan vesi kastelee selkämyksen ovesta kulkiesssa. Muita huonoja puolia on vaikea keksiä.
 Sivun alkuun

hannes
19.06.2021 9:20

Kyllä, ovi valahtaa helposti auki. Huolellisella käärimisellä on alkanut pysymään paikallaan - mutta herkkä on.
 Sivun alkuun

mattipappa
19.06.2021 10:36

hannes kirjoitti:
Akto muuten veti pisimmän korren tuossa telttatestissä.
Kiiinnostaa mitä huonoja ja hyviä puolia Aktossa näet verrattuna Exoligth'iin ? Vähän matalempi toki mutta muuten..
Itse olen ollut Aktoon tyytyväinen noin kokonaisuutena.
Sepä hienoa, että veti pisimmän korren testissä, voin siis olla hyvällä mielin Akton omistajana Very Happy Mutta luulenpa, että jos nyt olisin teltan ostoa harkitsemassa, ilman mitään omaa kokemusta tai testituloksia, saattaisin hyvinkin päätyä ostamaan Exolightin 300 eurolla, enkä Aktoa 650 eurolla! (Onneksi sain oman Aktoni hyväkuntoisena käytettynä juuri kolmellasataa!) Ehkä en osaisi arvioida, kumpi on parempi, muutama sentti lisää leveydessä, vai muutama sentti lisää korkeudessa. E:n keveys myös houkuttaisi. Tuo E:n tuuliherkkyyskin olisi voinut jäädä huomaamatta. Yksi hyvä puoli lisää E:ssä voisi olla helpompi pystytettävyys kivisessä/kallioisessa maastossa,Aktoon verrattuna. Omasta kokemuksesta kun sanon, omistaen myös kupoliteltan, että sellainen on mukavampi pystyttää vaikeaan maastoon. Vanha 2 hengen Hannakin on mainio teltta, mutta turhan painava, ja minulle hitaalle tumpelolle voisi olla painajaismaista sen pystytys kaatosateessa, johtuen sisäteltta ensin -systeemistä. Invader puolestaan on huomannut saman kuin minä, Akton oviaukosta.
 Sivun alkuun

hannes
19.06.2021 14:47

Minulla Akto on ollut jo pitkälti yli kymmenen vuotta, katselin silloin joskus esittelyvideon Aktosta - ostamisen jälkeen tietenkin Wink , ja siinä oli myös ulko-oven auki käärimisestä video, sillä ärsyttihän se liepeen auki retkahtaminen: videolla käärittiin lieve huolellisesti ennen raksiin laittamista ja se toimi.
Kyllä auki pysyy mutta erikoisen huolellinen pitää olla.

Minusta Akton tuulenkestävyys on hyvä. Kerran Käsivarressa kovassa tuulessa , toki tukemalla kaarta rajuimmassa ryskyssä , teltta pysyi kasassa. Muiden samalla alueella olevat teltat lyhistyivät.

Otin kyllä tuulesta vaarin ja hommasin tuplakaaret, jotka laitan jos vähänkään huonolta säältä vaikuttaa.

Minusta Akton tilat ovat hyvät yhdelle - vertaan aikaisempiin yhden hengen halpiksiini. Aktoon mahtuu hätätilassa kaksikin, toinen absidin puolelle. Jos väliverhon vetoketju menisi loppuun asti alhaalla, tilaa olisi mukavasti.

Lossukelillä tuuletus voisi olla parempi - sama kyllä muissakin teltoissa - . Jos ei ole itikka-aika eikä sada tai tuule , pidän oven auki yölläkin.

Kuten toisessa säikeessä oli puhe, oven yläpuoli on heikko kohta ja vuotaa helposti sateella. Paikkaamalla pärjää.
 Sivun alkuun

Micke
19.06.2021 14:51

+190 senttisellä vaelluskaverilla taisi käydä Akto kääntymässä vaellusvarusteissa, mutta aika nopeasti se meni myyntiin, kun oli melko kookkaalle vähän liian ahdas.

Itse suosisin ennemmin vaikka Big Agneksen Tiger Wall 2 telttaa, puoli kiloa kevyempi, mahtuu kaksi nukkumaan ja kaksi hyvää apsidia. Ja onhan se paljon halvempikin, oman Platinum mallin ostin vähän alle 400 eurolla.

cobbo
19.06.2021 16:58

Onkohan Akto yhtä matala kuin Enan? Itse olen n 180 cm ja Enanissa ei voi risti-istua selkä ihan suorassa, joten en ihmettele jos 190-senttiselle tulee klaustrofobia. Toi on Enanissa suurimpia haittoja itselleni, sen lisäksi että se ei ole mikään näköalateltta. Tuulenkestokompromisseja toki molemmat.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 220, 221, 222  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 221 Yht. 222
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 220, 221, 222  Seuraava
Siirry: