Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
-
omat polut
- Viestit: 4721
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Tenomuotka on helppo kesävedellä, mahdollisuuksien rajoissa voisi olla Saitsinsuun alapuolelta, oliko Sietkasullot, semmoiset hiekkasaaret joessa. Tästä en ole kahlannut kuin puoliväliin, taisi olla hieman syvää.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Lätäsenon kahlaus on sellainen asia, etten siihen antaisi ohjetta muille, oman vastuuni vuoksi. Mahdollisimman pohjoisesta jos ohjeen antaa. Itse varmaan uisin suvanto-osuuden mutkasta, jossa lähtö on sisäkurvista, silloin virta heittää uimaria vastarannalle. Tämä Puussasvaarasta tullessa tai mennessä. Oma Neuhkamasta kahlaus oli kyllä mieleenpainuva, vaikka vedet olivat alhaalla. Keskellä jokea sellainen metrin syvempi kohta, ajattelin että painan repun kanssa vajaa 100kg, eiköhän tuosta mennä, mutta samantien kun napa kastui lähdettiin "irti" pohjasta. Onneksi sattui sopiva iso laakea kivi, johon kengät törmäsi ja virta työnsi seisaalleen sille. Nauratti ja loppu kahlaus oli helppo.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Hion vielä tuota Kalmankaltio - Näkkälä väliä. Tuossa Ossi Määtän reitissä mennään näin: "Ylitä Pöyrisjoki Oivuksen kohdalta kahlaamalla
Pöyrisjärven pohjaa pitkin. Jatka pitkää rantaviivaa Pöyrisjärven autiotuvalle."
Pääseekö tuota rantaviivaa eli Oivuksenrantaa kaikissa tilanteissa kulkemaan? Mulla ei ole tuosta kokemusta.
Pöyrisjärven pohjaa pitkin. Jatka pitkää rantaviivaa Pöyrisjärven autiotuvalle."
Pääseekö tuota rantaviivaa eli Oivuksenrantaa kaikissa tilanteissa kulkemaan? Mulla ei ole tuosta kokemusta.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Paikkatietoikkuna-fanina kopioin tiedot ( Micken piteet ja Tiduksen reittisuunnitelma ) tuonne:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3d6582c147
Tein sitä varten Paikkatietoikkunaan myös käyttäjän nimeltä vaellusnet, joka voi kirjautua sisään
käyttäjätunnuksella: vaellusnet at gmail.com
salasanalla: savusilmä
( vaellusnet - gmail osoite tuntuu näin jälkeenpäin vähän huonolta idealta. Jos admin on sitä mieltä että tuollaista osoitetta ei pitäisi olla niin poistan sen tilin ja luon jonkun muun. savusilmä at gmail.com oli jo käytössä )
Karttaa voi katsella ylläolevasta linkistä kuka vaan, ja kirjautumalla Paikkatietoikkunaan noilla tunnuksilla sitä voi muokata, poistaa ja lisätä pisteitä tms
Kulkijan ekologisista käytävistä tuli mieleen Eero Paloheimon suunnitelmat Euroopan laajuisesta verkostosta. Siinä olisi continental dividea kerrakseen.
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3d6582c147
Tein sitä varten Paikkatietoikkunaan myös käyttäjän nimeltä vaellusnet, joka voi kirjautua sisään
käyttäjätunnuksella: vaellusnet at gmail.com
salasanalla: savusilmä
( vaellusnet - gmail osoite tuntuu näin jälkeenpäin vähän huonolta idealta. Jos admin on sitä mieltä että tuollaista osoitetta ei pitäisi olla niin poistan sen tilin ja luon jonkun muun. savusilmä at gmail.com oli jo käytössä )
Karttaa voi katsella ylläolevasta linkistä kuka vaan, ja kirjautumalla Paikkatietoikkunaan noilla tunnuksilla sitä voi muokata, poistaa ja lisätä pisteitä tms
Kulkijan ekologisista käytävistä tuli mieleen Eero Paloheimon suunnitelmat Euroopan laajuisesta verkostosta. Siinä olisi continental dividea kerrakseen.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Kaksi kertaa olen Oivuksesta kahlannut. Itse olen tykännyt kiertää järven puolelta, siellä on matalampi kuin joen yli. Toinen oli kesäkuussa korkealla vedellä. Sitten rantaa, kesäkuun reissulla osin matalassa rantavedessä hiekkapohjaa. Eiköhän aika lailla pääse, yleisesti käytössä tuo on. Sen sijaan Iiskonsalmen lautta, voineekohan siihen aina luottaa? No, voi toki kiertää yläjuoksulta.Tidus kirjoitti: ↑08 Heinä 2025 02:45 Hion vielä tuota Kalmankaltio - Näkkälä väliä. Tuossa Ossi Määtän reitissä mennään näin: "Ylitä Pöyrisjoki Oivuksen kohdalta kahlaamalla
Pöyrisjärven pohjaa pitkin. Jatka pitkää rantaviivaa Pöyrisjärven autiotuvalle."
Pääseekö tuota rantaviivaa eli Oivuksenrantaa kaikissa tilanteissa kulkemaan? Mulla ei ole tuosta kokemusta.
Toisaalta Pöyrisjärven tuvalta Näkkälään on tylsänpuoleinen tiemäinen mönkkäri/maastoautoura (ei toki maastoautolla muille, mutta paikkakuntalaisilla oikeuksia). Pöyrisjärven pohjoispuolella on upea harju ja upea Maaterlompolo. Itse menisin sieltä nyt tällä kokemusmäärällä. Eli niin kuin tuolla tummemmassa viivassani:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3027888b23
(Ja ruokatankkaus onnistunee Palojärvellä, jossa on majoitus&ravintolayritys. Sinne ainakin aikoinaan saatiin lähettää itselle paketit.)
