Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

omat polut
Viestit: 4721
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Tenomuotka on helppo kesävedellä, mahdollisuuksien rajoissa voisi olla Saitsinsuun alapuolelta, oliko Sietkasullot, semmoiset hiekkasaaret joessa. Tästä en ole kahlannut kuin puoliväliin, taisi olla hieman syvää.


Micke
Viestit: 3103
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Micke »

Lätäsenon kahlaus on sellainen asia, etten siihen antaisi ohjetta muille, oman vastuuni vuoksi. Mahdollisimman pohjoisesta jos ohjeen antaa. Itse varmaan uisin suvanto-osuuden mutkasta, jossa lähtö on sisäkurvista, silloin virta heittää uimaria vastarannalle. Tämä Puussasvaarasta tullessa tai mennessä. Oma Neuhkamasta kahlaus oli kyllä mieleenpainuva, vaikka vedet olivat alhaalla. Keskellä jokea sellainen metrin syvempi kohta, ajattelin että painan repun kanssa vajaa 100kg, eiköhän tuosta mennä, mutta samantien kun napa kastui lähdettiin "irti" pohjasta. Onneksi sattui sopiva iso laakea kivi, johon kengät törmäsi ja virta työnsi seisaalleen sille. Nauratti ja loppu kahlaus oli helppo.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Hion vielä tuota Kalmankaltio - Näkkälä väliä. Tuossa Ossi Määtän reitissä mennään näin: "Ylitä Pöyrisjoki Oivuksen kohdalta kahlaamalla
Pöyrisjärven pohjaa pitkin. Jatka pitkää rantaviivaa Pöyrisjärven autiotuvalle."

Pääseekö tuota rantaviivaa eli Oivuksenrantaa kaikissa tilanteissa kulkemaan? Mulla ei ole tuosta kokemusta.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
akuusist
Viestit: 769
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Paikkatietoikkuna-fanina kopioin tiedot ( Micken piteet ja Tiduksen reittisuunnitelma ) tuonne:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3d6582c147

Tein sitä varten Paikkatietoikkunaan myös käyttäjän nimeltä vaellusnet, joka voi kirjautua sisään
käyttäjätunnuksella: vaellusnet at gmail.com
salasanalla: savusilmä
( vaellusnet - gmail osoite tuntuu näin jälkeenpäin vähän huonolta idealta. Jos admin on sitä mieltä että tuollaista osoitetta ei pitäisi olla niin poistan sen tilin ja luon jonkun muun. savusilmä at gmail.com oli jo käytössä )
Karttaa voi katsella ylläolevasta linkistä kuka vaan, ja kirjautumalla Paikkatietoikkunaan noilla tunnuksilla sitä voi muokata, poistaa ja lisätä pisteitä tms

Kulkijan ekologisista käytävistä tuli mieleen Eero Paloheimon suunnitelmat Euroopan laajuisesta verkostosta. Siinä olisi continental dividea kerrakseen.
Jouni
Viestit: 1400
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tidus kirjoitti: 08 Heinä 2025 02:45 Hion vielä tuota Kalmankaltio - Näkkälä väliä. Tuossa Ossi Määtän reitissä mennään näin: "Ylitä Pöyrisjoki Oivuksen kohdalta kahlaamalla
Pöyrisjärven pohjaa pitkin. Jatka pitkää rantaviivaa Pöyrisjärven autiotuvalle."

Pääseekö tuota rantaviivaa eli Oivuksenrantaa kaikissa tilanteissa kulkemaan? Mulla ei ole tuosta kokemusta.
Kaksi kertaa olen Oivuksesta kahlannut. Itse olen tykännyt kiertää järven puolelta, siellä on matalampi kuin joen yli. Toinen oli kesäkuussa korkealla vedellä. Sitten rantaa, kesäkuun reissulla osin matalassa rantavedessä hiekkapohjaa. Eiköhän aika lailla pääse, yleisesti käytössä tuo on. Sen sijaan Iiskonsalmen lautta, voineekohan siihen aina luottaa? No, voi toki kiertää yläjuoksulta.