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
https://drive.google.com/drive/folders/ ... 376WTPCkHH
Muokkasin nyt seuraavia etappeja: 4. Etappi Näätämö - Utsjoki (muutin vain paremman ylityskohdan Vetsijoelle)
7. Etappi Inari-Kalmakaltio (Laitoin reitin menemään kahden tuvan kautta Hammastunturissa sekä Kultasataman, Vaskolompolon ja Postijoen tupien kautta).
8. Etappi Kalmankaltio - Palojärvi (aika lailla suora kopio Jounin reitistä, mutta laitoin menemään Naltijärven ja Lenkihaan tupien kautta).
9. Etappi Palojärvi - Kilpisjärvi (kierretään Lätäseno kokonaan ja ylitetään se vasta Kekkosenkämpän lähettyvillä olevasta kahlaamosta).
Mietin vielä noita sääntöjä, lähinnä mitkä alueet kuuluvat "pakollisiin" käyntikohteisiin. Eli, Tuntsa, UKK-puisto (tähän kuuluu samalla Kemihaaran erämaa, joten Kemihaaran kautta ei tarvitse erikseen poiketa), Tsarmitunturi, Vätsäri, Kaldoaivi, Paistunturi, Muotkatunturi, Hammastunturi (haluan tämän omaksi osuudekseen ihan jo siksi, että pidentää reittiä jonkin verran), Lemmenjoki ja Pulju lasketaan samaksi alueeksi, Pöyrisjärvi, Tartantovaara, Käsivarsi. Kaksitoista! Likainen tusina!
Muokkasin nyt seuraavia etappeja: 4. Etappi Näätämö - Utsjoki (muutin vain paremman ylityskohdan Vetsijoelle)
7. Etappi Inari-Kalmakaltio (Laitoin reitin menemään kahden tuvan kautta Hammastunturissa sekä Kultasataman, Vaskolompolon ja Postijoen tupien kautta).
8. Etappi Kalmankaltio - Palojärvi (aika lailla suora kopio Jounin reitistä, mutta laitoin menemään Naltijärven ja Lenkihaan tupien kautta).
9. Etappi Palojärvi - Kilpisjärvi (kierretään Lätäseno kokonaan ja ylitetään se vasta Kekkosenkämpän lähettyvillä olevasta kahlaamosta).
Mietin vielä noita sääntöjä, lähinnä mitkä alueet kuuluvat "pakollisiin" käyntikohteisiin. Eli, Tuntsa, UKK-puisto (tähän kuuluu samalla Kemihaaran erämaa, joten Kemihaaran kautta ei tarvitse erikseen poiketa), Tsarmitunturi, Vätsäri, Kaldoaivi, Paistunturi, Muotkatunturi, Hammastunturi (haluan tämän omaksi osuudekseen ihan jo siksi, että pidentää reittiä jonkin verran), Lemmenjoki ja Pulju lasketaan samaksi alueeksi, Pöyrisjärvi, Tartantovaara, Käsivarsi. Kaksitoista! Likainen tusina!
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Vetsijoki on helppo ylittää riekkojärvien välistä.Mönkijä/maastoautoura vie skalluvaaraan.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Vähän säätöä kannattaisi 1 osuudella.
Tahvon tuvalta Vongoivalle mennessä kannattaisi ensin mennä Vongoivan räystäälle ja siitä Vongoivan päälle.
Anterimukasta Rovapäälle tultua kannattaisi mennä Maalpurinojan yläpään putousta katsomaan ja samoin reitin kannattaisi käydä Kuikkapäällä, kun noiden molempien vierestä mennään.
Tahvon tuvalta Vongoivalle mennessä kannattaisi ensin mennä Vongoivan räystäälle ja siitä Vongoivan päälle.
Anterimukasta Rovapäälle tultua kannattaisi mennä Maalpurinojan yläpään putousta katsomaan ja samoin reitin kannattaisi käydä Kuikkapäällä, kun noiden molempien vierestä mennään.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Hmm... No joo. Totahan voi viilailla loputtomiin, mutta täytyy muistaa, että tuo on pelkkä ohjeellinen reitti. Mä muokkailen jos tuolta löytyy ihan typeriä esim joenylityspaikkoja.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
No nyt on nettisivutkin! https://www.lapinlikainentusina.com/
Nythän tuota pitää enää mainostaa ja markkinoida. Mähän en ole somessa, mutta haluaako täältä joku esimerkiksi facebookin retkeilyryhmissä mainostaa?
Nythän tuota pitää enää mainostaa ja markkinoida. Mähän en ole somessa, mutta haluaako täältä joku esimerkiksi facebookin retkeilyryhmissä mainostaa?
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Tietokoneeni ei suostunut avaamaan reittejä vaan varoitti tietoturvariskistä.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Voi hemmetti. Onko muilla samaa?
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
-
asentopaikan aave
- Viestit: 302
- Liittynyt: 05 Marras 2022 00:27
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Ei ainakaan Linux+Firefox-kombolla mitään ongelmaa tai ilmoituksia tietoturvariskeistä.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Minulla on ASUS-tietokone, F-securen suojaus ja kyllä kai Microsoftillakin on koneessani tietoturvaohjelmisto. Itse en kyllä ole lainkaan perehtynyt niiden käyttöön.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Eikö se ollenkaan suostu avaamaan vaikka "pakotat" avaamaan reitit? Vakuutan ja vannon ettei siellä ole muuta kuin gpx-jäljet. Ei toki ole pakko avata, jos kaikesta huolimatta epäilyttää. Onhan tuo aika luonnollista, että tietoturvaohjelmat varoittelee lataamasta tiedostoja, jotka tulevat suoraan upouuden nettisivun kautta.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