Toisaalta Pöyrisjärven tuvalta Näkkälään on tylsänpuoleinen tiemäinen mönkkäri/maastoautoura (ei toki maastoautolla muille, mutta paikkakuntalaisilla oikeuksia). Pöyrisjärven pohjoispuolella on upea harju ja upea Maaterlompolo. Itse menisin sieltä nyt tällä kokemusmäärällä. Eli niin kuin tuolla tummemmassa viivassani:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3027888b23
(Ja ruokatankkaus onnistunee Palojärvellä, jossa on majoitus&ravintolayritys. Sinne ainakin aikoinaan saatiin lähettää itselle paketit.)
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

https://drive.google.com/drive/folders/ ... 376WTPCkHH

Muokkasin nyt seuraavia etappeja: 4. Etappi Näätämö - Utsjoki (muutin vain paremman ylityskohdan Vetsijoelle)

7. Etappi Inari-Kalmakaltio (Laitoin reitin menemään kahden tuvan kautta Hammastunturissa sekä Kultasataman, Vaskolompolon ja Postijoen tupien kautta).

8. Etappi Kalmankaltio - Palojärvi (aika lailla suora kopio Jounin reitistä, mutta laitoin menemään Naltijärven ja Lenkihaan tupien kautta).

9. Etappi Palojärvi - Kilpisjärvi (kierretään Lätäseno kokonaan ja ylitetään se vasta Kekkosenkämpän lähettyvillä olevasta kahlaamosta).

Mietin vielä noita sääntöjä, lähinnä mitkä alueet kuuluvat "pakollisiin" käyntikohteisiin. Eli, Tuntsa, UKK-puisto (tähän kuuluu samalla Kemihaaran erämaa, joten Kemihaaran kautta ei tarvitse erikseen poiketa), Tsarmitunturi, Vätsäri, Kaldoaivi, Paistunturi, Muotkatunturi, Hammastunturi (haluan tämän omaksi osuudekseen ihan jo siksi, että pidentää reittiä jonkin verran), Lemmenjoki ja Pulju lasketaan samaksi alueeksi, Pöyrisjärvi, Tartantovaara, Käsivarsi. Kaksitoista! Likainen tusina!
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
diver
Viestit: 3647
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja diver »

Vetsijoki on helppo ylittää riekkojärvien välistä.Mönkijä/maastoautoura vie skalluvaaraan.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
Mr_C
Viestit: 3234
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Vähän säätöä kannattaisi 1 osuudella.
Tahvon tuvalta Vongoivalle mennessä kannattaisi ensin mennä Vongoivan räystäälle ja siitä Vongoivan päälle.
Anterimukasta Rovapäälle tultua kannattaisi mennä Maalpurinojan yläpään putousta katsomaan ja samoin reitin kannattaisi käydä Kuikkapäällä, kun noiden molempien vierestä mennään.
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Hmm... No joo. Totahan voi viilailla loputtomiin, mutta täytyy muistaa, että tuo on pelkkä ohjeellinen reitti. Mä muokkailen jos tuolta löytyy ihan typeriä esim joenylityspaikkoja.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

No nyt on nettisivutkin! https://www.lapinlikainentusina.com/

Nythän tuota pitää enää mainostaa ja markkinoida. Mähän en ole somessa, mutta haluaako täältä joku esimerkiksi facebookin retkeilyryhmissä mainostaa?
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Nuortti
Viestit: 1722
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Tietokoneeni ei suostunut avaamaan reittejä vaan varoitti tietoturvariskistä.
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Voi hemmetti. Onko muilla samaa?
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
asentopaikan aave
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Marras 2022 00:27

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja asentopaikan aave »

Ei ainakaan Linux+Firefox-kombolla mitään ongelmaa tai ilmoituksia tietoturvariskeistä.
Nuortti
Viestit: 1722
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Minulla on ASUS-tietokone, F-securen suojaus ja kyllä kai Microsoftillakin on koneessani tietoturvaohjelmisto. Itse en kyllä ole lainkaan perehtynyt niiden käyttöön.
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Nuortti kirjoitti: 15 Heinä 2025 17:03 Minulla on ASUS-tietokone, F-securen suojaus ja kyllä kai Microsoftillakin on koneessani tietoturvaohjelmisto. Itse en kyllä ole lainkaan perehtynyt niiden käyttöön.
Eikö se ollenkaan suostu avaamaan vaikka "pakotat" avaamaan reitit? Vakuutan ja vannon ettei siellä ole muuta kuin gpx-jäljet. Ei toki ole pakko avata, jos kaikesta huolimatta epäilyttää. Onhan tuo aika luonnollista, että tietoturvaohjelmat varoittelee lataamasta tiedostoja, jotka tulevat suoraan upouuden nettisivun kautta.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Vastaa Viestiin